Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor dyr CD-afspiller med DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

I denne digitale tid, hvorfor bruger nogle mennesker stadig en bunke penge på en highend cd-afspiller med en god DAC, fremfor at føre signalet så langt som muligt i det digitale domæne, og så ofre pengene på en god integreret forstærker istedet? Jeg vil umiddelbart antage et tabet i lydkvalitet må være større ved analog overførsel i et signalkabel til forstærker end tabet ved at anvende en lille smule dårligere DAC i/"tæt på" forstærkeren?!

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg tror der er mulighed for lidt god diskussion her - selv om det har været gjort før...

Du kan jo starte med at komme med nogle eksempler på integrerede forstærkere, der har en indbygget DAC som kan måle sig med hvad man kan få i en high+end CD afspiller

Men ud over det, så er der ikke noget teknisk i vejen for at gøre som du skriver. Det bliver dog et kompromis ligegyldigt om du gør det på den ene eller anden måde. Lad os starte med kilden:

Hvor kommer data fra? Et CD drev med SPDIF el. lign. udgang? Så er det drevet, der bestemmer clock´en, DAC´en må bare prøve at genskabe clock signalet ud fra SPDIF datastrømmen. Drev og DAC i samme kasse (CD afspilleren), er her det bedste kompromis, da det kan laves uden at clock´en skal recoveres.

Så du kommer ikke uden om at skulle sende et "sart" signal gennem en ledning. Enten skal det analoge line-signal gennem ledningen fra CD afspiller til forstærker, ellers skal det digitale SPDIF signal gennem en ledning fra CD drev til DAC/forstærker...

Problemet kan i teorien undgås hvis du har en forstærker/DAC med USB indgang og en signalkilde med USB (en PC), men desværre er USB audio ofte ikke lavet optimalt, og så kan det være lige gyldigt.

Selv bruger jeg en traditionel "high-end" CD afspiller, der leverer et analogt signal til forstærkeren. Min CD spille har desuden en flok digitale indgange, så jeg bruger den som DAC til at konvertere SPDIF signal fra Squeezebox, kabel+TV box og DVD spille (jeg har ikke surround).

hilsen hansen, nu med æøå
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Om du har en opsætning der hedder:

Drev-Dac-forstærker  eller
Cdafspiller-forstærker

gør vel ikke den store forskel i den sammenhæng. Der er stadig kun et signal kabel i det analoge domæne.

Et alternativ kunne være en forstærker med digital indgang, men der er vist ikke ret mange alternativer. Vist kun Lyngdorf og en enkelt Musical Fidelity, så vidt jeg ved.

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene omend hansens var temmeligt teknisk for mit niveau. Jeg er novice på området, så det var sådan set kun for at blive klogere, at jeg skrev.

Hvis man forbinder en DVD-afspiller med HDMI, kan signalet da ikke sendes digitalt til forstærkeren (i det tilfælde hvor man afspiller en CD)? Jeg kan godt se at DAC'en skal kunne "tage fra", med samme hastighed hvormed data ankommer. Jeg ejer ikke selv noget udstyr med HDMI, så jeg ved intet om det.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Peter.C skrev:
Vist kun Lyngdorf og en enkelt Musical Fidelity, så vidt jeg ved.

...og Naim, Bryston, Esoteric, Decco, Cyrus, Musical Fidelity etc. + alle mulige surroundforstærkere. Mao. der er mange.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

lacla skrev:
...hvorfor bruger nogle mennesker stadig en bunke penge på en highend cd-afspiller med en god DAC...og så ofre pengene på en god integreret forstærker istedet?

Det er nok de færreste de investere i en decideret high-end Cd-afspiller, og som også anvender en integreret forstærker. At samle alt i samme "kasse" er jo ikke ensbetydende med bedste lyd, og tilmed meget dyrt at opgradere "hele anlægget" hvis det skulle blive aktuelt.

Personligt tror jeg at transporter delen i en Cd-afspiller snart bliver afløst af f.eks. computerstyret lagring/afspilning. Flere forskellige løsninger herpå strømmer ud til os forbrugere her for tiden, men der røres næppe med det digitale format som Cd-afspilleren er født med. Hvad der sker, det må tiden så vise, men desværre er det ikke altid den teknisk/lydmæssigt bedste løsning der vinder. 

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Min tanke er at det må være muligt at cost-optimere HT således at man kun har een DAC i sit system som konverterer alle digitale signaler og så købe billige cd/dvd/bluray afspillere o.s.v. der bare skal levere de digitale data. I princippet burde det være lige meget hvor det digitale signal kommer fra. Ja, jeg er godt klar over at det er en lidt anden og større diskussion, men jeg er blot interesseret i at høre hvor tæt man kan komme på ovenstående scenarie idag.

For mig giver det ingen mening at skifte en dyr DAC ud hver gang der kommer et nyt medieformat - det er såmænd bare det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes