| Forfatter |
|
Morten664 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop erhvervet mig en Yamaha rx-v 3900. Den har jeg forbundet med et par Vandenhul kabler til mine Cervin Vega D9 - indrømmet nogle gamle svende. Ydermere har jeg sat 6 Yamaha NS-333 som surround banditter. Mit problem er imidlertid, at når jeg skruer en anelse op - ikke hjernedødt højt, men lidt højere end normal lyttestyrke (bor i lejlighed!), slår forstærkeren fra og lukker ned. Når jeg starter den op igen, skriver den "check speaker wires!". Når jeg så læser i manualen, står der at det er fordi kablerne er kortsluttet! Og det fatter jeg hat af... Jeg mener, anlægget er kalibreret ved indstallering med hjælp af den medfølgende mikrofon, og der var der 2 kabler der var faset forkert. Det blev rettet, så det kan ikke være det! Nogle geniale forslag?
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du kobler 2 NS-333 parallelt på en udgang er det måske en lidt hård belastning som forstærkeren opfatter som en "kortslutning" pga for stor varme udvikling.
det kan også være D9 det er ikke den letteste belastning
og kan forstærkeren overhoved komme af med varmen
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tjekket at + og - ikke rører hinanden såvel bag på forstærker som bag på højttalerne? Altså at nogen af kablerne kortslutter....
Ellers kunne det også sagtens være som phoeniks skriver. Hvis du trækker nogle af højtalerne i parallel på samme udgang, så halverer du impedansen, og dermed kunne forstærkeren opfatte det som en kortslutning. __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er parallel-koblingen der er problemet kan du jo nemt teste det ved at nøjes med kun ét par - hvis det afhjælper fejlen, så må du droppe parallel-koblingen.
Prøv så i stedet at serie-koble dem: Det er vist noget med at du kører receiver+ -> højttaler1+ / højttaler1- -> højttaler2+ / højttaler2- -> receiver- og så fremdeles. Søg eventuelt efter det på nettet, der findes ganske givet et par illustrationer af løsningen. Herved fordobler du impedansen og skaber et lettere load.
Yamaha, og langt de fleste andre receivere, er nemlig ikke særligt gode til lave impedanser, så det skal man forsøge at holde sig fra.
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Hvis det er parallel-koblingen der er problemet kan du jo nemt teste det ved at nøjes med kun ét par - hvis det afhjælper fejlen, så må du droppe parallel-koblingen.
Prøv så i stedet at serie-koble dem: Det er vist noget med at du kører receiver+ -> højttaler1+ / højttaler1- -> højttaler2+ / højttaler2- -> receiver- og så fremdeles. Søg eventuelt efter det på nettet, der findes ganske givet et par illustrationer af løsningen. Herved fordobler du impedansen og skaber et lettere load.
Yamaha, og langt de fleste andre receivere, er nemlig ikke særligt gode til lave impedanser, så det skal man forsøge at holde sig fra.
|
|
|
Hvis vi nu antager at de højttalere der evt. skal seriekobles er 8 ohms, så havner han i en 16 ohms belastning! Det er selvfølgelig lettere at trække, men der er så heller ikke så meget saft tilbage i forstærkeren til at trække dem. Han kan med andre ord ikke spille særlig højt...
16 ohms belastninger lyder sjældent godt. Kan ikke give dig nogen teknisk forklaring på hvorfor, men det er hvad jeg selv har erfaret... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
| Hvis vi nu antager at de højttalere der evt. skal seriekobles er 8 ohms, så havner han i en 16 ohms belastning! Det er selvfølgelig lettere at trække, men der er så heller ikke så meget saft tilbage i forstærkeren til at trække dem. Han kan med andre ord ikke spille særlig højt...
16 ohms belastninger lyder sjældent godt. Kan ikke give dig nogen teknisk forklaring på hvorfor, men det er hvad jeg selv har erfaret... |
|
|
Hmm, ja... Du har naturligvis ret. Min tanke, der ikke nødvendigvis var velgennemtænkt men dog afprøvet af mig selv gennem et par år, gik nok på at det var 4 ohms højttalere. Ellers kunne man jo forsøge med en kombination af serie- og parallel-kobling, men så skal man vist holde tungen lige i munden 
Nu hvor jeg læser teksten igen ser det ud til at der er 3 par baghøjttalere. En Yamaha 3900 skulle da have udgange for både surround og surround-back, så der er vel ikke koblet mere end et par højttalere til hver udgang, sådan som det skal gøres? Så må budet været at der kan være noget højttalerkabel der kortslutter, og det at der er testet i setup-fasen udelukker ikke at der skulle være problemer her - da trækker receiveren jo ikke noget videre, her sveder den ikke, det sker først når der er rigtigt signal på.
|
| Til top |
|
| |
Morten664 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Nu hvor jeg læser teksten igen ser det ud til at der er 3 par baghøjttalere. En Yamaha 3900 skulle da have udgange for både surround og surround-back, så der er vel ikke koblet mere end et par højttalere til hver udgang, sådan som det skal gøres? Så må budet været at der kan være noget højttalerkabel der kortslutter, og det at der er testet i setup-fasen udelukker ikke at der skulle være problemer her - da trækker receiveren jo ikke noget videre, her sveder den ikke, det sker først når der er rigtigt signal på.
Ja, Yamaha'en har seperat udgange til surround og surround back, og de er tilsluttet korrekt. Har talt med en ven der har lidt (mere) forstand på det, han siger at det måske kan være et defekt delefilter eller en defekt diskant på Cerwin Vega-drengene, så det vil jeg lige teste.
Iøvrigt er der ingen parallel-koblinger af nogen art. Og forstærkeren står frit og kan snildt komme af med varmen.
Ns-333 er 6 ohm og Cerwin Vega er 8 ohm. Hvilken indstilling skal forstærkeren så stå på?
|
| Til top |
|
| |