Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg tror der er mulighed for lidt god diskussion her - selv om det har været gjort før...
Du kan jo starte med at komme med nogle eksempler på integrerede forstærkere, der har en indbygget DAC som kan måle sig med hvad man kan få i en high+end CD afspiller
Men ud over det, så er der ikke noget teknisk i vejen for at gøre som du skriver. Det bliver dog et kompromis ligegyldigt om du gør det på den ene eller anden måde. Lad os starte med kilden:
Hvor kommer data fra? Et CD drev med SPDIF el. lign. udgang? Så er det drevet, der bestemmer clock´en, DAC´en må bare prøve at genskabe clock signalet ud fra SPDIF datastrømmen. Drev og DAC i samme kasse (CD afspilleren), er her det bedste kompromis, da det kan laves uden at clock´en skal recoveres.
Så du kommer ikke uden om at skulle sende et "sart" signal gennem en ledning. Enten skal det analoge line-signal gennem ledningen fra CD afspiller til forstærker, ellers skal det digitale SPDIF signal gennem en ledning fra CD drev til DAC/forstærker...
Problemet kan i teorien undgås hvis du har en forstærker/DAC med USB indgang og en signalkilde med USB (en PC), men desværre er USB audio ofte ikke lavet optimalt, og så kan det være lige gyldigt.
Selv bruger jeg en traditionel "high-end" CD afspiller, der leverer et analogt signal til forstærkeren. Min CD spille har desuden en flok digitale indgange, så jeg bruger den som DAC til at konvertere SPDIF signal fra Squeezebox, kabel+TV box og DVD spille (jeg har ikke surround).
hilsen hansen, nu med æøå
|