Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Problemer med HD970 - Hurtig hjælp? :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NightHaunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 September 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi-vismænd

Jeg har gennem længere tid oplevet problemer med min CD-afspiller. Den lider af den detalje, at den ikke altid gider spille CD'er!

Det drejer sig om en H/K HD970, som er omkring 2½ år gammel (købte den brugt for et års tid siden). Nogle gange fungerer den perfekt, men efterhånden er det ofte, at den hakker og sprutter, når man propper en CD i den efterfulgt af meddelsen om, at der ikke er nogen CD i drevet. Jeg har enkelte gange oplevet, at den også hopper/skipper i numre/til starten af en CD.

Jeg har prøvet at søge herinde på forumet, men jeg kunne ikke finde noget, som jeg direkte kunne overføre til mit problem. Hvad kan problemet være, og hvad kan der gøres ved det?

Mvh
Johan

Edit: Se mit spørgsmål om laserens placering på side 2:)
Til top Vis NightHaunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NightHaunter

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 September 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige med det oplagte, har du prøvet at rense laseren?
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Ellers er der i alle laser produkter en bias skrue, hvor man kan skrue op og ned for følsomheden på laseren. Det er tit det der bliver gjort når man sender ind til rep. men man bare betaler 200-300 kr for det

Men prøv og find en oversigt over printet, og find den skrue! Det er en mekanisk skrue og er ret lille.

Mvh. Stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

NightHaunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg har ikke prøvet at rense laseren - er der nogen der kan linke til en god guide til, hvordan man gør det?

Jeg vil også prøve at kigge på dit forslag, Stineamalie :)
Til top Vis NightHaunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NightHaunter

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 September 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

stineamalie skrev:
Ellers er der i alle laser produkter en bias skrue, hvor man kan skrue op og ned for følsomheden på laseren. Det er tit det der bliver gjort når man sender ind til rep. men man bare betaler 200-300 kr for det

Men prøv og find en oversigt over printet, og find den skrue! Det er en mekanisk skrue og er ret lille.

Det er alletiders råd til hvordan man kan ødelægge en cd-afspiller. Justeringer i en cd-afspiller er altså ikke noget man skal røre ved medmindre man ved hvad man gør.

Desuden er det noget vrøvl du skriver.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har præcis samme cd-afspiller og PRÆCIS samme problem, min afspiller er dog kun ½ år gammel. Jeg har renset laseren og det løste problemet med 3/4 dele af de skiver jeg har problemer med.

Min skriver ca. ved hver 5. skive jeg smider i at der ikke er nogen disk. Derudover hakker og hoster den over sidste nr. på 1 ud af 10 skiver.

Jeg ved ikke om problemet også findes på HD 950 (uden seperat DAC). Jeg har iøvrigt læst om flere på nettet som har samme problem med samme afspiller.

Det er ganske irriterende - især da maskinen, når den spiller, er fantastisk.

Den er desuden MEGET kræsen mht. fedtfingre og næsten usynlige ridser.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Tag låget af din cd afspiller for at komme ind til linsen. Prøv så forsigtigt med en vatpind dyppet i isopropyl alkohol eller vodka (gerne smirnoff) at rense laseren. Små og forsigtige bevægelser da du ellers kan ødelægge ophænget som består af ganske små fjedre i linsehuset. Er problemet der stadig ?

Ellers er din laser nok udbrændt og skal skiftes

Held & lykke

NightHaunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Okay, det vil jeg prøve. Er der nogen særlige forbehold jeg skal være opmærksom på, så jeg ikke kommer til at ødelægge noget? Nu tænker jeg på sådan noget som statisk elektricitet eller hvad der nu kunne påvirke sådan en gang elektronik! (ja, det er første gang jeg prøver sådan noget her ;D)

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

NightHaunter skrev:
Okay, det vil jeg prøve. Er der nogen særlige forbehold jeg skal være opmærksom på, så jeg ikke kommer til at ødelægge noget? Nu tænker jeg på sådan noget som statisk elektricitet eller hvad der nu kunne påvirke sådan en gang elektronik! (ja, det er første gang jeg prøver sådan noget her ;D)

Nej, bare sørg for at stikket er hevet ud :) Vær opmærksom på at låget på netop den afspiller sidder meget stramt og selvom det virker som værende limet til fronten, skal du bare "lirke" lidt forsigtigt.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 September 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

stineamalie skrev:

Mvh. Stineamalie

Det er jo et fuldstændig sindssygt forslag! Hvis ikke man er 100% sikker på hvad det handler om (og i øvrigt er i besiddelse af de nødvendige måleinstrumenter).

Det er meget muligt, at visse 'værksteder' benytter den omtalte metode. Under alle omstændigheder er det nærmest uetisk, hvis det foregår. Og laseren får et meget kort liv! Men selvfølgelig, er nogle værksteder tilfredse med, at kunden er glad...så længe det varer.
Hvis du har navn og adresse på disse såkaldte 'værksteder' må det være meget relevant, at få det frem hér i Forum!

Hilsen
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Det må i sørme undskylde! Der havde jeg nok ikke rigtig læst godt nok op på lektien, men min "viden" er kun basseret på en bachelor min bror har skrevet om hvordan en cd afspiller virker, og med hovedvægt på jitter problematikken ved afspillerer. Jeg undskylder mange gange for min manglende viden til alle, og NightHaunter håber ikke du har pillet ved det endnu.

Endnu engang stor undskyld

Mvh. stineamalie

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hov, mht. hvem der bruger (brugte) denne fremgangsmåde. Så var det hedensgangne 2tal i Ryesgade i Århus, hvor mine forældre for mange år siden fik lavet deres afspiller

Mvh. stineamalie

NightHaunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej Stineamalie :)
Der er ingen skade sket, bare rolig!
Jeg vil give mig i kast med laseren i weekenden, og skriver herinde om det hjalp. Tak for hjælpen :)

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 25 September 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop haft, og løst, dette problem med en Onkyo DX-706.

Jeg troede også det var laseren, men rensning gav intet.

Derimod hjalp det noget at rense og genfedte de stænger som laserenheden bevæger sig frem og tilbage på. Mange har stærke holdninger til den type af fedt man her bruger. Silikonefedt skullle være godt Jeg brugte selv det lejefedt med litium som jeg normalt bruger på min 'fine' cykel.

Det der gav det sidste var at give spindel-motoren (den der drejer CD skiverne) en dråbe olie. På DX-706 kunn jeg tage hele drevet op og vende det på hovet. Der var så på bagsiden af spindel-motoren et lille tilgængeligt hul. Her hældte jeg en enkelt sparsom dråbe tyndtflydende syrefri olie og - vupti - maskinen var som ny.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Jeg har netop haft, og løst, dette problem med en Onkyo DX-706.

Jeg troede også det var laseren, men rensning gav intet.

Derimod hjalp det noget at rense og genfedte de stænger som laserenheden bevæger sig frem og tilbage på. Mange har stærke holdninger til den type af fedt man her bruger. Silikonefedt skullle være godt Jeg brugte selv det lejefedt med litium som jeg normalt bruger på min 'fine' cykel.

Det der gav det sidste var at give spindel-motoren (den der drejer CD skiverne) en dråbe olie. På DX-706 kunn jeg tage hele drevet op og vende det på hovet. Der var så på bagsiden af spindel-motoren et lille tilgængeligt hul. Her hældte jeg en enkelt sparsom dråbe tyndtflydende syrefri olie og - vupti - maskinen var som ny.

Jeg overvejer kraftigt at gøre ovenstående med min maskine, frem for at vente 1-2 uger på at få den serviceret, men ryger garantien ikke?

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 25 September 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

TruthSpinner skrev:
Jeg har netop haft, og l�st, dette problem med en Onkyo DX-706.

Jeg troede ogs� det var laseren, men rensning gav intet.

Derimod hjalp det noget at rense og genfedte de st�nger som laserenheden bev�ger sig frem og tilbage p�. Mange har st�rke holdninger til den type af fedt man her bruger. Silikonefedt skullle v�re godt Jeg brugte selv det lejefedt med litium som jeg normalt bruger p� min 'fine' cykel.

Det der gav det sidste var at give spindel-motoren (den der drejer CD skiverne) en dr�be olie. P� DX-706 kunn jeg tage hele drevet op og vende det p� hovet. Der var s� p� bagsiden af spindel-motoren et lille tilg�ngeligt hul. Her h�ldte jeg en enkelt sparsom dr�be tyndtflydende syrefri olie og - vupti - maskinen var som ny.

Jeg overvejer kraftigt at g�re ovenst�ende med min maskine, frem for at vente 1-2 uger p� at f� den serviceret, men ryger garantien ikke?

Det gør den nok. Spoørgsmålet er om den ikke er røget efter at du åbnede for at rense laseren?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger altid bluetac på spidsen af skruetrækkeren, så man ikke kan se at skruerne har været rørt

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 September 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:
Jeg bruger altid bluetac på spidsen af skruetrækkeren, så man ikke kan se at skruerne har været rørt

Sådan! Tak for tippet!

Hilsen
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

Jeg overvejer kraftigt at gøre ovenstående med min maskine, frem for at vente 1-2 uger på at få den serviceret, men ryger garantien ikke?

Jeg mener at det vil være meget dumt at eksperimentere selv hvis der er garanti på apparatet. For det første har du ret i at garantien ryger hvis det kan ses at du selv har forsøgt. For det andet risikerer du at få den til at virke bedre og derved udskyde evt. udskiftning af laserenheden til garantien er udløbet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Chris Cornell skrev:

Jeg mener at det vil være meget dumt at eksperimentere selv hvis der er garanti på apparatet. For det første har du ret i at garantien ryger hvis det kan ses at du selv har forsøgt. For det andet risikerer du at få den til at virke bedre og derved udskyde evt. udskiftning af laserenheden til garantien er udløbet.

Godt argument - Tror bare at jeg skal aflevere den til service snart. Nu gider den ikke spille mine TOOL skiver mere

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes