Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Best mulig kvalitet ud af en stationær PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

10.000 kr spørgsmålet herhjemme er lige nu: Hvis man nu vil bruge sin computer som primær lydkilde hvordan kommer man så bedst ud af maskinen og videre ind i rørforstærkeren og videre ud i højtalerne. Jeg har kigget på den der hedder DAC1 fra Benchmark og kan se at den kan bruges både til hovedtelefoner, preamp og som DAC. Vil det sige at man med sådan en rentfaktisk ikke behøver end alm preamp og derfor måske kunne nøjes en et krafttrin? Det indbyggede lydkort er topmodellen fra Creative. Gode råd modtages med kyshånd. En god og forståelig forklaring på hele mysteriet omkring DAC og hvad man skal kigge efter er også påskønnet jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter og hvad den rent faktisk gør udover at signalet vel på en eller anden måde bliver analog så det kan komme videre ind anlægget.
Er der nogen der har prøvet den Wadia ipod dims de har lavet skulle efter sigende være super fed.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

http://www.stereophile.com/searchresults/index.html?stype=X& amp;terms=benchmark&x=0&y=0

Prøv engang at se nogle af anmeldelserne af benchmark dac1. det er en super fed dac, jeg har selv haft en.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej kappen jeg er også begejstret for det de skriver i Stereophile om DAC1 men er man stadigvæk ikke også afhængig af det lydkort der sidder i maskinen og dette korts digitale udgang?? for det nytter vel ikke meget at købe en superfed DAC og så ikke have det optimale lydkort i maskinen?

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Du sætter tit en dac til med usb og da det er et digitalt er det ligemeget med dit lydkort :)
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Søren Korsgaard skrev:
...Er der nogen der har prøvet den Wadia ipod dims de har lavet skulle efter sigende være super fed.

Det er der næppe, idet den tidligere importør ikke "magtede" at hive bl.a. dette produkt hjem.

Men hvad vil du så bruge en Ipod transport til? Du skal i stedet få fat i en ekstern DAC, og hvis det skal det bedste, kan Wadia 921/931 overvejes i stedet. Er det for dyrt, så kommer også Wadia 521 DAC hjem, og den har ligeledes en indbygget digital volumenkontrol. Dog er der mange andre producenter af eksterne DAC, og det i alle mulige afskygninger.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har prøvet med en del forskellige kilder og har primært kørt fra computeren, jeg kan ikke høre forskel.

Der hvor forskellen skulle ligge er i mængden af jitter, hvor coax er at fortrække frem for toslink. Det prøvede jeg også at skifte imellem, også uden at kunne høre forskel.

En god digital kilde bør have en mindre mængde af jitter end en bedre.

Stereophile skriver også at benchmark er blandt de bedste når det gælder håndtering af jitter.

Jeg kan også huske at stereophile engang skrev om coax vs toslink som jo har målbart relativt stor forskel på jittermængden, der var en skribent derinde fra som hævdede at han til hver en tid kunne høre forskel og toslink duede altså bare ikke. Det var der så en anden som gerne ville efterprøve: De endte med at lave en blindtest på hans eget anlæg og han kunne til den helt store forargelse slet ikke høre forskel.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

DVS at en ekstern DAC kvalitetsmæssigt er bedre end den digitale udgang der er på lydkortet?

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Søren Korsgaard skrev:
DVS at en ekstern DAC kvalitetsmæssigt er bedre end den digitale udgang der er på lydkortet?

A'hva

Den bedste lyd, og det er hvad du efterspørger her i tråden, den opnås med at hive det digitale signal ud af pc'en, og videre til en DAC. Det kan så være en ekstern DAC eller en DAC som findes i f.eks. en Cd-afspiller med digital indgang. 

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Søren Korsgaard skrev:

Du mener vel en ekstern DAC forbundet med USB (som DAC1'en kan)?

Om lyden er bedre kommer jo an på lydkortet. Jeg har aldrig selv hørt det, men har aldrig læst nogle beklage sig over lyden fra eksempelvis et Lynx Two-lydkort

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Søren Korsgaard skrev:
10.000 kr spørgsmålet herhjemme er lige nu: Hvis man nu vil bruge sin computer som primær
lydkilde hvordan kommer man så bedst ud af maskinen og videre ind i rørforstærkeren og videre ud i højtalerne. Jeg har
kigget på den der hedder DAC1 fra Benchmark og kan se at den kan bruges både til hovedtelefoner, preamp og som DAC.
Vil det sige at man med sådan en rentfaktisk ikke behøver end alm preamp og derfor måske kunne nøjes en et krafttrin?
Det indbyggede lydkort er topmodellen fra Creative. Gode råd modtages med kyshånd. En god og forståelig forklaring på
hele mysteriet omkring DAC og hvad man skal kigge efter er også påskønnet jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter og
hvad den rent faktisk gør udover at signalet vel på en eller anden måde bliver analog så det kan komme videre ind
anlægget.
Er der nogen der har prøvet den Wadia ipod dims de har lavet skulle efter sigende være super fed.

Markedet for DACs til computerbaseret musikafspilning er efterhånden stort. Hvis du ikke vil bruge et lydkort i maskinen,
skal du have fat i en USB eller firewire DAC. Hvis du skal have noget af det bedste er der f.eks. Audio Research DAC7,
Bryston BDA-1. I den mere finanskrise-venlige ende er der Cambridge DAC Magic. Hvis jeg skulle vælge en firewire DAC
skulle det være en Weiss Minerva. USB eller firewire er nemt at tilslutte fordi du ikke skal rode med lydkort.
For DACs uden usb eller firewire skal du bruge et lydkort, og der er toppen af cremen et Lynx AES16. Det kræver at din
DAC har AES/EBU indgange.
Nogle DACs har indbygget volumenregulering, så signalet kan overføres direkte ind i et effekttrin. Fordele og ulemper ved
dette er til stor debat, som så mange andre audiofile emner.
Hvis du er interesseret i bedre lydkvalitet end mp3, skal man også være opmærksom på, at det kan have stor betydning for
lyden, om man bruger windows eller mac som platform. Windows er lidt mere besværligt at få et "bit-perfekt" output ud af
end mac. Desuden har afspilningssoftware betydning for lyden og oplevelse af brugevenlighed. Her kan man læse om,
hvorfor software kan lyde forskelligt: http://www.vrsaudiosystems.com/article_software.htm
Jeg bruger selv Itunes til Windows, fordi det efter min mening har det lækreste brugerinterface, med mindre man kigger på
dedikerede musikservere, som f.eks. Sonos, Kaleidescape og Soolos. Itunes kan også fjernbetjenes via en Ipod Touch eller
Iphone. Selv har jeg planer om at anvende en macbook pro som dedikeret musikafspiller, fordi jeg ikke gider at have en
stationær computer i min stue. Mht music server software venter jeg spændt på Sonic Studios Amarra!

Dit valg af hardware kan også være en begrænsning for, om du kan afspille formater i højere opløsning end det normale cd-
format (16 bit/44.1khz). Du skal nok heller ikke undervurdere betydningen af brugervenlighed. Det skulle jo nødigt ende
derhenne, hvor det er nemmere at skifte cd'er i din gamle afspiller frem for at afspille musikken på computeren.
En god kilde til optimal computerbaseret musikafspilning er www.computeraudiophile.com, hvor du kan få oplysninger om alt
vedrørende computere, software og dacs. Der kan du også finde forslag til forskellige sammensætninger, lige fra de billigere
til de mest kompromisløse.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Hej, jeg har prøvet med en del forskellige kilder og har primært kørt fra computeren, jeg kan ikke høre forskel.Der hvor
forskellen skulle ligge er i mængden af jitter, hvor coax er at fortrække frem for toslink. Det prøvede jeg også at skifte
imellem, også uden at kunne høre forskel. En god digital kilde bør have en mindre mængde af jitter end en
bedre.Stereophile skriver også at benchmark er blandt de bedste når det gælder håndtering af jitter. Jeg kan også huske at
stereophile engang skrev om coax vs toslink som jo har målbart relativt stor forskel på jittermængden, der var en skribent
derinde fra som hævdede at han til hver en tid kunne høre forskel og toslink duede altså bare ikke. Det var der så en anden
som gerne ville efterprøve: De endte med at lave en blindtest på hans eget anlæg og han kunne til den helt store forargelse
slet ikke høre forskel.

Forskellen afhænger i sidste ende af ørerne. Hvis en mand siger, at han kan høre forskel, er det meget svært at modbevise,
med mindre du kan låne hans ører. Det er mig bekendt ikke muligt endnu.
Hvilket anlæg blev der testet på?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

danish skrev:
Hvis du er interesseret i bedre lydkvalitet end mp3, skal man også være opmærksom på, at det kan have stor betydning for
lyden, om man bruger windows eller mac som platform. Windows er lidt mere besværligt at få et "bit-perfekt" output ud af
end mac. Desuden har afspilningssoftware betydning for lyden og oplevelse af brugevenlighed. Her kan man læse om,
hvorfor software kan lyde forskelligt: http://www.vrsaudiosystems.com/article_software.htm 

Det er måske lidt farligt at bruge et firma, der selv sælger software, som reference for hvilket software der er bedst!

Det er der har størst praktisk betydning, når vi ser ud over lydkort / DAC, er altså filkvaliteten og måden filen bliver rippet på. Her kommer man ikke uden om lossless-filer (uanset om det er FLAC, ALAC, APE, etc.) og en ordenlig CD-ripper (EAC eller dBPowerAMP).

Det er korrekt er mac's er lettere at sætte op, men på Windows-platformen kræver det bare et ASIO- eller Kernel Streaming-kompatibelt lydkort, så er man ude over problemet med Kmixer.

Interface og brugervenlighed er så en helt anden snak, men det kommer jo i høj grad an på hvordan man ønsker eller normalt bruger computeren til at afspille musik.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Søren Korsgaard skrev:

Bare for at være helt sikker på, at vi har fælles forståelse.

DAC = Digital til Analog Converter

Creatives X-Fi topmodel er et super lækkert kort, men skal du op i en DAC i ordentlig kvalitet skal du enten benytte prof. studio lydkort (som eks. Lynxtwo), eller benytte digital udgang fra computeren.
Benyttes digital udgangen fra computeren er det i praktis ligegyldigt om det er fra det superlækre X-Fi kort eller det er computerens indbyggede l**te lydkort - kvaliteten vil være ens. Man skal bare opnå "pass through", så computer ikke piller ved det digitale signal.

Skal du have drevet dine rør (hvilket bare er en effekt forstærker uden forforstærker) skal du have først og fremmest have konventeret lyden til analog (vha en DAC), men du skal også have en volumen kontrol.

I princippet kan computeren godt bruges som volumen kontrol, men så må vi slippe "pass through" (og den optimale lydkvalitet.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Synes ikke X-FI lyder spor godt til andet end computerhøjttalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes