Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rotel Klasse D forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nisu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 08 December 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hello,

Jeg er ret grøn på området. Jeg har læst et par artikler om de forskellige klasser indefor forstærkere. Jeg kunne bare godt tænke mig at høre med jeresd egne ord, hvordan en klasse D forstærker er anderledes fra klasse A og B forstærkere rent lydmæssigt?

Den aktuelle forstærker er Rotel RB-1572. Evt nogle med erfaring?

Sætter pris på hvert et svar.

Til top Vis Nisu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nisu

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Rotels klasse D forstærkere er bygget med B&O's Icepower moduler. Du kan finde meget mere om disse ved at søge i dette forum.

Klasse D forstærkere har typisk lavere forvrængning i bas- og mellemtoneområdet end klasse A og A/B. I diskantområdet vil en god klasse A forstærker ofte lyde bedre end klasse D.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej Nisu

Styr på energiforbruget med ICEpower® Bang & Olufsens forstærkerteknologi giver større ydeevne med et mindre energiforbrug.

Hvor almindelige klasse AB forstærkere under optimale forhold kan opnå en effektivitet på op til 40%, kommer en ICEpowerforstærker op på 96-97%  ved fuld efekt - og målet er at nå endnu højere op, specielt ved lave udgangseffekter, hvor forstærkeren typisk opererer. Samtidig taler vi om et dynamikområde på 120 db, så selv den mest krævende musikform kan gengives realistisk. 

I klasse AB forstærkere skal varmen væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.

Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker. Det betyder, at forstærkeren på grund af den mindre effekttilførsel producerer langt mindre varme, hvorfor det ikke er nødvendigt med store køleplader. Miljøfordelene ses altså både ved det reducerede energiforbrug men også ved, at der spares materialer til køleplader.

Sammenligner man en BeoLab1, som er udstyret med ICEpower®, med et tilsvarende af Bang & Olufsens produkter, BeoLab Penta (uden ICEpower®), bliver miljøfordelene på effektforbruget meget tydelige.

Hvor BeoLab Penta bruger 24 W, når den er tændt, bruger BeoLab1 kun 14 W. Effektforbruget er altså faldet med 40 %, og det selvom BeoLab 1 har en maksimal ydeevne på hele 600 W mod kun 150 W i BeoLab Penta.

ICEpower A/S  

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Hvor almindelige klasse AB forstærkere under optimale forhold kan opnå en effektivitet på op til 40%, kommer en ICEpowerforstærker op på 96-97%  ved fuld efekt

Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker.

Skal du låne en lommeregner??

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 December 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Delaney

Kontakt:

Bang & Olufsen ICEpower a/s
Gl. Lundtoftevej 1b
DK-2800 Kgs. Lyngby
Denmark

Tel. [45] 96 84 11 22
Fax [45] 96 84 57 99

ICEpowerinfo@bang-olufsen.dk

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Peter Pan skrev:
Hvor almindelige klasse AB forstærkere under optimale forhold kan opnå en effektivitet på op til 40%, kommer en ICEpowerforstærker op på 96-97%  ved fuld efekt

Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker.

Skal du låne en lommeregner??

Mon ikke PP mener at tomgangsforbruget i en klasse-D forstærker er en tiendedel af hvad en tilsvarende klasse-AB forstærker ("tilsvarende" = samme nominelle udgangseffekt)?...

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 09 December 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

D'herrer!

Er det væsentlige i denne tråd ikke i højere grad, hvordan Klasse D lyder i forhold til andre teknologier? Det er fint nok, at det er strømbesparende, men hvis det lyder aht., så kan det være lige meget.

Jeg er ejer af en eAR502-REF fra Acoustic Reality, og jeg synes den lyder fint. Masser af dynamik, kraft og overskud, plads til detaljer, fint perspektiv mm.

Jeg kunne godt tænke mig at kende andres erfaringer med denne forstærker.

Venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Sendt: 10 December 2009 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Nu er det meget vanskeligt generelt at sige hvordan klasse-D lyder i forhold til klasse A/B/AB. Det lader sig simpelthen ikke gøre. Der findes imidlertid masser af test af klasse-D produkter tilgængelige - og endnu flere af konventionelle forstærkere - og det var jo et sted at starte.

Min egen erfaring er at klasse-D KAN lyde mere uanstrengt, "potent" (specielt i bassen) og derfor umiddelbart mere "imponerende" end klasse AB konstruktioner. Omvendt kan et mindre godt klasse-D design også blive trættende at lytte til i længden.

ICEPower hører efter min erfaring helt klart til de bedre klasse-D konstruktioner - sådan, i generelle termer.

degofedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Sendt: 10 December 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Nisu skrev:
Den aktuelle forstærker er Rotel RB-1572. Evt nogle med erfaring?

En bruger skriver lidt om den her
Til top Vis degofedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af degofedal

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 December 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at kende andres erfaringer med denne forstærker.

Venlig hilsen Jens

Jens Mortensen

Jeg har nu i tre år benyttet ASP 500 Watt / 4 ohm ICEpower moduler, og de ligger også i eAR502-REF.

ICEpower moduler skal tilspilles før de lyder godt. Når det er gjort over en måneds tid, oplever man et godt og præcis lydbillede med detalje rigdom og masser af dynamik. De mange watt giver også en perfekt styring af højttaler med høj drift effekt.

Som front højttaler benytter jeg et sæt passive BeoVox Penta højttaler, hvor bassen bliver suppleret med en ACE-BASS subwoofer. Jeg oplever aldrig øre træthed, selv om jeg lytter til musik i timer. Jeg er så glad for den måde forstærkerne formidle lyd på, så jeg har købt endnu to stk. ASP 500 Watt ICEpower moduler, som ligger på lager hvis de to første moduler en dag skulle står af.  

Mit set-up.   Mvh.

Nisu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2009
Sendt: 10 December 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar.

Peterpan - Nu har jeg søgt en masse på dette forum, og har du en fetish for B&O? Det ser sådan ud..

Så jeg kan rolig investere i sådan en til et sæt B&W CM9 eller B&W CM7+PV1 ?

Til top Vis Nisu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nisu

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 December 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes