| Forfatter |
|
Mikkel2 Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjælp!!
Jeg har nu brugt en hel del timer på at få min Sonos enhed til at forstå at den skal tilgå min NAS-server som jeg ellers pænt og fint har udstillet på mit trådløse netværk og som iøvrigt virker helt normalt for andre klienter.
Det er ikke lykkedes helt godt at få Sonos til at forstå at den må tilgå det share jeg har min musik i på NAS'en - og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor!
Det er mao. en opsætnings-ting og det er helt sandsynligt at det er mig der har klokket i noget. Men i det step hvor jeg skal vælge et musik bibl. for den forstår den KUN filer på min PC og ikke det share jeg stikker den - selvom den pænt foreslår de servere jeg har på mit netværk (1).
Fejlmedd. er: "The computer 'LACIE-2BIG' cannot be found. Make sure the computer is on your network, or check firewall settings."
Jeg har checket samme UDEN firewall.
Det står tydeligt i Sonos-setuppen godt nok at filerne/sharet skal være delt og tillade anonym adgang.
Jeg er usikker på om det er det jeg har sat forkert op...
Hjælp vil være rigtig påskønnet her...
vh. Michael
Nb. Jeg laver disse ting med et netværkskabel mellem Sonos-enheden og min pc. Pc'en er i fin forb. m. NAS serveren! Er det ikke sådan man skal gøre? __________________ M. Mogensen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din PC og Sonos er forbundet med et kabel, og din NAS er på et trådløstnetværk, så er Sonos'en ikke på samme netværk, som NAS'en, hvilket jo ganske godt svare til fejlmeddelelsen.
Din Sonos skal forbindes direkte til det trådløse netværk, og have et IP nummer på dette, så burde alle enheder på det trådløse kunne "se" hinanden.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men, men, men... hvordan skal jeg så kunne betjene sonos-softwaren imens? Den genkender umiddelbart kun Sonosenheden hvis de er kabelforbundne?! Sonos enheden har jo kun eet netværksstik?!
Det er jo et step i en wizard det her og jeg formoder at man i et senere step skal fortælle den at den "skal leve trådløst" ?
vh. Michael.
__________________ M. Mogensen
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foreslå du prøver et kabel fra din sonon til din router i opstarts fasen (da du ikke er på samme netværk som tidligere nævnt, går ud fra din pc er på nettet trådløst), men jeg troede at hele ideen var at det skulle være nemt og man ikke behøvede kabler.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder det sådan sammen: Nas og Sonos til router ? pc'ens kabling til router er mindre afgørende.
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, nu skal jeg da sige, at jeg overhovedet ikke kender til Sonos, og hvordan den opsættes.
Men rent netværkteknisk, så skal Sonos maskinen på det trådløse netværk, før den kan "se" din NAS. Så måske du bare skal fortsætte, og når den så er kommet på det trådløse netværk, så kan du få lavet tilknytningen til musikbiblioteket.
Kan du ikke betjene Sonos-softwaren via det trådløse netværk? Det rigtige er, at Sonos, PC og NAS er på det samme netværk - i dit tilfælde det trådløse.
|
| Til top |
|
| |
SOSFarum Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos og NAS skal tilsluttes router/switch med kabel ellers kommer det ikke til at virke.
Det er først efter 1. Sonos er tilsluttet netværk med kabel at der oprettes et Sonos trådløst netværk som kun Sonos enheder benytter.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
I'm still confused but on a higher level...
Fact 1: Jeg kan ikke betjene Sonos setup sw uden at være i kabelforb. med den. Trækker jeg det (i den tro Sonos identificerer mit netværk) siger sw'en at der ingen Sonos enhed er.
Nu er jeg på arb. men såvidt jeg husker er der kun eet netværks stik. Dermed er det jo optaget nu.
Så jeg kobler istf. PC og Sonos sammen - nu virker SW fint med Sonos og jeg kan køre wizarden igennem. PC'en er på netværket trådløst og kan fint identificere NAS'en. Desuden kan SW SE det pågældende netværksdrev - den *foreslår* det og accepterer at jeg vælger det share jeg vil.
Næste trin fejler så med den fejl medd. jeg har skrevet ovenfor.
Jeg må tænke et eller andet forkert... men hvad...
Jfv. manualen skal jeg ikke først fortælle Sonos om netværkets/NAS-svr's IP mv. Så havde det været logisk... ihhggh!
vh. Michael.
__________________ M. Mogensen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vigtigt, at Sonos, NAS og PC er på samme netværk - enten det trådløse, eller via kablel til router. At forbinde PC med kabel direkte til Sonos, duer ikke, da disse 2 maskiner så blot laver deres eget netværk, som ikke umiddelbart kan "se" NAS'en.
At din Sonos SW - som jeg antager, afvikles på din PC - kan se NAS'en og foreslår denne, er at softwaren kan se NAS'en via det trådløse; men når denne indstilling sendes til Sonos'en, så kan denne ikke "se" NAS'en, da den kun er på det trådløse.
Jeg forstår godt du bliver forvirret, netværks opsætninger er ikke altid helt gennemskuelige. Så derfor, få alle enheder på samme netværk.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil stadig holde på at løsning er at trække et kabel fra din sonos til din router og IKKE til pc'en. Din pc er ikke beregnet til at agere router mellem nas'en og din sonos. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK Ney_ og erlingt.
Jeg må se på hvordan Sonos forstår den er medl. af netværket. Er der nogen der ved om man har en admin-side til sonos'en - i lighed med til netværk og router?
Jeg forstår ikke lige rent intuitivt hvorfor så ikke wizard'en ikke først gik gennem det skridt ... dvs. "nu skal vi lige finde dit (trådløse) netværk for Sonos-to-see" ...
Jeg mener jeg helt mekanisk har gennemført de steps som opsætningen siger - men OK jeg må prøve igen. DA jeg begyndte det hele VAR den faktisk koblet direkte (med kabel) til routeren for at kunne modtage SW-opdateringen. Det gik helt 100% glat.
men summa sumarum:
1. Opsæt Sonos til trådløst netværk (hvordan?) 2. Kør wizard igen.
vh. Michael. __________________ M. Mogensen
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel2 skrev:
|
DA jeg begyndte det hele VAR den faktisk koblet direkte (med kabel) til routeren for at kunne modtage SW-opdateringen. Det gik helt 100% glat.
|
|
|
Må man spørge hvorfor du så har skiftet når det virkede første gang? __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke helt huske grunden. Må prøve igen - tror det var fordi jeg mistede forbindelsen til enheden - jeg prøver igen forfra...
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes jeg har prøvet alt nu og jeg opgiver.
Vil bere benytte lejligheden for at sige tak for hjælpen til jer. Jeg kontakter en tekniker fra Sonos im. Jeg forstår simpelthen ikke hvad jeg skal.
vh. M. Mogensen __________________ M. Mogensen
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel2 skrev:
|
Jeg syntes jeg har prøvet alt nu og jeg opgiver.
Vil bere benytte lejligheden for at sige tak for hjælpen til jer. Jeg kontakter en tekniker fra Sonos im. Jeg forstår simpelthen ikke hvad jeg skal.
vh. M. Mogensen
|
|
|
Det er nok fornuftigt. Men stadig ærgeligt vi ikke kunne hjælpe  __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Sportsguitarist Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhederne skal også være i samme arbejdsgruppe...
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkel2, post lige sonos svaret her, jeg er meget intereseret.
Fra min side (har ikke selv sonos, men har anbefalet det til venner, der købte det og er glade) kan jeg have en fornemmelse af
at du ikke behøver at blande pc´en ind i billedet. Sæt NAS´en til en router, som sonos kan se.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsningen er formentlig fundet!
Jvf. HiFi Klubben mangler jeg en ZoneBridge som er en Sonos enhed der ERSTATTER den påkrævede kablede forbindelse der skal forefindes hvis en ZonePlayer skal virke alene. Det vidste jeg ikke og derfor skal jeg hente sådan en i dag.
Min forståelse af setuppet var at en ZonePlayer alene kunne gå på netværket (som en alm. comp.) - men altså nixen bixen! Så kræves kabel! Det der derfor skal ske nu er at jeg skal have en kablet zone-bridge til til min router og til denne skal NAS-srv. så tilsluttes. Det er så bridgen der fremover taler med enhed 1, 2, 3, ... N.
Svaret var mao.: Mindst EN Sonos-enhed skal være kabelforbundet med routeren (WLAN) og det er typisk bridgen!
Sååå man kan vel sige taaak for oplysningen! Og desuden er det åbenbart noget "man bare ved" for det nævnes ikke med ét ord i vejledningen af opsætningen hvor det nærmest bare omtales som en WLAN-booster (hvad det *også* er).
Godt så!
Men jeg er glad igen - der røg bare lige 2 dages arbejde - men jeg fik da sat mig godt ind i shares og rettigheder mv..
Husk det hvis du skal opsætte noget lign.!
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael,
Har lige læst om dine problemer nu - og vil bare lige henvise til Sonos' egen website http://www.sonos.com, hvor man meget pædagogisk har små
video-clips som beskriver hvordan Sonos sættes op (bl.a. også den lille detalje med en kabel-connected Bridge som start-punkt). Og så indeholder
siden også en ganske udmærket FAQ-del (jeg havde selv problemer med at connecte en Apple Time Capsule, men fandt svaret dér).
Held og lykke fremover med din Sonos - det er et super produkt, men kan en sjælden gang imellem give lidt udfordringer....
/Prinds
|
| Til top |
|
| |
Mikkel2 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fulde svar fra HiFi Klubben
Ud fra det jeg læser lyder det som om du piller din ZP90 fra Routeren når du har sat det op, det må du ikke du skal altid have EN sonos boks som er med kabel på routeren. Så prøv at sætte din ZP90 til routeren og din NAS sætter du ind i ZP90. Hvis du ikke skal have din ZP90 der hvor routeren er så skal du bytte denne ud med en brigde (BR100) og så burde det virke. Men skriv vis det ikke virker eller jeg har misforstået dit problem.
(min understregning)
vh. Michael __________________ M. Mogensen
|
| Til top |
|
| |