Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Et par erfaringer med SqueezeBox Duet/NAS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
natugle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft en Squeezebox duet i nogle måneder nu og vil dele et par erfaringer, som jeg selv gerne ville have haft før købet.

Batteritid
Squeezebox håndsættet/fjernbetjeneren er en lille embedded computer, der kører på det trådløse netværk (Man kan faktisk logge ind på håndsættet via ssh. Det kører en strippet version af linux ;o). Det er super smart som advanceret fjernbetjening, men har også et par udfordringer.

Den primære udfordring er batteritiden, for med almindelig brug skal der en opladning til hver nat. Og har man særligt travlt med at vælge, kan man godt komme til at køre håndsættet dødt på nogle timer.

NAS/Squeezebox kombination:
For at kører på en lokal NAS, skal man have installeret Squeezecenter applikationen. Det er en lidt tung webapplikation, som skal installeres og afvikles på din NAS server. Squeezebox håndsættet fungere som en form for webbrowser, der logger på Squeezecenter applikationen og tillader at man tilgår sine musiksamling direkte. 

Det er super smart, under forudsætning af, at NAS'en - der jo bare er en lille computer - har tilstrækkelig CPU og memory til at afvikle applikationen løbende. Jeg kører applikationen på en Qnap 109II og det fungere nogenlunde. Men der er til tider en del hakken og manglende response. Det er specielt irriterende, hvis man gerne vil væk fra et dårligt nummer, eller have skruet ned for musikken, hvis telefonen ringer. Det skal for en god orden nævnes, at problemet ikke ligget i det trådløse net, men nærmere i det faktum at Squeeze center applikationen er noget tung i det. 

Squeeze Center applikationen:
Som et alternativ til håndsættet kan man styre musikken via webinterfacet i Squeezebox applikationen. Det fungere rimeligt, men brugergrænsefladen kunne meget nemt have været bedre designet og frem for alt mindre ressourcetung.

Samlet er jeg nogenlunde tilfreds med løsningen, men over tid vil jeg nok se mig om efter en kraftigere NAS, så jeg kan komme af med de periodiske lag problemer.

Venlig hilsen

./Natuglen

Til top Vis natugle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af natugle

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

natugle skrev:

Hej

Jeg har haft en Squeezebox duet i nogle måneder nu og vil dele et par erfaringer, som jeg selv gerne ville have haft før købet.

Batteritid
Squeezebox håndsættet/fjernbetjeneren er en lille embedded computer, der kører på det trådløse netværk (Man kan faktisk logge ind på håndsættet via ssh. Det kører en strippet version af linux ;o). Det er super smart som advanceret fjernbetjening, men har også et par udfordringer.

Den primære udfordring er batteritiden, for med almindelig brug skal der en opladning til hver nat. Og har man særligt travlt med at vælge, kan man godt komme til at køre håndsættet dødt på nogle timer.

For at kører på en lokal NAS, skal man have installeret Squeezecenter applikationen. Det er en lidt tung webapplikation, som skal installeres og afvikles på din NAS server. Squeezebox håndsættet fungere som en form for webbrowser, der logger på Squeezecenter applikationen og tillader at man tilgår sine musiksamling direkte. 

Det er super smart, under forudsætning af, at NAS'en - der jo bare er en lille computer - har tilstrækkelig CPU og memory til at afvikle applikationen løbende. Jeg kører applikationen på en Qnap 109II og det fungere nogenlunde. Men der er til tider en del hakken og manglende response. Det er specielt irriterende, hvis man gerne vil væk fra et dårligt nummer, eller have skruet ned for musikken, hvis telefonen ringer. Det skal for en god orden nævnes, at problemet ikke ligget i det trådløse net, men nærmere i det faktum at Squeeze center applikationen er noget tung i det. 

Som et alternativ til håndsættet kan man styre musikken via webinterfacet i Squeezebox applikationen. Det fungere rimeligt, men brugergrænsefladen kunne meget nemt have været bedre designet og frem for alt mindre ressourcetung.

Samlet er jeg nogenlunde tilfreds med løsningen, men over tid vil jeg nok se mig om efter en kraftigere NAS, så jeg kan komme af med de periodiske lag problemer.

Venlig hilsen

./Natuglen

Hvordan har du lagret musikken? Mp3, flac, eller? Og hvilken version af Squeezecenter har du installeret?

Jeg har selv en SB classic + qnap 109 (den er dog MEGET inaktiv i sin originale indpakning), men bruger indtilvidere kun SB'en til webradio, hvilket fungerer fremragende :-) Det der afskrækker mig lidt er nemlig ustabiliteten ved køre squeezecenter på nas. Da, det hele blev afviklet over den bærbare, var der ingen problemer.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har samme erfaring jeg har en ReadyNAS Duo med 1 GB ram og jeg syntes at den er ret langsom til at afvikle squeezecenter. (Jeg bruger fortrinsvis Flac.)

Hvis jeg skal lave en update af mit musik tager det næsten 3 timer. Derudover kan responstid være ret lang når der browses gennem musikken dette gælder både når det gøres ved min computer (via web interface) og med controleren. f.eks. når jeg går fra Kunstner til Albums.

Ellers er jeg ret glad for hele setuppet, fungere godt og lyder udemærket.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

natugle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hey

@SD2100 Pt. har jeg en lidt blandet samling af Mp3 fra 128kbit => 320 kbit + FLAC. Indtil videre har jeg kun lagt en mindre del af min cd samling ind, da jeg ville lave nogle lytteprøver. Og da jeg først fik mine nye højtalere (shahinian obelisk) i sidste uge har den del af projektet stået lidt på standby.

Squeeze centret er seneste version (7.1 så vidt jeg husker).

En pragmatisk løsning kunne være at installere SqueezeCenter applikationen på en kraftigere maskine og bare bruge NAS som filestore. Jeg har planer om at købe en netbox og koble den til fladskærmen. Den burde også sagtens kunne køre squeeze center. Og så er der ikke krav om at have an bærbar kørende et sted.

./Natuglen

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Gode betragtninger og jeg kan nikke genkendende til de fleste - især den sidste, hvilket jeg har gjort for at springe besværlig installation over og bekymringer om "nok kræfter".

Istedet afvikler jeg Squeezecenter over en MSI Nettop 130 med dualcore atomprocesser, 2GB RAM og indbygget DVD drev, så den også kan bruges til ripning. Med en 750Gb harddiske skulle der være plads nok (sikkerhed foregår ved synk. med en "rigtig" NAS). Ved almindelig brug bruger den 35W og er placeret så jeg kan tænde og slukke på power knappen. Den er sluttet til fladskærm, så jeg kan se hvad der foregår om nødvendigt.

Denne løsning giver mig den "smoothness" i betjeningen jeg kræver og giver mig samtidig fuld og hurtig adgang til Squeezecenter, Ripning mv.

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg opdaterede FW på controlleren, siden da er batteri tiden forbedret betydeligt. Prøv det hvis du ikke allerede har gjort det

Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

jeg har haft squeezebox i nogle måneder nu.
Lagde ud med en classic, men skiftede ret hurtigt til en Duet løsning. Jeg kører ikke trådløst da der var for mange udfald fra musikken, hvilket vistnok er et kendt fænomen hos os duetejere...
Nu fungerer det sweet, squeezeboxcenter er installeret på Qnap 207 pro, vel ikke det hurtigste, men stabilt.
Jeg oplever ikke nævneværdig ventetid, når jeg skal af den ene ende af de 750G til den anden for at finde et andet nummer...

Problemstillinger: har det, der svarer til godt og vel 1000 albums på server, hvilket må betyde at det tager tid at indeksere/ gennemsøge musikken...så her tager det også ca. tre timer!!!

Problemstilling 2: jeg får hørt så meget musik jeg aldrig eller selv ville have sat på, hvilket betyder at jeg faktisk får udbytte af min efterhånden nogenlunde assoterede musiksamling...

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft SB duet i 8 måneder, og jeg er holdt helt op med at høre musik. Jeg kan slet ikke tolerere at det ikke >bare< virker.

Når det virker, virker det fint og så længe man ikke har ret meget musik på sin server, med nogenlunde responstid. Med meget musik bliver ventetiderne utålelige og frysning i menuen på remoten mere reglen end undtagelsen.

For mig bringer det minder til en for langsom computer med et træt styresystem.

Min duet er arkiveret til fordel for en helt almindelig cd-afspiller, og jeg kan kun fraråde l**tet med mindre man har et afslappet forhold til roderi og ventetider.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Har brugt Duet i ca. ½ år og er rigtig glad for systemet. Når det så er sagt vil jeg give de folk som synes der er for meget bøvl med at få det til at køre stabilt ret.

Pga. sikkerhedsopsætningen på min router var jeg nød til at bruge et 3.parts værktøj for at konfigurere recieverne, derudover har jeg valgt at lade squeezeserveren være kablet til routeren frem for trådløs. Med denne fremgangsmåde har jeg nu en Duet som kører hurtigt og stabilt 99,5% af tiden. 

Generelt vil jeg nok ikke anbefale Duet til folk som ikke har et vist kendskab til netværksopsætning.

Kører squeezecenter på en ældre IBM bærbare, og det tager ca. 10 min. at indexere 650 album ved genskanning.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

natugle skrev:

Hej

Batteritid

Venlig hilsen

./Natuglen

Er kisteglad for min Duet. Kører på en readyNas DUO med 1GB  RAM og to 1TB diske i raidmode. Der er en smule ventetid en gang i mellem, men ikke mere en man sagtens kan leve med. Med hensyn til svartider er det også meget vigtigt at have styr på biblioteksstrukturen. Hvis alt er kastet ind med en skovl, bliver der også dårligere performance.

De eneste udfald jeg oplever, er når jeg vælger en STOR playliste når jeg vil høre et tilfældigt nummer med en af mine ynglingskunstere. Så kan den godt restarte første nummer mens den fylder bufferen, men den gør det kun een gang i starten. Det kan jeg leve med.

Lydkvaliteten er perfekt. Jeg kører digitalt ind i min TACT RCS 2.2X, og jeg har ingen problemer med mit trådløse signal. En anden lækker ting er at man kan tage controlleren med ud i haven, og tilslutte et lille højtalersæt m. subwoofer. Så er der god musik på terrassen. Det er da lidt smart...:)

Jeg har aldrig hørt så meget af min musik, som efter jeg fik min SB. 6 stjerner herfra...

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe

natugle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

@callesoroe

Super tip med lyd via controlleren. Den havde jeg ikke lige luret på egen hånd.

Siden mit oprindelige indlæg har jeg leget lidt videre - ikke mindst pba. de gode svar. Det hjælper virkelig at opgradere controllerens firmware til 71 => 7.3. Klar mere batterilevetid og samtidig en mere stabil afvikling af applikationen.

Jeg har også prøvet at installere SqueezeCenter på en lokal bærbar som alternativ server. Det giver helt klart en hastighedsforbedring. Så vejen frem er enten at flytte squeezeserveren over på en mere kraftig maskine, eller se lidt på, hvad det egentlig er som NAS'en bruger sine kræfter på. Hvis man _virkelig_ havde meget tid og lyst kunne man også overveje muligheden for at skrive en Open Source  version af Squeeze Center i php/mysql. Men det er nok endnu et projekt til listen over eventuelle fremtidige projekter.

Mvh.

Natuglen@er.blevet.lidt.venligere.stemt.overfor.SqueezeBox.l øsningen.dk

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

natugle skrev:
@callesoroe

Siden mit oprindelige indlæg har jeg leget lidt videre - ikke mindst pba. de gode svar. Det hjælper virkelig at opgradere controllerens firmware til 71 => 7.3. Klar mere batterilevetid og samtidig en mere stabil afvikling af applikationen.

Jeg har også prøvet at installere SqueezeCenter på en lokal bærbar som alternativ server. Det giver helt klart en hastighedsforbedring. Så vejen frem er enten at flytte squeezeserveren over på en mere kraftig maskine, eller se lidt på, hvad det egentlig er som NAS'en bruger sine kræfter på. Hvis man _virkelig_ havde meget tid og lyst kunne man også overveje muligheden for at skrive en Open Source  version af Squeeze Center i php/mysql. Men det er nok endnu et projekt til listen over eventuelle fremtidige projekter.

Mvh.

Natuglen@er.blevet.lidt.venligere.stemt.overfor.SqueezeBox.l øsningen.dk

Sidder faktisk på terrassen lige nu og skriver dette, mens controlleren spiller i bagrunden...(Meat Loaf fandt den lige frem..). Samtidig tager jeg backup af NAS serveren på en anden ekstern disk. Jeg gider simpelt hen ikke indlæse alle mine Cd'er igen...Ca. 1700. Selvom jeg også laver backup af NAS'en, så er der ingen problemer med afspilningen...Det er simpelt hen super fedt...:)

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Med hensyn til svartider er det også meget vigtigt at have styr på biblioteksstrukturen. Hvis alt er kastet
ind med en skovl, bliver der også dårligere performance.

Dette har jeg også læst i Streamtechs vejledning. Hvad betyder det mere præcist? Jeg har struktureret al min musik efter
genre, og jeg bruger udelukkende Music folder-indgangen. Jeg kan ikke bruge fx artist- eller album-indgangen, for Sq.Center
kan ikke hitte rede i alle de klassiske plader. Den roder også jævnligt rundt i hvad der rent faktisk afspilles. Ofte vises i
controlleren noget helt andet end hvad der rent faktisk afspilles, og det betyder at man ikke kan spole i musikken på
controlleren, men må gøre det på PC'en.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
callesoroe skrev:
Med hensyn til svartider er det også meget vigtigt at have styr på biblioteksstrukturen. Hvis alt er kastet

Dette har jeg også læst i Streamtechs vejledning. Hvad betyder det mere præcist? Jeg har struktureret al min musik efter
genre, og jeg bruger udelukkende Music folder-indgangen. Jeg kan ikke bruge fx artist- eller album-indgangen, for Sq.Center
kan ikke hitte rede i alle de klassiske plader. Den roder også jævnligt rundt i hvad der rent faktisk afspilles. Ofte vises i
controlleren noget helt andet end hvad der rent faktisk afspilles, og det betyder at man ikke kan spole i musikken på

Hvad for et program bruger du til at rippe cd'er med??? Jeg bruger EAC og bruger følgende TAG setup: Under EAC options kan du indsætte tagkoder. Jeg har flg.:

%D\%C\%N %T hvilket betyder CD-artist,CD-title,track nr.,track title

På min ReadyNas server har jeg et bibliotek der hedder SBMUSIK og der under ligger så hele alafabetet a,b,c,d osv. Disse indeholder Kunstner navn og under hver kunstner ligger alle albums. Det er meget nemt at finde rundt i muskikmappen på den måde. Fungerer fint hos mig.

Nu hører jeg ikke selv klassisk musik, men jeg har også hørt det kan være problematisk at Tagge de CD'er

natugle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
callesoroe skrev:

Har samme udfordring som dig. Og jeg har ovenikøbet været igennem hele samlingen og ensrettet tags udfra bibliotek/fil placering.

I den forbindelse kan kan jeg iøvrigt anbefale Mediamonkey. Det er et afspiller/ripper/tagger tool lidt i stil med Itunes. Det har en mere effektiv søge facilitet og kan lave tværgående søgninger på kunster, album, filplacering etc. udfra en indledende søgning - www.mediamonkey.com.

Desværre har jeg stadig ikke helt løst problemet omkring tagging. Mistanken er, at det er de forskellige versioner af ID3 tag struktureren, der driller. Men jeg har ikke leget videre med problemet endnu.

Hvis man skulle have brug for en webgrænseflade, der er lidt mere fiks end SqueezeCenter, så kan www.ampache.org eller www.ampjuke.org anbefales. De kører også fint på en lille NAS server.

Mvh. Natuglen

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

natugle skrev:
@callesoroe

Hvordan virker det? jeg kan ikke få det til at virke.
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Ang. lyd via controlleren er der masser af diskussioner på slim's forum, mit indtryk er at det kun virker for et fåtal. For nogle hvis de starter controlleren med hovedtlf i stikket, for andre (her i blandt mig selv) overhovedet ikke. Måske softwareversion har noget at sige, men svært at blive klog på pga forskellige erfaringer. Der findes vist en fejlrapport på det - måske vi kan stemme den op i prioritet ? :-)
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

... men du skal ihvertfald ind og sætte et hak det rigtige sted, hvis der skal være en chance. Mener det hedder "aktiver afspilning (beta)", eller noget i den stil

Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

therock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

hej alle, sidder lige og læser om squeezebox duet og læser at man kan spille musik på sin controller hvordan pokker gør man det ???????????.har selv købt et squeezebox duet sæt for 3 dage siden. med venlig hilsen therock.
Til top Vis therock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af therock

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Det har netop været fremme på konkurrenten: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62904

Mht performance på NAS. Ja det er kendt at Squeezecenter er tung på en NAS; der stilles krav til CPU og mængden af hukommelse.
Man kan afhjælpe det lidt ved at stoppe de moduler som man ikke bruger på sin NAS. I daglig brug kan en NAS fungere udemærket, men hvis man scanner hele sin samling vil svaghederne hurtigt vise sig

Min PC bruger ca 10½ min på at scanne: 656 album med 6629 numre af 347 kunstnere, og det er med SC 7.3.3

I øvrigt byder den kommende 7.4/8.0 på et par ændringer som burde gøre det lettere for en NAS:
- skifter væk fra mysql og tilbage til sqlite
- Ny scanner

Frede1977 - du skulle støve din Duet af og opdatere til 7.3.3

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum