| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige hos www.aage.dk Odense købt et M-audio Audiophile Lydkort som efter jeg tilslutter den brummer helt indsygt (ground loop,brum)lydkortet skulle få strøm via usb men nej den skal bruge den seperate strømforsyning.
Jeg var så heldig at have købt xitel's ground loop boks hos hifi klubben (den virker) og det kan nok være at jeg fik hurtig tilslutte xitel boksen for uden boksen når jeg først tænder for effektforstærkeren, så kommer der en tydelig brummen og i starten en tydelig lyd ala den man oplever når et kabel tages ud af en tændt forstærker når der så tændes for lydkortet (stadig, med xitel tilslutte tættest på effektforstærkeren) så er der stadig konstant brummen fra højtalerne som der er ikke via det normale lydkort i min bærbar men tilgengæld en højfrekvent hyletone engang imellem med standard lydkortet som jeg renger med forsvinder med walhalla strømskinnen (hifiklubben)med netstøjfilter som de for i næste uge.
Lydkortet skal byttes i morgen men hvad så ?
Jeg afspiller altid (så vidt det er muligt) ukomprimeret musik, skal jeg på mit gamle creative x-mod usb lyd kort have x-crystalizer tændt ?, den giver med ukomprimeret musik højere,kraftigere bas og diskant samt en letter forvrængning i bassen og diskanten synes ikke lyden er andeledes uden x-crystalizer tændt samlignet med mit det standard lydkort der sidder i min Toshiba L40-18R.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket problem har du?
Hvor vil du gerne hen?
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Hvilket problem har du?
Hvor vil du gerne hen?
|
|
|
Hvilket problem har du ? = Jeg har købt et lydkort der giver masser af brummen og som helt klart skal byttes.Hvad skal jeg nu vælge ?
Hvor vil du hen ? = Have bedre lyd fra min computer med et nyt usb,firewire lydkort max pris 1500 kr M-audio kortet kostede 1099kr
Forestiller mig det er fordi kortet ikke kan få strøm via usb (at det brummer) Mit creative brummer ikke. Det jeg købte havde ok lyd men jeg gider ikke bruge tid og penge på at tage til odense og købe nyt lydkort og så få det byttet eller pengene tilbage hvis det har brummen (eller anden tydelig svaghed) som med M-audio kortet eller bare ikke lyder godt nok.
Skal x-crystalizer være tændt på et creative usb lydkort, til ukomprimeret musik ?
Vil have et nyt lydkort idet jeg ikke synes x-mod og standard lydkortet har en lyd der er godt nok. Ukomprimeret musik lyder dårligere med x-crystalizer tændt og uden er der ikke for mig tydelig forskel i forhold til standard lydkortet
|
| Til top |
|
| |
majcherek128 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du intet om hvilket X-Fi lydkort du har. Men jeg vil straks sige, at om crystalizer skal bruges, er nok et personligt valg. Jeg fortrækker at høre min (hører sjældent andet end FLAC) musik uden crystalizer. Jeg kan bestemt stadig høre forskel i forhold til mit onboard!.
Hvis jeg skulle give et godt råd ville det da være, at såfremt du har en digital udgang på kortet, at købe en ekstern DAC og smække på digitaludgangen og så køre videre derfra til dit anlæg. Hvis du stadig ikke kan høre forskel ville jeg kigge nærmere på anlægets indstillinger :P. Lad være på nogen måde at spare på DAC'en, da det er et meget vigtigt komponent når du hører digital musik.
Jeg skal selv ud og have købt mig en ordenlig!, lige nu bruger jeg kun mit lydkorts analoge udgang. Vil dog sige at jeg stadig er meget glad, set i forhold til mit onboard. Derefter skal jeg have købt nye højttalere :D ... Forstærkeren kan godt følge med lidt endnu.
Men som sagt, i stedet for at købe nyt lydkort, så prøv i første omgang at få en anden DAC hjem. Bare du lige husker at kontrollere at du har en digital udgang :P
__________________ Må have flere penge!
Creative?, det gælder om at modde og bruge bit-matched setting, og drop også mp3 i farten ;)
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man have god lyd fra computere er der to metoder:
1. Send signalet digitalt. Benyt coaxialt (almindeligt) eller optisk kabel.
2. Benyt studie lydkort med XLR udgange (5000+ kr /stk)
For at benytte første mulighed skal både computer og anlæg have digitale ind/udgange, der passer sammen. Du kan sagtens benytte computerens onboard lydkort, hvis det har digital udgang.
Hvis computeren ikke har digital udgang, så køb da det billigste lydkort du kan finde med digital udgang (burde kunne findes til maks 500 kr.)
Hvis anlæget ikke har digital indgang, så køb enten en DAC (koster hurtigt 1000 kr) eller benyt lejligheden til at opgradere til en forstærker med digital indgang.
Der er ingen (minimal) grund til at købe en ekstern DAC, hvis dit anlæg allerede har digital indgang.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
majcherek128 skrev:
Nu skriver du intet om hvilket X-Fi lydkort du har. Men jeg vil straks sige, at om crystalizer skal bruges, er nok et personligt valg. Jeg fortrækker at høre min (hører sjældent andet end FLAC) musik uden crystalizer. Jeg kan bestemt stadig høre forskel i forhold til mit onboard!.
Hvis jeg skulle give et godt råd ville det da være, at såfremt du har en digital udgang på kortet, at købe en ekstern DAC og smække på digitaludgangen og så køre videre derfra til dit anlæg. Hvis du stadig ikke kan høre forskel ville jeg kigge nærmere på anlægets indstillinger :P. Lad være på nogen måde at spare på DAC'en, da det er et meget vigtigt komponent når du hører digital musik.
Jeg skal selv ud og have købt mig en ordenlig!, lige nu bruger jeg kun mit lydkorts analoge udgang. Vil dog sige at jeg stadig er meget glad, set i forhold til mit onboard. Derefter skal jeg have købt nye højttalere :D ... Forstærkeren kan godt følge med lidt endnu.
Men som sagt, i stedet for at købe nyt lydkort, så prøv i første omgang at få en anden DAC hjem. Bare du lige husker at kontrollere at du har en digital udgang :P
|
|
|
Jeg har dette lydkort http://alatest.dk/anmeldelser/lydkort/creative-xmod/po3-3477 6096,93/ har ikke nogen digital udgang, har spurgt på hifi4ALL om min computer har digital udgang og der er der ikke ! (Toshiba L40-18R) så jeg kan ikke tilslutte en Dac
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
2. Benyt studie lydkort med XLR udgange (5000+ kr /stk) [...] |
|
|
Hvad med USB / FireWire lydkort?! Eller kvalitets PCI-lydkort som EMU 0404, ESI Juli@, Lynx TWO, etc. med normale RCA-udgange?! __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
2. Benyt studie lydkort med XLR udgange (5000+ kr /stk)
For at benytte første mulighed skal både computer og anlæg have digitale ind/udgange, der passer sammen. Du kan sagtens benytte computerens onboard lydkort, hvis det har digital udgang.
Hvis computeren ikke har digital udgang, så køb da det billigste lydkort du kan finde med digital udgang (burde kunne findes til maks 500 kr.)
Hvis anlæget ikke har digital indgang, så køb enten en DAC (koster hurtigt 1000 kr) eller benyt lejligheden til at opgradere til en forstærker med digital indgang.
Der er ingen (minimal) grund til at købe en ekstern DAC, hvis dit anlæg allerede har digital indgang.
|
|
|
Har spurgt om en Dac og jeg SKAL have en digital udgang for at kan bruge en Dac. Den dac jeg vil have er fra cambridge og koster 2000kr men den har de først i juli måned hos hifiklubben !
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
Niels_arl skrev:
|
2. Benyt studie lydkort med XLR udgange (5000+ kr /stk) [...] |
|
|
Hvad med USB / FireWire lydkort?! Eller kvalitets PCI-lydkort som EMU 0404, ESI Juli@, Lynx TWO, etc. med normale RCA-udgange?!
|
|
|
Kan ikke bruge pci kort til en bærbar,har overvejet et esi gigaport ag eller den nye gigaport hd til 1500kr som skal bruges via usb (ingen extern strømforsyning) men har ikke læst nogen test af kortet og skal desuden vente på kortet, vil jeg gerne læse lidt om lydkortet inden jeg køber det, så jeg ved hvad e.vt svagheder kortet har og i det hele taget om jeg skal købe det ?
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit lydkort er sikkert helt fint, brumsløjfer er noget der kommer når udstyr ikke er jordet ordentligt ( og det er næsten intet )
Fisk et digitalt signal ud vha et billigt lydkort, eller en usb til s/pdif dims ( få 100 kr) og fød din eksterne dac med det. Optisk overfør'sel gir galvanisk adskillelse, så er du helt fri for brum og andet l... fra computeren, nogle sværger til coax pga. lyden, lad den diskution blive et andet sted. Det digitale signal føder du så en god brugt DAC med og så er du hjemme for ialt 1500kr.
Så længe du har en galvanisk fobindelse mellem din puter og forstærker er der risiko for brum, det gælder både DACmagic, DAC 1 og hvad vi nu ellers kan komme i tankke om.
Lydkort uden ekstern strømforsyning, der fødes af usb strømmen alene er no no, der er ALT for meget støj på strømmen
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Dit lydkort er sikkert helt fint, brumsløjfer er noget der kommer når udstyr ikke er jordet ordentligt ( og det er næsten intet )
Fisk et digitalt signal ud vha et billigt lydkort, eller en usb til s/pdif dims ( få 100 kr) og fød din eksterne dac med det. Optisk overfør'sel gir galvanisk adskillelse, så er du helt fri for brum og andet l... fra computeren, nogle sværger til coax pga. lyden, lad den diskution blive et andet sted. Det digitale signal føder du så en god brugt DAC med og så er du hjemme for ialt 1500kr.
Så længe du har en galvanisk fobindelse mellem din puter og forstærker er der risiko for brum, det gælder både DACmagic, DAC 1 og hvad vi nu ellers kan komme i tankke om.
Lydkort uden ekstern strømforsyning, der fødes af usb strømmen alene er no no, der er ALT for meget støj på strømmen
|
|
|
Engang for alle jeg har ingen extern Dac og skal have en digital udgang f.eks lydkort før jeg kan bruge en Dac
Har heller ikke mulighed for at tilslutte en strømskinne(stikdåse) til et stik på væggen med 3ben der er kun 2 ben på væggen og har kun oplevet ground loop,brummen med lydkortet fra m-audio tilsluttet strøm, alt andet tv,vhs,computer,multifunktionsmaskine,effektforstærker,aktiv sub,usb hud,3.5 "harddisk tilsluttet strøm og usb lydkort kun tilsluttet via usb kabel,har ikke givet brummen i lyden.
Som nævnt har kun lydkortet fra m-audio tilsluttet strøm givet brummen(og det var meget brummen) men jeg ved heller ikke om m-audio kortet er defekt (har fået pengene tilbage)
Men har bestilt et walhalla strømskinne med netstøjfilter måske det kan hjælpe med at forbedre lyden (selv om jeg pt ikke har ground loop problemer, men kun et svag RF,mener jeg det hedder, problem)
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen jammen ;-)
Jeg har skam fanget at du ikke har en digi ud fra din laptop. Men det kan man få vha. et lydkort, og et billigt et af slagsen gør et glimrende job.
Min pointe er bare at de gængse usb lydkort til 1500kr er af en nogen tvivlsom kvalitet. Man kommer meget længere med et billigt lydkort og en brugt DAC
Selv bruger jeg et firewire lydkort fra min laptop som føder en ekstern dac. Firewire fordi USB for 4 år siden ikke var godt nok til lyd, der var simpelhend ikke nogle ordentlige usb lydkort dengang. Idag er der en del hæderlige USB lydkort, men ikke til en tudse.
En 5 år gammel superdac er oftest meeget bedre end en moderne til samme pris. De går simpelthend for en slik for tiden på KBS.
|
| Til top |
|
| |
majcherek128 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
...nogle sværger til coax pga. lyden, lad den diskution blive et andet sted.
|
|
|
COAX og Lysleder (toslink o.s.v.) kan vel være det samme. I sidste ende er det jo blot det samme digitale signal der bliver sendt over kablet. 1'erne og 0'erne har så stor en adskillelse at støj næsten umuligt kan påvirke dem. Dog er, som du selv nævner, lysledere galvanisk adskildt og derfor slipper man for ground-problemer.  __________________ Må have flere penge!
Creative?, det gælder om at modde og bruge bit-matched setting, og drop også mp3 i farten ;)
|
| Til top |
|
| |