| Forfatter |
|
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ærede H4A brugere,
Jeg går og overvejer om jeg skal skifte mit interne lydkort ud med
noget nyt. Jeg har kigget meget på en DacMagic, og har også læst lidt om Audiotrak Prodigy CUBE. Er der nogen som har erfaring med begge de to?
Årsagen til at jeg vil udskifte det er blandt andet for at få en bedre lyd, men også fordi jeg har erfaret at der er et kompatibilitets problem med mit nuværende lydkort og den øvrige hardware i maskinen. Dette gør at maskinen af og til BSOD'er, hvilket er pæænt irriterende.
Mit nuværende lydkort er et HDA X-Mystique. Det skal lige siges at der er et onboard lydkort, som der efterhånden er på de fleste bundkort hvor der er en s/pdif ud. Jeg er lidt nervøs for at der også skulle være problemer med et evt. nyt lydkort og det er derfor jeg har kigget på en DAC. Er der noget som kan anbefales frem for andet? Jeg er selvfølgelig også åben over for andre end de nævnte produkter.
/polmann
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC Electronic laver en meget alsidig model BMC-2 til 3kkr.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først er der en meget væsentlig ting at slå fast først - ved anvendelse af en ekstern DAC, det være sig en DACMagic eller en CUBE, så er disse løsninger primært til Stereo HiFi lyd. Alle de smarte digitale fiksfakserier og flerkanalslyd er ikke for eksterne DAC'er. Men er dit formål, at få en god stereo lyd er en ekstern DAC løsning rigtig god.
Jeg har faktisk begge de nævnte DAC'er, og bruger CUBE'en sammen med en bærbar PC jeg anvender som medieafspiller i det ene af mine setups. DACMagic'en bruger jeg som ekstern DAC til en Squeezebox løsning i et andet setup.
Ved direkte sammenligning mellem de to DAC'er, må jeg konkludere, at DACMagic'en er bedre end CUBE'en; men den er jo så også ca 3 gange så dyr.
Er dit behov udelukkende at anvende en PC sammen med en ekstern DAC via USB, så er CUBE'en en god løsning. Ønsker du den større fleksibilitet, som DACMagic tilbyder med 3 indgang og mulighed for direkte digital tilslutning, kan jeg kun give DACMagic mine bedste anbefalinger.
Umiddelbart har jeg kun 2 ankepunkter på DACMagic'en. Den mangler en fjernbetjening og den mangler en analog volumenkontrol.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal kun anvendes til stereo brug, jeg ville bruge den ene digital indgang til min stationære computer, og usb hvis jeg af en eller anden årsag skulle finde på at smide min bærbare computer til.
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
Den skal kun anvendes til stereo brug, jeg ville bruge den ene digital indgang til min stationære computer, og usb hvis jeg af en eller anden årsag skulle finde på at smide min bærbare computer til.
|
|
|
Fint-fint, så er DACMagic'en lige den rette løsning for dig.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bare lidt i tvivl om hvor vidt det vil virke sammen med min NAD 906. Så vidt jeg husker kan man ikke styrer lydniveauet fra lydkortets volumekontrol når der benyttes et digitalt signal.
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, man burde godt kunne styre lydniveauet fra PC'en - når jeg siger burde, er det fordi jeg ikke lige kender dit lydkorts driver og muligheder; men det er jo desværre det digitale signal man regulerer, og det er ikke optimalt. Så du løber lige ind i DACMagic'ens manglende analoge volumenkontrol. Lige dette problem løser CUBE'en, da den har en fint kvalitets potmeter til at styre det analoge udgangssignal; men mangler så muligheden for tilslutning af et digitalt signal fra lydkortet - den har kun USB muligheden.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er lidt problematisk. Jeg synes jeg læste at man opnåede en væsentlig forbedring i lyden ved at overfører signalet digital, frem for at bruge usb'en (der i princippet sikkert også er digital)
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
Ja, det er lidt problematisk. Jeg synes jeg læste at man opnåede en væsentlig forbedring i lyden
ved at overføre signalet digital, frem for at bruge usb'en (der i princippet sikkert også er digital)
|
|
|
Det er helt rigtigt. Min ven på TC kører selv Airport Extreme+ TC BMC-2, der også har potmeter.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
| Ja, det er lidt problematisk. Jeg synes jeg læste at man opnåede en væsentlig forbedring i lyden ved at overfører signalet digital, frem for at bruge usb'en (der i princippet sikkert også er digital)
|
|
|
Ja, det er korrekt, begge signaler er digitale; men ganske forskellige. Signalet der genereres fra digitalt input er bedre end signalet der genereres fra USB input. Og her igen, skal det tilføjes, at den bedste kvalitet opnåes ved at overføre sp/dif signalet via en coax tilslutning fremfor et optisk tilslutning.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men jeg må jeg se om jeg kan finde en stereo forstærker i stedet så. Har i nogen idé om hvordan mulighederne er for at afsætte en NAD 906 effektforstærker?
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jitter har ikke automatisk noget at gøre med, om overførslen er optisk eller elektrisk. Den værste jitter opstår indeni afsenderen,
transmissionen gør ikke situationen bedre, og så er det et spørgsmål om, hvor meget snask, modtageren kan fjerne ("jitter rejection").
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
*Salg på forum er ikke tilladt*
/Mastervol
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |