Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SB firmware 7.4, fra "Åh nej" til okay (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

I bund og grund ved jeg godt at apparater i dag ikke gør noget man ikke beder dem om, så at min SB remote har opgraderet til ny firmware 7.4 skyldes nok mine indstillinger. Men det er sgu ikke altid til at gennemskue konsekvenserne.

Indrømmet, jeg har ikke brugt meget tid med den, men jeg ville skynde mig at brokke mig mens jeg endnu er skuffet:

Jeg ser et nyt grafisk udtryk. Det er måske ok, men nu kan jeg ikke længere tilføje hele albums eller afspilningslister til det, der spiller nu ved at trykke på +-tasten. Næh, jeg skal helt ned til laget under det enkelte nummer for at kunne føje det til spillelisten. Det er meget kluntet.

Desuden sker der noget med skaleringen af albumcovers, så de er blevet meget slørede i forhold til tidligere.

Det skulle nu være muligt at skifte musikklide fra NAS til Squeezenetwork ude at gå via 'indstillinger' og det er et velkomment fremskridt, men de to førstnævnte punkter er til stor irritation for mig.

Andre med lignende erfaringer eller gode råd?
"Klap lige hesten", "Ta' en slapper", "RTFM" er ok, men lidt mere præcis info er nemmere at gå til.  

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej Boye.

- Desværre ikke nogle gode råd fra mig - jeg søger/sørger selv  . - Men blot lidt "moralsk opbakning" a-la "du er ikke alene/vi er alle i samme båd" . Som du kan se af nedestående link, har jeg selv søgt om hjælp omkring den 7,4-opgradering til SB, men ingen har åbenbart ku hjælpe endnu   . Men endnu lever håbet . (Bruger du også en Qnap NAS?)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78591&P N=2     

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for støtten.

Ja, jeg kan se at det er lidt af den samme situation vi er i. Jeg kører ganske vist med en Synology ds207+ og problemet opstår når min SB Duet opdaterer sin software automatisk til 7.4 og dermed lader NAS'en være ude af trit. Synology har nemlig ikke en opdateret "package" som er nyere end ver. 7.3.3. og det kan vare længe (måneder) før de følger op med en opdatering.

For at se om det skulle hjælpe, opdaterede jeg så fra min 7.2.1 til den nævnte 7.3.3. Det betød så at Duetten forstod at nedgradere til den samme version. Så vidt så godt. Men når den så skulle skanne musiksamlingen igen kom der kun 30 ud af mine omkring 500 numre med.

Nu kigger jeg på om jeg skulle gå tilbage til at køre Squeezecenter (eller nu Squeezebox Server) under SSODS for at slippe for de problemer. Det er dog lidt nørdet at installere. (Der findes også en SSOTS til Qnap)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Nå, ud med Synologys gamle Squeezecenter software package og ind med SSODS + den nye Squeezebox Server version 7.4.1. Så ser det ud til at køre - på overfladen; men ...

- Nu kan den bare ikke finde min musik! Efter tre gange reboot og "ryd og gennemsøg musikbibiloteket" er der stadig ingen musik at se, hverken i Controlleren eller Squeezebox Servers web-interface.

Det er for pokkers.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Ok - så er musikken fundet: Der er ikke noget at se under Kunstnere eller Albums osv, men al musikken kan ses under Musikmappen.

Jeg har åbenbart rod i nogle settings. Det finder jeg forhåbentlig en løsning på. Gode råd er dog stadig velkomne.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
men nu kan jeg ikke længere tilføje hele albums eller afspilningslister til det, der spiller nu ved at trykke på
+-tasten. Næh, jeg skal helt ned til laget under det enkelte nummer for at kunne føje det til spillelisten. Det er meget kluntet.

Når du "står på" fx. et album, kan du så ikke trykke '+' og vælge enten spil næste, eller tilføj til slutningen.

Citér:

Desuden sker der noget med skaleringen af albumcovers, så de er blevet meget slørede i forhold til tidligere.

Under Avanceret -> Ydelse, kan vælge kvalitet ved (skanning) cover. Bedre kvalitet er måske for langsomt hvis man bruger
nas, men prøv hvis den skulle stå til den lave kvalitet.

Ellers så tag en slapper ;)
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen Boye.

- Har det også lige som dig: Jeg er også nød til at gå ind i / under "Musikmappen", hvis jeg skal finde min musik     .

- Hvis du finder en løsning, må du gerne "sladre"

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hej Amarone

Nu har jeg fået det løst. For jeg læste på recordere.dk at Synology netop havde frigjort en opdateret package som kan installere den nye SbServer på min ds207+. Det kører bedre end under ssods, ihvertfald kan jeg nu finde musikken hvor jeg plejer.

Det er desværre ikke nogen hjælp for dig, hvis du kører med ssots til din Qnap.  

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Boye skrev:
men nu kan jeg ikke længere tilføje hele albums eller afspilningslister til det, der spiller nu ved at trykke på
+-tasten. Næh, jeg skal helt ned til laget under det enkelte nummer for at kunne føje det til spillelisten. Det er meget kluntet.

Når du "står på" fx. et album, kan du så ikke trykke '+' og vælge enten spil næste, eller tilføj til slutningen.

Nu skyldtes flere af problemerne sikkert at der var mismatch mellem SB'ens firmware 7.2.1 og Controllerens 7.4.1 Så når jeg prøvede, så lavede den bare det der lille ryk til højre som antyder en "ikke mulig funktion". Men dette er løst nu, så nu gør den som du beskriver.

Det er dog ikke ubetinget en fordel i mine øjne, for det kræver endnu et klik ift. tidligere. Jeg er genrelt lidt træt af at der bare bliver læsset valgmuligheder på. Min Nokia-telefon er et fint eksempel, hvor der kræver mange flere klik end tidligere at sende en sølle sms. Nu hvad skal jeg både vælge hvilke slags besked det er, tilføje modtagere (der kan kun være en favorit), vælge hvorfra modtageren skal hentes og så tilføje modtageren før jeg kan sende beskeden. Hvis jeg ydermere ved en tastefejl vil slette et bogstav og kommer til at ramme den røde knap lige ved siden af, lægger den omgående beskeden ned i kladder. For at hente den frem igen, skal jeg så bladre forbi sms-besked- og Yahoo GO!-mapper. Klik, klik, klik !!!

Det er lidt som om brugervenlighed glemmes i jagten på at have flest mulig funktionaliteter indbygget. Lad mig i det mindste have mulighed for at gemme eller slette de funktioner jeg ikke vil have til at fylde op. Nå - det var lidt af et sidepring...

bhaagensen skrev:
Boye skrev:

Under Avanceret -> Ydelse, kan vælge kvalitet ved (skanning) cover. Bedre kvalitet er måske for langsomt hvis man bruger
nas, men prøv hvis den skulle stå til den lave kvalitet.

Ellers så tag en slapper ;)

Jeg prøver lige med slapperen ... nej det går ikke - jeg er rastløs når en dum maskine ikke vil virke. Så efter at have opdateret -  installeret SSODS og fjernet det igen efter at have fundet ud af at Synology allerede har en opdatering. - så er billederne som de skal være.

Men tak for rådet. Jeg vi prøve at lege med de nævnte settings og se om det kan blive bedre endnu.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Hej igen Boye.

- Har det også lige som dig: Jeg er også nød til at gå ind i / under "Musikmappen", hvis jeg skal finde min musik     .

- Hvis du finder en løsning, må du gerne "sladre"

Du er ikke alene: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=69986&pag e=11

En bruger skriver der:

Hi.I'm running a Qnap 119-TS with SSODS 4.0 -7.4. Like others previously in this thread when I do a scan of my music it can be found in my music folder but will only appear in the library once it's been played. The fix

ln -sf /usr/local/mysql/libexec/mysqld /opt/ssods4/bin/mysqld

using the TS's own internal mysqld has been suggested earlier but I've no idea what it means!

Would some kind person gently take me by the hand & tell me what I need to do step by step to put this fix in place. Many thanks.

Måske er der hjælp at hente i tråden.

torsteno
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 November 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Så er Synology klar med en opdatering af Squeezecenter - 7.4.1 på deres hjemmeside og en mindre opdatering af firmwaren også.

Har opdateret og det ser ud til at køre fint.

Til top Vis torsteno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteno

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jep, den er jeg også hoppet på nu og det kører rigtig fint. Så skal jeg bare have smidt SSODS ud igen. Det ser ikke ud til at være så ligetil.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 November 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Det er lidt som om brugervenlighed glemmes i jagten på at have flest mulig funktionaliteter indbygget. Lad mig i det mindste
have mulighed for at gemme eller slette de funktioner jeg ikke vil have til at fylde op. Nå - det var lidt af et sidepring...

Er næsten helt enig med dig her. "Næsten" fordi jeg nu godt mener det kan lade sig gøre at kombinere de to; i hvert fald bedre
end hvad Logitech formår med Squeeze-serien. Jeg er ikke Mac-bruger, men Apple har efter min mening mange produkter som
beviser at det kan lade sig gøre.

Men det lyder til at dine akutte problemerne er ved at være løst, og det er jo alltid noget.

vh
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Min Squeezebox kører fint igen, og jeg lærer nok at vænne mig til de nye funktioner.

Hvad det andet angår, så er vi nok mere enige end jeg lod skinne igennem i første omgang. For der er firmaer og produkter hvor der både er brugervenlighed og mange funktionaliteter. Min frustration var rette mod denne konkrete sag og så Nokias telefoner som var en drøm at bruge i de gamle 3310-dage hvor een knap var nok til langt de fleste funktioner.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes