Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Optisk/toslink? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppelykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg skal til at forbinde min Panasonic bd10 bluray afspiller til min Technics Surround receiver.. dertil skal jeg jo bruge et optisk/toslink kabel.

Hvilket ét kan I anbefale i prisklassen 2-300 kr?

Jeg er åben overfor alle slags forhandlere.. dog ikke brugte varer.

Mvh

Jeppe
Til top Vis Jeppelykke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppelykke

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej

HIFI klubben har et Argon til 200,- i hvidt med ret fede stik...

Det skal jeg selv have 2 af når min DacMagic kommer hjem.
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Nu håber jeg ikke, at jeg kommer til at misbruge denne tråd off-topic:

Skal disse kabler ikke kun bruges til at overføre 0'ere og 1'ere? I den forstand burde kablets kvalitet da være ligemeget, bare det er lavet af et materiale der ikke er fuldstændig håbløst?
(Ved analog overførsel er det slevfølgelig en helt anden sag)

Et nysgerrigt spørgsmål:
Er der nogen, der har prøvet en blindtest med forskellige digitalkabler og kunne man høre en forskel?
Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Rotte skrev:

..snip..

Skal disse kabler ikke kun bruges til at overføre 0'ere og 1'ere? I den forstand burde kablets kvalitet da være ligemeget, bare det er lavet af et materiale der ikke er fuldstændig håbløst?

Er der nogen, der har prøvet en blindtest med forskellige digitalkabler og kunne man høre en forskel?

Korte ~1 m. er vel ikke over 100 kr. værd, samt op til ~5 m. 150-200 kr. hvis det er lysleder til digital. Og helt korrekt Rotte er de fleste kabler i dag gode nok til transport af digitale 0 og 1, og totalt ligeglade med alt det udenoms. Det er fiberens kvalitet, ~0.2 til 0.4 mm. i centrum af kablet, samt afkortningen af den - endefladen, der alene har betydning

Tilbage i tiden var dæmpningen ca. 4 dB/km, men i dag er tab(dæmpning) mindre. Så til HiFi er lysleder meget bedre tabmæssigt end den 'gamle' kobbersnor, som vi anvender til analoge signaler. Og med vores korte længder totalt uden betydning

http://da.wikipedia.org/wiki/Lysleder

Det materiale der er svøbt om fiberen (Jacket), farven samt det, der er trykt på kablet og 2 stumper plastic (stikkene) koster bagateller, og bruges derfor som reklamebanner - uden betydning for kvaliteten af lyd.

EDIT: I øvrigt er der vist udsalg i S/PDIF kabler her:
http://www.avxperten.dk/audiokabler/optisk-kabel/optisk-kabe l.asp

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Det man kan sige som tillæg til ovenstående er at stikkendes kvalitet har lidt at sige, for jo bedre de sidder desto mindre mulighed for dårlig signal.
Eller fejl i 0 og 1 transmissionen.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig selv testet - men her på forum har jeg læst, at der skulle være forskel på de forskellige kabler. Jeg kan desværre ikke huske hvilke tråde jeg har læst det i, men lidt søgen skulle hurtigt give et svar, da det tidligere har været til stor debat.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
Det man kan sige som tillæg til ovenstående er at stikkendes kvalitet har lidt at sige, for jo bedre de sidder desto mindre mulighed for dårlig signal.
Eller fejl i 0 og 1 transmissionen.

.. en enkelt hist og pist kan ikke høres, da der er fejlkorrigering på modtagersiden - prøv selv at rokke lidt med stikket

Ja desværre ses der til tider også billig kvalitet her Klaus H. Men stikket er faktisk kun en hul plastic-skal, der sættes omkring kablet - det koster < 1 kr. at massefremstille (selve fiberen har sin egen metalkappe). Det kan så laves upræsist med for stor tolerance/dårligt værktøj eller med spinkelt materiale - har set nogle grimme eksempler 

Men glem farver/tryk etc. og se på om selve 'fatningen'..

..og at støbningen af den er uden sjusk/grater etc. Når kabel monteres i udstyr, så skal stik kunne mærkes det sidder solidt og ikke har en masse slub (løs).

Nogle gange er hunstikket på udstyret dårligt støbt, og så kan selv et godt stik på kablet ikke redde dagen - så er det ud med hunstikket (koster 30-70 kr. enkeltstkpriser) og et nyt loddes på. De plasticfabrikker sprøjter stumperne ud i 10.000 tals serier... test/kvalitet smutter 

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Jek kan godt lide de rimelig billige fra av-cables.dk De har lækker gummioverflade så man ikke smader dem ved uheld så nemt (jeg får altid ødelagt de helt billigt tynde :P) Samt stikkene i enden er lækre. De koster vel ca 50 kr/m mere mener jeg ikke man bør give for den slags.

Men ud over det, er det ikke synd at sætte en bluray afspiller til med toslink? Så går du jo glip af de dejlige HD lydspor.

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

FinnC har fuldstændig ret. Det var lige det jeg tænkte på....fatningen er "vigtig". Og derfor sagde jeg se Hifi klubbens Argon.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
FinnC har fuldstændig ret. Det var lige det jeg tænkte på....fatningen er "vigtig"...

Det du viser er opbygget af metal   hvis det var RCA/Coax stik er det jo fint, for dem der tror på tøseglimmer

Men til S/PDIF lysleder en det en direkte fejlkonstruktion. Metalstikket vil med tiden 'pløje' overflade og slide hunstikkene i dit udstyr, som jo kun er af plastic.

Specifikationerne for både han og hunstik er opbygget, så de kan samles korrekt, både med spor og styretappe etc. samt små låsetappe. Det hele sikre tilsammen en fiksering af lyslederen i centrum, samt at kablet ikke løsner sig ved vibrationer og brug.

Slæbes metalstik ind og ud af og til, så vil alle hunstik i udstyret få slub - med tiden ikke kunne låses solidt. Fabrikanten her har haft hovedet under armen 

Og skis'm også 'guld' uden at opnå en fis vedrørende lyd - gejl 

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hmm, du lyder som om du gætter på hvad der vil ske....... død og ødelæggelse af hunstik

ja ja hvis DU ikke kan lide Hifiklubben, så hyg dig med det.

Nu er det et par dage siden JeppeLykke har spurgt, så han er nok ligeglad med denne tråd, og har forhåbentlig fundet sig et godt kabel et sted.

FinnC læs lige 1 indlæg igen.....    Det skal ikke flyttes og tages ud og ind i et væk.... så ingen problemer med "slitage" og vi er nogen der kan lide at
ting ser godt ud. UNDSKYLD

Jeppelykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nej, jeg er absolut ikke ligeglad. Jeg har dog erhvervet mig et kabel. Jeg ville have været nede i hifiklubben og købe ovenstående Argon.. men da jeg kom forbi Panasonic centeret købte jeg dette i stedet:

http://panasonic-center.dk/produkter/kabler/audiokabler/prof igold/pg_sky_digital_optic_interconn_100_m.htm .. kan ikke lige få link-halløjet til at virke i FF.. men det kostede 198 i Roskilde centeret..

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Her er en masse snak om kabler og stik, men jeg synes det er vigtigere at være sikker på at Jeppe er klar over at han ikke kan overføre de nye HD-lydformater via sit optiske kabel.

Måske er det slet ikke noget problem da receiveren måske heller ikke kan behandle dem, men jeg vil bare lige sikre mig at Jeppe er klar over "problemet".

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
Hmm, du lyder som om du gætter på hvad der vil ske....... død og ødelæggelse af hunstik

ja ja hvis DU ikke kan lide Hifiklubben, så hyg dig med det.

Nu er det et par dage siden JeppeLykke har spurgt, så han er nok ligeglad med denne tråd, og har forhåbentlig fundet sig et godt kabel et sted.

FinnC læs lige 1 indlæg igen.....    Det skal ikke flyttes og tages ud og ind i et væk.... så ingen problemer med "slitage" og vi er nogen der kan lide at
ting ser godt ud. UNDSKYLD

Nu må du ikke (med vilje) misforstå mig Jeg er totalt lige glad med hvad fabrikanten hedder, navnet på en speciel butik eller varemærke - jeg er interesseret i lyd.

Og selvfølgelig skal det se pænt ud, men den her snor skal du jo konstant slæbe ind og ud for at vennerne kan se det pæne metal og 'guldet' - fik du billedet

Mine kabler er til at forbinde dimserne, er for det meste skjult og skal ikke 'vises frem', så først og fremmest:

1) du'r til formålet 2) gerne have høj kvalitet vs prisen 3) og pæne.

Det er lyd og ikke rumfartsvidenskab, samt koster at vælge med modsat prioritering

Jeppelykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er udmærket godt klar over, at receiveren ikke kan køre HD lydformater. Der skal jo hdmi indgang/udgang til dette!

Jeg har godt lidt overvejet at købe en surround receiver der kan håndtere hd-lyd - det ville jo være superb. Har højttalerne noget at sige i den sammenhæng?

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Det ser da fint ud det kabel. Og til en ok pris. Tillykke...

FinnC - jeg fik billedet --    men jeg er også typen der kan finde på at tage det ud bare for imponator effekten... og det tror jeg ikke slider hun
stikket i stykker....

Jeg synes det er et rigtig pænt kabel ( et af de pæneste jeg har set) og når man har 2-300 kr ja hvorfor så ikke...

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:

FinnC - jeg fik billedet --    men jeg er også typen der kan finde på at tage det ud bare for imponator effekten...

Åhhhh der hygges med dit kabel KlausH, lidt imponator er jo en ærlig sag..  (man kan jo efterhånden heller ikke får meget sjov for et par hundrede nogen steder)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes