Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming FRA Ipod Touch muligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tomchr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg prøver at finde ud af, om det er muligt at benytte en Ipod Touch med 32 GB som media server, og herfra streame musik til eksempelvis en Squeezebox Receiver.

Jeg er klar over, at man via iPeng kan benytte Ipod'en som remote, men kunne egentlig godt tænke mig en løsning, hvor man kan slippe for både NAS server eller tændt PC'er til at levere musikken.

Min ønskelige opstilling er:

- Ipod Touch, der er fyldt til randen med musikfiler.
- Squeezebox Receiver, der er koblet til mit HiFi-anlæg.

Jeg vil således gerne kunne benytte Ipod'en alene til at streame dens indhold til receiveren uden brug af andre hjælpemidler.

Kan dette lade sig gøre?

Til top Vis tomchr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tomchr

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Nej, det lader det ikke til, når man læser andre tråde om samme emne. Og 32 gb er da også alt for lidt - du vil da heller ikke nøjes med mp3 vel? Vælg lossless :-)
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Tomchr,

Du skal bruge MP3Tunes.com. Her smider du alt din musik ud og vupti så kan du via Ipeng og Squeezebox få adgang til alt dit musik. Det koster 35USD for 50Gb tror jeg per år. Set i forhold til hvor meget strøm en server let kan bruge er det billigt. Derudover kan du få tilgang til musikken alle andre steder i verden.. du ligger bare ind.

Jeppe
Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge en Apple Airport Express vil jeg tro

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Du kan bruge en Apple Airport Express vil jeg tro

Nej kan du ikke.

Men det er indebygget i den men ikke sat til så mon ikke det snart kommer.

Men ved ikke om man kan bruge en transport også Airport Express det vil jeg da prøve af.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Nej, det lader det ikke til, når man læser andre tråde om samme emne. Og 32 gb er da også alt for lidt - du vil da heller ikke nøjes med mp3 vel? Vælg lossless :-)

32gb er mere end nok i lossless kan der ligge ca 100cder og resten kan man bare ligge på sin computer.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

tomchr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det ville dog være smart, hvis man kunne streame/sende vilkårlige filer trådløst fra en Ipod Touch til en modtager, der understøttende langt flere musikformater end ITunes, men WAV er vel okay...

Forresten, nogen anbefalinger til en alsidig DAC til Ipod?

Tak for tipsne
- Tom

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

WAV er jo optimal lydkvalitet, men det er så vidt jeg ved ikke sådan lige at tagge. Som jensen nævner - han sælger forresten også en alsidig DAC til iPod i sin forretning - så kan 32 gb rumme cirka 100 cd'er. For mig vil det være alt, alt for lidt, men hvis du er tilfreds med "kun" at have plads til 100 cd'er og/eller har lyst til at slette/overføre sange i takt med at du vil høre andet, så er Wadia-DACen sikkert fint. Har dog ikke hørt den.

Selv tak :-)

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

PS. iTunes understøtter alle formater, som iPod Touch kan afspille, så forstår ikke rigtigt dit ønske?

tomchr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
PS. iTunes understøtter alle formater, som iPod Touch kan afspille, så forstår ikke rigtigt dit ønske?

Ideen er: Ipod'en blot er lager/"afsender", og afspilning/afkodning foregår gennem ens Hifi-anlæg.

Mit ønske er også at kunne afspille bl.a. ogg vorbis og ape etc.

Ja, WAV giver optimal lydkvalitet, men fylder jo også mest. Desværre understøtter ITunes ikke streaming af f.eks. Ogg Vorbis eller Ape.

Jeg tænker ikke på at "lytte" via ipod'en, men kun anvende den som "afsender". Ideen er, ved kun at streame fra Ipod'en (ikke afspille), så kunne man komme udenom ITunes' afspilningsbegrænsninger, da man jo kan "sende" alle filtyper via wifi. Således afhang afspilning/afkodningen blot af modtageren.

Altså noget i stil med, at man kunne have en wifi-receiver med DAC sat til hifi-hovedanlægget, og så streame musikken trådløst via ipod'en alene uden brug af docks, NAS servere, tændt PC'er eller online-tjenester.

Med andre ord: fjernbetjent musik, der sendes til trådløst til modtager, der afkoder musikformatet, der sidenhen kan høres over hifi-anlægget.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

OK. Jeg forstår, men hvis du streamer "almindelige" filer som ogg vorbis, så tror jeg, at du mister funktionaliteten i iPod'ens lydprogram. Coverflow, tagging osv. Så det er en stor ulempe imo.

Når du nu allerede har en iPod Touch, så kunne du overveje at købe en DAC og en Mac Mini/Apple TV. Ja, de skal være tændt, når du hører musik, men du vil få plads til meget mere musik, og så kan du bruge din iPod Touch som remote. Hvis du køber en Wadia er du afhængig af at skulle hen til din iPod Touch for at se numre, albums mm. Den tilhørende remote er for simpel imo. Det er sgu lidt fedt at kunne ligge i sofaen og bladre i albums på sin iPod Touch.

En brugt Mac Mini (nyere model med optisk lydudgang) kan du få for ca. 3.000 kr. En brugt Cambridge DAC koster ca. 1.000 kr. Så det ik alverden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes