Søren Korsgaard skrev:
10.000 kr spørgsmålet herhjemme er lige nu: Hvis man nu vil bruge sin computer som primær
lydkilde hvordan kommer man så bedst ud af maskinen og videre ind i rørforstærkeren og videre ud i højtalerne. Jeg har
kigget på den der hedder DAC1 fra Benchmark og kan se at den kan bruges både til hovedtelefoner, preamp og som DAC.
Vil det sige at man med sådan en rentfaktisk ikke behøver end alm preamp og derfor måske kunne nøjes en et krafttrin?
Det indbyggede lydkort er topmodellen fra Creative. Gode råd modtages med kyshånd. En god og forståelig forklaring på
hele mysteriet omkring DAC og hvad man skal kigge efter er også påskønnet jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter og
hvad den rent faktisk gør udover at signalet vel på en eller anden måde bliver analog så det kan komme videre ind
anlægget.
Er der nogen der har prøvet den Wadia ipod dims de har lavet skulle efter sigende være super fed. |
|
|
Markedet for DACs til computerbaseret musikafspilning er efterhånden stort. Hvis du ikke vil bruge et lydkort i maskinen,
skal du have fat i en USB eller firewire DAC. Hvis du skal have noget af det bedste er der f.eks. Audio Research DAC7,
Bryston BDA-1. I den mere finanskrise-venlige ende er der Cambridge DAC Magic. Hvis jeg skulle vælge en firewire DAC
skulle det være en Weiss Minerva. USB eller firewire er nemt at tilslutte fordi du ikke skal rode med lydkort.
For DACs uden usb eller firewire skal du bruge et lydkort, og der er toppen af cremen et Lynx AES16. Det kræver at din
DAC har AES/EBU indgange.
Nogle DACs har indbygget volumenregulering, så signalet kan overføres direkte ind i et effekttrin. Fordele og ulemper ved
dette er til stor debat, som så mange andre audiofile emner.
Hvis du er interesseret i bedre lydkvalitet end mp3, skal man også være opmærksom på, at det kan have stor betydning for
lyden, om man bruger windows eller mac som platform. Windows er lidt mere besværligt at få et "bit-perfekt" output ud af
end mac. Desuden har afspilningssoftware betydning for lyden og oplevelse af brugevenlighed. Her kan man læse om,
hvorfor software kan lyde forskelligt: http://www.vrsaudiosystems.com/article_software.htm
Jeg bruger selv Itunes til Windows, fordi det efter min mening har det lækreste brugerinterface, med mindre man kigger på
dedikerede musikservere, som f.eks. Sonos, Kaleidescape og Soolos. Itunes kan også fjernbetjenes via en Ipod Touch eller
Iphone. Selv har jeg planer om at anvende en macbook pro som dedikeret musikafspiller, fordi jeg ikke gider at have en
stationær computer i min stue. Mht music server software venter jeg spændt på Sonic Studios Amarra!
Dit valg af hardware kan også være en begrænsning for, om du kan afspille formater i højere opløsning end det normale cd-
format (16 bit/44.1khz). Du skal nok heller ikke undervurdere betydningen af brugervenlighed. Det skulle jo nødigt ende
derhenne, hvor det er nemmere at skifte cd'er i din gamle afspiller frem for at afspille musikken på computeren.
En god kilde til optimal computerbaseret musikafspilning er www.computeraudiophile.com, hvor du kan få oplysninger om alt
vedrørende computere, software og dacs. Der kan du også finde forslag til forskellige sammensætninger, lige fra de billigere
til de mest kompromisløse.