| Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet en del, men kan ikke rigtigt finde ud af det - kan Foobar søge efter albumdetaljer mm. på internettet, og i så fald hvordan?
Og hvordan får man i øvrigt detaljerne med når man ripper cd i EAC - hvilke instillinger skal slås til?
Jeg er sgu et fjols...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
M-dam Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tags (oplysninger om kunstner osv) i Foobar2000: Når du vil rippe en cd, vælger du File - Open Audio Cd - Rip - Lookup Hvis numrene allerede ligger på harddisken, markerer du et album, højreklikker på det, vælger Tagging og Get tags from Freedb. Men her er der ikke altid bid :-) Der findes vist nok plugins, der kan hente albumbilleder også. Ellers findes der separate programmer til det. EAC bruger jeg ikke :-) Held og lykke. MVH Edit: et alternativ til at "tagge" med: MP3TAG - et gratis og rigtig godt program.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
Og hvordan får man i øvrigt detaljerne med når man ripper cd i EAC - hvilke instillinger skal slås til?
|
|
|
Du klikker på et af ikonerne i ikonbaren, vistnok den med cd'en.
Jeg har sat min op til at hente info automatisk (teknologien hedder freedb).
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg finde ud af det med EAC - det var vidst bare dovenskab før... Og så har jeg fået gennemskuet MP3TAG - meget nemt egentligt.
Men med FOOBAR lykkes det altså bare ikke. Jeg kan ikke få den til at fungere med Freedb på nogen måde...
|
| Til top |
|
| |
M-dam Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sker der, når du prøver?
Har du mon en firewall sat op, der stopper foobar?
Jeg kan ikke huske, om man skal vælge freedb til, når man installerer foobar - det er måske også en mulighed.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har googlet mig frem til, at freedb hører med i de nye udgaver af Foobar - og jeg kan ikke rigtigt finde noget eksternt jeg kan installere ind i min Foo... Hvis jeg prøver på et album at tagge skal jeg ud og lave nogle scripts. Her har jeg forsøgt forskelligt - mere eller mindre i blinde - og de bedste resultater jeg har fået er fejlmeldinger  Er det herude jeg kan få tunet freedb, og hvad skal jeg så indstille det til her? Eller er det ud i preferences? Mvh.
|
| Til top |
|
| |
M-dam Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da træls!
Prøv at starte foobar op, sæt en cd i drevet, vælg File, Open audio cd, Rip, Lookup. Hvad sker der så? Kommer der oplysninger frem om numrene på cd'en?
Hvis du slet ikke får albumoplysninger fra freedb frem her, så er der et eller andet galt. Prøv med et par forskellige cd'er. Hvis ikke det virker, så ville jeg nok forsøge med at af- og geninstallere foobar. Jeg har aldrig selv skullet rode med indstillinger eller scripts for at få freedb til at virke.
Som jeg skrev i mit første indlæg, kan det være vanskeligt for freedb at gætte sig frem til de rigtige oplysninger, når man forsøger at tagge filer, man allerede har liggende på harddisken. Hvis dét er problemet, så er der to muligheder, du kan forsøge:
1. Du kan selv skrive alle oplysningerne. Det gør du sådan: marker alle numrene i et album, højreklik på dem, vælg properties, og udfyld alle felterne manuelt. Det tager jo lidt tid, men så er det heller ike værre :-)
2. Gør som i pkt 1., men udfyld kun artist og album (uden slåfejl!) og klik på ok. Højreklik så igen på numrene, vælg Tagging -> Get tags from freedb. Nu gætter freedb ud fra de oplysninger, du har skrevet, og hvis du er heldig kan du så slippe for at skrive titlerne på sangene manuelt.
Håber det hjælper :-)
MVH
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den vil ikke, heller ikke med cd i drev. Men nu gider jeg ikke bruge mere tid på det, da jeg har fået MP3tag til at virke super, og da jeg normalt bruger EAC til at rippe som kører fint med feeddb har jeg ikke så meget brug for det. Men tak for al hjælpen, noget har jeg da fået ud af det...  En dag geninstallerer jeg Foobar, og så må vi se.
|
| Til top |
|
| |
M-dam Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Der er nu ikke noget så godt som at have en veltagget musiksamling - det kan man sagtens bruge de lange vinteraftener på  MVH
|
| Til top |
|
| |
abefar Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker får man kun freedb-support hvis man tilvælger det installationen eller vælger Full, frem for Typical som er standard. Måske er det problemet?
__________________ Med venlig hilsen
Abefar
|
| Til top |
|
| |