| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der har stiftet bekendskab med Lyngdorfs RoomPerfect RP-1 rumkorriktions processor (altså ikke forstærker, men kun korriktions processor)?
Jeg har en stue som jeg godt nok er ved at tæmme for dårlig akustik. Men da jeg ikke gider at have æggebakker osv på vægende, vil jeg nok altid have lidt dårlig akustik. Jeg har dog lige bestilt gardiner, hvor der er syet et akustikstof bag på. Så det burde tage en del, men jeg tvivler på at det gør underværker Fruen (og mig selv) vil ikke have diverse akustikplade på vægende, da stuen skal være til at bo i. Gardiner og gulvtæppe tager det meste af problemet og jeg har lavet en ramme (5cm tyk) som sidder bag mine 2 store malerier. Den er så fyldt med roockwool og rammen har jeg fræset riller i på alle 4 sider. Dette er hvad der er akseltabelt, men mere får jeg ikke lov til at lave Disse ting gør meget, men der vil stadigvæk ikke være 100% styr på den dårlige akustik (stuen er et rent helvede akustisk set).
Så jeg tænkte om det ikke kunne være en god investering, sådan en roomperfect processor eller ligende. Den burde da kunne klare resten af rummets dårlige akustik???? Men min tanke går på om sådan en "fætter" udover at rette op på akustikken og få mere styr på lyden, vil den så ikke også "farve" lyden, eller er den 100% neutral. Vist den "farver" lyden er det jo svært at bedømme de reelle forbedringer, da lydstilen vil være en anden. Vist i forstår hvad jeg mener.
Så udover at lave nogle akustik forbedringer i stuen, vil man så ikke også kunne drage fordel af en rumkorriktions del. Det bruger man jo meget i surround, så hvad er ulemperne ved at bruge det i stereo????? __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
bitnissen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke erfaring med RP-1, men er blevet opmærksom på et prisgunstigt alternativ: KRK Ergo. Ergo'en bruger så vidt jeg ved Lyngdorf's algoritme, men til en noget mere overkommelig pris (600 EUR onlin i Tyskland).
Måske det var værd at se på denne?
__________________ Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da godt nok en "lille" prisforskel Nu er jeg i princippet ligeglad om det er en Lyngdorf eller noget andet, men jeg havde kun kendskab til Lyngdorf`s rumkorrigerings processor,men markede skal da helt klart udforskes inden et evt køb. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
bitnissen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, keg må indrømme at tanken har strejfet mig mere end en gang at anskaffe mig sådan en for at prøve det af - det er jo næsten ikke til at lade være til den pris Men skriv endelig hvad du ender med - og erfaring med din løsning!
__________________ Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lidt billigere alternativ er selv at lave lidt målinger og lave noget rum-korrektion vha. en computer og en mikrofon. Det koster nærmest ingenting sammenlignet med f.eks. Lyngdorf's løsning.
Hvis det så viser sig at give en meget bedre lyd kan man overveje at investere i et kommercielt produkt som lyngdorf, bygge en lille passivt kølet pc til at klare det, eller noget helt tredje.
Blot et forslag, som er lidt lettere at komme i nærheden af prismæssigt. Det kræver dog lidt mere tid.
Måske man endda kan finde en der bor i nærheden der har en rimelig mikrofon og selv har rodet med det der kan hjælpe for et symbolsk beløb? Blot for at teste effekten før man investerer mange tusinde kroner.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste lige kort om KRK Ergo som også virker som værende et rigtig spændende alternativ. Så vidt jeg kan se korrigerer det dog ikke i hele frekvensområdet ( Room Correction Frequencies 20-500Hz) og man er tvunget til at bruge de DA konvertere der sidder i enheden.
http://studie.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=24637

|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Et lidt billigere alternativ er selv at lave lidt målinger og lave noget rum-korrektion vha. en computer og en mikrofon. Det koster nærmest ingenting sammenlignet med f.eks. Lyngdorf's løsning.
Hvis det så viser sig at give en meget bedre lyd kan man overveje at investere i et kommercielt produkt som lyngdorf, bygge en lille passivt kølet pc til at klare det, eller noget helt tredje.
Blot et forslag, som er lidt lettere at komme i nærheden af prismæssigt. Det kræver dog lidt mere tid.
Måske man endda kan finde en der bor i nærheden der har en rimelig mikrofon og selv har rodet med det der kan hjælpe for et symbolsk beløb? Blot for at teste effekten før man investerer mange tusinde kroner.
|
|
|
Det er desværre ikke en mulighed for mig, da jeg er total spasser når det gælder en computer  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Det er desværre ikke en mulighed for mig, da jeg er total spasser når det gælder en computer  |
|
|
Ja det gør det selvfølgelig en anelse sværere, men jeg mener nu også lyngdorf's enheder kobles til computeren hvor det meste målearbejde osv. bliver behandlet. Der er uden tvivl sket en vis udvikling siden de første generationer, men jeg mener stadigvæk ikke en pc kan undværes 100 %. Brugervenligheden må dog forventes at være en del højere end hvis man selv skal i gang fra bunden. Det kunne dog stadigvæk være interessant om der var nogle frivillige rundt omkring i landet der kunne hjælpe lidt her og der med lidt målinger for at give en idé om hvilken forbedring DRC egentlig giver for den enkelte. Så kan vi hifi-t**ser også have en undskyldning for at mødes Jeg har selv lidt grej liggende, men jeg har lige et højttaler-projekt jeg skal have færdigt før jeg får tid til at lege med det og tør tilbyde min hjælp. EDIT: Jeg beklager, tråden drejede sig om Lyngdorf samt andre enheder til rum-korrektion og ikke DIY løsninger. Jeg skal forsøge at holde mig fra DIY løsningerne i denne tråd  Pierre: "Undskyld off topic".
|
| Til top |
|
| |
NGHNGH Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyngdorf RP arbejder ligesom TDAI2200 uden hjælp fra ekstern computer...Men man kan koble op når/hvis man skal opdatere software og "voicing".
Du kan downloade manual etc fra Lyngdorfs hjemmeside,hvor hele proceduren er forklaret....
f.eks:
http://www.lyngdorf.com/downloads/Video/Lyngdorf_RoomPerfect _Presentation.wmv
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
NGHNGH skrev:
Lyngdorf RP arbejder ligesom TDAI2200 uden hjælp fra ekstern computer...Men man kan koble op når/hvis man skal opdatere software og "voicing".
Du kan downloade manual etc fra Lyngdorfs hjemmeside,hvor hele proceduren er forklaret....
f.eks:
http://www.lyngdorf.com/downloads/Video/Lyngdorf_RoomPerfect _Presentation.wmv |
|
|
I så fald beklager jeg - min fejl  Det er godt der er nogle der kan rette mig
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu er det svært at sige noget når man ikke har hørt dit rums lyd... Hvis du forstår. Men du skal være obs på at KRK'en kun arbejder op til 500 Hz. Er rummets problemer lokaliseret over 500Hz, skal du søge andetsteds.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med det modul som svenske XTZ laver? XTZ room analyzer.. til 1600 svenske.... Direkte link til xtz´s side her... Hertil kan så lægges en god parametrisk equalizer, som med filtre kan korrigere for unoderne man finder. Ikke "plug and play" - men billigt og sikker ikke alt for svært... Er også prisbilligt, og vist rimeligt rost i "pressen"... hvad det så dækker over konkret?! Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ er hvad jeg lige kunne se også en som skal på computeren og hvor man selv skal lave en "masse" justeringer der. Det er ikke en mulighed for mig, da jeg på ingen måde kan og vil rode med computere. Derfor er jeg også villig til at betale noget mere for et produkt ala Lyngdorf som klare 95% af arbejdet for mig 
Har faktisk lidt samme problem ved musikafspilning. Ville gerne have en HDafspiller ala linn/ transport, men da jeg går total kold lige så snart der bliver nævnt roouter, Nas, rippe programmer osv har jeg også skippe det. Naim laver en som er lige mig. Put cd`n ind og 10min efter ligger den på harddisk, den har dog bare en blæser som LARMER Alt det der computer snak er SORT for mig  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
al den snak om billige alternativer er vist mere for os dødelige end for Pierre, der mangler bare et sæt Gedlee Summa for at gøre mig små jaloux
RP-1 har kun analog in/out, hvor imod DPA 1 har både analog og digital in/out, så lån en DPA hjem og prøv når du kommer så langt __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
|
RP-1 har kun analog in/out, hvor imod DPA 1 har både analog og digital in/out, så lån en DPA hjem og prøv når du kommer så langt
|
|
|
DPA-1 er en forforstærker hvor RP-1 kun er en processor som skal sidde mellem pre og effekt. Der er ingen af de 2 hifiklubber her i Århus som har en RP hjemme og de er ikke så glade for at bestille en hjem, bare så jeg kan prøve den....... Måske forståligt nok  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
vedr. computerbaseret rumkorrektion må jeg lige tilføje at det er en sandhed med modifikationer, at det skulle være billigt eller billigere end lyngdorf, lydkort i en god kvalitet, godt rumkorrektionsprogram, computer, målemikrofon, mikrofonforstærker, osv.
inden du kommer i gang med det, i en kvalitet der passer dit grej får du også råd til til rp-1
og der følger mikrofon + stativ med
smeden __________________ Besøg min stue her
Mygear
Vestsjællands HiFi-Klub
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger du selv rumkorriktions delen i din Lyngdorf på dit ellers rigtigtfine grej? __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssmed skrev:
vedr. computerbaseret rumkorrektion må jeg lige tilføje at det er en sandhed med modifikationer, at det skulle være billigt eller billigere end lyngdorf, lydkort i en god kvalitet, godt rumkorrektionsprogram, computer, målemikrofon, mikrofonforstærker, osv.
inden du kommer i gang med det, i en kvalitet der passer dit grej får du også råd til til rp-1
smeden |
|
|
Jeg skulle nu mene at man for en tusse kan komme godt i gang med lidt rum-korrektion. Der er udviklet gratis software der skulle virke utrolig godt, og hardwaren kan skaffes af rimelig kvalitet til en overkommelig pris. http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Hardware_required_to_ do_the_measurementsHvad angår mikrofonen er der en del billige på markedet der er rimelig lineære. Jeg klar over at der fra mikrofon til mikrofon er afvigelser hvorfor det kan være nødvendigt at få mikrofonen kalibreret hvis det skal være meget præcist - men jeg tvivler på f.eks. lyngdorfs mikrofoner individuelt er blevet kalibreret (jeg ved det dog ikke)?
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Bruger du selv rumkorriktions delen i din Lyngdorf på dit ellers rigtigtfine grej?
|
|
|
ja jeg bruger rumkorrektionen hele tiden, vi byggede om sidste sommer og fik det lidt pænt, og så passede quaderne ikke rigtigt ind, med bass fyldte de godt op, vi købte de noget mindre Ml. og dermed var der ikke brug for ausiolense xo rumkorrektion, lynx lydkort osv.
nu styrer Dpa-1 det hele, det er noget nemmere og virker rigtigt godt, jeg mener ikke der er noget gået tabt ved korrektionen, tværtimod meget vundet. men det skal prøves hjemme.
dem der mener at det er spild af penge har nok aldrig prøvet det __________________ Besøg min stue her
Mygear
Vestsjællands HiFi-Klub
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
jenssmed skrev:
|
smeden
|
|
|
Jeg skulle nu mene at man for en tusse kan komme godt i gang med lidt rum-korrektion. Der er udviklet gratis software der skulle virke utrolig godt, og hardwaren kan skaffes af rimelig kvalitet til en overkommelig pris. http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Hardware_required_to_ do_the_measurements
Hvad angår mikrofonen er der en del billige på markedet der er rimelig lineære. Jeg klar over at der fra mikrofon til mikrofon er afvigelser hvorfor det kan være nødvendigt at få mikrofonen kalibreret hvis det skal være meget præcist - men jeg tvivler på f.eks. lyngdorfs mikrofoner individuelt er blevet kalibreret (jeg ved det dog ikke)?
|
|
|
Lyngdorf,s er ikke kalibreret, men målt hver enkelt, og godkendt inden for de specifikationer lyngdorf har sat
og ja du har ret man kan sagtens købe noget for 1kg, jeg er bare bange for man snyder sig selv
det lever næppe op til ret meget af det grej der bliver nævnt herinde, og det vil jo gi et forvrænget billede af hvad rumkorrektion kan præstere
Smeden __________________ Besøg min stue her
Mygear
Vestsjællands HiFi-Klub
|
| Til top |
|
| |