Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: optisk cd output ? til DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke den mest indlysende emneoverskrift men sådan er det når en gammel analog vintagerotte prøver sig frem på digitalt forum

Jeg har en modificeret DAC fra Cambridge som jeg er glad for

pt spiller den sammen med en denon cd afspiller hvor der trækkes signal fra 1 coax cabel - det lyder rigtig godt og gør at jeg en gang i mellem lytter til CD fremfor næsten aldrig

Nu har jeg fundet en anden CD afspiller som har analogudgang som ikke er noget at råbe hurra for, men et ret stabil drev og som også har en optisk udgang - der sidder en lille plast prop i den og der er også sådan en bagpå DACen

Er signal kvaliteten på en optisk udgang den samme som coax kablet - eller ?

er det noget man bør vide med optisk signal - og hvilke kabler kan bruges etc

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med toslinkkabler siger at der er meget meget lidt, hvis ingen forskel på optiske kabler.

Nogle er tykkere end andre men det er vist mere mht påvirkning udefra (Kan tåle lidt mere)

"Stikkene" er bare bøsninger der skal passe sammen og holde kablet på plads og om det så er indisk forkromet olietræ eller standardplastik er lige fedt.
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Min erfaring med toslinkkabler siger at der er meget meget lidt, hvis ingen forskel på optiske kabler.

Nogle er tykkere end andre men det er vist mere mht påvirkning udefra (Kan tåle lidt mere)

"Stikkene" er bare bøsninger der skal passe sammen og holde kablet på plads og om det så er indisk forkromet olietræ eller standardplastik er lige fedt.

Det er muligt at der er meget lidt forskel på de toslink kabler man køber til hifibrug. Men hvordan en fiber er lavet er bestemt ikke ligemeget, hvis man sammenligner de typiske tykke hifi-toslink og de som bliver brugt i den professionelle branche, så dispersion og dæmpning det rene **** i alm "HIFI" fiberkabler. Det har jeg nævnt herinde før og jeg mener bestemt også at coax er bedre uanset længde. Om det så kan høres er det helt andet spørgsmål, meget tyder på at det ikke kan.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Ja Coax er bedre ingen tvivl der... Men hvis der kun er Toslink out ?
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Rune christian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa

jeg er helt grøn på det her felt, er dog elektriker, så lidt baggrund har jeg, jeg har en masse musik liggende på min pc, og det eren bærbar med et skod lydkort, vil jeg kunne ændre kvaliteten med en dac? har kigget på den de har i hifiklubben,cambridge dacmagic, håber der er nogen der ved mere end mig

Til top Vis Rune christian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune christian

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

En DACMagic kan KUN løfte musikken fra din bærbare(du vil opleve en stor forbedring i lyskvaliteten). Kan anbefale at du anvender Foobar som afspiller (med Wasapi) derved går du uden om alt hvad der har med lyd at gøre i Windows, og henter det digitale signal DIREKTE over i DAC og derfra videre til forstærker. Kører med denne løsning og det virker fantastisk. Vil anbefale at du ripper til FLAC og IKKE til MP3.

JH

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:

Hvis der "KUN" er Toslink,  så er der osse SPDIF/COAX det kræver bare 10 min med loddekolben og boremaskinen ! Har faktisk lige fulgt anvisningerne fra LAMPIZATOR`s hjemmeside som bl.a kommer ind på dette ! På min reserve maskine en Sony CDP-X303ES er der kun toslink og det lyder sgu ikke særlig godt ! Af med låget og 10 min senere havde jeg SPDIF/COAX og det lyder MEGET bedre !

Nødvendige dele ! 1 RCA hun bøsning, 1 kondensator f.eks 100n og en 75 Ohms modstand !

Hjælper gerne

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 November 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:

Sønnen skrev:

Hvis der "KUN" er Toslink,  så er der osse SPDIF/COAX det kræver bare 10 min med loddekolben og boremaskinen ! Har faktisk lige fulgt anvisningerne fra LAMPIZATOR`s hjemmeside som bl.a kommer ind på dette ! På min reserve maskine en Sony CDP-X303ES er der kun toslink og det lyder sgu ikke særlig godt ! Af med låget og 10 min senere havde jeg SPDIF/COAX og det lyder MEGET bedre !

Nødvendige dele ! 1 RCA hun bøsning, 1 kondensator f.eks 100n og en 75 Ohms modstand !

Hjælper gerne

Det må du meget gerne hjælpe mig med, har en DM800 hvor der kun er toslink, kunne være fedt hvis der kunne komme COAX istedet.

Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

indomitus skrev:
Gonz skrev:

Sønnen skrev:

Hjælper gerne

Det må du meget gerne hjælpe mig med, har en DM800 hvor der kun er toslink, kunne være fedt hvis der kunne komme COAX istedet.

Kan du pille låget af den og tage et closup foto af toslink forbindelsen indvendigt ??

Hvis det er som på de fleste cdafspillere ,sidder der et lille sort plastic hus med 3 ledninger tilsluttet ! Hvis det er tilfældet, måler du simpelthen på de tre ben med et multimeter ! Den ene forbindelse måler ca 5v=Det er til lysdioden ,de 2 andre er spdif og stel !De skal tilsluttes et phonostik som jo er det samme man bruger til coax forbindelse !

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

indomitus skrev:
Gonz skrev:

Sønnen skrev:

Hjælper gerne

Fandt dette foto på nettet ! Der er markeret med rødt hvor SPDIF signalet skal tages fra ! Men du skal på undersiden af printet for at finde stik forbindelserne !

http://dreambox.org.ua/files/dm800/board1.jpg

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 November 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:

Sønnen skrev:

Hjælper gerne

Spændende - hvorfor skal man egentlig bruge kondensator og modstand? Og hvis man nu vil spare bøsningen (fordi det alligevel er en billig CD-afspiller), kan man så ikke bare klippe stikket af et COAX-kabel og lodde enderne på SPDIF og stel?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Gonz skrev:

Sønnen skrev:

Hjælper gerne

Spændende - hvorfor skal man egentlig bruge kondensator og modstand? Og hvis man nu vil spare bøsningen (fordi det alligevel er en billig CD-afspiller), kan man så ikke bare klippe stikket af et COAX-kabel og lodde enderne på SPDIF og stel?

Jeg har ikke den store tekniske indsigt men jeg tror man bruger modstand og kondensator for at undgå højfrekvent støj ! Hvis man holder sig til et meget kort coaxkabel f.eks under ½m, så tror jeg ikke man behøver 75 r modstanden ! Teorestisk er der ikke noget galt med at lodde kabel og komponenter direkte på stikben inde i maskinen ! Men loddepunkterne er som regel så små og skrøbelige, at det ikke kan anbefales medmindre man sørger for en forsvarlig fastgørelse af kablerne internt ! Jeg ville nok ikke spare på stikket ! Så udelukker man jo osse muligheden for at evt prøve andre kabler ! Da der jo er stor forskel på, hvordan de forskellige kabler lyder !

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 November 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Der sker altså en konvertering af signalet hver gang - måske det ville være bedre for det stakkels signal at finde et nyt drev med "true" coax/spdif ud i stedet. Når det er sagt så er det muligt at lave tabsfri konvertering under spdif protokollen.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Der sker altså en konvertering af signalet hver gang - måske det ville være bedre for det stakkels signal at finde et nyt drev med "true" coax/spdif ud i stedet. Når det er sagt så er det muligt at lave tabsfri konvertering under spdif protokollen.

Såvidt jeg ved er toslink en konvertering af det rene spdif signal, som konverteres til lyspulser ! Så det signal man tager fra TOSLINK printet er det rene SPDIF signal  ! HVis man er i tvivl kan man jo prøve at følge signalet tilbage til DAC !

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:

Martin_Kbh skrev:

Såvidt jeg ved er toslink en konvertering af det rene spdif signal, som konverteres til lyspulser ! Så det signal man tager fra TOSLINK printet er det rene SPDIF signal  ! HVis man er i tvivl kan man jo prøve at følge signalet tilbage til DAC !

Det er korrekt. TOSLINK signalet laves ud fra et SPDIF signal. Så det er helt OK, at tage signalet fra der hvor TOSLINK signalet genereres. Det vil være et "true" coax/spdif, så er man ikke bange for at bore og lodde, så er det en OK løsning.

Kondensatoren er en overføringskondensator, for at holde apparaterne galvanisk adskilt, og modstanden er af hensyn til impedansen.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes