Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 02:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Passiv musikdims til externe HDD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 November 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej venner,
Jeg er på udkig efter en dims der kan erstatte min gamle Beocenter 3000 som jeg har pensioneret nu. Alle cd'erne jeg har vil jeg brænde ned på et antal diske og evt. konvertere dem til passende format (ligeglad). Jeg ønsker mig at koble 4 diske på på hver 0,5 TB - ialt 2 TB. Jeg er IKKE interesseret i et trådløst system alá SONOS fordi det efter hvad jeg kan forstå fordrer at min computer skal køre hele tiden - og jeg gider ikke høre på at den står der og stønner...

Findes der en (simpel) dims der kan det - det skal mao. være en controller-enhed med passende interface som man kan styre fra og uden crap og nonsense. Jeg ønsker: spil, stop, hop frem og tilbage og lyd op/ned og sluk-godnat-slut. Den skal være passiv da jeg har aktive højttalere og den skal, som før omtalt, kunne tilkobles et antal externe HDD og så skal den lyde godt. Budget er < 20 kkr. 

Jeg accepterer herunder at når jeg skal lægge ny musik på da skal jeg flytte HDD fra dimsen til computeren.

Kan man det? - jeg mangler simpelthen viden om dette? Den pt. største iPod er (mig bekendt) på 160 GB og det er for lidt såvidt jeg kan bedømme. Desuden er den ikke fremtidssikret da man jo ikke kan koble mere HDD plads til løbende. Hvilket er ikke så godt!

På forhånd tak for hjælpen,
Nb. Jeg formoder det på forhånd er umuligt at kunne styre denne evt. eksisterende ting fra beo4-fj.bt.?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Der findes masser af systemer og ligesom sonos kræver de ikke en PC, men blot noget NAS der så skal være tændt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Som sagt findes der et hav af systemer, men netop SONOS går for at være meget nemt at gå til, og det er altså en misforståelse at det kræver en PC. Det er netop kendetegnet for SONOS at det er et standalone system.

Et andet meget anvendt produkt er squeezeboxen, som blot kræver en NAS der kan køre programmet squeezeserver.

Mikkel2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

OK tak for ledetrådene. Jeg ved altså ikke hvad NAS er (hvis vi altså lige bortser fra at jeg 'nas'ser på jeres viden ;-). I nævner at der findes masser af systemer - HVOR? Hvilke - nogle url'er?

Jeg forstår iøvrigt så ikke helt hvordan SONOS skulle virke hvis ikke en host skulle udstille adgangen til ens musik-drev - er hosten her netop ikke pc'en? Øhhh...?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Mikkel2 skrev:

Jeg forstår iøvrigt så ikke helt hvordan SONOS skulle virke hvis ikke en host skulle udstille adgangen til ens
musik-drev - er hosten her netop ikke pc'en? Øhhh...?

Hosten (eller serveren) er netop de omtalte NAS'er. Disse er i princippet små pc'er, men specielt lavet til at tilgodese krav som
er relateret til lagring af data. Mange (men ikke alle) er meget stillegående hvor de eneste bevægelige, og dermed
støjgenererende, dele er harddisk(ene). Med SSD drev vil de kunne være totalt lydløse, men disse drev er nok endnu for dyre og
små til at gemme væsentlige mængder musik i god kvalitet.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

NAS = Network Attached Storage, dvs. en central harddisk "server" som tilgås via (trådløst) netværk.

/U.

Mikkel2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tak for oplysende indlæg og jeg fandt ogs hurtigt ud af hvad NAS'er var via ordbogen på HI-FI Klubbens hj.side. Godt så -

Nu mangler jeg at forstå detaljerne i lagringsdelen(e). Havde lidt håbet på at jeg kunne præsentede maskinen for mine ellers udemærkede Maxtor drev. Her skal jeg lige fatte termen "netværksdrev" som jeg simpelthen aldrig har hørt før (heller). Jeg har luret her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/traadloes_lyd/sonos_mult i_room_music_system_.htm men

Jeg har lige lidt forståelsesproblemer - igen: hvor er hosten i deres reklame??? Jeg kan se en modtager (den hvide i passiv/aktiv udg. = fjong) og en controller og en Bridge - men hvem leverer input? Det må (vel) være til denne man kobler sine drev og sender derefter filerne over et netværk - er det ikke sådan?!?

Jeg syntes bare ½delen mangler - eller skal jeg have to "af de hvide"?

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 09 November 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel2 skrev:
Jeg syntes bare ½delen mangler - eller skal jeg have to "af de hvide"?

Prøv at bruge et par minutter på Sonos' hjemmeside www.sonos.com
Eventuelt www.google.dk  ALT kan findes.......hvis man gider søger efter det

Men i korte træk, skal du bruge mindst:

1. En router
2. En NAS, som forbindes med netværkskabel til din router.
3. En Sonos afspiller (passiv eller aktiv) som også forbindes til din router med netværkskabel.

Med ovennævnte setup, skal dit musikanlæg stå i nærheden af router/NAS/Sonos afspiller. Du forbinder lydudgangen/digitaludgangen fra din Sonos afspiller med tilsvarende lydindgang på din forstærker eller DAC (Digital Analog Converter).

Hvis IKKE dit musikanlæg står i samme rum som router/NAS/Sonos, skal du bruge en "Zone Bridge", som sættes til din router, i stedet for Sonos afspilleren. Sonos afspilleren placerer du så i det rum, hvor dit musikanlæg står, og er blot tilkoblet dit anlæg via analog eller digital "lyd-forbindelse".

Musikken kan "styres" fra din PC (Sonos desktop program), med en Sonos fjernbetjening (CR100 eller CR200) eller via en iPod Touch / iPhone med Sonos software på (softwaren er gratis). 

Held og lykke i den spændende verden af "netværksafspillere"

PS: Jeg har ikke et klap forstand på Squeezebox, hvis du skulle finde på at købe sårn een,
men den er der mange andre som har forstand på  

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Mikkel2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Jeg takker - det er efterhånden ved at dæmre nu. Mit opr. udgangspunkt var bare at jeg ikke ville have noget netværk - kablet eller i luften - jeg ville simpelthen bare have:

1. En dims der kunne indholde min musik (disk(e)).

2. En dims2 der kunne snakke med dims1. OG passivt (klassisk) være forbundet via to phonostik til et sæt beolab8000 ht. (SONOS tilfredsstiller det).

3. Et passende interface <> en computer i daglig brug.

Jeg ønsker så at opbygge et lager af x mp3 filer (x er stor :-) og det gør jeg (igen klassisk) vha. min pc. Netto: Jeg kan høre musik SONOS-way uden pc OG uden netværk! For at gøre det FLYTTER jeg disken over til pc'en og sætter den i en USB-hub når jeg ripper. Når jeg er færdig FLYTTER jeg disken tilbage (jeg mener denne er en ok kandidat: http://www.google.com/products/catalog?q=NAS+2TB&rls=com .microsoft:en-gb:IE-SearchBox&oe=UTF-8&sourceid=ie7& amp; amp; amp;rlz=1I7ACAW_en&um=1&ie=UTF-8&cid=12066353425 989616214&ei=Umv3SvD-NpbwmwO386mfAw&sa=X&oi=prod uct_catalog_result&ct=image&resnum=1&ved=0CAoQ8g IwAA#)

Jeg takker - OG jeg har været på nettet meget af dagen vedr. disse ting, men jeg syntes bare der er enormt meget man selv skal gætte undervejs.

Så mit sigte var mest at lave et musikbibliotek - ikke mindst ud fra et "bevarings-synspunkt" - og så kunne tilgå det for eftertiden sikkert og let i og med cd'ers liv skulle være tidsbegrænset.

Tak fordi du bar over med mig - ved du/andre hvordan en SONOS så egt. lyder i virkeligheden? Slutresultatet bliver jo ikke bedre end det svageste led uanset hvor digitalt det er.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 09 November 2009 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Den nye Squeezebox Touch, som bliver tilgængelig i december, skulle fungere med en tilsluttet USB disk alene (udover at den kan fungere mod en PC eller NAS med Squeezebox Server installeret).

http://www.av-connection.dk/?PGr=3404&ML=218

Jeg har selvfølgelig ikke selv erfaringer med dette produkt, men er en meget tilfreds Squeezebox 3 ejer (som altså kræver forbindelse til en SqueezeCenter eller Squeezebox Server enten i form af en PC eller en NAS).

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 09 November 2009 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Tror golfdane har fat i det rette. Prøv at kig lidt mere på en Squeezebox Touch.
Ved ikke hvorfor du vil have 4x.5tb når man kan få en 2tb disk til nærmest ingen penge: Edbpriser eller en endnu mere prisvenlig 1.5tb (hvilket er nok til 3000+ cd'er) edbpriser
Hvis det er pga sikkerhed i form af raid eller lign skal du have en NAS af en art.

Held og lykke med jagten.

edit: det er aaalt for tidligt på morgenen, kan se du selv har fundet en mybook :D

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Måske dette så er løsningen

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60015&prodid= 186048

Det er dog kun USB Harddisks den kan arbejde med, så du skal også investere i en USB box til dine harddiske.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 09 November 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er dog kun USB Harddisks den kan arbejde med, så du skal også investere i en USB box til dine harddiske.

Jeg vil ikke hænges 100% op på det, men mener bestemt at have læst at den kun kan styres via det grafiske interface, dvs. man skal have en skærm til for at skifte cd etc.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Dette system får også gode ord med på vejen

http://www.olivehifi.com/se

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg vil ikke hænges 100% op på det, men mener bestemt at have læst at den kun kan styres via det grafiske interface, dvs. man skal have en skærm til for at skifte cd etc.

Man skal naturligvis have en skærm af en slags. Men, hvis man kan huske rækkefølgen af musikken så kan man med lidt god hukkommelse og lidt "rainman" sikkert godt nøjes med fjernbetjeningen

phcphc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Sendt: 09 November 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Køb nu bare en passiv Sonos og nyd den genialitet :)
Uanset om du finder en simpel vej til disk>anlæg uden netværk, så skal du jo bruge et grafisk interface til at se hvad du spiller og finde fundt i din samling. Den fedeste, helt uden sammenligning, på dette punkt er Sonos. Enten med deres egen controller eller en ipod touch.
Til top Vis phcphc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phcphc

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes