Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: bedste software til ripning af CDer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 April 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

hej

Lige en tråd om bedste software til ripning af CD.

Har prøvet at kopiere Cder direkte til harddisk med Windows media player, men finder der bedre - jeg tænker naturligvis lydmæssigt?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

En hurtig søgning:

At rippe en CD - hvilket program?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71474&K W=ripning

Bedste program til at rippe med?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70513&K W=ripning

Ripping af Cd - hvad er bedst
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56611&K W=ripning

Jeg bruger selv Acouraterip og kan kun anbefale det. Det er dog en smagssag hvad man foretrækker.

Så længe du finder et program der kan lave acourate rips og rippe til et lossless format skulle du være på rette vej.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 April 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

jo Dennis tak for det. Siden jeg indrykkede tråden har jeg tjekket de øvrige tråde om emnet, men de "taler" kun om bruger venligheden, ikke så meget om forskellen i lyd.

Jeg har fattet så meget at det skal være lossless / flac og de fortrukne er dbpoweramp eller EAC, og det er da fint man kan få info om alt muligt, men det er sekundært (eller tertiært) for mig. Hastigheden er helt uvedkommende, hvis langsom er = bedre lyd, so be it.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager, jeg var ikke klar over at du havde tjekket tidligere tråde 

Da de nævnte programmer (så vidt jeg ved) alle ripper bit-perfect vil jeg bestemt ikke mene at der skulle være nogen lydmæssig forskel. Du kan evt. bruge et program der kan tjekke checksummen i en database for at være sikker på du har fået 100 % korrekt rip.

Men lad os da lige se om der er nogen der ved noget jeg ikke gør

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

jo Dennis tak for det. Siden jeg indrykkede tråden har jeg tjekket de øvrige tråde om emnet, men de "taler" kun om bruger venligheden, ikke så meget om forskellen i lyd.

Jeg har fattet så meget at det skal være lossless / flac og de fortrukne er dbpoweramp eller EAC, og det er da fint man kan få info om alt muligt, men det er sekundært (eller tertiært) for mig. Hastigheden er helt uvedkommende, hvis langsom er = bedre lyd, so be it.

Hej!

Jeg har prøvet lidt af hvert. Men JEG synes at rippene med EAC lyder bedst. DBpoweramp er meget mere brugervenligt, men jeg synes der skete et eller andet med level og bas som jeg ikke brød mig om. Jeg ved ikke om der en eller anden indstilling jeg har misset..., men gik hurtigt tilbage til EAC.

Har også prøvet MEDIAMONKEY som faktisk er et ganske fint program. Det laver også nogle vellydende rips. bl.a kan det rippe nogle kopibeskyttede CD'er som EAC og DBpoweramp ikke kan komme igennem. Det har også en fin konverteringsdel. Den bruger jeg ved de CD'er der er smadret af for høj mastering. Der ripper jeg først i WAV for at køre filerne igennem SeeDeclip programmet, og bruger derefter MEDIAMONKEY til at konvertere filerne til FLAC. Hvis du ikke har prøvet SeeDeclip programmet er det virkelig alle pengene værd. Det kan virkelig rette op på tåbelige produceres fejl. Det bedste er selvfølgelig stadig væk, at lave det ordenligt fra starten, men sådan kan vi desværre ikke få det, uanset hvor højt vi råber.   (De kan ikke  høre os p.g.a de højt masterede CD'er... ).                                                         

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe

Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Howdy!

Der er ingen forskel i lydkvaliteten på de rips de forkellige programmer laver, så længe CD'erne ikke er slemt medtagede (og de skal altså være meget ridsede før det gør en forksel).
Hvis man ripper det samme track i iTunes og EAC til WAV, vil de være 100% identiske bit for bit. Hvis man er tvivl, så har EAC en funktion der hedder "Compare WAVs". Så kan man selv prøve ;)

Der kan derimod være forskel på hvor gode CD-drev er til at håndtere f.eks. kopibeskyttede CD'er. Min bærbare Acer's drev æder det hele råt, hvor min stationere Dell er ved at kløjes i det.

Læs evt. mere her på www.hddaudio.net
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes