Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: prodigy cube => aktive højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 November 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

hej folkens,

jeg er af ren og skær dovenskab, begyndt at høre en del musik over min pc. alle mine cd'er er indspillet i itunes i aac-kodning med 256kbps, 44100khz, vbr, (optimeret til mmx/sse2).

ved ikke hvad ovennævnte betyder, men i denne forbindelse overvejer jeg meget, at investere i en prodigy cube dac, for at forbedre lyden.

mit spørgsmål er, om dac'en bare skal sættes til uden at man skal ind og indstille noget i itunes (eller evt mediaplayer)? har hørt noget om, at afspilningsprogrammerne omkoder den rene musikfil, så der kan manipuleres med bl.a. volume og eq. måske bliver disse elementer automatisk bypass'et af cube'en?

og så en helt anden ting. er min opløsning af musikfilerne for lav til, at cube'en vil gøre nogen forskel for lydkvaliteten?

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Helt klart vil CUBE'en gøre noget godt for dine lydfiler i forhold til et almindeligt manistream lydkort. Lyden bliver meget-meget bedre.

Når CUBE'en tilsluttes din computer, installerer Windows den som en nyt lydkort, ved siden af det du allerede har - CUBE'en bliver normalt opsat til at være default output device, så du skal ikke gøre ret meget. Der er lige en enkelt opsætning eller to vedr. styrke, som skal indstilles. Dette er beskrevet i CUBE'en installationsvejledning.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

det lyder jo lovende.

men vil det sige, at man ikke kan skrue op og ned på pc'en, men kun på cube'en? det er nemlig sådan jeg gerne vil have det, da jeg har hørt, at det skulle give det bedste resultat.

hvilken afspilningsprogram foretrækker du, erlingt? eller er der ikke forskel i lyden?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Som standard kan du stadig skrue op og ned på PC'en også; men det er muligt at opsætte Windows, så Windows mixer bypasses (jeg kan ikke lige huske hvordan, men det er beskrevet i andre tråde her på sitet). Jeg har ikke "makket" med det; men har blot i kontrolpanelet samt udgangsniveauet fra PC til max, så der ikke laves en digital dæmpning (og dermed bittab) af signalet.

CUBE'en har en fuldstændig analog volumenkontrol via et lækker kvalitets pot-meter, som fungerer meget fint.

Oprindeligt har jeg anvendt Foobar2000 som musikafspiller; men er her i efterårrt gået over til en Sqeezebox opsætning, hvor jeg har en Squeezebox Receiver sammen med en DacMagic i et setup, og Squuezebox's software afspiller på PC med CUBE i et andet setup i huset, og så al min musik på én central SquuezeServer. Så på den måde, har jeg samme afspiller og layout på tværs af HW og SW platforme.

Men i et "stand alone" setup med en enkelt PC som afspiller, er Foobar2000 rigtig god, og har netop mulighed for at blive konfigureret til at omgå Windows lydregulering.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 November 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

jeg er af ren og skær dovenskab, begyndt at høre en del musik over min pc. alle mine cd'er er indspillet i itunes i aac-
kodning med 256kbps, 44100khz, vbr, (optimeret til mmx/sse2).
...
ved ikke hvad ovennævnte betyder, men i denne forbindelse overvejer jeg meget, at investere i en prodigy cube dac, for at
forbedre lyden.
....
og så en helt anden ting. er min opløsning af musikfilerne for lav til, at cube'en vil gøre nogen forskel for lydkvaliteten?

256kbps betyder at du benytter et tabsgivende format. Dvs. tab i forhold til det oprindelige cd-format. Hvis du er ude efter god
lydkvalitet med pc/streaming er det en tommelfinger-regel at anvende tabsfrie formater. Hvis du er bundt til iTunes, kan du
bruge alac-formatet. Ellers er flac et gratis og meget anvendt format som virker på de flæste platforme/systemer/programmer.

De flæste vil nok sige at 256kbp er for lavt. Hvorvidt det er hørbart i lige præcis dit setup/tilfælde kan kun du vide.

vh
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

tusind tak for jeres inputs.

andre er fortsat velkomne til at kommentere emnet.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

hej igen,

genopliver lige denne tråd med ny overskrift, da jeg har endnu et spørgsmål omkring den lille cube.

er den kraftig nok til at kunne bruges som forforstærker til et sæt aktive højttalere?

og vil man godt kunne sætte den til min eksisterende forforstærker uden der vil opstå impedance problemer?

mvh

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Ja til begge spørgsmål.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

jamen, det var jo ganske nemt så .

det tyder jo mere og mere på, at jeg må have mig sådan en lille dac-fætter.

tak for de hurtige svar.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 11 December 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg da også lige spørge om noget, hvis jeg må være så fræk at bruge din tråd, Vibe Den volumen-knap forvirrer lidt. For mig at se så har du så lige pludseligt tre volumner at styre? Én volumen i computeren(som man i allerfleste tilfælde alligevel sætter på max), én volumen-kontrol i Prodigy'en og én på forstærkeren...? Er det ikke meningen at dac'en bare skal have musik ind den ene vej og ud med det den anden vej?

Tænkt tilfælde: du sætter lidt lækkert dødsmetal på og du har sat computeren/afspilningsprogrammet til give max lydstyrke(fx iTunes). Cube'ns lydstyrke står relativt lavt, men forstærkeren står på kl 12, 13. Lige pludseligt glemmer du at forstærkeren står så højt og du skruer helt op for dac'en. Boom og ikke så godt for højtalerne?  

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at du reeltset kan have 3 volumen kontroller.

Den i computerern skal ALTID så på max, af hensyn til lydkvalitetet. Windows volumenkontrol er digital, og vil reducere bit opløsningen, hvis man skruer ned fra max. Alternativt kan det anbefales at anvende ASIO, så der streames direkte til lydkortet udenom Windows kontrollerne.

Jeg har min volumenkontrol på CUBE'en stående på max også - så det er bare bits ind og musik ud, og anvender så volumenkontrollen på forstærkeren. Volumenkontrollen kan jo også anvendes til at justere udgangsniveauet fra CUBE'en, så det passer andre enheder tilsluttet forstærkeren.

Volumenkontrollen på CUNE'en er lidt smart, da CUBEN også har indbygget hovedtelefonforstærker, så den kan bruges stand-alone sammen med et par hovedtelefoner, og så giver den analoge volumenkontrol i CUBE'en god mening.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes