| Forfatter |
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linn har efterhånden en stor portefølje af produkter, som kan streame musik. I mine øjne kan de:
1. Modtage data fra en NAS via Ethernet (ikke trådløst) 2. Konvertere fra digial til analog (D/A konverter)
Det samme kan en Squeezebox 3 (og andre produkter i samme familie), blot til en brøkdel af prisen og de er langt mere brugervenlige og fleksible. DAC og strømforsyning i SB3 er selvfølgelig ikke på højde med Linn's, men hvis man kobler en ekstern DAC på, har jeg svært ved at se hvad man får mere hos Linn til en meget meget højere pris? Der er hverken indbygget cd-afspiller eller NAS.
Jeg har hørt argumenter om:
1. SB3 modtager ikke data godt nok. Sludder, der er tale om netværksprotokoller, som er designet til at få alle data med. 2. SB3 kan ikke afspille 24 bit filer. Nej, men alle mine cd'er er også kun i 16 bit og musik i flere bit er stort set ikke tilgængelig.
Til SB3's fordel kan nævnes:
1. Softwaren er under konstant udvikling og salgstallene gør, at der afsættes mange ressourcer hertil. Ingen, hverken Linn eller Naim kan være med på den front. Der benyttes open source og der udvikles konstant nye applikationer. 2. Der kan suppleres med SB Touch, SB Duet, SB Boom etc. SB Duet er fx en langt federe fjernbetjening end den der følger med til Linn. Hvor nemt er det lige at navigere mellem 1.000 cd'er på det lille display Linn har fra sofaen?
Hvis Linn lavede et komplet system a la NaimUniti med cd-afspiller, indbyggede harddiske, internet radio, fm/dab, forforstærker og mulighed for at rippe direkte fra cd til harddisk, kunne jeg klart se fordelene. Hvad er det jeg ikke kan se ved de nuværende produkter?
__________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Hvad er det jeg ikke kan se ved de nuværende produkter?
|
|
|
Udover at detaljerne i din gennemgang er lidt fejlbehæftet, så er jeg ikke sikker på at jeg forstår hvad spørgsmålet drejer sig
om?
Linn har i øvrigt også denne som minder meget om Unity:
Majik DS-I
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
solu skrev:
|
|
|
Udover at detaljerne i din gennemgang er lidt fejlbehæftet, så er jeg ikke sikker på at jeg forstår hvad spørgsmålet drejer sig
om?
Majik DS-I
|
|
|
Hvilke detaljer er fejlbehæftet? Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til 119.000 kr? __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
solu skrev:
|
|
|
Majik DS-I
|
|
|
Nej, den minder ikke om Uniti. Majik DS-I kan streame fra en NAS og har indbygget integreret forstærker - ikke mere. Uniti er en forstærker, cd-afspiller, streamer, FM/DAB radio, kan afspille internetradio og kan benyttes som DAC. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Hvilke detaljer er fejlbehæftet?Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til 119.000 kr? |
|
|
Bedre lydkvalitet ikke andet.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
bhaagensen skrev:
solu skrev:
|
|
|
Udover at detaljerne i din gennemgang er lidt fejlbehæftet, så er jeg ikke sikker på at jeg forstår hvad spørgsmålet drejer sig om?
Majik DS-I
|
|
|
Hvilke detaljer er fejlbehæftet?
Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til 119.000 kr?
|
|
|
Du kunne jo eventuelt prøve at lytte til dem? Hvis du kan høre forskel, så har du svaret på hvad du får for pengene... Og hvis ikke, så står det dig heldigvis frit for at fravælge Linn.
Mht. til detaljerne, så kan Linn styres af en iPod Touch, hvilket med den fine store skærm giver en rigtig god oplevelse. Og derudover så bliver der også fra Linn's side kontinuerligt udviklet på software - der er eks. kommet i hvert fald 3 opdateringer inden for det sidste års tid...
Vh Lars
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
solu skrev:
Hvilke detaljer er fejlbehæftet?Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til 119.000 kr? |
|
|
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Kan du ikke komme med noget lidt mere nuanceret? Ved du hvad boksen består af? Er det et netkort og en DAC? __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
Du kunne jo eventuelt prøve at lytte til dem? Hvis du kan høre forskel, så har du svaret på hvad du får for pengene... Og hvis ikke, så står det dig heldigvis frit for at fravælge Linn.
|
|
|
Ja, men du svar kan du jo give til stort set alle spørgsmål på hifi4all - hvad skal vi så diskutere? Jeg gider heller ikke smage alle vin i verden for at finde den jeg bedst kan lide...
Lars_B skrev:
Mht. til detaljerne, så kan Linn styres af en iPod Touch, hvilket med den fine store skærm giver en rigtig god oplevelse. Og derudover så bliver der også fra Linn's side kontinuerligt udviklet på software - der er eks. kommet i hvert fald 3 opdateringer inden for det sidste års tid... |
|
|
Ja Linn udvikler også løbende, men de har på ingen måde det samme antal udviklere som Logitech, som jo er open source. Her kommer der stort set ny udgave hver uge. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Jonas bojer skrev:
solu skrev:
|
|
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Kan du ikke komme med noget lidt mere nuanceret? Ved du hvad boksen består af? Er det et netkort og en DAC? |
|
|
Ved det faktisk ikke og det interssere mig slet ikke hvad den består af. Uden på kassen kan jeg se både noget plastik, et display og noget bukket metal der er malet. Så ved jeg den streamer fra en Harddisk og lyder p***e godt.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Nej, den minder ikke om Uniti. Majik DS-I kan streame fra en NAS og har indbygget integreret forstærker - ikke mere. Uniti er
en forstærker, cd-afspiller, streamer, FM/DAB radio, kan afspille internetradio og kan benyttes som DAC. |
|
|
Fair nok: "minder meget om" er nok en overdrivelse. Men Majik DS-I har nu også integreret forstærker, og digitale indgange og
kan fungere som DAC. Men Uniti har derudover, som du nævner, cd og radio.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Hvilke detaljer er fejlbehæftet? |
|
|
Squeezebox kan godt afspille 24bit, det du mener er formendtelig højere end 48kHz (96kHz for Transporter og Touch)
samplingrate.
Uniti har ikke indebygget harddisk.
Det er rigtigt at Squeezebox softwaren til dels er opensource (et princip jeg selv er stor tilhænger af), men man skal nu passe
på med at drage videre konklusioner om softwaren ud fra det. Dels er væsentlige dele af softwaren 100% under Logitechs eje
og kontrol. Dels er der licensproblemer som gør at 3. parts udviklere er meget utilfredes pt. Dels er der i dag faktisk meget få
aktive 3. parts udviklere (mindre end en håndfuld). Dels er dele af den forhenværende udviklingsstab flyttet væk, således at
den gruppe som er tilbage er virkelig presset blot med de allermest nødvendige opgaver. Der er ivrig debat omkring alt dette
på slimdevice-forumet.
Som sagt, det var detaljer relativt til trådens emne...
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
Mht. til detaljerne, så kan Linn styres af en iPod Touch, hvilket med den fine store skærm giver en rigtig god
oplevelse. |
|
|
Det kan Squeezebox (og Sonos, og Mac (iTunes), og snart??? Naim, og ...) nu også.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Jonas bojer skrev:
solu skrev:
Hvilke detaljer er fejlbehæftet?Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til
119.000 kr? |
|
|
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Kan du ikke komme med noget lidt mere nuanceret? Ved du hvad boksen består af? Er det et
netkort og en DAC? |
|
|
Jeg er nu meget enige i Jonas Bojer, selvom jeg nok ville sagt "formendtelig bedre lydkvalitet". Det er vel det samme svar
som spørgsmålet: "Hvad får man extra i en Naim CD555 til 164000kr i forhold til Føtex's billigste cd-maskine" leder an til...
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
solu skrev:
Jonas bojer skrev:
solu skrev:
Hvilke detaljer er fejlbehæftet?Mit spørgsmål er: Hvad får jeg ekstra i en Linn DS maskine, som koster fra 11.000 kr. til
119.000 kr? |
|
|
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Kan du ikke komme med noget lidt mere nuanceret? Ved du hvad boksen består af? Er det et
netkort og en DAC? |
|
|
Jeg er nu meget enige i Jonas Bojer, selvom jeg nok ville sagt "formendtelig bedre lydkvalitet". Det er vel det samme svar
som spørgsmålet: "Hvad får man extra i en Naim CD555 til 164000kr i forhold til Føtex's billigste cd-maskine" leder an til...
|
|
|
Både og. Sagen er, at en Linn DS og SB3 mere nærmere sig computerudstyr end hifi. Mit spørgsmål gik derfor på, er der andet end et netkort og en DAC i en Linn DS? I så fald vil en SB3 + god DAC i mange tilfælde være bedre. Jeg kan og vil ikke selv sammensætte en forstærker, cd-afspiller eller tuner - men med Linn DS har jeg svært ved at se hvad jeg får til prisen. Jeg kan lade være med at købe produktet ja, men nu vil jeg sådan set godt have en god streamer, så jeg forsøger at finde ud af, om jeg har overset noget. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
bhaagensen skrev:
solu skrev:
Jonas bojer skrev:
solu skrev:
119.000 kr? |
|
|
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
netkort og en DAC? |
|
|
|
|
|
Både og. Sagen er, at en Linn DS og SB3 mere nærmere sig computerudstyr end hifi. Mit spørgsmål gik derfor på, er der andet end et netkort og en DAC i en Linn DS? I så fald vil en SB3 + god DAC i mange tilfælde være bedre. Jeg kan og vil ikke selv sammensætte en forstærker, cd-afspiller eller tuner - men med Linn DS har jeg svært ved at se hvad jeg får til prisen. Jeg kan lade være med at købe produktet ja, men nu vil jeg sådan set godt have en god streamer, så jeg forsøger at finde ud af, om jeg har overset noget. |
|
|
Hvordan er en SB3 og en DAC bedre? Linn gør meget udaf den digitale behandling af lydfilen før DAC'ne, og det er her de fleste ting skal gøres ordentligt. En DAC kan ikke behandle signalet eller gøre signalet bedre end den får det fra Afspilleren.
Er det eneste ikke blot at lytte?
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
En DAC kan ikke behandle signalet eller gøre signalet bedre end den får det fra Afspilleren.
Er det eneste ikke blot at lytte?
|
|
|
En DAC kan lige så godt som Linn, eller andre, behandle signalet både før og efter konvertering som den lyster.
Det sidste: Jada!
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Mit spørgsmål gik derfor på, er der andet end et netkort og en DAC i en Linn DS? I så fald vil en SB3 + god
DAC i mange tilfælde være bedre. |
|
|
Igen, hvad er forskellen fra cd-drev til x og x * 100k kroner? Et (integreret) cd-afspiller er jo ikke andet end et drev + DAC;
for nu at holde det indenfor din terminologi.
Lad det være sagt. Jeg er enig i dit sentiment. Forudsat at nogle grundlæggende tekniske betingelser er opfyldt vil jeg ikke
have noget problem med at bruge en billig masseprodukt streamer som digital kilde i de bedste af anlægg. Andre påstår (og
det kan ikke kategorisk afvises) at der er alskens hørbare forskelle mellem (gode) digitale kilder...
Jeg tror at hvis man før syntes at lyden fra Linn's cd-afspillere var 100.000 kroner værdt, jamen så er den stadig det i DS. For
investeringen fås Linn-lyden + de andre ting som følger med (brand/design/etc), og det er det samme for DS.
Linn laver sikkert triksy-miksy for at få lyden som de vil have den. Det kan alle andre også gøre. Spørgsmålet er hvem der
gør det godt og sådan som man personligt kan foretrækker det.
Jeg anser det med streaming som en todelt udfordring. Transport og konvertering (herunder signalbehandling både på den
analoge og den digitale side). Af de grunde du nævner i din 1. post synes jeg at Squeezebox er bedst til transport. Da
transport også er den computer-agtige side af ting er det også meget mere firkantet hvad godt og skidt er her. Men pointen er
måske at næsten alle kan lave noget der leverer et godt nok digitalt signal. Til konvertering er det mere uoverskueligt. Er man
til klassisk hi-fi er jeg sikker på at Linn's DS og Naim's nye DAC leverer varen. Men dette er også den del hvor det er sværere
at tale om rigtigt og forkert. Her er det mere rum for at trylle, noget som de erfarne hi-fi produsenter måske er bedre til.
Så hvad? Hvis du finder en DAC spiller som du kan lide det, så mener jeg at den + SB3 er supert. Hvis du er hooked på Linn's
lyd, så får du sikkert den ved at købe DS. Måske er Linn bedre til at lave god lyd, men det er altså ikke fordi de kan noget
som ikke er principelt muligt med DAC + SB3. Altså, der skal lyttes :)
Tilfoejet: Andre mener andet, se fx:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=78837&PN=1
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Hvordan er en SB3 og en DAC bedre?
|
|
|
Jeg siger ikke at det er bedre, men alt efter hvilken DAC man benytter, vil jeg mene at man kan få kvaliteten som man vil (betale for). Jeg vil dog stadig mene en SB3 er mere fleksibel mht. softwaren, men det er en smagssag.
Jonas bojer skrev:
Linn gør meget udaf den digitale behandling af lydfilen før DAC'ne, og det er her de fleste ting skal gøres ordentligt. En DAC kan ikke behandle signalet eller gøre signalet bedre end den får det fra Afspilleren.
|
|
|
Det tror jeg er ren marketing. Hele pointen med at streame er jo, at man én gang for alle indlæser data fra sit medie. Bruger man det rigtige program og et ok drev, vil man være tæt på 100%. Dernæst overføres data fra harddisk til DAC og den proces foregår altid perfekt - det sørger protokoller og software for. Her har kabler og komponenter intet at sige - selv den billigste computer kan læse et Word-dokument perfekt, altid og hver gang. Så hvis jeg har gemt "10101" på min harddisk, er det også hvad min DAC modtager. Derfor kan jeg ikke se hvad Linn skulle gøre FØR konveteringen, med mindre de modificerer de originale informationer og dermed farver lyden. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Jonas bojer skrev:
| Hvordan er en SB3 og en DAC bedre? |
|
|
Jeg siger ikke at det er bedre, men alt efter hvilken DAC man benytter, vil jeg mene at man kan få kvaliteten som man vil (betale for). Jeg vil dog stadig mene en SB3 er mere fleksibel mht. softwaren, men det er en smagssag.
Jonas bojer skrev:
Linn gør meget udaf den digitale behandling af lydfilen før DAC'ne, og det er her de fleste ting skal gøres ordentligt. En DAC kan ikke behandle signalet eller gøre signalet bedre end den får det fra Afspilleren.
|
|
|
Det tror jeg er ren marketing. Hele pointen med at streame er jo, at man én gang for alle indlæser data fra sit medie. Bruger man det rigtige program og et ok drev, vil man være tæt på 100%. Dernæst overføres data fra harddisk til DAC og den proces foregår altid perfekt - det sørger protokoller og software for. Her har kabler og komponenter intet at sige - selv den billigste computer kan læse et Word-dokument perfekt, altid og hver gang. Så hvis jeg har gemt "10101" på min harddisk, er det også hvad min DAC modtager. Derfor kan jeg ikke se hvad Linn skulle gøre FØR konveteringen, med mindre de modificerer de originale informationer og dermed farver lyden. |
|
|
Ja har hørt samme argumenter omkring digital kabler og digital udgange på CD og DVD afspillere. Selvom det er 10101001010110010 der transporteres så er der forskel selv på f.eks. digitale kabler. Hvorfor ved jeg ikke men forskellen høres tydeligt. Alt signal behandling er vigtig også i afspilleren for DAC'en.
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ja har hørt samme argumenter omkring digital kabler og digital udgange på CD og DVD afspillere. Selvom det er 10101001010110010 der transporteres så er der forskel selv på f.eks. digitale kabler. Hvorfor ved jeg ikke men forskellen høres tydeligt. Alt signal behandling er vigtig også i afspilleren for DAC'en.
|
|
|
Det er nøjagtigt den samme diskussion, som i tråden om CD afspillerens betydning. Det digitale signal er ikke kun binært, men også timing. Hvis timingen bliver forstyrret feks. af støj fra en strømforsyning, så kan kan det høres. Men hvor meget det høres vil selvfølgelig afhænge af resten af din afspillekæde. F.eks. kan flervejshøjtalere mudre timinginformationen så forskellen ikke høres så let. Der hvor jeg hører forskellen er hvor autentisk instrumenter lyder og ruminformation på indspilninger. Her er timing meget essentiel og vores ører meget sensitive og meget små forskelle kan høres. Mine højtalere er baseret på fuldtonenheder og dermed uden delefilter. Mvh, Hans
|
| Til top |
|
| |