Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste streamer til prisen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa i forumet!
Jeg har søgt lidt omkring på nettet, i et forsøg på at finde den bedste streaming enhed, altså en enhed hvor både
streamerdelen + den indbyggede dac er af god kvalitet. mest fokus på streamerdelen.

Grunden til mit spørgsmål er egentligt at jeg i første omgang gerne vil have en streamer af god kvalitet, og når så tiden(læs:
økonomien) er til det, vil jeg investere i en ekstern DAC.

Min egen søgning giver jo umiddelbart to kandidater, nemlig Squeezebox Touch og transporter.
Hvor sidstnævnte er for dyr, og førstnævnte stadig ikke kan fåes - selvom rygterne går at den skulle have en OK dac.

Men findes der andre gode systemer, som koster under 10.000 kroner.

Principielt er DAC'en jo kun midlertidig, mens selve interfacet jo på sigt bliver ret essentielt i i forhold til daglig brug.

Hvad gør i andre?

vh Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

1. af alt er jeg 100% enig i din måde at anskue streamingdelen som separat fra lyddelen. Produkter som Sonos (som du
sikkert
har kommet over i din søgen) og Squeezebox kommer formendtelig til at ligge tyngst på streamindelen - i hvert fald hvad
angår total funktionalitet - mens lyddelen stadig bliver de etablerede hi-fi producenters domæne. Det er jo nærmest de
respektives erklærede mål.

Jeg har brugt Squeezebox i mange år og kan kun anbefale at du vælger denne vej til streaming-delen. Funktionaliteten på
dette område er efterhånden virkelig god. Det er rigtigt at Touch rygtes at have en OK DAC - den måler på papiret også bedre
end fx. Squeezebox 3 og Receiver (Duet), hvorvidt den i virkeligheden lyder bedre er selvfølgelig svært at sige endnu. Det ser
også ud til at være endnu større enighed om at de digitale udgange på Touch er virkelig gode.

Du kan evt. vente til der dukker en brugt Transporter op. Jeg har spillet på Transporter i nogle år og synes den er rigtigt god.
For nylig sammenlignet jeg direkte med en cd-afspiller fra Naim til 18K (Se Naim-tråden under 'Andet). Her kunne den ikke
helt være med i direkte A/B-sammenligninger, men den var ikke langt efter. Det var nu næsten at forvente; Naim er et
velrenomeret hi-fi naven med mange års erfaring. Kan du "nøjes" med det har du en god afspiller i mange år. Men hvis planen
er at købe en DAC snarligt, så giver det måske mere mening at vente på Touch. Touch er allerede 2 mdr forsinket og rygter
siger at softwaren (som har været årsagen til forsinkelsen) er så godt som klar, så jeg tror den kan købes indenfor kort tid. Er
du typen som tit skifter udstyr kan det også give mest mening med Touch; så kan DAC komme og gå som det passer. Det
kommer an på hvilke krav og planer du har. Skulle jeg på et tidspunkt opgradere DAC er jeg ikke i tvivl om at jeg ville
beholde Squeeze til streaming.

Et andet alternativ som omtales i gode vendinger hvad angår lydkvalitet er Linn DS.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Hejsa i forumet!
Jeg har søgt lidt omkring på nettet, i et forsøg på at finde den bedste streaming enhed, altså en enhed hvor både
streamerdelen + den indbyggede dac er af god kvalitet. mest fokus på streamerdelen.

Grunden til mit spørgsmål er egentligt at jeg i første omgang gerne vil have en streamer af god kvalitet, og når så tiden(læs:
økonomien) er til det, vil jeg investere i en ekstern DAC.

Min egen søgning giver jo umiddelbart to kandidater, nemlig Squeezebox Touch og transporter.
Hvor sidstnævnte er for dyr, og førstnævnte stadig ikke kan fåes - selvom rygterne går at den skulle have en OK dac.

Men findes der andre gode systemer, som koster under 10.000 kroner.

Principielt er DAC'en jo kun midlertidig, mens selve interfacet jo på sigt bliver ret essentielt i i forhold til daglig brug.

Hvad gør i andre?

vh Ronni

Overvejede selv Transporter inden jeg gik en lidt anden vej. Fandt den i England til små 11.000 kr. En del billigere end i DK, så man kunne forære sig selv en weekendtur til London og så købe den :-)
Om den er prisen værd, ved jeg ikke, men den har fået megen ros. Interfacemæssigt kan jeg kun anbefale mac. F.eks. brugt mac mini + brugt ipod touch + dac vil du kunne få til en ok pris. Ellers Sonos eller Squeezebox som du selv er inde på.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Tak for de mange indlæg!
Jeg glemte også helt at nævne at jeg har en iphone, så det ville være fedt om jeg kunne interface via den, hvilket både
sonos og squeezebox kan.
Sonos er i mine øjne ikke hifi, men derimod en super smart integreret løsning, hvor den indbyggede dac og forstærker med
mere tilsammen giver værdi. i mit tilfælde ville jeg mene at Sonos vil være for dyrt købt i forhold til at jeg kun (på sigt) skal
bruge interfacet.

Som også nævnt i en tidligere tråd har jeg ikke købt forstærker endnu, men pt. står valget mellem:
Unison Research Unico P, Primare, eller Naim.
De to sidste mangler jeg stadig at nærlytte.

Så egentligt er der jo så 2 alternativer hvis man lige ser bort fra Mac, som næsten ville være synd, da jeg ikke har nogen
skærm i stuen, også bruger den lidt for meget strøm til kun at kunne styres fra iphone.

Enten skal jeg købe recieveren, eller touchen. Ved at købe recieveren skal jeg nok også have remoten, da min kone jo også
gerne skulle kunne skifte musik når jeg ikke er hjemme... det opvejer lidt touchen.

Derudover er der det faktum at når jeg har købt forstærker, så har jeg pt kun en gammel Technics CDafspiller. Her kunne
en billig DAC fx. DacMagic være med til at give den et løft, og muligvis også give Touchen et løft, hvis rygterne om den gode
dac ikke holder i praksis. Derudover er det også det faktum at grundet et højt krav om WAF at jeg foruden en CDafspiller i
samme fabrikat også skal have en DAC i samme format eller en DAC som kan gemmes væk.

hmm det er ikke nemt :).

Hvad med jer andre, kan i undvære CD afpsilleren? tag nu fx. naim. der er ikke mange billige naim til salg brugt, og en ny 5i
koster omkring 7000 kroner. men altså 7000 kroner er jo mange penge, men omvendt helt at undvære CD... :)

Det blev vidst en længere sludder.. det er ikke let alt det her med hifi!
Nu er en af de mest konservative engelske producenter (naim) hoppet på DAC vognen, men er der rygter om andre
producenter, primare, roksan, eller måske rega? før eller siden må de fleste da vel hoppe på vognen?

og hvad med streaming? nu så jeg lige at naim lancerer en lillebror til unity, men gad vide om der kommer nogle rene
streamenheder ala transporteren?

vh Ronni

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej,

nemt er det ikke, men det var da heller ikke cool hvis der kun var en mulighed... og man ikke kunne li' den :S

Jeg tror nu ikke det er nogen enighed om hverken Sonos eller Squeezebox er "hi-fi". Det kan også være lige meget. Jeg tror
ikke Sonos står tilbage for Squeezebox (fraregnet Transporteren). Det er nok heller et spm. om preference.

I stedet for en Receiver kunne du også overveje at købe en Squeezebox 3. Ved godt den er udgående, men det er mere en
strategisk beslutning da den ellers vil være en konkurrent til Touch'en (tror jeg). Den har almindelig IR-fjernbetjening (til din
kone) og kan selvfølgelig også betjenes fra iPhone. På lager her til knappe 1700:

Squeezebox

(Men jeg ville nu have ventet på Touch: i hvert fald hvis den kommer til at koste lige over 2000).

Mange, inkl. undertegnede, bruger kun streaming. Det er ganske enkelt utroligt praktisk, og når man også kan få hederlig
lydkvalitet ser jeg ingen grund til at bruge kræfter (og penge) på cd-afspiller. Jeg køber cd'er og ripper dem med det samme.
Gad egentlig godt haft dem stående, men pga plads etc. kommer de på fjernlager. Derudover er der et plugin til
SqueezeboxServer som gør at man kan afspiller cd'er uden at rippe via server-computerens drev. Win-win :)

Hvis du vil prøve det med iPhone-appen, kan men hente SqueezeboxServer og Squeezeplay (software-afspiller til computer).
Dog skal du selvfølgelig betale for selve app'en... Den virker udmærket og er Controlleren overlegen på nogen områder.

i

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Ja lad mig understrege jeg bestemt ikke ville nedgøre hverken SB eller Sonos.
Som sagt synes jeg sonos er super fedt, men synes løsningen skal ses som en samlet løsning, hvorfor HIFI ikke
nødvendigvis er målet for dem som køber det. Altså dermed ikke sagt det ikke kan lyde godt, mit indtryk er bare at
streaming delen alene er for dyrt købt hvis man alligevel har planer om en DAC på et tidpsunkt :).

Ja jeg kunne self. overveje en SB3 eller hvad den gamle model nu hedder - dem kan man sikkert også snart få billigt brugt.

Med hensyn til musik, så har jeg kørt med windows mediacenter de sidste mange år, og med et billigt Samsung Sorround
koblet til. Så alt vores optaget tv med mere ligger på husets homeserver, sammen med hele vores musik samling.

Ja CD erne er så pillet ned fra loftet igen, fordi at jeg, ved ledige stunder, er begyndt at rippe dem forfra - da jeg i tidernes
morgen mente at mp3 i VBR 320 var nok. Så det er op på hesten igen, og igang med at rippe også ellers på med Tag &
Rename igen. for nu skal det jo være FLAC.

Det faktum at min homeserver kører 24/7 gør også at jeg som udgangpunkt har let adgang til musikfilerne, hvilket igen taler
for en sb løsning.

Problematikken med CD mediet er bare at når vi så køber en CD, så synes jeg der er en hvis kvalitet i at kunne sætte sig i
sofaen med coveret i hånden, og smide CD'en i drevet og derefter nyde lyden. Det gør konen også (igen en WAF ting...) så
igen er vi lidt i et kompri dillema.. hvor hvad skal så prioiteres først - at få en god CDafspiller, eller få en ordentligt
streaming løsning - mig bekendt så er streaming jo i sidste ende stadig dyrest såfremt DAC delen, og derved den endelige
kvaliet skal kunne måle sig med en CD svarende til forstærker modellen. og min prisklasse er netop entry modeller iform af
de førnævnte mærker...

så ja der er lidt at læse,lytte og tænke over :)

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Problematikken med CD mediet er bare at når vi så køber en CD, så synes jeg der er en hvis kvalitet i at kunne
sætte sig i
sofaen med coveret i hånden,

Det ka' man da bare komme over ;) Nej, kan godt forstå det; i mit tilfælde løser det sig selv pga. plads.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
ronnih skrev:
Problematikken med CD mediet er bare at når vi så køber en CD, så synes jeg der er en hvis kvalitet i at kunne
sætte sig i
sofaen med coveret i hånden,

Det ka' man da bare komme over ;) Nej, kan godt forstå det; i mit tilfælde løser det sig selv pga. plads.

Der findes allerede plugins til SB/Transporter der henter tekster på nettet. Det er kun et spørgsmål om tid, inden man kan hente det hele fra internettet mens man lytter. Det glæder jeg mig til..:). Jeg har efterhånden også problemer med alle mine CD'er. Specielt efter at jeg er begyndt at købe brugte CD'er... ofte finder man fejlfrie cd'er til en 10'er på Amazon og så 15 kr i porto :)

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

iTunes på computeren. (Gratis program)
Stream trådløst til en Apple Airport Express. (Pris: ca. 700)
iPod Touch som Remote. (Pris ca. 1300.-)

Samlet pris: ca. 2000.-

Det er nok den billigste streaming-løsning der kan laves tror jeg. Bruger den selv, og det virker fint.

Så er der penge til overs til en god dac. (Airport´en har Toslink digital udgang)

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Ja airport var self. en mulighed. jeg mener faktisk det er lykkedes nogle homeserver nørder at få iTunes til at køre som en
service, hvorfor den jo så selv kan startet op på WHS.

også ville jeg jo kunne styre den med min iphone = udgift på 700 kroner + self. en DAC
eneste mente er at jeg nu har besluttet mig for at mit lagringsformat skal være FLAC. Så skulle jeg nok have valgt apple
lossless :)

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Hejsa!
Ja airport var self. en mulighed. jeg mener faktisk det er lykkedes nogle homeserver nørder at få iTunes til at køre som en

også ville jeg jo kunne styre den med min iphone = udgift på 700 kroner + self. en DAC
eneste mente er at jeg nu har besluttet mig for at mit lagringsformat skal være FLAC. Så skulle jeg nok have valgt apple

Det kan dbPoweramp klare ret hurtigt, at konvertere FLAC+apple LL... 

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Hejsa!

Det er selvfølgelig rigtigt
Jeg kører selv med iPhone som remote. Gratisprogram og det duer bare. Kører hurtigt, flydende og intuitivt.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Du kan få iTunes til at læse og afspille FLAC vha et plug in - ihvertfald på Mac.

Mit 'streaming system' består af iBook G4 --> Lite USB Lydkort --> DAC - remote control = iPhone - virker fortrinligt.

Lite USB kortet er købt i Hong Kong hos DIY Gene til ca 500 kr, iBook G4 er købt brugt på dba for ca 2.000 kr. DAC er en Audio Research DAC-5...

MS MCE har iøvrigt et rigtig godt brugerinterface til musik, noget jeg ikke mener SqueezeCenter har, Sonos skulle have et godt interface. iTunes interface kunne godt være bedre, men det kan sikkert forbedres vha plug-ins. Lydmæssigt kan iTunes forbedres ved at bruge fx Amarra afspilleren, men den koster.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes