| Forfatter |
|
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg er klar på, at forskellen på alm CD, HDCD og SACD ligger i formatet, men hvordan dækker de ind over hinanden... Kan en SACD spilles på en HDCD - og omvendt... Vil et af disse systemer spille en alm CD i højere kvalitet. Hvordan er udbuddet generelt set i de to systemer (primært pop, rock og blues/rock).
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD = 16bit / 44,1Khz. / 2ch. HDCD = CD + ekstra 4bit
SACD = DSD (kan ikke sammenlignes med alm. PCM digital, men minder mere om PWM (Puls Bredde Modulation) lige som klasse D forstærkere gør) SACD har en dobbelt så stor datarate, sammenlignet med CD, men man kan ikke sammenligne det på hverken samplerate eller bit opløsning, da det fungere helt anderlede.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tak for hjælpen, men jeg mangler lidt omkring den sidste del: Vil et af disse systemer spille en alm CD i højere kvalitet. Hvordan er
udbuddet generelt set i de to systemer (primært pop, rock og blues/rock) Jen har i øvrogt set 24 bit nævnt flere gange forbindelse med HDCD - hvordan hænger det sammen
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En SACD afspiller, vil sandsynligvis også kunne spille alm. cd, men kredsløbet til SACD kommer ikke i brug ved cd afspilning, da det er helt forskellig fra hinanden.
Med hensyn til 24bit, så skal jeg ikke kunne udelukke de kan lade sig gøre, men oftest så mener man jo nok bare at selve DAC'en i afspilleren er en 24bit type. Hvilket det vel snart er i alle afspillere...
Det betyder bestemt ikke at gearboksen er sat i 24bit, men men den bruges i de fleste tilfælde kun til af konvertere med de 16bit. Hvis den skal arbejde med 24bit, så kræver det en op konvertering, og så skal producenten helt sikkert nok gøre tydeligt opmærksom på, at den er istand til at gøre sådan noget ;-) Grunden til at benytte 24bit DAC's er jo at præcisionen er en tand bedre, og at dynamik området nok lige får bevæget sig op på det 16bit signal rent faktisk er istand til. Altså en Dynamic Range (D/R) på knap 100dB. Så det vil sige, at for at få alle informationerne ud af en 16bit cd, så er man ofte bedre tjent med bare at benytte en billig 24bit DAC, selvom de sidste 8bit går til spilde.
Og i den sammenhæng skal det vist også lige nævnes, at for at hive alle informationerne ud af et 24bit signal, så kræves der en præcision - Dynamic Range på mere end 144dB. Og hvis du kan finde en afspiller der kan det, så må du godt lige skrive om det 
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Tak for den tekniske indsigt - det er en god hjælp  Som jeg forstår dine svar vil hverken sacd eller hdcd maskiner kunne hive mere kvalitet ud af en alm cd-skive end en alm 16-bit maskine forudsat kaliteten af de tre produkter er ens... Har du nogen ide om udbredelsen af hdcd eller sacd skiver i pop, rock og blues/rock genren? Jeg skal nok skrive når jeg finder en "rigtig 24-bit'er"
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjooo.... muligvis! Kommer jo an på om maskinen formår det ;-)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
SACD er helt sikkert det bedste alternativ, men udbuddet af musik er måske nok begrænset lidt...
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDCD er overtaget af Microsoft og er generelt en død sild - der ligesom ikke nogen mening med det når der er væsentlig bedre/højere opløsning (SACD/DVDA/Blu-ray). Dog er der nogle der stadig holder liv i det, f.eks. Neil Young og Mark Knopfler.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var jo to rigtigt gode argumenter for hdcd  Det med at nogen systemer teknisk set er bedre at udvikle videre på end andre, har nu aldrig holdt de der bestemmer fra at holde fast i hvert sit - og det er vist ikke kun i HiFi verdenen...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
>> Milu
Synes sku da af og til man falder over en skive der står HDCD på ;-) Men min nuværende afspiller understøtter det vist slet ikke, så om der reelt er noget at hente skal jeg ikke kunne sige?
Men sådan rent teknisk burde der jo være det?
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelfar skrev:
| Har du nogen ide om udbredelsen af hdcd eller sacd skiver i pop, rock og blues/rock genren? |
|
|
SACD-udgivelser her. Og udvalgte SACD'ere og DVD-Audio (PCM-format = samme som CD blot 24 bit 48kHz-192kHz) her.
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle for råd og vejledning. Valget er primært opgjort efter tilgængeligt materiale i min genre, og så skal jeg tænke traditionelt - dvs at gengivelsen af traditionelt CD-medie skal være kriteriet for mig: Det blev en Jungson med rør i udgangen - og den lyder forrygende  Da jeg ikke har balancerede indgange på min forforstærker, men gerne vil prøve den transistoriserede - og dermed balancerede - udgang på CD'en hvordan skal jeg så lave skærmen? Jeg har kabler med to ledere og skærm, og tanken er RCA i den ene ende og XLR i den anden. Jeg ved den balancerede udgang ikke bruges optimalt, men som forsøg - kan det lade sig gøre - og kan man evt bruge begge udgange uden at de påvirker hinanden?
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |