Emne: AVI 9.1 + nas? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge og piger Jeg har et par AVI ADM 9.1 og har indtil videre afspillet min musik på dem fra min bærbare computer via en Airport Express. Men jeg er nu flyttet i et lejlighedskompleks med med så mange andre trådløse netværk at min afspilning er blevet ustabil og falder ud periodisk. Derfor har jeg overvejet at skaffe en NAS til min musik så jeg ikke skal afspille musikken over WIFI. Men jeg ved ikke en dart om netværksafspilning så her skal jeg bruge jeres hjælp. Min umiddelbare plan er at købe en ReadyNas Duo 2110 m. 2 X 1 TB til musik og netværksharddisk/backup. Men hvordan får jeg musikken fra nas'en til AVI'erne? Skal jeg virkelig bruge en Sonos/Squeezebox til det? Jeg kunne godt tænke mig at jeg stadig kan styre musikken fra min Mac (og min kærestes pc), så en ekstern controller/fjernbetjening er ikke nødvendig. Så vidt jeg kan se har ReadyNas'en ikke nogen lydudgang, så et alternativ kan vel være at bruge en netbook/computer, eller hvad?
På forhånd tak for hjælpen. /Morten
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idéen med en NAS er vel som udgangspunkt, at du kan placere den ét sted og streame til et andet sted. Jeg ved heller ikke så meget om NAS, men du kan da nok rende ind i samme trådløse problemer, som med din AE. Derfor vil jeg anbefale en løsning, hvor "musikafspilleren" er kablet til dine højttalere.
Jeg har selv en ældre Mac Mini 1,66, som jeg bruger til at afspille musik på mine adm9.1. Det fungerer glimrende.
Jeg bruger en iPod Touch med Remote App installeret, der styrer iTunes på Mac Minien. Mac Minien har jeg sat til at gå i dvale, når den ikke har været brugt 1 minut, og det kræver blot et enkelt klik i Remote App for at vække den. Dvs. minimalt strømbrug, når musikken ikke spiller. Det vil jeg tro til enhver tid kan konkurrere med en hvilken som helst NAS.
Mac Mini larmer stort set ikke, hvorimod jeg har hørt om mange NAS'er, der larmer. Hvis den skal stå fremme i stuen, vil jeg dog anbefale at smide en ssd-harddisk i for at undgå de der irriterende mekaniske lyde som alm. roterende harddiske siger.
Hvis man har brug for mere plads på sin Mac Mini har man mange valgmuligheder. Jeg har selv sat en lille box (Acard til 500 kr) med to 2,5" harddiske kørende i hardware-raid 1 til min Mac Mini. De er passivt (dvs. ikke) kølede og høres ikke (muligvis fordi de bedre og nyere harddiske end den i min Mac Mini). Alternativt kan man selv skifte harddisken i en Mac Mini, og evt. skifte det optiske drev ud med endnu en harddisk, så man kan køre raid 1.
Desuden (fjern)styrer jeg min Mac Mini fra min MBP via Chicken of the VNC, hvis jeg har brug for at overføre filer, opdatere eller andet.
Du kan også - hvis du er lidt fingernem - fjerne det dvd-drevet i Mac Minien og sætte en harddisk ind i stedet. På den måde kan du have to harddisk i størrelse efter eget valg i din Mac Mini kørende i raid 1. Til gengæld "mister" du en nem måde at rippe på. Jeg valgte "min" løsning, fordi det er dejligt nemt at kunne knalde en cd i drevet, få den rippet til lossless automatisk og få den spyttet i hovedet igen, når den er færdig :-)
Edit: Sorry, så ikke, du ville kable din NAS. Det vil sikkert virke, hvis den understøtter "iTunes". Det ved jeg ikke så meget om. Men en brugt Mac Mini med Intel-processor og dermed optisk udgang kan du købe for ca. 2.000 kr, og det er en glimrende "NAS". Hurtig, stille og en reel computer.
|
| Til top |
|
| |
imac Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ skrev:
Hej drenge og pigerJeg har et par AVI ADM 9.1 og har indtil videre afspillet min musik på dem fra min bærbare computer via
en Airport Express. Men jeg er nu flyttet i et lejlighedskompleks med med så mange andre trådløse netværk at min afspilning er blevet ustabil og
falder ud periodisk.Derfor har jeg overvejet at skaffe en NAS til min musik så jeg ikke skal afspille musikken over WIFI. Men jeg ved ikke en dart
om netværksafspilning så her skal jeg bruge jeres hjælp.Min umiddelbare plan er at købe en ReadyNas Duo 2110 m. 2 X 1 TB til musik og
netværksharddisk/backup. Men hvordan får jeg musikken fra nas'en til AVI'erne? Skal jeg virkelig bruge en Sonos/Squeezebox til det? Jeg kunne
godt tænke mig at jeg stadig kan styre musikken fra min Mac (og min kærestes pc), så en ekstern controller/fjernbetjening er ikke nødvendig.Så
vidt jeg kan se har ReadyNas'en ikke nogen lydudgang, så et alternativ kan vel være at bruge en netbook/computer, eller hvad?På forhånd tak
for hjælpen./Morten
|
|
|
Hej
Du kan gøre som mig. Køb en Sonos ZP80 (fåes brugt for 1500,-) eller ZP90 og tilslutte den optisk til dine AVI´er. Forbind ZP80/90 med dit
netværk og din NAS. Installer Sonos software controller (gratis) på din PC. Det virker rigtig godt. En fordel ved Sonos software controlleren ift.
iTunes er muligheden for at sætte en kø op. Det er rigtig brugbart.
I princippet kan du gøre det samme med en klemmeboks, bare du så sørger for en NAS der kan afvikle Squeezecenter softwaren.
MVH
Tommy
__________________ AVI ADM9.1, SONOS, iMac, Macbook, Zyxel NSA220 NAS, Airport Express
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
imac skrev:
En fordel ved Sonos software controlleren ift.
|
|
|
Muligvis lidt off topic, men hvad er en kø? Er det en playlist/spilleliste, for det kan man også i iTunes/Remote App.
|
| Til top |
|
| |
imac Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
imac skrev:
En fordel ved Sonos software controlleren ift.
|
|
|
Muligvis lidt off topic, men hvad er en kø? Er det en playlist/spilleliste, for det kan man også i iTunes/Remote App. |
|
|
Hej
En kø (Queue) er en slags midlertidig spilleliste som altid er let tilgængelig på controlleren i alle skærmbilleder. Man kan altså i alle skærmbilleder
hoppe til kø/Queue billedet og se hvad der spilles nu og næste sang. Desuden kan man når man bladre gennem sine albums altid vælge en sang
og smide den i køen, enten i bunden af køen, eller skal spilles nu, ellers skal spilles som næste sang. Det er lidt svært at forklare, men det
fungerer rigtig godt i praksis, og til fester er det genialt. Jeg har selv iTunes også, men spillelister heri er ikke det samme som kø.
MVH
Tommy
__________________ AVI ADM9.1, SONOS, iMac, Macbook, Zyxel NSA220 NAS, Airport Express
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 19 Marts 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
Idéen med en NAS er vel som udgangspunkt, at du kan placere den ét sted og streame til et andet sted. Jeg ved heller
ikke så meget om NAS, men du kan da nok rende ind i samme trådløse problemer, som med din AE. Derfor vil jeg anbefale en løsning, hvor
"musikafspilleren" er kablet til dine højttalere.
Jeg har selv en ældre Mac Mini 1,66, som jeg bruger til at afspille musik på mine adm9.1. Det fungerer glimrende. Jeg bruger en iPod Touch
med Remote App installeret, der styrer iTunes på Mac Minien. Mac Minien har jeg sat til at gå i dvale, når den ikke har været brugt 1 minut, og det
kræver blot et enkelt klik i Remote App for at vække den. Dvs. minimalt strømbrug, når musikken ikke spiller. Det vil jeg tro til enhver tid kan
konkurrere med en hvilken som helst NAS.Mac Mini larmer stort set ikke, hvorimod jeg har hørt om mange NAS'er, der larmer. Hvis den skal stå
fremme i stuen, vil jeg dog anbefale at smide en ssd-harddisk i for at undgå de der irriterende mekaniske lyde som alm. roterende harddiske
siger.Hvis man har brug for mere plads på sin Mac Mini har man mange valgmuligheder. Jeg har selv sat en lille box
( 2212&type1_title=Portable%20Storage%20&type1_idno=12 ">Acard til 500 kr) med to 2,5" harddiske kørende i hardware-raid 1 til min Mac
Mini. De er passivt (dvs. ikke) kølede og høres ikke (muligvis fordi de bedre og nyere harddiske end den i min Mac Mini). Alternativt kan man selv
skifte harddisken i en Mac Mini, og evt. skifte det optiske drev ud med endnu en harddisk, så man kan køre raid 1.Desuden (fjern)styrer jeg min
Mac Mini fra min MBP via Chicken of the VNC, hvis jeg har brug for at overføre filer, opdatere eller andet.
Du kan også - hvis du er lidt fingernem - fjerne det dvd-drevet i Mac Minien og sætte en harddisk ind i stedet. På den måde kan du have to
harddisk i størrelse efter eget valg i din Mac Mini kørende i raid 1. Til gengæld "mister" du en nem måde at rippe på. Jeg valgte "min" løsning,
fordi det er dejligt nemt at kunne knalde en cd i drevet, få den rippet til lossless automatisk og få den spyttet i hovedet igen, når den er færdig :-
)
Edit: Sorry, så ikke, du ville kable din NAS. Det vil sikkert virke, hvis den understøtter "iTunes". Det ved jeg ikke så meget om. Men en brugt
Mac Mini med Intel-processor og dermed optisk udgang kan du købe for ca. 2.000 kr, og det er en glimrende "NAS". Hurtig, stille og en reel
computer. |
|
|
Hej
Jeg har også kraftigt overvejet at skaffe en Mac Mini, da jeg så også vil koble den til fjernsynet og bruge den som htpc. I første omgang vil den
dog hovedsagligt komme til at fungere som musikafspiller da jeg ikke ejer et fjernsyn pt. Jeg har overvejet at købe en brugt iPod Touch som
fjernbetjening, men det kunne være rart hvis man også kunne styre musikken fra sin bærbare computer. Jeg har selv en Macbook Pro og min
kæreste har en alm. bærbar pc, ved du om det er muligt på en nem måde at styre musikken der spiler på Mini'en fra vores bærbare computere?
Jeg har ikke prøvet at bruge et VNC program men jeg kunne som udgangspunkt forestille mig at det var lidt besværligt bare for at skifte sang i
iTunes eller hvad?
Og ved du ca. hvilken brugt Mini jeg skal købe (mht. processorhastighed og grafikkort) hvis jeg gerne vil kunne afspille hd-indhold når jeg engang
får et fjernsyn?
Og et sidste spørgsmål, de eksterne RAID1 diske du har sat til Mini'en, kan du bruge dem til backup fra din MBP?
Tak og med venlig hilsen
Morten
/Morten
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ skrev:
terp2004 skrev:
|
Idéen med en NAS er vel som udgangspunkt, at du kan placere den ét sted og streame til et andet sted. Jeg ved heller ikke så meget om NAS, men du kan da nok rende ind i samme trådløse problemer, som med din AE. Derfor vil jeg anbefale en løsning, hvor "musikafspilleren" er kablet til dine højttalere.
Jeg har selv en ældre Mac Mini 1,66, som jeg bruger til at afspille musik på mine adm9.1. Det fungerer glimrende. Jeg bruger en iPod Touch med Remote App installeret, der styrer iTunes på Mac Minien. Mac Minien har jeg sat til at gå i dvale, når den ikke har været brugt 1 minut, og det kræver blot et enkelt klik i Remote App for at vække den. Dvs. minimalt strømbrug, når musikken ikke spiller. Det vil jeg tro til enhver tid kan konkurrere med en hvilken som helst NAS.Mac Mini larmer stort set ikke, hvorimod jeg har hørt om mange NAS'er, der larmer. Hvis den skal stå fremme i stuen, vil jeg dog anbefale at smide en ssd-harddisk i for at undgå de der irriterende mekaniske lyde som alm. roterende harddiske siger.Hvis man har brug for mere plads på sin Mac Mini har man mange valgmuligheder. Jeg har selv sat en lille box ( 2212&type1_title=Portable%20Storage%20&type1_idno=12 ">Acard til 500 kr) med to 2,5" harddiske kørende i hardware-raid 1 til min Mac Mini. De er passivt (dvs. ikke) kølede og høres ikke (muligvis fordi de bedre og nyere harddiske end den i min Mac Mini). Alternativt kan man selv skifte harddisken i en Mac Mini, og evt. skifte det optiske drev ud med endnu en harddisk, så man kan køre raid 1.Desuden (fjern)styrer jeg min Mac Mini fra min MBP via Chicken of the VNC, hvis jeg har brug for at overføre filer, opdatere eller andet.
Du kan også - hvis du er lidt fingernem - fjerne det dvd-drevet i Mac Minien og sætte en harddisk ind i stedet. På den måde kan du have to harddisk i størrelse efter eget valg i din Mac Mini kørende i raid 1. Til gengæld "mister" du en nem måde at rippe på. Jeg valgte "min" løsning, fordi det er dejligt nemt at kunne knalde en cd i drevet, få den rippet til lossless automatisk og få den spyttet i hovedet igen, når den er færdig :- )
Edit: Sorry, så ikke, du ville kable din NAS. Det vil sikkert virke, hvis den understøtter "iTunes". Det ved jeg ikke så meget om. Men en brugt Mac Mini med Intel-processor og dermed optisk udgang kan du købe for ca. 2.000 kr, og det er en glimrende "NAS". Hurtig, stille og en reel computer.
|
|
|
Hej Jeg har også kraftigt overvejet at skaffe en Mac Mini, da jeg så også vil koble den til fjernsynet og bruge den som htpc. I første omgang vil den dog hovedsagligt komme til at fungere som musikafspiller da jeg ikke ejer et fjernsyn pt. Jeg har overvejet at købe en brugt iPod Touch som fjernbetjening, men det kunne være rart hvis man også kunne styre musikken fra sin bærbare computer. Jeg har selv en Macbook Pro og min kæreste har en alm. bærbar pc, ved du om det er muligt på en nem måde at styre musikken der spiler på Mini'en fra vores bærbare computere? Jeg har ikke prøvet at bruge et VNC program men jeg kunne som udgangspunkt forestille mig at det var lidt besværligt bare for at skifte sang i iTunes eller hvad? Og ved du ca. hvilken brugt Mini jeg skal købe (mht. processorhastighed og grafikkort) hvis jeg gerne vil kunne afspille hd-indhold når jeg engang får et fjernsyn? Og et sidste spørgsmål, de eksterne RAID1 diske du har sat til Mini'en, kan du bruge dem til backup fra din MBP?
Tak og med venlig hilsen Morten
/Morten |
|
|
Som sagt bruger jeg Chicken of the VNC. Du får "hele" skærmbilledet fra Mac Mini'en op på din bærbare pc (i mit tilfælde MBP). Skærmbilledet kan du gøre større og mindre som du lyster. Derefter kan du for så vidt styre Mac Mini'en præcis som hvis du havde skærm, mus og tastatur tilsluttet direkte. Bortset fra lidt delay, så funker det super, men du har ret. Det er lidt besværligt blot for at skifte sang. Jeg ved ikke, om der er en nem applikation eller måde at gøre det på.
Jeg vil tro minimum en Intel-version til hd, men søg hellere på nettet efter folk med erfaringer, for jeg er ikke 100.
Man kan uden problemer overføre filer via det trådløse netværk fra MBP til Mac Mini og omvendt. Men jeg er lidt usikker på, om du kan flytte filer direkte fra MBP til de eksterne harddiske eller om de skal "forbi" Mac Mini-harddisken først. Jeg kan lige tjekke.
Muligvis vil du kunne bruge nogle af de backup-programmer, der nøjes med at flytte ændrede og nye filer, så du undgår at tage backup af det, du allerede har backup af. Så vil der være en del mindre trafik, men du skal jo stadig have nogle store harddiske, hvis du har planer om backup af alt. Hvis du ikke har mange gb, så er det ikke noget problem. Selv bruger jeg online backup til foto og private filer. Giver 20 kr/mdr for 10-15 gb.
|
| Til top |
|
| |
Louisathva Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Kører selv på imac-airport-avi. Du kunne også vælge lo-tech løsningen og trække et langt netværkskabel. Fås f.eks. ved av-connection til billige
penge. Det endte jeg med istedet for nye server etc.
MVH
Michael
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ, Sonos systemet kører på et låst netværk. Du kan nøjes med et mikro-system til dine AVI og få alle fordelene alligevel.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|