| Forfatter |
|
TC25 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at rippe alle mine cd'er ind på min computer og vil være sikker på at jeg får det gjort i et ordentligt format, så det forbliver cd kvalitet.
Kan i anbefale en medieafspiller ?
Er det ligegyldigt for lydkvaliteten om jeg importere cd'erne i FLAC, Apple Lossless eller Wav Lossless ?
har selv overvejet Itune og dermed apple lossless, men vil være helt sikker på at det jeg importere er i fuld cd-kvalitet
Håber at I kan hjælpe.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, lossless er jo lossless, så lige meget hvilket format du vælger, så er lydkvaliteten i orden.
Jeg anvender selv kun FLAC, da dette er et åbent format og ikke ejes og forvaltes af et multinationalt IT-firma (Appel eller Microsoft).
Jeg vil også mene, at du ved at anvende FLAC opnår den største valgfrihed for så vidt angår valg af mediaplayer (når du dog lige holder dig fra produkter fra de nævnte IT giganter).
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spørgsmål om ripning i analog afdelingen af forum. Næppe korrekt placeret Tråden flyttes
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erlingt: Ja man må vel, ligesom du også skriver, gå ud fra at kvaliteten på de forskellige lossless er den samme.
Kender du en god mediaplayer, som understøtter FLAC ?
Sveske: Ups ! Det gik vist lidt hurtigt at oprette tråden Tak for hjælpen 
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaliteten er, som erlingt også skriver, den samme uanset lossless-format. Dog indeholder FLAC, ALAC og WMA Lossless såkaldt metadata, hvilket er information om kunstner, sang, nr., etc. - en mulighed WAV ikke har. Min anbefaling er også FLAC, da det efterhånden er blevet det mest udbredte lossless-format. Er den er Windows eller Mac pc du bruger? Dette kan have betydning for det bedst mulige kvalitet ud af computeren. Til Windows (uanset version) vil jeg anbefale MediaMonkey, hvis det skal være lettilgængeligt og Foobbar2000, hvis du kan lide at 'nørde' lidt med programmer. Husk også at det program du bruger til at rippe CD'en med, kan have betydning for kvaliteten af rippet (i særdeleshed med ældre eller ridsede CD'er). Her vil jeg anbefale EAC eller dBpoweramp.
__________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvis du anvender windows xp (det ser dog ud som om du anvender en Mac) så er det rigtig godt at gå uden om Kmixer (Kernel mixer som mixer lydenede sammen, istedet kernel streamer man direkte til udgangen) og fjerne pauser i usb forsendelsen.
F.eks. asio4all og asio2ks. Jeg foretrækker den sidste.
Og hvis der skulle være problemer i Vista, så kan wasapi vist gøre det.
Rigtig god fornøjelse, det kan være vildt godt, sørg for at bruge en dac der kan håndtere jitter.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S: tak for hjælpen ! Så har jeg lidt forskellige programmer jeg skal have afprøvet. Har dog allerede lagt nogle cd'er ind på Itune i apple lossless format og det lader til at fungere godt. Jeg ved så ikke om det er dumt, at jeg har brugt Itune til at importere/rippe cd'erne, måske skulle jeg have brugt et andet program til dette. Jeg bruger dog funktionen fejlkorrektion, som jeg tror skulle hjælpe lidt på gamle/dårlige cd'er.
Milu: Jeg bruger en Dell med windows Vista, ved godt at MAC nok ville være det optimale ved brug af Itune, men der er desværre ikke penge til at skifte computer lige nu.
Jeg har overvejet at købe en Devilsound USB DAC, som skal spille sammen med min Dynaco SCA-35. Jeg har dog ikke hørt Dac'en, men har læst en del positiv omtale. Jeg kan godt lide ideen om at det er en NOS DAC, da jeg ofte syntes de har en mere "analog" lyd.
uha uha ! Jeg er desværre ikke helt sikker på at jeg forstår det du siger om asio4all osv.
Må jeg lige sige at jeg ofte savler over dit setup Tydeligt at du sætter musikken i højsædet 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med Vista skal du ikke bekymre dig om asio, heldigvis. Men der er noget med wasapi, men det kender jeg intet til, men det er vist noget med at man indstiller det, så vejen fra afspilning til lydkort, er så ren direkte som muligt.
Men den devilsound dac ser virkelig god ud. Og de har tænkt på jitter problemer/reduktion og det meget meget MEGET vigtigt!
Den kan ikke arbejde med 24/96 som en pc jo kan afspille - men helt ærligt, der er så lidt 24/96 matriale på markedet, til download, at jeg ville være ligeglad.
Tak! Ja jeg er glad for mit anlæg og jeg hører musik rigtig mange timer hver dag. Til gengæld har jeg så ikke en bil....
Du kan se min tilgang til stream i linket, lad vær med at læse det hele, det ikke det værd :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77009&K W=digital+done
Rigtig god fornøjelse med projektet!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9420
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
|
uha uha ! Jeg er desværre ikke helt sikker på at jeg forstår det du siger om asio4all osv.
|
|
|
Mediaplayeren og lydkort skal understøtte Asio. Det er de færreste lydkort der gør dette, derfor var der nogen der opfandt ASIO4all, som fungerer til lydkort der ikke som udganspunkt er understøtte. Mao. med ASIO4all kan man bruge alle lydkort.
Med ASIO4all spiller lyden nu herigennem istedet for windows Kmixer. Lidt pupulært sagt, svarer det til når man på en forstærker kan bypasse tonekontrollerne.
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu: Ok ! Jamen så er det godt at jeg har Vista Det bekymre mig heller ikke at Dac'en ikke kan arbejde 24/96, så kan jeg altid opgradere Dac'en senere hvis det bliver nødvendigt (den er jo ikke så dyr )
Kjeldsen: tak for informationen Er lydkortet ikke underordnet, når man bruger en DAC ? Ellers skal jeg da til at overveje og opgradere mit lydkort.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9420
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
|
Milu: Ok ! Jamen så er det godt at jeg har Vista Det bekymre mig heller ikke at Dac'en ikke kan arbejde 24/96, så kan jeg altid opgradere Dac'en senere hvis det bliver nødvendigt (den er jo ikke så dyr )
Kjeldsen: tak for informationen Er lydkortet ikke underordnet, når man bruger en DAC ? Ellers skal jeg da til at overveje og opgradere mit lydkort.
|
|
|
Jo i princippet, men windows kmixer kommer du ikke udenom selvom du benytter digital output. Du skal stadig benytte ASIO4all i windows XP og ældre.
|
| Til top |
|
| |