| Forfatter |
|
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må lige dele et tip med andre Mac brugere der bruger deres Mac som kilde. Jeg har selv brugt min MacPro og iTunes some kilde gennem lang
tid. Jeg har en mængde CDer rippet some Apple Lossless, og de kører gennem den optiske udgang direkte ind i min DAC. Da jeg kiggede rundt på
nettet for at se om man kunne finde en software upsampler a la det ret dyre Amarra system
http://www.sonicstudio.com/amarra/index.html
Jeg fandt så programmet 'Play' fra de samme folk der laver 'Max' her http://sbooth.org/Play/ og jeg skal hilse og sige at det er noget af
en forskel. Det berømmede tæppe er løftet væk. Forvrængning er mindre, cymbals lyder som cymbals nu, og der er kommet mere luft mellem
instrumenter og et langt bedre 3D lydbillede. Ret imponerende for et stykke gratis software. Har du Mac så prøv det!
Mvh
Claus
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. at Play erstatter itunes? Ser spændende ud.  Der er også vox som skulle være en slags winamp til mac. Det understøtter desværre ikke itunes playlister endnu. http://www.macupdate.com/info.php/id/24852
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erstatter iTunes gør det nok ikke. Det er et meget simpelt program, men man kan hive sange over fra iTunes direkte til Play's vindue. Så det er
slags player til finere lytning vil jeg sige. Det har så også indtil videre nogle begrænsninger idet det ikke kan afspille visse (høje) sample rates, men
*damn* det lyder godt. Bigband med Miles, Gil Evans eller Jimmy Smith har fået noget chock effekt når der bliver fyret en tutti bredside af.
|
| Til top |
|
| |
JanJ Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes, det virker super  Takker for linket. /Jan
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Richf**ker Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folks,
er i samme process med iMac godt nok.
Har tænkt mig at køre optisk digital out fra iMac og direkte i min digitale forstærker (NAD M2). Filerne er lossless kvalitet - selvfølgelig
Spørgsmål: Når Apple skriver "digital out" er det så virkelig digital out der IKKE har været igennem den iMac'ens interne DA converter ?
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 25 November 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Richf**ker skrev:
|
Hej Folks,
er i samme process med iMac godt nok.
Har tænkt mig at køre optisk digital out fra iMac og direkte i min digitale forstærker (NAD M2). Filerne er lossless kvalitet - selvfølgelig
Spørgsmål: Når Apple skriver "digital out" er det så virkelig digital out der IKKE har været igennem den iMac'ens interne DA converter ?
|
|
|
Tror du mener noget andet end nu skriver. Selvfølgelig har det digitale output ikke været konverteret til analogt internt.
Tror du mener om der er noget internt signalbehandling/mixing/volume kontrol? JEg har ikke en mac så skal ikke kunne udtale mig om det er lige så ringe på en mac som det er med kmixer etc på windows. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
JanJ Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 27 November 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mac har jo netop ry for at være mere optimeret til lyd, bl.a kan man få en masse specielt lydstudieudstyr som er beregnet til Mac, så jeg tror du kan regne med at det digital udgangssignal er så direkte som muligt.
/Jan
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
På din Mac med optisk SP/DIF / Toslink udgang sendes digital strømmen ud i det format du vælger i 'Audio MIDI setup' som ligger i 'Utilities' mappen
i din applications mappe. Når du vælger 'Built-in Digital Output; kan du vælge mellem 16/20/24 bit og 44,1/48,0/96,0 kHz sample rate. Hvis du kun
har rippet almindelige CDer (Redbook) så kan du roligt stille den til 16bit/44,1 kHz. På den måde kommer dine lossless filer 'bit-perfect' ud af din
Mac. Spiller du blandede formater er 'Play' bedre fordi den opererer med 32bit internt. Om du så kan høre forskel på kombinationen af
Play/iTunes/VLC, dine indstillinger i 'Audio MIDI setup' og din DA-konverter skal jeg ikke kunne sige. Hos mig lyder også almindelige CDer bedst i
'Play' med min digital udgang sat til 24bit/96kHz og min DA-konverter sat til 24bit og upsampling til 192kHz.
|
| Til top |
|
| |
Richf**ker Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak jeg proever mig frem.
Har du erfaring med at lydkvalitet forskelle ved afspilning fra itunes naar der blandet er mp3 downloads i 192 kbps og lossless filer.
Koerer saavel lossless filer som mp3 filer fra onkyo ipod transport coax digitalt ind i M2 eren og det lyder stadig helt forrygende... Men de sidste milimeter er man jo altid interesseret i.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså lossless er langt bedre end 192 kbps, men har du fx. 320 kbps MP3 eller MP4 så er forskellen op til lossless formater ikke stor. Du skal have et
ret godt system for at kunne høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
Richf**ker Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg har samme erfaring. fra standard mp3 kvalitet op til lossless er der et stort spring det er tydeligt at hoere. jeg har valgt et setup uden ret mange forstyrrende elementer saa at sige. ipod touch gennem onkyo transport nds1 coax digital ind i M2. Qed kabler til Dynaudio speakers.. hold da k.. hvor det spiller.
Har iovrigt her til aften forsoegt og testet lydkvalitets forskel paa DAB og netradio. Selvfoelgelig er der forskel, men da jeg formoder og haaber at netradio snart streames i 192 eller hojere kvalitet, saa koeber jeg ikke en DAB tuner i denne omgang med lader min ipod touch streame det .. igen samme vej ind i M2 eren. Aarsagen er mest at jeg kan leve med den lidt daarligee netradio streamet kvalitet da det er naar anlaegget bare skal koere i bagggrunden .. for det meste.
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder meget interessant! Spændende om jeg vil kunne høre forskel. Så vidt jeg kan se, så justerer den lydniveauet på filerne. Det kan ikke bare være, det lyder godt, fordi lyden er højere? Det er jo et kendt "trick" på cd, tv-reklamer osv. Anyways, det skal da tjekkes ud!
Fandt dette link, så Play kan styres via iPhone og iPod Touch, hvilket er et must for mig.
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kigger lige med
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan høre er der ingen forskel på level mellem iTunes og Play. Play lyder bare bedre. Om den lyder mere rigtigt er spørgsmålet.
Hvis man vil prøve Amarra kan man downloade den nyeste version her: http://sonicstudio.net/amarra/support.html
Den overtager afspilningen fra iTunes så lyden går igennem Amarra systemet i stedet for iTunes. Amarra lyder så endnu bedre end Play, men
koster jo altså omkring 1000 dollars. Husk nu at Amarra kun virker på AIFF/WAV eller Apple Lossless filer, og gennem Amarra vinduet kan man
super let lave en A/B test mellem Amarra og iTunes.
Der er vist andre lignende systemer på vej, tilsyneladende til billigere penge. Man kan læse mere på
http://www.computeraudiophile.com/
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 09 December 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
1.000 dollar er lidt over budget :-)
Men interessant hvis billigere/gratis løsninger kan optimere lyden på mit anlæg. Funktionaliten med at kunne styre musikken via iPod Touch er dog vigtigere end lydkvaliteten for mig, så skal lige have set på, om det funker med det der Buddy-halløj. Om om jeg da overhovedet kan høre forskel ;-) Tak for tip!
|
| Til top |
|
| |