Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: RipNas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2007&zoneid=1 Spændende produkt synes jeg, om ikke andet så spiller man for nødvendigvis at have en pc til sin rådighed, men så er der vel heller ikke så mange andre grunde til at vælge den frem for en anden Nas... Eller hvad synes i?
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2008 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det ser rigtigt spændende ud. Men er ikke så pjattet med den køre med windows. Men konceptet er smart.
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 November 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Tilsyneladende også en dyr løsning.

Men for dem som ikke gider at sætte sig ind i alle ting omkring ripning, formater, opsætning af NAS mm. kan det være en rigtig god løsning.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 14 November 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil forsøge at være så objektiv som muligt, da jeg udvikler et konkurrerende produkt, dog som software til eksisterende Windows Home Server'ere.

Jeg syntes det er ærgeligt at de ikke har fokuseret mere på hvad Windows Home Server ellers kan, når de nu laver et Windows Home Server produkt.

Først og fremmest, så burde de aldrig lancere en boks med kun én harddisk, eller kun plads til en disk i selve produktet - mange vil ikke købe en udvidelse at sætte nedenunder, og så ryger hele formålet med en home server, nemlig det at data'ene er spejlede, og dermed sikret.

CD rip delen vil i sådant et produkt måske være et fokusområde for Illustrate (producenten), men det er en lille del af hvad brugerne kan med home serveren. Specielt funktionerne omkring backup af husets PC'ere er rigtig gode.

Jeg har haft kigget på deres software tidligere, og desværre bærer specielt brugerfladen meget præg af at være et almindeligt PC program der er flyttet ind i home serveren, uden hensyntagen til interfacet. Softwaren fungerer udemærket i funktion, men følger slet ikke de guidelines Microsoft har for brugerflade opbygning på Windows Home Server.

Det er svært at kommentere prisen så længe den ikke er kendt, men jeg er personligt mere tilhænger af en "rigtig" home server, som fx. HP's MediaSmart, hvor der så tilkobles et eksternt USB drev der placeres hensigtsmæssigt (de kan have ret lange kabler sådan nogle, ellers kan man bruge convertere så man kan benytte netværkskabler). Den løsning vil reelt ud fra deres prisgæt være billigere, og vil give dig en mere komplet home server løsning.

Efter min mening har et produkt som dette berettigelse specielt i Danmark, da der er en regel om at man ikke må kopiere andre end sine egne CD'ere - og derfor kan man ikke sende sin samling til digitalisering som man kan i USA og England.

Jeg har svært ved at finde ud af hvor mange CD'ere de forskellige familier egentligt har - jeg har fx. overvejet at udvide den software jeg laver til at kunne benytte en af de DVD skiftere vi i forvejen understøtter til Media Center, sådan at man ville kunne proppe 200 CD'ere i den af gangen, og koble den til Home Serveren. Så kunne man leje disse skiftere ud på ugebasis.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg vil forsøge at være så objektiv som muligt, da jeg udvikler et konkurrerende produkt, dog som software til eksisterende Windows Home Server'ere.

Jeg syntes det er ærgeligt at de ikke har fokuseret mere på hvad Windows Home Server ellers kan, når de nu laver et Windows Home Server produkt.

Først og fremmest, så burde de aldrig lancere en boks med kun én harddisk, eller kun plads til en disk i selve produktet - mange vil ikke købe en udvidelse at sætte nedenunder, og så ryger hele formålet med en home server, nemlig det at data'ene er spejlede, og dermed sikret.

CD rip delen vil i sådant et produkt måske være et fokusområde for Illustrate (producenten), men det er en lille del af hvad brugerne kan med home serveren. Specielt funktionerne omkring backup af husets PC'ere er rigtig gode.

Jeg har haft kigget på deres software tidligere, og desværre bærer specielt brugerfladen meget præg af at være et almindeligt PC program der er flyttet ind i home serveren, uden hensyntagen til interfacet. Softwaren fungerer udemærket i funktion, men følger slet ikke de guidelines Microsoft har for brugerflade opbygning på Windows Home Server.

Det er svært at kommentere prisen så længe den ikke er kendt, men jeg er personligt mere tilhænger af en "rigtig" home server, som fx. HP's MediaSmart, hvor der så tilkobles et eksternt USB drev der placeres hensigtsmæssigt (de kan have ret lange kabler sådan nogle, ellers kan man bruge convertere så man kan benytte netværkskabler). Den løsning vil reelt ud fra deres prisgæt være billigere, og vil give dig en mere komplet home server løsning.

Efter min mening har et produkt som dette berettigelse specielt i Danmark, da der er en regel om at man ikke må kopiere andre end sine egne CD'ere - og derfor kan man ikke sende sin samling til digitalisering som man kan i USA og England.

Jeg har svært ved at finde ud af hvor mange CD'ere de forskellige familier egentligt har - jeg har fx. overvejet at udvide den software jeg laver til at kunne benytte en af de DVD skiftere vi i forvejen understøtter til Media Center, sådan at man ville kunne proppe 200 CD'ere i den af gangen, og koble den til Home Serveren. Så kunne man leje disse skiftere ud på ugebasis.

Mvh

Brian Binnerup

Uhh lyder spændende med produktudviklingen. Kan du løfte sløret for noget?

/jonathan

finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

....

.....

Mvh

Brian Binnerup

Hej

Ifølge deres hjemmeside  (www.ripnas.com)  kommer systemet med

a) 1x320 GB
b) 2x320 GB
c) 2x500 GB

harddisk kapacitet

så der er åbenbart plads til 2 stk hdd i maskinen

Derudover findes en matchende hdd unit der kan placeres under hoved enheden

Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

helledie skrev:

http://www.mymovies.dk/forum.aspx?g=posts&t=9246

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

finnbrodersen skrev:
så der er åbenbart plads til 2 stk hdd i maskinen

Mon ikke det er den klump man putter under enheden? Problemet er at formentligt 90% af de maskiner der bliver solgt bliver kun solgt med én disk.

Måden de markedsfører det på er ikke at der er fx. 2 x 500 GB som giver 500 GB sikker lagring, men at der så er 1000 GB.

Det er bare ærgeligt at de ikke tager konsekvensen af det home server ellers står for, og kun leverer den med spejlede diske.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

helledie skrev:

Du skal nok lige have denne med også (hvilket er seneste pre release, som indeholder Flac support):

http://www.mymovies.dk/forum.aspx?g=posts&t=9903

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne her http://www.dbpoweramp.com/ripnas-essentials.htm

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis PSSO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PSSO

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

helledie skrev:

Det ser da cool ud :-) Super smart faktisk...

/jonathan

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 November 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Spændende men alt for dyr. Man kan få en løsning som kan det samme for billigere penge. NAS server med raid 1, PC til at rippe med samt program. Men det er selvfølgelig nemmere med den anden løsning.

Hvordan med CD-tekster ??? Hvis man ikke selv kan rediger dem holder løsningen ikke meget.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

2ben.dk:

Formålet med et produkt som dette er jo netop at det hele foregår automatisk, og at du ikke skal sidde og bruge tiden på at gøre tingene manuelt.

Pris er jo altid en relativ ting - det er da umiddelbart mange penge i forhold til at sidde med en simpel low-spec NAS, men det er altså også et helt andet produkt. Det er en meget typisk dansk holdning at "Den kan jeg bygge billigere selv", uden reelt at se på hvad produktet giver for pengene.

Faktum er at det for de mennesker der helst bare vil have noget der virker sagtens kan sådanne produkter give masser af mening - det er lidt lissom en SqueezeBox til 2.500 kr., som for mange er et fantastisk produkt, imens andre mener at de jo bare kan putte musikken på deres MP3 afspiller og koble den på med et Aux kabel, og så har de det samme - det kan da godt være at du kan afspille din musik, men det er altså alligevel ikke det samme.

Det handler nok mest af alt om at mange vælger en meget jantelovs agtig negativ indfaldsvinkel til tingene hvor det gælder mest om at få fortalt at "de produkter skal ikke tro de er noget", end at se på hvor meget de egentligt kan give mening mand af muligheder.

Selvom RipNAS produktet ikke bliver markedsført i forhold til Home Server's andre features, så er der en verden til forskel på hvad den kan, og hvad en standard NAS kan.

Meningen med et sådant produkt er at CD teksterne er lagt i sangene fra starten, og for langt de fleste vil der ikke være behov for at rette i dem - hvis du har det behov ligger filerne jo på serveren så du fra enhver PC kan tilgå dem og rette i dem hvis du ønsker det, med det program du gerne vil bruge til det.

Det er helt sikkert muligt at lave et interface til at redigere tags i WHS konsollen, men spørgsmålet er om det giver mening for standard brugeren der bare skal have et no nonsense produkt.

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hvis man alligevel skal rette teksten eller smide andre billeder ind kan man lige så godt gøre det fra en PC og ind på en NAS server. Nye CD'ere indeholder tit ikke tekster og så skal de hentes fra nettet. Men problemet er at der findes de heller ikke den første lange tid efter at den er udkommet.

Måske er løsningen smart for nogle men tror fleste vælger at gøre det fra en PC.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

2ben.dk skrev:
Hvis man alligevel skal rette teksten eller smide andre billeder ind kan man lige så godt gøre det fra en PC og ind på en NAS server. Nye CD'ere indeholder tit ikke tekster og så skal de hentes fra nettet. Men problemet er at der findes de heller ikke den første lange tid efter at den er udkommet.

Det må stå for din egen regning at mene det - jeg er ikke enig i at der ikke er data i den første lange tid efter den er udkommet.

Det er heller ikke CD'en der indeholder teksterne, det gør online databaserne.

Jeg tror du skulle prøve produkterne før du danner dig en holdning om hvor godt det fungerer.

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Dem har jeg prøvet - ellers havde jeg ikke skrevet. Jeg må vel også sige min mening om det ? 

Måske du skulle prøve dem 

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes