Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 218thx digitaliserings projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2009 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

hej alle herinde,

jeg står og skal bruge en ny forstærker da min 15år gamle nad218 blok er begyndt at svinge/falde ud i venstre kanal og i det hele taget ikke så høtalerkontrollerende som den har været og skal spille i timer før den lyder nogenlunde,- flere har rådet mig til at pensionere den ( ikke kun sælgere :-))

jeg har researchèt i mange timer de sidste uger for at finde mig en ny og værdig afløser (altså i 10k området,- ellers er det jo nemt nemt) og har også  fundet flere mulige valg,

men men men jeg kan ikke lade være med at læse de (ikke vildt mange) andmeldelser af nyere class d forstærkere igen og igen,- det virker lidt for interessant til at ignorere, og selvbyg moduler til meget fair penge (hvis lyden er god og rent røveri hvis de er så gode som flere private brugere beskriver dem)

jeg kan godt li selvbyg og har læst om folk der har brugt strømforsyningen fra pensionerede forstærkere, så jeg er helt oppe og køre over at bruge strømforsyning, kabinett fra 218èren evt med moduler fra newclassd,hypex,lcaudio etc. evt. renovere/ forbedere strømforsyningen.

er der nogen der har erfaring/mening om min tanke? 

ps. denne digiamp verden er ny for mig.

bliver jeg ikke overtalt til at skrotte projekte, følger en byggehistorie.

pps er taknemelig for alle svar.

Til top Vis hifirookie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifirookie

hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

lidt mere fra mig  

mon ncdx fra newclass kan klare 69v????

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet CAD AUDIO D400S, som lød glimrende. Men, der findes et hav af moduler her, og priserne er i den lave ende.

http://www.cadaudio.dk/cadpwmmoduler.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

De mest kendte til selvbyg er nok Tripath, og de fås blandt andet her

www.41hz.com

og lidt hos CAD audio

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 November 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Connex har nogle færdigsamlede moduler, hvis det skulle have din interesse. Men kun TA105-LV tager over +-60V. Du får svært ved at finde klasse T der tager +-69V. Ellers har Connex også nogle klasse AB på henholdsvis 300 og 500 watt, de kan køre på din forsyning.

hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

takker, det er super med dette forum!

jeg er sgu rigtig meget i tvivl hvad jeg skal vælge,- vil ha maks mulig kontrol over bas men samtidig rigtig sart over for diskant/mellemtone området, classab-d eller t?? vil godt betale for kvali.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Connex har nogle færdigsamlede moduler, hvis det skulle have din interesse. Men kun TA105-LV tager over +-60V. Du får svært ved at finde klasse T der tager +-69V. Ellers har Connex også nogle klasse AB på henholdsvis 300 og 500 watt, de kan køre på din forsyning.

CAD audio har tripath (klasse T) der er beregnet for 90 volt, så ingen problem her.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

hifirookie skrev:

takker, det er super med dette forum!

jeg er sgu rigtig meget i tvivl hvad jeg skal vælge,- vil ha maks mulig kontrol over bas men samtidig rigtig sart over for diskant/mellemtone området, classab-d eller t?? vil godt betale for kvali.

Klasse D og klasse T er det samme. Klasse T er ikke en officiel klasse, men blot tripaths egen navngivning. Tripath gik konkurs for en del år siden, og jeg er derfor lidt lunket ved at anbefale dem. Ikke pga. lydkvaliteten som er fremragende, men pga. den mangel på reservedele der vil komme indenfor de næste 1-2 år.

CAD audios D400 modul, som jeg har haft lyder meget anderledes end NAD218THX (som er en fremragende forstærker). Den er udpræget tør og har god kontrol i hele frekvensspektret. Den er ikke hård eller skinger, men især mellemtonen er noget anderledes, end du har været vant til.

De andre moduler kan jeg ikke udtale mig om.

Hypex har også fået rigtigt mange flotte ord med på vejen, ligesom ICEpower (de er dog svære at få fat på, men CAD audio har lidt også med indbygget strømforsyning)

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
CAD audio har tripath (klasse T) der er beregnet for 90 volt, så ingen problem her.

Nu er historien jo at ta104 og ta105 i 2005 blev erstattet af tda2500(HV/LV) til to forskellige spændinger med en bedre kontrolchip tz0105. Den lave spænding er til 55-93V og faktisk den klasse t jeg omtaler som den eneste han kan bruge. Jeg ville ikke begynde at bruge kræfter på en 12 år gammel chip som tripath selv stoppede produktionen af. Med det in mente, så synes jeg at Cadaudio tager alt for meget for ta104 (2100,-), men det ligger jo fint i tråd med resten af deres katalog.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Kjeldsen skrev:

Nu er historien jo at ta104 og ta105 i 2005 blev erstattet af tda2500(HV/LV) til to forskellige spændinger med en bedre kontrolchip tz0105. Den lave spænding er til 55-93V og faktisk den klasse t jeg omtaler som den eneste han kan bruge. Jeg ville ikke begynde at bruge kræfter på en 12 år gammel chip som tripath selv stoppede produktionen af. Med det in mente, så synes jeg at Cadaudio tager alt for meget for ta104 (2100,-), men det ligger jo fint i tråd med resten af deres katalog.

CAD audio er nu kendt for at være ganske rimelige med deres priser, og deres andre moduler er da langt fra dyre. Jeg har set folk mene deres SURE moduler er for dyre, og henviser til ebay, men her kommer ofte told og moms oveni.

Det samme med connex. Når først man læger told, moms og gebyrer oveni, er det ikke specielt billigt.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Med moms og forsendelse er det stadig halv pris for et væsentlig nyere board (ta 0105). Så er Cadaudio i min verden dyre Deres små moduler på 100 og 150 watt er rimeligt prissat (som de eneste), men de er jo desværre ikke aktuelle i trådstarters projekt på grund af den høje forsyningsspænding. Det er kun D654 og D1004 (udover den omtalte Tripath), der kan bruges og KUN hvis hans trafo er dual og ikke centertapped - og så skal der stadig modificeres en del på strømforsyningen - noget man som nybegynder skal være forsigtig med at kaste sig ud i.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Deres priser på store kraftige moduler er meget fornuftige ift. Hypex, NCD og LC Audio. Om de så følger med på lyden er en anden sag.

hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

http://www.classd.ltd.uk/e-series-nx150-4-elitist-amplifier- module-600w.html

denne virker interresant,- og måske også denne her (lidt dyr dog)

http://classdaudio.com/index.php/class-d-power-amplifier-100 0w-x-1-250w-x-2-8-ohm.html

nogen der kender til dem?

tak for links og erfaringer Siankovic og Kjeldsen,- det begynder at ligne et udvalg :-)

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hypex og NewclassD virker også dyre i min optik, med tanke på hvad man kan købe i østen. Men Kjeldsen inden vi hijacker tråden fuldstændig med snak om priser, så må vi hellere komme tilbage til trådstarters oprindelige problem. Vi har vel hver især præsenteret hvad vi ville anbefale og så må trådstarter jo selv tage stilling - det er trods alt hans penge

@Hifirookie; Der er et par ting du skal holde dig for øje omkring ombygningen.

For det første er jeg ikke sikker på at forsyningen er +-69V, men +-82V, som service manualen fortæller. For det andet er din trafo centertapped - det vil sige at du kun kan anvende forstærkermoduler til dual forsyning. Dette udelukker alle cadaudios egne og du er tilbage ved t0105/ta0104 eller to klasse ab moduler. Eventuelt kan hypex 700 bruges.
Du skal også tænke på det fysiske layout som er spejlet i midten - det vil klart være lettest at bruge to ab moduler på de eksisterende køleplader og du skal ikke pille ved forsyningen og kan med fordel beholde regulatordelen. Hvis du vil bruge hypex kan du og beholde det fysiske layout, men ikke med tripath, hvor du er nødt til at flytte forsyningen, men du kan fyre regulatordelen og flytte trafo og lytter (køb nogle nye) i den ene side og så bruge den ene eksisterende køleplade, da det er et samlet board for de to kanaler. Den ene køleplade er nok til klasse d.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

De britiske ser bestemt billige ud. Tak for linket. Men mål lige din forsyning inden du når alt for langt. Den er som sagt +-82v i følge service manualen. Husk at måle dc og gør det efter lytterne. Og også på selve forstærkermodulerne. Du skal bruge begge spændinger afhængig af om du beholder regulatoren.

hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

82v! der er der røget nogle volt på de 15 år eller mit multimeter er kreativt

http://www.aussieamplifiers.com/nxv500.htm

sådan to ville passe lige i (tror jeg) men koster 1800kr stk og det er minus forsendelse, og hvad der måtte ellers komme på af fordyrelser

jeg ville gerne prøve digi og er villig til at omrokere indmad, faktisk havde jeg også tænkt på at lave den 4 kanals med ab (til disk/mellem) og d til bas. hypex fås nu med et rent powermodul så der ikke skal bruges trafo, så der burde være plads

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

hifirookie skrev:

http://www.classd.ltd.uk/e-series-nx150-4-elitist-amplifier- module-600w.html

denne virker interresant,- og måske også denne her (lidt dyr dog)

http://classdaudio.com/index.php/class-d-power-amplifier-100 0w-x-1-250w-x-2-8-ohm.html

nogen der kender til dem?

tak for links og erfaringer Siankovic og Kjeldsen,- det begynder at ligne et udvalg :-)

Classd audio er fra Californien og er baseret på Texas instruments. De får ganske gode ord med på vejen. Og brugere der også kender tripath (Sure kits) er ikke i tvivl om hvad de mener er bedst. Det er desværre ikke purepath teknologien, men deres analoge fætter i stedet.

Panasonic bruger også T.I. men dog purepath, som også er blevet et hit blandt hifi entusiaster der benytter digitale delefiltre (de har så en panasonic per filtergren)

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror i øvrigt at du bør flytte tråden hen i selvbyggeri, der hører den jo reelt hjemme, og flere med forstand på denne slags projekter vil se den der henne.

hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

siankovic du har nok temmelig meget ret i at den skal over i selvbyggeri,

kan du fortælle mig hvordan?

sidste ting: har du godt forstand på elektronik? jeg har målt med to  forskellige multimetre og får altså 69v per side, er der ikke forskel på us versionen? ellers må strømforsyningen da være kaput???

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

har du målt på trafo eller lytterne?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne