Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har netop fået min nye dac hjem, som jeg ville tilkoble min computer til via bundkortets spdif toslink udgang.
Jeg bruger Vista Ultimate, og bundkortet der sidder i, er et Asus Rampage Formula, som kan ses her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439187&Sp ecs=true
Der var et lille eksternt lydkort med bundkortet fra Asus, dette har jeg ikke plads til i computeren fordi jeg har 2 passivt
kølede grafik kort som fylder en del.
Pga det mangler (tror jeg) har jeg ikke kunnet installe lyddrivere fra Asus, da det giver fejl fordi hardwaren ikke
understøtter bla bla...
Jeg kan ikke få lyden ud gennem optisk udgang, og jeg kan ikke se eller vælge digital der hvor det burde være. Jeg har
prøvet med lidt andre drivere og lidt men uden held.
Dette leder til...
1. Newbie spørgsmål:
Skal jeg have lydkort for at få lyd gennem den optiske udgang? Jeg havde en forestilling om at bundkortet selv kunne dette,
men det er måske helt hen i vejret.
2. Hvis ja til 1. spørgsmål:
Hvis jeg skal ud og købe lydkort, som understøtter spdif optisk. Vil jeg så kunne mærke forskel på dyrt/billigt, godt/dårligt,
da lyden alligevel konveteres i dac'en? (ps har plads i en PCI port, men det bruger det medfølgende lydkort ikke)
3. Hvis nej til 1. spørgsmål?
Hvad gør jeg så?
Jeg ved ikke helt hvad jeg har af codecs og dekodere, ffdshow og hvad det hedder, kender ikke så meget til det, andet end
std codecs til lyd og billede til husbehov...
Mvh
Martin
|