Forfatter |
|
Mor4thi Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg ville lige høre om i kender til Nad 916 6x 30watt? jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan brokoble dem til 2x 90watt? jeg har ikke rigtigt kunne finde noget fornuftigt info på google : / Jeg er på udkig efter en nad 214 men har ikke været heldig med prisen. vil nu helst ikke over de 1000kr
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
og så kommer der lige et par spørgsmål mere :) nu er jeg jo stadig nybegynder og har altid være det inden for hifi. det er faktisk så katastrofalt at jeg aldrig nogensinde har koblet en effektforstærker til  Spørsmålet er så hvordan fyre jeg alle wattene over på 2 kanaler? skal jeg bare slukke for 4 kanaler og så bliver wattene automatisk smidt over på de 2 sidste? og hvis man skulle samligne den her forstærker med en Nad 214 2x 80watt. Vil den her nad 116 så være bedre da den kan udgøre en effekt på 2x90 watt i alt? det er vel samme serie ik? og lige det sidste. jeg kan se på billedet at der er en skrue knap om bag på. er det en slags volume knap?  ? vil det sige man skal til at indstille efter sin center og bagrunds højtalere osv? og så liiiiiiiiige! den sidste ting igen, vil den her nad 116 være nok til at kunne bære mine B&W Dm603 front højtalere?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det står i den manual jeg har linket til (mht. hvordan du kobler kanalerne sammen)
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep tror også så småt jeg vil læse på den, ved bare på forhånd at langt det meste er sort snak for mig 
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men tak for manualen
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mor4thi skrev:
og så kommer der lige et par spørgsmål mere :) nu er jeg jo stadig nybegynder og har altid være det inden for hifi. det er faktisk så katastrofalt at jeg aldrig nogensinde har koblet en effektforstærker til Spørsmålet er så hvordan fyre jeg alle wattene over på 2 kanaler? skal jeg bare slukke for 4 kanaler og så bliver wattene automatisk smidt over på de 2 sidste? og hvis man skulle samligne den her forstærker med en Nad 214 2x 80watt. Vil den her nad 116 så være bedre da den kan udgøre en effekt på 2x90 watt i alt? det er vel samme serie ik? og lige det sidste. jeg kan se på billedet at der er en skrue knap om bag på. er det en slags volume knap? ? vil det sige man skal til at indstille efter sin center og bagrunds højtalere osv? og så liiiiiiiiige! den sidste ting igen, vil den her nad 116 være nok til at kunne bære mine B&W Dm603 front højtalere?
|
|
|
Hvis du ikke er helt klar over hvad du laver så pas på da det godt kan koste forstærkeren livet, højtaler kablerne skal sættes på en anden måde end ved stereo, det nytter ikke bare at have højtaler kablerne på som normalt og så stille kanalerne om i mono.
Som der bliver skrevet så kig grundigt i den vejledning der bliver linket til.
Og skrue knapperne er til det du skriver.
Du kan ikke bare slukke for de 4 kanaler og derved tro at effekten fare over til de sidste to, du skal brokoble hver sæt så får du 3 * 90watt, du kan også nøjes med at brokoble 2-sæt så får du 2 * 90watt + de 2 * 30watt der ikke er brokoblet, du kan også lave 1 * 90watt ved kun at brokoble det ene forstærker sæt så får du 1 * 90watt til feks. en Sub, og så er der stadig 4 * 30watt til resten.
Min mening er, få nogen til at hjælpe dig så du ikke ødelægger noget, nu kan jeg ikke rigtigt huske hvor sej den Blok er, men brokoblet på et sæt B&W der vil den nok koge noget over det hvis den skal spille med noget power på, hvis denne B&W højtaler er på 4ohm så bliver det en hård belastning for den NAD tror jeg.
En NAD 214 spiller godt nok, men forvent ikke at den kan spille højt hvis det er det du vil ind på, for mig er det den mest lamme forstærker på 2 * 120watt i 4ohm jeg har prøvet fra NAD, håber aldrig de kommer med sådan en igen, da jeg prøvede den for mange år siden troede jeg faktisk den var istykker da jeg byttede den ud med en 2 * 60 watt gammel NAD.
Det om NAD 214 bliver jeg ikke enig med mange om, men jeg har haft mulighed for at afprøve den mod bunkevis af ældre NAD modeller, den spiller godt men vil du spille højt så køb en anden.
Du skal også tænke på at de ældste NAD 214 & NAD 216 har nu snart været 14år på markedt.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, men når du siger 3x 90watt er det så målt i 4 ohm? og kører en Nad 214 2x 80watt så i 8 ohm? Hvis jeg har forstået det korrekt mht. nad 916 kan det kun betale sig at bruge minimum 3 kanaler, og hvis man bruger 2 vil det sidste watt gå til spilde? Hvis man regner 6x30 watt 8 ohm sammen giver det 180 watt og hvis det skal deles i 3 kanaler eller 2 bliver det kun 3x 60watt 8 ohm eller 2x 60. og hvis det er 4 ohm vil det give 3x 90watt eller 2x 90watt? Eller er jeg forkert på den? Men jeg forstår ikke helt måden i regner det på, vil lyden være anderledes hvis man bruger mindre ohm og højre watt og omvendt? går det ikke op i sig selv?
Lige nu bruger jeg en Denon forstærker avr 19xx 7x 75 watt, købt i hifi klubben for 3700,- jeg har så tænkt mig at bruge den som reciewer. Men vil der blive en god forskel på lyden hvis jeg vælger en nad 916 eller 214? Jeg har hørt at Nad´s Watt er mere solide end Denons. Hvad lyder bedst til et sæt B&W Dm603 højtalere, Nad 916 eller en Nad 214?
og forresten det med brokobling kræver det kun 1 phono kabel? og resten er indstillings muligheder ik på effektforstærkeren?
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke målt i nogen modstand, men hvor stor modstand der skal være i højttalerne for ikke at skade din forstærker. Min NAD 906 kræver at højttalerne har minimum 8 ohm i brokoblet stand, og det er vist meget samme forstærker, for den yder også 6x35 watt eller 3x90 watt.
Den NAD vil helt sikkert være kraftigere end den Denon du har. NAD er rigtig stræmstærke, og min 906 har klaret byrder jeg trooede umulige. - Faktisk noget min Cayin 153b ikke har kunnet følge med til, på trods af en meget bedre dimensionering. Lydkvaliteten kan til gengæld diskuteres. Jeg har hørt meget NAD, og synes oftest de lyder skidt. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mor4thi skrev:
ok, men når du siger 3x 90watt er det så målt i 4 ohm? og kører en Nad 214 2x 80watt så i 8 ohm? Hvis jeg har forstået det korrekt mht. nad 916 kan det kun betale sig at bruge minimum 3 kanaler, og hvis man bruger 2 vil det sidste watt gå til spilde? Hvis man regner 6x30 watt 8 ohm sammen giver det 180 watt og hvis det skal deles i 3 kanaler eller 2 bliver det kun 3x 60watt 8 ohm eller 2x 60. og hvis det er 4 ohm vil det give 3x 90watt eller 2x 90watt? Eller er jeg forkert på den? Men jeg forstår ikke helt måden i regner det på, vil lyden være anderledes hvis man bruger mindre ohm og højre watt og omvendt? går det ikke op i sig selv?
Lige nu bruger jeg en Denon forstærker avr 19xx 7x 75 watt, købt i hifi klubben for 3700,- jeg har så tænkt mig at bruge den som reciewer. Men vil der blive en god forskel på lyden hvis jeg vælger en nad 916 eller 214? Jeg har hørt at Nad´s Watt er mere solide end Denons. Hvad lyder bedst til et sæt B&W Dm603 højtalere, Nad 916 eller en Nad 214?
og forresten det med brokobling kræver det kun 1 phono kabel? og resten er indstillings muligheder ik på effektforstærkeren?
|
|
|
De 3 * 90watt er i 8 ohm, en NAD 214 er på 2 * 80watt i 8 ohm og 2 * 120watt i 4ohm, efter hvad der er opgivet i brokobling på den NAD 916 så skulle den være på ca. 2 * 45watt i 4 ohm.
Der er en ret simpel udregning om hvor mange watt din forstærker får i brokoblet tilstand (hvis den alså kan brokobles).
Lad os tage NAD 214 i udgangs punkt, den måler 2 * 80watt i 8 ohm og 2 * 120watt i 4 ohm, hvis du nu tager 4 ohm´s effekt i stereo alså 2 * 120watt og lægger dem sammen alså lig med 240watt, så har du effekten i 8 ohm brokoblet, alså 1 * 240watt i 8 ohm brokoblet.
Tag feks. NAD 218, den måler ca. 2 * 350watt i 4 ohm og det bliver så lig med 350+350 = 1 * 700watt Brokoblet i 8 ohm.
En gammel NAD 2200PE på 2 * 200 watt i 4ohm får 1 * 400watt brokoblet i 8 ohm.
Jeg har for længe siden kigget mine gamle forstærkere igennem og det passer med måske +/- 10%, men alså hvis du ved hvad den yder i 4 ohm i stereo og den kan brokobles så er det rimeligt nemt at regne ud.
At man så ikke overhovedet kan bruge 8 ohm´s opgivelsen til noget i brokobling er noget andet.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brokobling skaber teoretisk 4 gange så meget effekt. Dvs. 2*30 watt bliver til 1 x 120 watt. De fleste forstærkere har dog ikke en strømforsyning der magter dette, og i NAD's tilfælde bliver de 1x120 watt derfor til 1x90 watt.
En anden meget væsentlig detalje er, at en brokoblet forstærker ser en 8 ohms højttaler som en 4 ohm belastning, og en 4 ohms højttaler som en 2 ohm belastning (dette er kritisk for de fleste forstærkere, hvorfor 4 ohm højttalere normalt ikke anbefales på en brokoblet forstærker).
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
puh kan se der er en del jeg skal have lært men jeg har besluttet mig for at det bliver en Nad 214, og har faktisk næsten trækket en i land, er den egentlig ik også meget nemmere at håndtere frem for Nad 916? jeg skal bare bruge den til 2 front højtaler, og nu er det at jeg har en denon avr 1906 som skal den skal forbindes til, det gør jeg bare ved hjælp af et phono kabel, og så skal den sidde i EXT.IN (FR - FL) ? Her er lige et link til min forstærker så hvis i havde lyst må i gerne pege på hvilket port den præcis skal sidde i
http://www.superfi.co.uk/images/denon-avr1906-rear-1400x478. jpg
og mht. montering af højtaler kabler. skal de ikke bare sidde i som de normalt gør? (Stereo)
|
Til top |
|
|
Mor4thi Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|