| Forfatter |
|
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er blevet mig pålagt at købe en tuner til anlægget... I kan selv gætte af hvem.  ...og jeg blevet jo at begynde herinde og lede en masse tråde igennem. Først og fremmest... skal man vælge DAB eller almindelig FM. Er DAB ved at dø? Har kigget på Marantz og Denon... men det er jo lidt traditionelt. Budgettet hedder op til 2500 kr og gerne brugt... Hvad skal jeg kigge på??
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
En Pure DRX 702ES er særdeles god til pengene. Den klarer både DAB og FM! Mit eneste ankepunkt er at displayet er for lille. Jeg bruger extern antenne til DAB og kabel til FM. Jeg kan derfor ikke sige hvor god langdistance egenskaberne er på FM, men har du fm i kabel er det et hit til brugt prisen på ant. under en tusse.
mvh
Michael
|
| Til top |
|
| |
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser rigtig fin ud... men hvem forhandler den? HIFI-klubben gør det da vist ikke mere...
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zanetti skrev:
Det er blevet mig pålagt at købe en tuner til anlægget... I kan selv gætte af hvem. 
...og jeg blevet jo at begynde herinde og lede en masse tråde igennem. Først og fremmest... skal man vælge DAB eller almindelig FM. Er DAB ved at dø?
Har kigget på Marantz og Denon... men det er jo lidt traditionelt.
Budgettet hedder op til 2500 kr og gerne brugt...
Hvad skal jeg kigge på??
|
|
|
Køb evt. en Squeezebox (eller anden netværksafspiller) og brug den som internetradio. Squeezeboxen koster ca. kr. 1.700. Bruger pt. min udelukkende som radio (baggrundslytning) og dertil fungerer den perfekt.
|
| Til top |
|
| |
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også overvejet en... men vil gerne have den passer ind i mit øvrige anlæg... hvis muligt. Dvs. kører den over forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zanetti skrev:
Har også overvejet en... men vil gerne have den passer ind i mit øvrige anlæg... hvis muligt. Dvs. kører den over forstærkeren.
|
|
|
Og det er jo netop ideen med Klemmekassen.
Den henter radiostationer ind via din pc, og drøner signalet videre til din forstærker.
Og så kan den jo samtidig bruges til at afspille al den musik, du har gemt på computeren
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Zanetti skrev:
|
|
|
Den henter radiostationer ind via din pc, og drøner signalet videre til din forstærker.
Og så kan den jo samtidig bruges til at afspille al den musik, du har gemt på computeren
Hygge,
Brok |
|
|
Jep... sorry... kom til at blande noget sammen...
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du nu skriver Rigtig God, så tænker jeg at du også vægter selve lyden højt. Hvis du virkelig vil gå efter vellyd fra FM (som stadig er den bedste radiolyd, man kan få), vil jeg først og fremmest foreslå en brugt NAD 4300 tuner. Denne ældre digitaltuner (med mekanisk drejehjul, digitalt display og 8 programmerbare hukommelser) magter en helt forbløffende høj lydkvalitet. Og den er fint bygget. Selve drejehjulet er leje-ophængt, der er svinghjul og skift af frekvens via et optisk system med en skive med hvide/sorte felter. Sådan noget laver man ikke mere! Hvis du oven i købet modificerer den lidt, ved at forbikoble niveau-potemeret på bagsiden og måske bruge bedre kondensatorer hist og her, er det en referencetuner. Jeg spiller selv på en, umodificeret. Den kostede vist 3000 for over 10 år siden. Der er en til salg i Jylland for 300 kroner!!! Den har så det problem, de alle får efter nogle år, nemlig at det indbyggede back-up batteri går dødt og skal skiftes. Men det kan Hifiklubbens værksted let ordne, og du kan faktisk også selv skifte det. Den spiller fint uden, men den kan så ikke huske stationerne. Der er tråde her på sitet, som beskriver modifikation af denne fine tuner. Ellers er der jo mange andre fine tunere, og jeg mener helt klart at sådan noget skal købes brugt, for du får bare så meget for pengene. Husk at guldalderen for tunere er længe siden. De er ikke blevet bedre i mange år. Du kan også kigge efter Tandberg tunere, de store analoge Luxman modeller, Kenwood og den slags. Så er der jo topklassetunere fra USA, men de er normal dyre, selv som brugt. God jagt på god tunerlyd. Og efter min beskedne mening er DAB klasser dårligere end god FM. Det duer ikke til lytning i hifisystemer, men fint til baggrundsmusik og nyheder.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et rigtig godt indlæg...  Jeg er også noget i tvivl om DAB eller FM...
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAB er praktisk, jeg har haft både FM tuner fra DENON og DAB tuner fra Cambridge audio i flere år, og DAB er lettere, for her er kanalerne indelt efter genre. Det er dejligt at man kan høre rock kanalen og så slippe for Michael Bolton og Madonna. Jeg synes du skal købe en DAB med FM hvis du vil høre lokalradioer, men ellers får du næppe FM brugt særligt meget, da DAB er meget mere brugervenlig og har en væsentlig bedre lydkvalitet. DEtte afhænger også af hvor godt signalerne går igennem der hvor du bor. Evt var dette måske en mulighed
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/argon_d ab_adaptor_sort.htm
eller denne hvis du vil have både DAB og FM
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/cambrid ge_640t_v2_dab_tuner_soelv.htm
Iøvrigt er det kun folk der aldrig har haft DAB eller prøvetlyttet det nærmere der kan hævde det ikke har bedre lydkvalitet end FM, det er simpelt hen forkert og noget VÅS.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
At DAB ubetinget lyder bedre end FM kan man vist kun mene hvis man aldrig har hørt en god FM tuner eller har dårlige modtageforhold.
Noget af den mest bevægende og medrivende lyd jeg har hørt er kommet ud af min analoge Cayin 220Ti.
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Zanetti skrev:
|
|
|
Hygge,
Brok
|
|
|
Nej, radiostationerne skal ikke hentes ind gennem pc'en. Pc'en skal heller ikke være tændt for at høre internetradio. Og udvalget af stationer.......ganske enkelt enormt.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
brok skrev:
Zanetti skrev:
|
|
|
Hygge,
Brok
|
|
|
Nej, radiostationerne skal ikke hentes ind gennem pc'en. Pc'en skal heller ikke være tændt for at høre internetradio. Og udvalget af stationer.......ganske enkelt enormt.
|
|
|
Hov nu begynder det jo at være interessant! Det vil sige, bare en internetforbindelse så er man kørende med radio?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
At DAB ubetinget lyder bedre end FM kan man vist kun mene hvis man aldrig har hørt en god FM tuner eller har dårlige modtageforhold.
Noget af den mest bevægende og medrivende lyd jeg har hørt er kommet ud af min analoge Cayin 220Ti.
|
|
|
Det er muligvis rigtigt. Jeg har perfekte forhold for DAB og dårlige modtage forhold for FM, men jeg har tidligere haft perfekte forhold for FM så jeg ved godt der er gode oplevelser ved en FM radio. Men det er der også ved en DAB radio, og her kan man finde den ønskede genre og så spiller den bare. Du kan høre nyheder når du vil og ikke når klokken er hel.
DAB er smart og brugervenligt, der er ingen sus og knas, og du får altid at vide hvem der spiller. Hvis jeg skulle købe nyt anlæg ville jeg ikke umiddelbart købe andre signalkilder end en CD afspiller og en DAB radio, + evt en halv- eller fuldautomatisk pladespiller. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop købt en Primare T23 tuner med både DAB og FM. Den forventer jeg mig rigtig meget af.
Men den koster jo desværre også betydeligt mere end 2500 kroner. 
Og er måske nok også mest interessant hvis man har et Primare anlæg i forvejen. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes tanken om en radio via nettet er smart... der ligger flere tusinde kanaler derude og kan signslet køres over forstærkeren er det jo super. Mit trådløse signal er lige som de fleste andres krypteret, men den skal være bare fodres med nøglen og så spiller det???
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
sd2100 skrev:
brok skrev:
Zanetti skrev:
|
|
|
Hygge,
Brok
|
|
|
|
|
|
Hov nu begynder det jo at være interessant! Det vil sige, bare en internetforbindelse så er man kørende med radio?
Mvh.
|
|
|
Ja. Nu kender jeg ikke alle netværksafspillere, men det funger perfekt med Squeezeboxen.
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zanetti skrev:
| Synes tanken om en radio via nettet er smart... der ligger flere tusinde kanaler derude og kan signslet køres over forstærkeren er det jo super. Mit trådløse signal er lige som de fleste andres krypteret, men den skal være bare fodres med nøglen og så spiller det??? |
|
|
Yep. Super simpelt. Selv med Squeezeboxen.
|
| Til top |
|
| |