Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital skepsis (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget skeptisk med overførsel af hele musiksamlingen til harddisk efter at have oplevet flere dræbende harddiskproblemer. Med så mange timer brugt ville det kræve en lang række tidskrævende backupkopier på andre harddiske. Hvordan kan I leve med den risiko? 

Mit syn er, at nøjes med langsomt at købe den nye musik online og overføre til harddisk. Det rigtige salgssted tilbyder at man kan downloade sit køb senere igen.

Jeg forestiller mig i stedet at de 'store' klodsede CD-skiver skiftes ud med andre enhedsmedier som, hvad-er-det-nu-de-hedder, dem som man bruger i digitale kameraer. På dem kan fabrikanten trykke alle sine informationer omend småt og de forgår ikke så let.

Jeg er altså for mange små individuelle medier i stedet for en stor risikabel harddisk.

Når de mekaniske harddiske udfases til fordel for solid state, har vi en helt anden situation. 

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Du køber bare en NAS med 2 diske.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Kør RAID 1, hvis du er paranoid.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

RAID 1

Der udover findes der en række programmer der kan tage automatiske backups, hvis man fx bare vil benytte en enkelt ekstern harddisk.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
RAID 1

Vil lige indskyde at man for at kunne tale om decideret backup nok skal gøre lidt noget andet/mere end RAID 1.

Efter min mening kræver det en lille smule strategi. Mit simple system er baseret på at jeg har mine "værdifulle" data til at ligge på to forskellige diske. Den ene tager jeg automatisk backup på en gang om ugen. Den anden opdaterer jeg ca. hvert halve år.

Jeg foretrækker at anvendte nye diske til backup samt at opbevare separat fra der hvor min computer står. Man kan selvfølgelig gøre meget mere... Sikre backup-systemer er ikke helt trivielt at implementere.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tør heller ikke nøjes med een disk (NAS), og det der RAID er vist for moderne hæhæ. Jeg har iøvrigt hørt tilfælde fra virkelighedens verden, hvor et RAID-system brød sammen......med begge/alle diskene. Hvad hjælper det så med RAID og mange diske ?

Jeg bruger både livrem og seler, så jeg har en NAS samt 2 eksterne harddiske (af forskellig fabrikat). Det KAN ikke......øøhhh det MÅ ikke gå galt
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

online storage er nok umiddelbart den eneste sikre løsning udenfor hjemmet, men de servere kan jo gå ned ligesom alle andre. Helt sikker kan man ikke være. Men af de par pc'er jeg har haft med min musik liggende på, så er det ikke harddiskene der går i stykker først. Iøvrigt findes der jo recoveryprogrammer, men det er så endnu mere tidskrævende end at rippe samlingen igen

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ReadyNAS Duo med to 1T diske som kører RAID1, og det er jo fint. Men når selve ReadyNAS'en går ned om 5 år, så står jeg med to diske jeg ikke kan læse, og kan ikke købe en ny ReadyNAS. Så vil jeg håbe at man man læse diske på en anden måde, fordi det tager godt nok laaaang tid at rippe alle de CD'er igen.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
Jeg er meget skeptisk med overførsel af hele musiksamlingen til harddisk efter at have oplevet flere dræbende harddiskproblemer. Med så mange timer brugt ville det kræve en lang række tidskrævende backupkopier på andre harddiske. Hvordan kan I leve med den risiko? 

Mit syn er, at nøjes med langsomt at købe den nye musik online og overføre til harddisk. Det rigtige salgssted tilbyder at man kan downloade sit køb senere igen.

Jeg forestiller mig i stedet at de 'store' klodsede CD-skiver skiftes ud med andre enhedsmedier som, hvad-er-det-nu-de-hedder, dem som man bruger i digitale kameraer. På dem kan fabrikanten trykke alle sine informationer omend småt og de forgår ikke så let.

Jeg er altså for mange små individuelle medier i stedet for en stor risikabel harddisk.

Når de mekaniske harddiske udfases til fordel for solid state, har vi en helt anden situation. 

Jeg har lagret alle mine cd-rips (lossless) på en Mirror Smart med to 2,5" diske i raid 1 koblet til en Mac Mini.
Jeg har selv haft en ekstern harddisk, der gik ned, så det er for risky med blot en enkelt harddisk.

Risikoen for brand, tyveri og at begge harddiske går ned samtidig anser jeg for minimal, og hvis det uheldige skulle ske, så ligger cd'erne i kælderen. Så lad være med at smid dine cd'er ud, når du ripper dem.

Mht. download, så vil jeg ikke anbefale det, da cirka 99,9% af tilgængelige downloads er mp3. Så indtil man kan downloade lossless, så hedder det cd-rip eller torrents.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Mine ca 1500 cd'er ligger på en ekstern disk (500 gb). Den laver jeg en kopi af en gang imellem.

Harddiske er jo gratis idag, så sikkerheden anser jeg for et meget meget lille problem.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:

Jeg kan ikke helt forstå det. Er det det samme at sætte en server til at spille et nummer som at stå foran reolen og overveje hvilken CD eller LP man vil høre. Det synes jeg er livskvalitet og derfor vil jeg foreslå den for mig eneste rimelige løsning nemlig: Køb en større CD/LP reol.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Til Hermann ;-

Med fare for at vi ryge off topic så var jeg p***e træt af den bunke CD'er der af uforklarlige grunde altid lå foran min CD afspiller, og har egentlig aldrig ( i modsætning til mange andre )  fundet den enorme reol med CD'er særlig smuk.

Med det hele på en disk får jeg hørt meget mere musik, og især de album som jeg sjældent hørte før i tiden.

For mig har det været den bedste invistering i et pænt stykke tid ( ud over rørforstærkeren, ML'erne osv *gg*)

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg kan ikke helt forst� det. Er det det samme at s�tte en server til at spille et nummer som at st� foran reolen og overveje hvilken CD eller LP man vil h�re. Det synes jeg er livskvalitet og derfor vil jeg foresl� den for mig eneste rimelige l�sning nemlig: K�b en st�rre CD/LP reol.

Det er den samme musik, der kommer ud af højttalerne. Eller bedre. Jeg kan ærligt talt ikke se meget romantik over små plastikcovers med ridsede cd'er i. Albumkunsten blev ødelagt med cd'erne og detaljer på covers er for evigt passé. Derfor passer det mig fint at spille musik via min Mac. For nostalgitrippets skyld har jeg stadig en større vinylsamling og en Pro-Ject pladespiller, men det er jo åndssvagt at lede mange hundrede lp'er igennem, når man vil høre én bestemt. Det er jo en helaftensforestilling at finde en Horace Andy. Men det er fedt med de store covers - på det punkt slår intet vinyl.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Ca. 1600 CD'er er rippet til en NAS med RAID og 2 stk. 1GB HD (stoler på at det virker). Har hørt masser af musik, som jeg helt havde glemt var der.

Nu er der så plads til mange flere LP'er på hylderne, hvor der før stod CD'er!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Mine ca 1500 cd'er ligger på en ekstern disk (500 gb). Den laver jeg en kopi af en gang imellem.

Harddiske er jo gratis idag, så sikkerheden anser jeg for et meget meget lille problem.

Det var godt nok en lille hardisk til 1500 CD'er!
Der må vel være tale om et tilbageskridt mht. lydkvalitet?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
reenberg skrev:
Mine ca 1500 cd'er ligger p� en ekstern disk (500 gb). Den laver jeg en kopi af en gang imellem.

Harddiske er jo gratis idag, s� sikkerheden anser jeg for et meget meget lille problem.

Det var godt nok en lille hardisk til 1500 CD'er!
Der m� vel v�re tale om et tilbageskridt mht. lydkvalitet?

Mvh.
Niels

Nu skal jeg ikke kunne sige, hvad reenberg har rippet til, men lossless - der i længden altid vil slå cd'er - fylder ca. 200-500 gb for et album. Så de kan nok akkurat være på 500GB harddisk.

Edit: forveklsede lige reenberg med janils.  Så mit oprindelige indlæg gik jeg ud fra 1TB-harddisk, der sagtens ville kunne rumme 1.500 cd'er i lossless-rip.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Altså, det er da ikke selve ripningen til disk der er risikabel. Man har jo stadig CD'erne. Men ripning giver netop mulighed for
at være endnu mere sikker - nemlig ved at opbevare en harddisk med musikken et helt andet sted, fx på ens arbejde. Jeg
har en både to kopier af alt (musik, fotos, dokumenter) hjemme, og så en yderligere kopi på arbejde. Så jeg kan modstå
både disknedbrud og brand eller tyveri. Medmindre selvfølgelig at der fx både sker tyveri på arbejdet og brand herhjemme -
samtidig.   
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Har også min pc kørende med diskene i et RAID5 setup. Foruden backup på både dvd skiver og ekstern harddisk.

Ikke kun for musikken, men også billeder og video som ikke kan genskabes. Det er fandme nedern at miste!

Har ofte med nedbrud at gøre, i forbindelse med mit arbejde, så ved alt for godt hvordan folk reagere når man fortæller dem at alle deres familie fotos bare er væk. Og en tur forbi IBAS e.lign. det er nok de færreste private som er istand til at betale for.
Så en ekstra disk til RAID1, det er sku et billigt sikkerhedsnet!

(Ingen RAID levels beskytter mod virus og den slags, så en ekstern backup er self. også altid en god ide!)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hahaa, ja man skal være præcis i dette forum, og det er jo fint.

Nu har jeg talt CD'erne ;-) 973 i APE/FLAC samt 423 i MP3 fra div. online forretninger ( og computerens egen disk er også i bug ;-) )

Pointen var blot at det var billigt og nemt. ( HAr kun mistet to HD'er i mit liv, og det var i gammle dage , så det er vist ikke sååå tit de skrider i svinget)

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Men når de gør så tuder man...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Side af 2 Næste >>