| Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og brygger på at få lavet et lyd/billede lagringsmedie, til det hus vi overtager omkring julen. Jeg vil kunne: 1. høre FLAC/internetradio (DR P3) via en Squeezebox Duet i stuen. 2. se mine DVD-rips via min Popcorn Hour A-110 i kælderen. 3. have adgang til en datamappe via internettet, så jeg kan tilgå mine data når jeg er på farten. Jeg forestiller mig denne løsning: En Asus eee der kører 24/7, med en røvfuld USB-tilsluttet lagerplads. Kan jeg med bruge sådan en bærbar som central data- og medieserver? Er der noget jeg skla være opmærksom på? __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan du sagtens, der er kun en enkelt ting jeg kan komme lidt i tvivl om - hvor mange mb/s skal den kunne levere til a-110? Det jeg tænker på her er om der bliver et performance problem med netværket hvis den skal levere data til squeezebox'en og a-110 samtidig.
Min umiddelbare vurdering er at det ikke vil være et problem.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan fin bruge en mindre bærbar som server til de nævnte formål.
Jeg bruger selv en ældre IBM ThinkPad, som central Squeezebox Server for musikfiler for afspilning via Squeezebox Duet og SqueezePlay software afspillere.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
Ja det kan du sagtens, der er kun en enkelt ting jeg kan komme lidt i tvivl om - hvor mange mb/s skal den kunne levere til a-110? Det jeg tænker på her er om der bliver et performance problem med netværket hvis den skal levere data til squeezebox'en og a-110 samtidig.
Min umiddelbare vurdering er at det ikke vil være et problem. |
|
|
Til min A-110 skal den kunne levere 720p mkv-filer. Det er vel en belastning på omkring 0,8 MB/sek. Og en FLAC afspilning kommer vel op omkring 0,2 MB/sek. Så ca. 1,0 MB/sek i maximalt træk. Hvordan undersøger jeg om det kan gå? Jeg har tænkt mig at den lille bærbare skulle hardwires til netværket. Den skal stå lige ved siden af routeren, så der kommer bare en kabel imellem dem. Og med hensyn til at lave en tilgang til den bærbare (eller en del af den) via nettet - er det nemt at gøre? Gøres det via noget software, som er til at få fat i? __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Windows har indbygget remote manegment(start-tilbehør-kommunikation-remote desktop connection). Jeg har en server stående i et skab der kører win7. Jeg logger ofte ind på den via min netbook (der kører xp) over det trådløse og det er (bortset fra lidt grafiske finurligheder) ligesom at side direkte på serveren.
Jeg har kun prøvet via mit lokalnetværk, men det skulle også være ganske muligt via internettet.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/default.ms px lidt guide fra MS
http://articles.techrepublic.com.com/5100-22_11-5362390.html og det kan også virke via active-x ser det ud til (hvis du vil have adgang fra arbejde og ikke har remote desktop installeret)
edit: Du burde ikke have problemer med hastighed hvis du bruger en kablet forbindelse. da den fint burde kunne klare 10megabyte/s __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Til min A-110 skal den kunne levere 720p mkv-filer. Det er vel en belastning på omkring 0,8 MB/sek. Og en FLAC afspilning kommer vel op omkring 0,2 MB/sek. Så ca. 1,0 MB/sek i maximalt træk. Hvordan undersøger jeg om det kan gå? Jeg har tænkt mig at den lille bærbare skulle hardwires til netværket. Den skal stå lige ved siden af routeren, så der kommer bare en kabel imellem dem.
Og med hensyn til at lave en tilgang til den bærbare (eller en del af den) via nettet - er det nemt at gøre? Gøres det via noget software, som er til at få fat i?
|
|
|
Hvis det er ca. 1 mb/s så er der ingen ko på isen. Og god ide at kable den bærbare, det minimere alt for meget trådløs henten frem og tilbage.
Vedr. adgang fra nettet - nu ved jeg ikke hvad du gerne vil kunne gøre med din server, men hvis det er for at have adgang til data, så er det oplagt at opsætte en ftp server. Der findes massere af guider og programmer på nettet. Det er en fordel hvis du har fast ekstern ip adresse, og et must at du har mulighed for at opsætte din routers firewall.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Windows har indbygget remote manegment(start-tilbehør-kommunikation-remote desktop connection). Jeg har en server stående i et skab der kører win7. Jeg logger ofte ind på den via min netbook (der kører xp) over det trådløse og det er (bortset fra lidt grafiske finurligheder) ligesom at side direkte på serveren.
Jeg har kun prøvet via mit lokalnetværk, men det skulle også være ganske muligt via internettet.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/default.ms px lidt guide fra MS
http://articles.techrepublic.com.com/5100-22_11-5362390.html og det kan også virke via active-x ser det ud til (hvis du vil have adgang fra arbejde og ikke har remote desktop installeret)
edit: Du burde ikke have problemer med hastighed hvis du bruger en kablet forbindelse. da den fint burde kunne klare 10megabyte/s |
|
|
Det ser lovende ud, at jeg vil kunne klare det med Windows. Så vidt jeg kan se, skal jeg bare sørge for at finde en bærbar med en professional eller ultimate installation af Windows. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg købt mig en Asus Eee 900 med 900 Mhz processor og 1 GB ram til 775,-. Den burde række til at trække SqueezeCenter. Så nu mangler jeg bare en SqueezeBox. Jeg skal desuden også have overvejet om jeg vil bruge Windows eller FreeNas eller noget i den dur.
__________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale dig, at holde dig til Windows som platform for SqueezeServer, jeg synes jeg har læst om ganske mange problemer med FreeNas.
Indtil du får en SquuezeBox, kan du jo afprøve setup'et med SqueezePlay på en anden PC på dit netværk.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Jeg vil anbefale dig, at holde dig til Windows som platform for SqueezeServer, jeg synes jeg har læst om ganske mange problemer med FreeNas.
Indtil du får en SquuezeBox, kan du jo afprøve setup'et med SqueezePlay på en anden PC på dit netværk.
|
|
|
Okay, så vil jeg holde mig til Windows. Hvilken version anbefales? Windows 7 eller XP? __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok holde mig til xp pro på en EEE, 7 kunne nok godt æde lidt meget resourcer (hvis den kun skal agere server that is). __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Ney_, hold dig til XP. Den vil køre fint på de begrænsede resourcer som en EEE har.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linux spiller altså rigtig godt. Den stiller ikke specielt store krav til hardware, og er meget stabil og er helt gratis. Kører selv Squeezebox 7.4.1, Apache web-server med forskellige CMS (wordpress, Drupal, PHP-Fusion), SAMBA (filshare) og kan connecte via VNC (når jeg får taget mig sammen til at sætte portforward op i min nye ADSL router) via internettet. Har endnu ikke haft et problem som ikke kunne googles til en løsning. Så kan du bruge de sparede kroner for en Windows licens til at købe musik for.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jedi Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
9.10'eren er ude nu
Ellers ja kør noget linux, og ubuntu er ultra let at sætte op med dens pakke styring. + du slipper for at køre antivirus når nu den
formodentlig skal stå tændt hele tiden.
Hører du podcasts? så kig på hpodder, lille kommando linie tool til at hente podcasts med, så er det bare en indgang i crontab,
så har du altid dine podcasts ved hånden og krammeboksen.
I øvrigt nu du har en popcorn, så check lige http://code.google.com/p/squeezenmt/ - så slipper du for en squeezebox i
kælderen.
(triller selv med en ældre thinkpad+ubuntu 9.10+ps3 media server/ps3+popcorn+3*krammebox)
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jedi skrev:
9.10'eren er ude nu
Ellers ja kør noget linux, og ubuntu er ultra let at sætte op med dens pakke styring. + du slipper for at køre antivirus når nu den
formodentlig skal stå tændt hele tiden.
Hører du podcasts? så kig på hpodder, lille kommando linie tool til at hente podcasts med, så er det bare en indgang i crontab,
så har du altid dine podcasts ved hånden og krammeboksen.
I øvrigt nu du har en popcorn, så check lige http://code.google.com/p/squeezenmt/ - så slipper du for en squeezebox i
kælderen.
(triller selv med en ældre thinkpad+ubuntu 9.10+ps3 media server/ps3+popcorn+3*krammebox) |
|
|
Jeg har aldrig selv rodet med linux installering. Men jeg har arbejdet men en linuxmaskine på uni, og interfacet er jo fint. Vil jeg med ubuntu 9.10 kunne opnå de ting jeg har nævnt oprindeligt? Jeg har fulgt dit link, og faldt over denne sætning: Please note this does not play the music through the NMT but
is just a visual jukebox interface that tells squeezecenter what to
play.
Hvad skal det sige?
__________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går efter Netbook'en med den lille skærm, ville jeg nok vælge Netbook distributionen (den skulle angiveligt være optimeret til den lille 10" skærm). Ellers ville jeg køre med: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download som er Desktop Edition. Under alle omstændigheder, er det helt gratis at lege med. Og så skal du vel bare installere Squeezebox Server og SAMBA, vsftp (hvis du vil hente og lægge data på den "udefra") og evt. vino (hvis du vil fjernstyre den). __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg har fulgt dit link, og faldt over denne sætning:
Please note this does not play the music through the NMT but
is just a visual jukebox interface that tells squeezecenter what to
play.
Hvad skal det sige?
|
|
|
At Popcorn (NMT) bliver et interface til at styre hvad din afspiller (Squeezebox eller Softsqueeze) spiller. Popcorn er med andre ord ikke indblandet i signalvejen. Nøjagtig som du kan styre en Squeezebox med en webbrowser (SqueezeNMT ser bare væsentlig mere cool ud, hvis du spørger mig). __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jedi skrev:
kælderen.
|
|
|
golfdane skrev:
Popcorn (NMT) bliver et interface til at styre
hvad din afspiller (Squeezebox eller Softsqueeze) spiller. Popcorn er
med andre ord ikke indblandet i signalvejen. Nøjagtig som du kan styre
en Squeezebox med en webbrowser (SqueezeNMT ser bare væsentlig mere
cool ud, hvis du spørger mig).
|
|
|
Hvor kommer musikken i kælderen så fra? Er det du mener at man kan få musikken direkte fra den bærbare, og så styre det via et interface, der kører på Popcorn maskinen? Den bærbare kommer til at stå i et andet rum end anlægget, så det er ikke så oplagt. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |