Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Biwire/Amp tilslutnings spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gnubbert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hey Lads/Ladies - Jeg har fået fat i lidt hifi-lækkerier, men jeg har overvurderet egne evner, for det driller sgu det pis, og
jeg vil nødig burne mit nye shiat!

Jeg har en Marantz SR4003 forstærker og 2x MA silver RS6 - jeg har planer om at udbygge senere, derfor surround
forstærker. Forstærkeren er 7.1 så de rare folk i butikken, tape connection, forklarede mig at man kan bruge 2 frie kanaler
til at køre Biamp, altså forstærkning til hhv høje frekvenser og lave. Tilslutningen til højtalerne ser således ud:

her - De øverste er til HF.

Jeg har også købt et 2 biamp kabler, i stedet for 4 normale - dette giver dog anledning til noget forvirring. Det ser således ud
i hver ende:
her

mit spørgsmål er så, hvorledes skal disse forbindes til højtalerne? Er det de høje frekvenser der skal have 2 røde/1 sort,
eller 2 sorte/1 rød?

Sidst men ikke mindst, hvis nogen kender forstærkeren: Hvordan indstilles den såleds, at den biamper - jeg kan jo ikke bare
vælge 2 tilfældige tilslutninger udover de 2 til fronten som jeg regner med at bruge. Og for at komme kække typer i
forkøbet, så har jeg kigget manualen igennem mere end 1 gang :).

På forhånd tak for hjælpen.
Til top Vis gnubbert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gnubbert

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

1) Fjern metalbøjlerne på højttalerene og læg dem væk.

2) Gå tilbage hvor du købte de kabler og få dem byttet, for skal du biampe skal du have noget med 4 ledere (2 røde og 2 sorte)

3) Læs vejledningen og se hvilke terminaler du skal bruge til at køre biamping. Det er sandsynligvis FL/FR til LF og SBR/SBL til HF, men check for
en sikkerheds skyld. Forbind derefter de nye kabler til terminalerne, rød til rød/højre og og sort til sort/venstre.

4) Læs vejledningen og se om du skal sætte forstærkeren op til at køre biamping inde i menuen (meget sandsynligt).

5) Du er nu klar til at høre musik på dit nye anlæg .

/U.

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 September 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 September 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:
dem kan du ikke bruge, det kan i værste fald brænde din udgange af

Da kun hvis man er farveblind...

Det er meget normalt at man i bi-wiring og bi-amping vælger at bruge to kabler til bas og et kabel til diskant, da bassen som regel kræver større kvadrat. Kablet er jo et højttaler kabel med 6 ledere (3 til sort og 3 til rød). i alt 4 til bas og 2 til diskant. De to røde sætter du til rød bas, og den sorte i samme kabel med de to røde til rød diskant. Det kabel med to sorte, sætter du de to sorte til sort bas og den røde sammen med de to sorte til diskant.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Det er meget normalt at man i bi-wiring og bi-amping vælger at bruge to kabler til bas og et kabel til diskant, da bassen som
regel kræver større kvadrat. Kablet er jo et højttaler kabel med 6 ledere (3 til sort og 3 til rød). i alt 4 til bas og 2 til diskant. De to røde sætter du til
rød bas, og den sorte i samme kabel med de to røde til rød diskant. Det kabel med to sorte, sætter du de to sorte til sort bas og den røde sammen
med de to sorte til diskant.

D'oh! Ja, det er selvfølgelig måden at gøre det på

/U.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes