Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Så fik jeg en SqueezeBox - men lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 September 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Har fået sat WHS op med SqueezeCenter, alle CD'er er importeret via RipNas (dbPowerAmp) til Flac. Jeg har også anskaffet en SqueezeBox Duet. Så er grundlaget "det bedste" som jeg har Googlet det. Problemet er nu at jeg synes lidt lyden er "dæmpet" - som om der er et tyndt tæppe foran højttalerne og jeg er usikker på hvad det lige er der går galt.

Mit udgangspunkt med dette projekt har været at folk tilsyneladende er meget tilfredse med en SqueezeBox og at den kan måle sig med anstændige CD afspillere. Sagen er den at jeg indtil nu har brugt en NAD C 542 som efter min mening altid har haft lidt rigeligt med diskant så det er muligt det blot er denne forskel jeg bider mærke i - jeg tror det dog ikke thi forskellen er temmelig markant.

Jeg kunne dog også forestille mig andre grunde. Jeg har et ældre forstærker sæt fra Electro Companiet og måske er signalet fra SqueezeBoxen ikke "stærkt" nok til at fungere rigtigt med forforstærkeren (PreAmpliwire1)?

Alternativt kunne jeg forestille mig er at signalet fra SqueezeBoxen er noget bedre end fra NAD C542 så det afslører mangler ved anlægget som måske ikke er helt i tiden tand - fx har jeg som højttalere nogle gamle (men velfungerende) F3/Lyd Trapez Xi'er.

Som en sidste ting er det jo den mulighed at lyden fra SqueezeBoxen bare er noget ringere end fra min NAD C542 - men det har jeg lidt svært ved at tro på når man generelt kun læser lovprisende ord om en SqueezeBox opstilling...

Er der nogen der kan komme med et input til hvordan jeg kan takle dette? Jeg er nødt til at have løst problemet for at kunne sidde i sofaen og skifte mellem "plader/cd'er" uden at røre andet end tommelfingeren er jo helt genialt :)

--

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 September 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt er lyden fra den indbyggede DAC (Digital Analog Converter) i Squeezeboxen ikke noget at skrive hjem om, så det kunne godt være derfor du oplever den "kedelige" lyd. De fleste bruger en ekstern DAC mellem Squeezebox og forforstærker. Det skulle give et bedre resultat, selv med en DAC i den "billige ende".
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Mig bekendt er lyden fra den indbyggede DAC (Digital Analog Converter) i Squeezeboxen ikke noget at skrive hjem om, så det kunne godt være derfor du oplever den "kedelige" lyd. De fleste bruger en ekstern DAC mellem Squeezebox og forforstærker. Det skulle give et bedre resultat, selv med en DAC i den "billige ende".

Hm interessant. Så hvis jeg anskaffer en DAC kan jeg så slå den DAC der sidder i SqueezeBoxen fra?

Har du evt nogle link evt til danske sites der omtaler/sælger de lidt billigere DAC's? Er der nogle mærker/modeller jeg bør koncentrere mig om?

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 12 September 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:

Kalle_dk skrev:
Hm interessant. Så hvis jeg anskaffer en DAC kan jeg så slå den DAC der sidder i SqueezeBoxen fra?

Har du evt nogle link evt til danske sites der omtaler/sælger de lidt billigere DAC's? Er der nogle mærker/modeller jeg bør koncentrere mig om?

Du skal sådan set ikke slå noget fra i Squeezeboxen, men i stedet for at bruge de 2 RCA-kabler mellem Squeezeboxens analoge udgange og din forforstærkers analoge indgange, bruger du eet coax-digital-kabel, som puttes i digital udgangen på Squeezeboxen, og i digital indgangen på den eksterne DAC. Fra den eksterne DAC bruger du så dine 2 analoge RCA kabler over til din forforstærker. Coax-kablet har også RCA stik, men er beregnet til digital overførsel. 

Jeg mener at flere anvender DENNE DAC  til f.eks. Squeezebox og Squeezebox-Duet med godt resultat. Den er i den "billige" ende. Der kommer sikkert andre forslag på "eksterne DACs"   

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Jeg mener at flere anvender DENNE DAC  til f.eks. Squeezebox og Squeezebox-Duet med godt resultat. Den er i den "billige" ende. Der kommer sikkert andre forslag på "eksterne DACs"   

Perfekt. Jeg takker :)

dmskay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 September 2009 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

jeg havde samme "problem" som dig WernerClausen. Jeg købte den DAC som Kalle_dk linker til,det blevdet kun bedre af

Muttly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Sendt: 12 September 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Ved at udskifte den medleverede strømforsyning vil i opnå en bedre lyd.

Meget af "cola dåse" lyden i diskanten vil ændres markant.  Jeg skiftede strømforsyningen til min SB classic og blev forbavset over hvor stor en ændrig der kom i lyden.

Denne psu er til Squeeze box classic

http://www.streamtech.dk/stroemforsyninger-og-ups-43/sb-psu- dc-5v-3a-85.html

Denne PSU er til Squeeze box duet

http://www.streamtech.dk/stroemforsyninger-og-ups-43/sr-psu- dc-9v-2-2a-246.html

Kablerne  mellem SB og forstærkeren har også en stor indflydelse på lyden.

Squeezeboksen fortjener virkeligt gode kabler.

Selv bruger jeg en seperat Dac ( AA DDE2) mellem sb og forforstærker.

Proac response3,5. Accuphase P360, Primare P 30. Audia Flight cd two+ PS auido Digital Link III DAC. Sota Sapphire mk II+sme 3009r imp+aoc9+ Dino Riaa.Harmonic Tech. Thruth Link. VDH 501 SB 3 AA DDE2.
Til top Vis Muttly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muttly

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hej Werner

Jeg bruger en gammel Cambridge DAC 3, som jeg er meget tilfreds med. Den gør det næsten lige så godt som en Benchmark. I hvertfald på mit anlæg (SB3-Cambridge DAC3-Rega Mira-Dynaudio Focus 140). Nogen gange er der en til salg på KSB til alt mellem 800 og 1500 kroner. Der er mange af dem derude. Nogle er blevet modificerede. Jeg havde engang en der var modificeret af LC audio. Vild bas. Lidt for vild til min smag. Jeg foretrækker den umodificerede version. Men en extern DAC er helt sikkert den bedste investering i dit tilfælde.

Mvh Kristian

Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle jeres kommentarer. Det lyder som om det jeg oplever er for ringe DAC m.m. Så skal jeg bare finde ud af om det skal være brugt eller nyt. Den med strømforsyningen er jeg nødt til at hoppe på - til den pris :)

EDIT:
Nej der var lige een afledet ting: Hvis vi lige ser bort fra mit forstærkersæt - findes der kvalitets DAC i en moderne surround forstærker fx? Altså kan jeg ved at købe en Onkyo, NAD eller Denon surround forstærker få en DAC som er lige så god som den der Cambridge DAcMagic Hifiklubben sælger?

--

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du alligevel vil have en ekstern DAC, så er der vist ingen grund til at købe strømforsyningen, medmindre det er fordi den er pæn , det digitale signal fra SB til ekstern DAC er ligeglad med den strømforsyning. Næ brug lidt flere penge på en ekstern DAC med en god strømforsyning, det er den bedste investering.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:

EDIT:
Nej der var lige een afledet ting: Hvis vi lige ser bort fra mit forstærkersæt - findes der kvalitets DAC i en moderne surround forstærker fx? Altså kan jeg ved at købe en Onkyo, NAD eller Denon surround forstærker få en DAC som er lige så god som den der Cambridge DAcMagic Hifiklubben sælger?

--

Det korte svar er nej, men der findes vist et par forstærkere med en DAC der er lang bedre end DACmagic, men de er mega dyre. DACmagic er heller ikke toppen af poppen hvis du spørger mig, har selv haft en og den sendte jeg tilbage, dog mest pga. at det klikkede i musikken hver gang jeg tændte lyset (Jeg var og er vist ikke den eneste med det problem). Den spiller godt til prisen men det er også det. I bund og grund er DAC's en smagssag som alt andet, lyt til dem i stedet for at se på prisen, så kommer du langt

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 September 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Godmorgen... så er jeg også stået op :)

Lidt inspiration kan fåes her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63355&K W=panos 

Det er godt nok den lille SB men det er vist det samme. Den setup jeg bruger nu er dog SB med en moddet Benchmark Dac1. Så den anbefaling jeg vil komme med er få fat i den bedste PSU du kan til din SB og en god DAC.

jeg bruger den her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64233&P N=2 

Og tro mig. Den setup giver mange gode CD afspillere smæk. Faktisk og det er ikke en overdrivelse, den spilede bedre end min marantz SACD15 inden den blev moddet. Så kom igang :)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
...lyt til dem i stedet for at se på prisen, så kommer du langt

Se det er farligt - jeg er typen der meget let bliver "grebet" når det kommer til musik især...det er bedst at jeg sætter et loft på hvad tingene må koste. Og den Cambridge er ikke så dyr igen - den kan jeg luske ind over budgettet uden konen opdager det

EDIT: Seriøst er det ikke bare sådan at høre. Fx har du i Hifiklubben Odense ikke en Cambridge hjemme og de hentes kun hjem på bestilling. I teorien betyder det at jeg ikke kan høre den dims før jeg køber den - og ditto hvis jeg køber brugt. I segmentet "nogle tusinde" har jeg ikke fundet andre DAC's (som kan købes i DK) end den Cambridge...

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

dmskay skrev:

jeg havde samme "problem" som dig WernerClausen. Jeg købte den DAC som Kalle_dk linker til,det blevdet kun bedre af

Blev det "godt nok" i forhold til at køre med en CD afspiller som du gjorde før? Eller blev det bare lidt bedre - men ikke så godt som før?`

--

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 12 September 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Måske et dumt spørgsmål, men du har vel skruet helt op for SB'en? Den dæmper jo signalet digitalt når man skrue ned på sb'en med kvalitetstab til
følge.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Måske et dumt spørgsmål, men du har vel skruet helt op for SB'en? Den dæmper jo signalet digitalt når man skrue ned på sb'en med kvalitetstab til
følge.

Ja, og det hjalp men ikke nok desværre. Fx har jeg en plade med Ivan Moravec (piano) og selv om der var skruet helt op så kunne jeg dårligt høre klaveret!

Går den volume-ting tabt med en ekstern DAC? Konen synes jo det er en god ting når nu der ikke er en fjernbetjening til mit forstærkersæt...?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Volumenreguleringen på squeezeboxen fungerer stadig med en ekstern DAC.

Jeg oplevede det samme som du, at jeg ikke syntes at den analoge lyd fra squezzeboxen var helt overbevisende (dog betydeligt bedre en output fra en PC's lydkort), så derfor fik jeg også hurtigt fat i en DacMagic - og det hævede lydniveaut betydeligt, så det er en løsning, som jeg helt klart kan anbefale.

Hvis HFK i Odense ikke har en DacMagic hjemme, og du derfor ikke kan komme til at vurderer den. så vil jeg foreslå, at du køber den i deres netbutik, så har du 14 dages returret.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Hvis HFK i Odense ikke har en DacMagic hjemme, og du derfor ikke kan komme til at vurderer den. så vil jeg foreslå, at du køber den i deres netbutik, så har du 14 dages returret.

God pointe. Jeg skal bare lige hitte ud af om jeg skal købe brugt eller nyt. Der er bare ikke så meget brugt DAC i dagens aviser...

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Brugt DAC:

Jeg kan d.d. finde 2 interessante DAC's (DBA/G&G). En Cambridge DAC1 og en Cambridge DAC3. Umiddelbart er det meget svært at finde info om hvad forskellen på de to er...Hvilken er bedst?

Og ville der være noget at hente ved at købe en ny Cambridge DacMagic i stedet for en af disse brugte modeller?

--

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 12 September 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

Hvis du alligevel vil have en ekstern DAC, så er der vist ingen grund til at købe strømforsyningen, medmindre det er fordi
den er pæn , det digitale signal fra SB til ekstern DAC er ligeglad med den strømforsyning. Næ brug lidt flere penge på en
ekstern DAC med en god strømforsyning, det er den bedste investering.

Nej, det er desværre ikke rigtigt. Også med den digitale udgang fra SB'en kan der opnås DRAMATISKE forbedringer med en
bedre strømforsyning. Det er der i mit nuværende setup, og jeg har også oplevet det på en Cary CD-spille med digital indgang
- der gik lyden fra at være styg og digital til at være acceptabel. Frankie har oplevet stor forbedring med batteridrift af Duet'en
med en Cambridge DAC: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&PN=1& TPN=1      
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes