Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 19:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Genretagging i Squeezebox - hjælp... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er så træt af Squeezebox (og så alligevel ikke...). Jeg hiver musikken ind igennem EAC, omformaterer det igennem DBPoweramp til FLAC - og sørger selvfølgelig for at tagge ved hjælp af FEEDB i EAC.
Men når jeg så prøver at være lidt smart på SB og søge vha. genre, er det ikke alt der dukker op - faktisk er det ikke rigtigt så meget. Jeg har eks. lige lagt 8 cd´er med Johnny Cash ind or sørget for at tagge det som country, men intet dukker op.

Er der nogen der kan hjælpe til hvordan jeg skal sørge for at få al min musik tagget ordentligt så jeg kan bruge SB optimal?

Mvh
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Det her er ikke svar på dit problem, men hvorfor bruger du både EAC og dBPoweramp?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hvordan får man FLAC ud af EAC?
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Hvordan får man FLAC ud af EAC?

Vil tro det her er den rigtige fremgangsmåde: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=EAC_and_FLAC

Jeg nåede ikke at bruge det så længe, men er dBpoweramp ikke bedre end EAC?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  


Hvis du går ind og kigger på de detaljerede nummeroplysninger i web-interfacet, kan du så se om dine genre-tags står der? Hvis de gør burde det altså virke... Hvis ikke de gør er der et eller andet galt med taggingen.

Hos mig ser det fx. således ud (bruger flere genre tags)



Tilføjet screenshot

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Sådan ser det ikke ud!

Hvordan ligger du din musik ind - step by step?

Mvh.
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det er som om at alle mine detaljer er kommet på filen i en lang linie...Så alle info er der men ud for album, genre og kunstner står der: intet. Men oppe i titlen på det enkelte nummer er alle detaljerne: Kunsnter, nummer, album og track.
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Det er som om at alle mine detaljer er kommet på filen i en lang linie...Så alle info er der men ud for album, genre og kunstner står der: intet. Men oppe i titlen på det enkelte nummer er alle detaljerne: Kunsnter, nummer, album og track.


Hm, jeg forstår ikke helt din beskrivelse. Det med "alle info" i "titlen". Skal det forstås som at filen heder noget med kunstner, album, nummer i navnet? Hvis ja, og hvis du som du siger ikke kan se noget på de steder hvor der er til venstre i mit screenshot står (album,kunstner, etc.) så er det nok problemet.

Hvordan browser du? Bruger du bibliotek -> musikmappe, eller bibliotek -> kunstner fx?
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Du har forstået det korrekt.

Jeg browser nu igennem musikmappen og det er helt fint. Men mappen vokser jo, og når man ikke længere kan huske hvad man har ville det være rart at kunne søge på genrer...

Hvordan lægger du din musik ind?

Jeg har konventeret taggede Wave-filer om til FLAC, eller har tagget FLAC-filerne bagefter med MP3Tag.

Er der mulighed for at gå ind i Squeezecenter og lave om på tags efterfølgende?


Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 546
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke at man kan. Jeg bruger selv Mediamonkey (gratis og nemt) til at edit musikken der kan man markere mange sange på en gang og så skrive en genre hvilket så fyldes på alle sangene.
Der er også en søge funktion så det er nemmere at finde det der skal ændres. Ex. beethoven hvilket så er nemt at ændre til classic
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hmmm, det lader til at være fordi jeg ikke har tagget med ID32v-Tag, men med ID31 eller noget i den retning. Men det kommer ihvertfald til at tage noet tid at få styr på 
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 546
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se så kan mediamonkey ændre ID31 tag til ID32v automatisk. (jeg har dog ikke prøvet det)
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente
 
bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Sagde du ikke du brugte flac? Så er det altså stærkt tilrådeligt ikke at bruge id3 tags, men flacs eget tagging-format som nogle gange benævnes ogg-tags eller vorbis-taggs (da de er identisk med disse).

Flac med id3 tags følger ikke standarden og er derfor ikke rigtige flac filer. Man kan fx. ikke forvente at en flac-afspiller forstår at læse flac-filer med id3-tags (selvom mange af historiske årsage pt. gør det). Dette kan også være grunden til at SqueezeCenter ikke fatter dem. id3v1 såvel som id3v2 er understøttet i SqueezeCenter for mp3-filer (hvor id3 er et gyldigt tagging-format).

Jeg anbefaler at du går dine tags efter i sømmene. Brug dbpoweramp til at rippe og tagge med, og mp3tag til at finrette i taggene (andre løsninger er lige gode, men denne er nemmest efter min mening).

Jeg bruger selv Linux, så min fremgangsmåde er nok ikke brugbar i dit tilfælde.



Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1141
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:

Jeg har konventeret taggede Wave-filer om til FLAC, eller har tagget FLAC-filerne bagefter med MP3Tag.


Wave filer kan ikke indeholde tags, så det her skal gå galt. Hvis du forsætter med EAC så sæt EAC op til at lave FLAC filerne så kan de også tages af EAC.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes