Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 05:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: HDtracks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 December 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Er der mon nogen der ved hvad der skal til for at få udbytte af det musik der er på denne side?

https://www.hdtracks.com/index.php?file=staticpage&pagen ame=faq

Hvad skal bruge til at lagre det på?

Hvad skal man bruge for at afspille det?

-Jeg aner det ikke, kan mærke alderen trykker

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Er der mon nogen der ved hvad der skal til for at få udbytte af det musik der er på denne side?

https://www.hdtracks.com/index.php?file=staticpage&pagen ame=faq

Hvad skal bruge til at lagre det på?

Hvad skal man bruge for at afspille det?

-Jeg aner det ikke, kan mærke alderen trykker

Det er jo download der er tale om her. Så du skal have en computer med godt lydkort eller en netværksafspiller (Squeezebox, Transporter , Linn netværksafspilleere o.s.v).

For at få de fulde udbytte skal din netværksafspiller kunne håndtere 24/96 format. Men så får du også en på opleveren. Der er virkelig tale om HØJ opløsning her. Desuden er ingen af de albums du kan købe på HD-tracks ofre for "loudness war". De er alle super mastered. Ellers ligger Chesky(som ejer siden) heller ikke navn til. Det eneste ærgelige er at udvalget er begrænset....

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke downloade fra sin normale computer og så ned på et USB og så indkøbe et apparat der er sat til HIFI anlægget som der er USB indgang i og som så klarer resten?

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Har ledt lidt på nettet og fundet et White paper fra Naim:

http://www.naim-audio.com/download/Naim_DAC_White_Paper_Aug_ 2009.pdf

Som det fremgår af side 10 kan man bruge USB memory stick, men kun for WAV filer med sample rate op til 768 kHz, og det er vel næppe nok til at afspille 96 khz/24bit HDtracks? Er der andre DAC der kan håndtere 96khz/24 bit fra USB memorystick?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 December 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Der er masser af udstyr der kan afspille musik/video fra USB diske. Men det meste understøtter kun "standard" lyd (16 bit og max 48kHz).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Der er masser af udstyr der kan afspille musik/video fra USB diske. Men det meste understøtter kun "standard" lyd (16 bit og max 48kHz).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Tak for svart, men hvordan får man så musikken fra FLAC filformatet og ud i højtalerne? Jeg vil jo ikke have en computer ind i min stue, og heller ikke trække kabler fra kontoret til stuen

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 December 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Den Naim DAC understøtter 24/96, og kan afspille FLAC direkte fra USB hukommelse. Dertil skal det siges at den er brænd fed. Fik demo af den i
Lydportalen Kgs. Lyngby. Er klart på min ønskeliste...

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 December 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Kom lige i tanke om at den også kan hente lyd digitalt fra en tilsluttet iPod. Lidt nemmere end at bladre på et USB stik uden skærm ;)

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

mcs_5 skrev:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Tak for svart, men hvordan får man så musikken fra FLAC filformatet og ud i højtalerne? Jeg vil jo ikke have en computer ind i min stue, og heller ikke trække kabler fra kontoret til stuen

En Transporter kan være løsningen her. Lagring af filer kan så ske på en NAS server, så behøver computeren ikke at være tændt, når du spiller musik. Det foregår trådløst fra NAS til Transporter.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Callesoroe, jeg skal lige have det skåret lidt i pap. Som jeg ser der er der følgende steps:

1. Download af 24/96 fil med alm. computer.

2. Fra alm. computer til NAS server. Kan det ske trådløst? Jeg går ud fra den er på netværket og er en form for harddisk?

3. Fra Nas server med kable til Transporter. Er det USB kabel?

4. Fra Transporter til forforstærker.

Der skal altså skaffe 2 fysiske objekter, en NAS server og en Transporter. Jeg går udfra at det er sådan du har det i dit setup med ReadyNas Duo musicserver og Logitech Transporter?

Jeg ved det er mang spm. men 10 øren er altså ikke lige faldet endnu.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Callesoroe, jeg skal lige have det skåret lidt i pap. Som jeg ser der er der følgende steps:

2. Fra alm. computer til NAS server. Kan det ske trådløst? Jeg går ud fra den er på netværket og er en form for harddisk?

Der skal altså skaffe 2 fysiske objekter, en NAS server og en Transporter. Jeg går udfra at det er sådan du har det i dit setup med ReadyNas Duo musicserver og Logitech Transporter?

1/ Ja
2/ Idéen er, at du ligger musikken på en NAS, der så står tændt og streamer musik til dac (f.eks. Transporter). Så slipper du for at have din pc tændt.
3/ Enten trådløst eller med optisk eller coax.
4/ Hvis du benytter forforstærker så ja. Ellers blot direkte til forstærker.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 December 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan leve med at skulle have computeren tændt når du hører musik, så bliver NAS-serveren overflødig ved brug af Transporteren.. Den kan streame trådløst direkte fra computeren, så længe du har et trådløst netværk...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

1 ja

2 NAS er en trådløs harddisk. Min med 2 X 1 TB hardiske i i Raid mode. Den er tilsluttet mit netværk.

3. Streming fra NAS til Transporter foregår trådløst. Min Nas står i "Kontoret." Transporter er så forbundet til min Tact forforstærker.

4 Digitalt forbundet til Tact via balancerede digital output.

Du kan også bruge Transporteren som forforstærker men jeg har også brug for rumkorrektion i min stue. Transporteren kan også lave digitalt loop, så man kan sende signal fra Transporter ned i Tact'en for at blive rumkorrigeret og retur til Transporter, og så spille med DAC'en i Transporteren. Dette fungerer fint MEN MEN MEN. Der er en alvorlig fejl i Logitechs Squeezebox server software. Hvis du aktiverer digital loop indstillinger og asynkron clock(Tact master), så bliver indstillingerne IKKE gemt.

SÅ ALLE DER VIL PRØVE DETTE. SKRU NED PÅ TRANSPORTER FØR I TÆNDER FORSTÆRKERNE.

Det vil sige at hvis du tror du har skruet ned for lyden på forforstærkeren, og output på Transporter står til 100%, så starter den op med i mit tilfælde at blæse 4X250 Watt ud i mine højttalere. Ikke sundt.......

Jeg har rapporteret fejlen til Logitech, og den er rettet i når  version 7.5 kommer.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 December 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Lige en kommentar til punkt 3 på din liste.

Der står både optisk/coax/wifi i flere svar. Det eneste rigtige er at udgang fra NAS til Transporter er ethernet - enten kablet eller trådløst (wifi). Husk at NAS ikke skal stå i din stue (den larmer) det er kun Transporteren. Og selvom mange her åbenbart kører trådløst uden problemer så bør du tænke et kabel ind i din løsning alligevel - thi den trådløse kvalitet vil afhænge af mange ting som formentligt er anderledes hos dig: Fx afstande mellem netværkspunkterne, tykkelse af mure, svigermor der blokerer signalet osv.

Trådløst er fint, men det ville være ærgeligt at opbygge et setup hvor man ikke har mulighed for at falde tilbage til et kabel hvis det er påkrævet.

--

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Squeezebox og en NAS...men når jeg putter flere musikfiler ned på den kan Squeezeboxwn ikke finde dem? Hvad skal der gøres?

Angående RAID, hvad er fordelen ved dette? Er det noget backup?

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg har en Squeezebox og en NAS...men når jeg putter flere musikfiler ned på den kan Squeezeboxwn ikke finde dem? Hvad skal der gøres?

Squeezeboxen skal opdateres. Gå ind i SqueezeCenter via web interfacet og vælg "Settings" nederst til højre. Tryk på "rescan" - jeg plejer at vælge den hvor den opdaterer alt forfra. Bemærk dog at det normalt ikke er nok at placere filerne på disken - SqueezeCenter leder efter TAGS i dine musikfiler. Jeg bruger fx dette program til at tagge manuelt: http://www.mp3tag.de/en/.

Ang Raid: http://da.wikipedia.org/wiki/RAID, i sin essens er det ikke backup men et spørgsmål om at (fejl) sikre data i form af redundans.

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 December 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:
Groove skrev:

Jeg har en Squeezebox og en NAS...men når jeg putter flere musikfiler ned på den kan Squeezeboxwn ikke finde dem?
Hvad skal der gøres?

Squeezeboxen skal opdateres. Gå ind i SqueezeCenter via web interfacet og vælg "Settings" nederst til højre. Tryk på
"rescan" - jeg plejer at vælge den hvor den opdaterer alt forfra. Bemærk dog at det normalt ikke er nok at placere filerne på
disken - SqueezeCenter leder efter TAGS i dine musikfiler. Jeg bruger fx dette program til at tagge manuelt:
http://www.mp3tag.de/en/.

Ang Raid: http://da.wikipedia.org/wiki/RAID, i sin essens er det ikke
backup men et spørgsmål om at (fejl) sikre data i form af redundans.

Tak for det, det var jo lige hvad jeg manglede

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
WernerClausen skrev:
Groove skrev:

Jeg har en Squeezebox og en NAS...men når jeg putter flere musikfiler ned på den kan Squeezeboxwn ikke finde dem?
Hvad skal der gøres?

Squeezeboxen skal opdateres. Gå ind i SqueezeCenter via web interfacet og vælg "Settings" nederst til højre. Tryk på
"rescan" - jeg plejer at vælge den hvor den opdaterer alt forfra. Bemærk dog at det normalt ikke er nok at placere filerne på
disken - SqueezeCenter leder efter TAGS i dine musikfiler. Jeg bruger fx dette program til at tagge manuelt:
http://www.mp3tag.de/en/.

Ang Raid: http://da.wikipedia.org/wiki/RAID, i sin essens er det ikke
backup men et spørgsmål om at (fejl) sikre data i form af redundans.

Tak for det, det var jo lige hvad jeg manglede

Den ene disk i min NAS server er faktisk lige stået af.... :(, men jeg kører fint videre på den anden. Men jeg har desuden en 3 backup som opbevares eksternt. Når man først har rippet 1800 cd'er, så ved man at DET gider man ikke igen.....

Så venter jeg bare på at Streamtech får afsendt en ny disk til mig. Så bliver den bare stoppet i NAS'en, og den skal så bruge et stykke tid på at synkronisere den nye disk.

Til Werner Clausen: Jeg har ingen problemer overhovedet med at køre trådløst. Du skal bare have en rigtig god router(Bruger selv Belkin's bedste). Min Transporter har altid mellem 88 og 93% i signalstyrke, og der er flere betonelementer i mellem.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Til Werner Clausen: Jeg har ingen problemer overhovedet med at køre trådløst. Du skal bare have en rigtig god router(Bruger selv Belkin's bedste). Min Transporter har altid mellem 88 og 93% i signalstyrke, og der er flere betonelementer i mellem.

Dermed ikke sagt at det vil fungere for OP - uanset router. Jeg har fx fravalgt trådløs fordi det vil bringe hele frekvensen ned på G (som dit trådløse netværk også er tvunget til at køre på med en Transporter) - og mine bærbare computere skal altså køre ægte N (læs ikke via dualband).

Men intet af det jeg skrev har ændret sig, for jeg mener ikke man bør fravælge trådløst - det ville bare være ærgeligt ikke at have tænkt tanken om kabler i sit design - for der kan senere vise sig gode grunde til at køre på kablet ethernet.

--

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 December 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Den ene disk i min NAS server er faktisk lige stået af.... :(, men jeg kører fint videre på den anden. Men jeg har desuden en 3 backup som opbevares eksternt. Når man først har rippet 1800 cd'er, så ved man at DET gider man ikke igen.....

Så venter jeg bare på at Streamtech får afsendt en ny disk til mig. Så bliver den bare stoppet i NAS'en, og den skal så bruge et stykke tid på at synkronisere den nye disk.

Ok, du kører altså et RAID med to diske og lader den ene være spejl. Så har du en 3. disk som også er spejl som du gemmer som back-up sikkerhed?

Lyder da ret smart og nemt...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes