| Forfatter |
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paa min ebay-traad (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76351& PN=1&TPN=3) lovede jeg en USB-DAC battle mellem DacMagic'en og Valab USB NOS DAC, naar sidstnaevnte var indbraendt. Begge DAC's har nu mindst 200 timer paa bagen, og maa derfor formodes at vaere spilleklare. Foerst et par billeder af duellanterne (foerst DAC-magic): Og Valab'en:
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
... Og nu til lidt bag filosofien i de udvalgte testemner - spoergsmaalet er, hvorledes en god og gennemtaenkt USB-DAC (DACMagic) fra et professionelt firma, solgt gennem traditionelle hifi-forretninger, vil staa sig mod et taiwanesisk entusiast-produkt solgt via ebay.
DACmagic'en staar til 2000 kr som normalpris, Valab'en ender paa ca. 1500 kr incl. told og moms.
DACMagic'en udmaerker sig desuden ved at have nyere konvertere, mens Valab'en svaerger til 8 stk 8x TDA1543 (som burde tilhoere aeldre-sagen). Valab'en er desuden en non-oversamplings-DAC, mens DaCmagic upsampler signalet - jeg ved dog ikke, om det ogaa er gaeldende for signal fra usb-indgangen.
Tilgaengelighed: DACmagic fra hifiklubben, valab fra ebay, forsendelsen fra Taiwan koster kun 20 dollar og DAC'en landede hjemme 3 dage efter bestilling - imponerende.
Muligheder: DAC-magic kan bl.a. skifte mellem 3 digitale kilder, heraf en USB - saa kan reelt anvendes som en digital forforstaerker. Valab'en har ingen betjeningsknapper - man kan dog vaelge mellem coax/optisk og USB paa bagsiden.
Finish: DACmagic er i en flot pulverlakering, og alt er tillidsvaekkende. Valab er i en solid aluminiumsbox. On/off er en vippeomskifter, og alt er tillidsvaekkende.
Dimensioner - Valab'en er som en halv dacmagic i bredde, oevrige dimensioner er ens. Valab'en har 8 koelehuller paa toppen, da chips'ene er koblet til kabinetter for varmeafledning. Valab'en bliver haandlun, men ikke mere end det. Dacmagic er koelig.
I oevrigt er Valab'ens signal/stoejforhold kun specificeret til ca 90 db, mens Dac-magic'en er paa den gode side af 100 dB. I praksis har jeg dog ikke bemaerket forskellen
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
... og lyden: For at goere en lang historie kort, saa loed dacmagic'en fint allerede fra scratch, mens valab'en loed tynd - jeg var dog blevet advaret fra headfi om at den skulle have omkring 200 timers tilspilning, samt at lyden aendrede sig markant i loebet af perioden.
... Lad mig sige det saaledes: hvis man ikke tror at tilspilning har en effekt, saa koeb to valab'er, lad den ene faa musik igennem de 200 timer - og lav derefter en A/B/test. Saa skulle den ged vaere barberet.
Efter de 200 timer er der nu rum, koed paa sangere og vanvittig god udklingning.
Ved test paa single-ended roerforstaerker (Mengyue Mini EL34) loed de meget ens - og jeg kunne ikke detektere stoerre forskelle de to dac's imellem.
Paa et godt transistor effekttrin jeg netop har gravet op (technics se-a50) loeb Valab'en i cirkler omkring DAC-magic'en - markant bedre - i form af mere naturligt - rum samt stemmer og naervaer. Klicheen med gardiner, der fjernes - uden at det dog er lystklingende.
Desvaerre er kombinationen Valab/Technics SE-A50 ikke optimal - Valab'en's indtraeden har givet en brumsloejfe, som er generende mellem numre. Naar musikken spiller bemaerkes det dog ikke.
DAC-magic'en samt Technics SE-A50 er til gengaeld helt tyst - ingen brum her. Sangere er desuden i denne kombo traadt et par skridt tilbage i lydbilledet, og det er ikke saa vedkommende som valab/Technics.
Konklusion: Jeg synes faktisk Valab'en er mest musikalsk og engagerende - men risikoen for brum er dog irriterende. Valab'en med roerforstaerker sammen resulterede dog IKKE i brum, saa det er systemafhaengigt.
Hvis man har flere digitale kilder, vil jeg ikke toeve med at vaelge DAC-magic'en. Hvis det er udelukkende ren musik via PC som kilde, saa ville jeg uden tvivl gaa efter Valab'en, dog med risikoen for brum i baghovedet. Den er desuden mere handy som flytbar DAC, saa den er ogsaa et hit hvis man rejser meget og ikke kan undvaere en god og robust dac.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du en dåseåbner? Det kunne være sjovt at se indholdet. Den der Taiwan fidus ser ud til at have strømforsyningen
indbygget. Switch eller trafo?
Meget spændt på hvad du oplever med lyden.
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur
Du skulle prøve at køre coax på dem begge.... cambridge´en spiller i hvert fald MEGET bedre på coax OG dens ballancerede udgang sparker i den grad r.. ! ISÆR når man har skiftet dens opamps ud ! Jeg planlægger snart et battle mellem den og en Benchmark som koster 5 gange mere ! 
Mvh Frankie
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Juspur
Du skulle prøve at køre coax på dem begge.... cambridge´en spiller i hvert fald MEGET bedre på coax OG dens ballancerede udgang sparker i den grad r.. ! ISÆR når man har skiftet dens opamps ud ! Jeg planlægger snart et battle mellem den og en Benchmark som koster 5 gange mere ! 
Mvh Frankie |
|
|
Ja, afspilning af musik via en USB tilslutning er ikke optimal. USB interfacet er ikke godt nok til at bruge til en sammenligning mellem kvalitets DAC'er, det skal være via den "rigtige" digitale tilslutning. Jeg har selv på et tidspunkt testet DacMagic og en Prodigy CUBE til 700 kr, og der var ved test via USB ikke den store forskel.
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, nu har jeg - som de fleste - ikke coax-udgang på pc'en (som er eneste lydkilde), så deeet... God weekend
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Well, nu har jeg - som de fleste - ikke coax-udgang på pc'en (som er eneste lydkilde), så deeet...
God weekend 
|
|
|
Nej, og det har de fleste ikke - og det er egentligt også pointen. Så vil man "kun" spille musik via en USB tilslutning, er en Prodigy CUBE eller en Valab fuldt ud tilstrækkelig - der er ingen grund til at investere større summer.
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Nej, og det har de fleste ikke - og det er egentligt også pointen. Så vil man "kun" spille musik via en USB tilslutning, er en Prodigy CUBE eller en Valab fuldt ud tilstrækkelig - der er ingen grund til at investere større summer.
|
|
|
Den argumentation køber jeg ikke, tværtimod. Så vidt jeg ved, er
det den samme digitale information, der overføres på USB og coax. Hvis
slutresultatet bliver ringere ved USB, må det dermed skyldes, at DAC'en
er følsom for ikke-digitale egenskaber i signalet. Så hvis man mener, at en bestemt digital kilde har dårligere lyd, er
der netop grund til at gå efter en velkonstrueret DAC, som kan
eliminere/ignorere de ikke-digitale afvigelser, som er årsag til den dårligere
lyd. (En
korrekt konstrueret DAC bør efter min mening være ligeglad med disse
forskelle. Ideen med digital lagring og transmission af data er netop,
at man kan nøjes med at sende den digitale information videre i
processen uden at medsende de ikke-digitale afvigelser, der måtte være.
Jeg kunne godt tænke mig, at der kom lidt mere fokus på denne
problematik, når der diskuteres kvalitet af digitale kilder.)
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
|
Juspur
Mvh Frankie
|
|
|
Selv om den koster 5 gange mere, tror jeg deres produktions priser er meget ens...
Benchmark er ikke et godt benchmark  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... my five cents her:
- Uden at have A/B'et coax/USB-lyd, KAN man så konkludere at en MULIG forskel i lyden kan tilskrives det faktum at USB er bundet til max 48 kHz/16 bit, mens en coax-udgang har mulighed for at slippe en højere samplingrate/bitopløsning igennem (USB vil jo bare downsample til eksempelvis 48 kHz/16 bit)?
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 01 November 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB understøtter op til 480 mbit/sekund, hvilket er mange, mange gange mere end nogen af de vanlige digitale lydformater. Så hvis der kun overføres 16/48, er det ikke en begrænsning i USB-teknologien, der er årsagen.
Det er naturligvis muligt, at en bestemt DAC's USB-indgang kører efter en ældre USB-standard, der ikke understøtter de høje hastigheder.
Det er også muligt, at producenten har valgt en kommunikationsprotokol, der ikke understøtter mere end 16/48. Men det står ham jo frit for at vælge/skabe en anden protokol, selv om det muligvis betyder, at han selv skal til at skrive drivere til PC'en.
I begge tilfælde er det ikke USB, der er svagheden, men derimod nogle valg, som producenten af DAC'en har gjort - og så er vi tilbage ved, at der kan være god grund til at interessere sig for, hvilken DAC, man bruger.
Edit: Det er naturligvis muligt, at lydsystemet i Windows ikke understøtter mere end 16/48. Det vil der stadig være veje uden om, men så vil man sandsynligvis være nødt til at bruge noget bestemt afspillersoftware.
|
| Til top |
|
| |