Emne: Afspille brændte CDér? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Heat7 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer i øjeblikket hvilken CD afspiller og forstærker jeg skal købe og er kommet til at tænke på noget med hensyn til filformater.
Nogle afspillere kan afspille MP3 og WMA filer på en brændt disk, mens andre står der bare CD-R/RW under afspilningsformater. Kan disse så kun afspille originale CDér eller kan man lægge sine CDér ind på computeren i et format som man så kan brænde til disk og afspille?
De CDér jeg har lagt ind på computeren ligger i et format der hedder "Windows Media File"
Vil en brændt disk ikke giver bedre lyd end afspilning via en mp3afspiller sat i en minijack indgang, eftersom at disken er brændt digitalt og afspillerens DAC er noget bedre end den i en mp3 afspiller eller har jeg misforstået noget?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heat7 skrev:
| Nogle afspillere kan afspille MP3 og WMA filer på en brændt disk, mens andre står der bare CD-R/RW under afspilningsformater. Kan disse så kun afspille originale CDér eller kan man lægge sine CDér ind på computeren i et format som man så kan brænde til disk og afspille? |
|
|
Så længe du brænder CD'en som lyd / audio CD, burde alle CD-afspillere kunne læse den.
Heat7 skrev:
De CDér jeg har lagt ind på computeren ligger i et format der hedder "Windows Media File"
Vil en brændt disk ikke giver bedre lyd end afspilning via en mp3afspiller sat i en minijack indgang, eftersom at disken er brændt digitalt og afspillerens DAC er noget bedre end den i en mp3 afspiller eller har jeg misforstået noget? |
|
|
"Windows Media File" kan være mange forskellige kvaliteter (målt i kbps) - hvis kvaliteten er lav bliver det endelig resultat ikke særlig godt, hvis kvaliteten er høj (lossless) bliver resultatet godt. Det kommer altså an på i hvilken kvalitet du har lagt CD'er ind på computeren med. Hvis CD-afspillerne bare er af nogenlunde kvalitet, vil det højst sandsyneligt lyde beder end en mp3-afspiller. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Efter min mening er CD-afspillere forældet!
Når du nu alligevel har musik på en hardisk kan du ligeså godt afspille derfra enten via en eksterm dac eller en netværksafspiller så som Squeezebox Duet. Begge løsninger giver bedre lyd til pengene (i forhold til en CD-afspiller) og er meget mere fleksibelt kan afspille alle formater og det er nemmere at tage backup.
se mere her: http://www.slimdevices.com/
VH

|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
"Windows Media File" kan være mange forskellige kvaliteter (målt i kbps) - hvis kvaliteten er lav bliver det endelig resultat ikke særlig godt, hvis kvaliteten er høj (lossless) bliver resultatet godt. Det kommer altså an på i hvilken kvalitet du har lagt CD'er ind på computeren med. |
|
|
Mine ligger i 128 kbps, men ved ikke om mit drev overhovedet kan lægge en CD ind i "lossless" format?
Og hvad mener du med at brænde i audio, er det noget alle drev kan, og hvis jeg gør det, bruger jeg så ikke DAC i min PC med derved dårlig lyd til følge, altså ligeså dårligt som en MP3 afspiller?
Citér:
| Hvis CD-afspillerne bare er af nogenlunde kvalitet, vil det højst sandsyneligt lyde beder end en mp3-afspiller. |
|
|
Tænker en CD afspiller i 2000 kr klassen.
Det handler lidt om hvor meget jeg skal gå efter en CD afspiller der kan spille de CD jeg kan brænde, eller jeg kan nøjes med en forstærker med minijack til trods alt at kunne spille mine sange direkte fra en MP3 afspiller istedet.
|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deguello skrev:
|
Hej
Efter min mening er CD-afspillere forældet!
Når du nu alligevel har musik på en hardisk kan du ligeså godt afspille derfra enten via en eksterm dac eller en netværksafspiller så som Squeezebox Duet. Begge løsninger giver bedre lyd til pengene (i forhold til en CD-afspiller) og er meget mere fleksibelt kan afspille alle formater og det er nemmere at tage backup.
se mere her: http://www.slimdevices.com/
VH

|
|
|
Hej, jeg er ikke så lydteknologisk klog, så jeg har svært ved at overskue lige nu hvordan det virker, altså hvad skal jeg bruge og kan jeg med den fjernbetjening styre rundt i min PC og vælge sange som det passer mig, for så lyder det jo fint.
Men hvad er prisen og hvordan kan lyden blive bedre end CD?
Jeg går samtidig ud fra at jeg under alle omstændigheder skal have en forstærker samt højtalere som jeg hele tiden har planlagt?,
Vi snakker vel kun om at CD afspiller kan afløses af squeezebox duet for at spille alle de sange jeg ahar liggende på PC i alle mulige formater, disse formater må vel også svinge meget i lydkvalitet, ikke sikker på jeg har viden eller PC til at kopiere, gemme og arangere alle mine sange i lossless format.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

[/QUOTE]
Hej, jeg er ikke så lydteknologisk klog, så jeg har svært ved at overskue lige nu hvordan det virker, altså hvad skal jeg bruge og kan jeg med den fjernbetjening styre rundt i min PC og vælge sange som det passer mig, for så lyder det jo fint. Det kan den.
Men hvad er prisen og hvordan kan lyden blive bedre end CD? Priserne for en Duet (den mest brugervenlige) starter omkring de 2500 kr - lyden bliver bedre pga. at alle CD-afspillere "lide af jitter" - dvs. digital støj som følge af upræcis aflæsning - det problem har lyden fra en hardisk ikke.
Jeg går samtidig ud fra at jeg under alle omstændigheder skal have en forstærker samt højtalere som jeg hele tiden har planlagt?, ja - det skal du.
Vi snakker vel kun om at CD afspiller kan afløses af squeezebox duet for at spille alle de sange jeg ahar liggende på PC i alle mulige formater, disse formater må vel også svinge meget i lydkvalitet, det kan sagtens tænkes ikke sikker på jeg har viden eller PC til at kopiere, gemme og arangere alle mine sange i lossless format. det behøves ikke at være i lossless format - jeg selv gemme i waw (formatet fra CD´en) - jeg gider ikke lave dem om til lossles med de hardiskpriser der er nu om stunder. Det nemmeste er at lade Windows Media Player rippe CD´erne til en mappe på hardisken og så når du installere Squeezebox softwaren - skal du bare angive mappen og wupti du kan styre det hele fra remoten.
VH [/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heat7 skrev:
| Mine ligger i 128 kbps, men ved ikke om mit drev overhovedet kan lægge en CD ind i "lossless" format?
Og hvad mener du med at brænde i audio, er det noget alle drev kan, og hvis jeg gør det, bruger jeg så ikke DAC i min PC med derved dårlig lyd til følge, altså ligeså dårligt som en MP3 afspiller? |
|
|
128 kpbs er "dårlig kvalitet", du vil - alt efter anlæg / hørelse / omgivelser - opleve lyden som dårligere end den originale CD.
Drevet har forøvrigt ikke noget med det at gøre, både at 'rippe' i lossless og brænde som audio CD sker i softwaren. Lyden kommer heller ikke forbi computerens DAC, computeren dekoder bare .wma-filen til et format CD-afspilleren kan læse.
Heat7 skrev:
| Tænker en CD afspiller i 2000 kr klassen.
Det handler lidt om hvor meget jeg skal gå efter en CD afspiller der kan spille de CD jeg kan brænde, eller jeg kan nøjes med en forstærker med minijack til trods alt at kunne spille mine sange direkte fra en MP3 afspiller istedet. |
|
|
Forstærkeren skal ikke - nødvendigvis - have en minijack indgang for at mp3-afspilleren kan tilsluttes. Hvis du vil benytte en mp3-afspiller kan du til en del modeller (inkl. iPods) få et "line out"-kabel, der giver bedre lyd. En helt anden løsning er at købe en ordenligt lydkort til din computer, og så slutte den direkte til forstærkeren. For 2000 kr. kan du få et lydkort, der spiller mindst lige så godt som en cd-afpiller i den klasse.
Heat7 skrev:
| Priserne for en Duet (den mest brugervenlige) starter omkring de 2500 kr - lyden bliver bedre pga. at alle CD-afspillere "lide af jitter" - dvs. digital støj som følge af upræcis aflæsning - det problem har lyden fra en hardisk ikke. |
|
|
Jitter er nok det mindste problem at bekymre sig om, når selve kildematerialet er 128 kbps .wma-filer 
__________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så en anmeldelse og forum diskussion omkring det squeezebox duo. Det virker egentligt lækkert nok, men foruden at PC skal være tændt (hvis ikke man har det NAS ting eller lign) så skal man også administrere et netværk som samtidig tager båndbredde fra sit internet. Måske noget andet men det virkede lidt kompliceret synes jeg, kunne i hvert fald ikke rigtig overskue det. Ellers var det noget med man også skulle have en center eller andre ting der kom oveni, og hvist noget med software der skulle skaffes/hentes ved siden af.
Gad nu godt se en demonstration af det i stedet.
Citér:
| Forstærkeren skal ikke - nødvendigvis - have en minijack indgang for at mp3-afspilleren kan tilsluttes. Hvis du vil benytte en mp3-afspiller kan du til en del modeller (inkl. iPods) få et "line out"-kabel, der giver bedre lyd. |
|
|
Troede faktisk at alle mp3 afspillere kunne sættes til en minijack indgang ved at brude udgangen til høretelefoner, det er den eneste udgang jeg har haft på mine. Havde kigget på forstærkere som NAD C315 og Cambridge 340ASE som har en indgang til mp3 afspiller, men gik ud fra alle normale mp3afspillere kunne sættes til.
Citér:
| En helt anden løsning er at købe en ordenligt lydkort til din computer, og så slutte den direkte til forstærkeren. For 2000 kr. kan du få et lydkort, der spiller mindst lige så godt som en cd-afpiller i den klasse. |
|
|
Er det på samme måde en ekstern DAC som Cambridge "magic" eller Audiotrak "prodigy cube" virker. Og hvordan forbinder man den mellem computer og forstærker?
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|