| Forfatter |
|
MGrene Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum...
Jeg har set mig lun på denne lille sag:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2293&zoneid=1
Men når man snakker digital overførsel via et coaxial kabel kan det så betale sig at invistere i et dyrt kabel frem for et mindre dyrt kabel ?
Kan se at HIFI-klubben sælger VDH Coaxial kabel nede fra 349,- op til 1100,-
Det samme tænker jeg også om et optical kabel...Lys er vel Lys uanset pris !!??
Mvh. Michael
|
| Til top |
|
| |
kennethp Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at låne begge kabler og se om DU kan høre forskel på DIT anlæg.
Hvis ikke du kan høre forskel, så snup det billige, hvis du kan så køb det dyre. Hvis du er i tvivl og har massere penge så køb
det dyre, så kan du måske samtidig glæde dig over at stikne og materialet er af bedre kvalitet?
Jeg har selv lige investeret i et par caox kabler fra bluejeanscable og der synes jeg at jeg helt klart at jeg kunne høre forskel
fra mit gamle optiske - til det bedre!
|
| Til top |
|
| |
MGrene Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethp skrev:
Du kan prøve at låne begge kabler og se om DU kan høre forskel på DIT anlæg. Hvis ikke du kan høre forskel, så snup det billige, hvis du kan så køb det dyre. Hvis du er i tvivl og har massere penge så køb det dyre, så kan du måske samtidig glæde dig over at stikne og materialet er af bedre kvalitet? Jeg har selv lige investeret i et par caox kabler fra bluejeanscable og der synes jeg at jeg helt klart at jeg kunne høre forskel fra mit gamle optiske - til det bedre! |
|
|
Tak for svaret.
Men det skal lige sige at dette emne ikke går ud på at sammenligne coaxial og optical, det var bare en konstatering :)
Det jeg skal bruge er et coaxial kabel. Men som nævnt så gider jeg ikke give flere tusinde hvis man kan nøjes med det der er billigere.
Jeg vil forsøge at låne nogle med hjem, men vil stadig gerne høre folks erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig smart "dims" - et coax kabel laver du aller bedst og billigst selv.
Få fat i et par ordentlige phonostik af god kvalitet, og så mindst 1,5 m dobbeltskærmet 75 Ohms RG59 kabel - og det er her det er vigtigt, at det er et RG59 på 75 ohm, og ikke et "almindeligt" signalkabel, som har en impedans på 50 ohm.
Længden på 1,5 m er også vigtig, da denne sikre at evt. spejlninger i stik og kabelender er så længe undervejs, at de ikke giver forvrængninger.
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. hvis din dac kan tage imod bnc, så køb dimsen med bnc udgang istedet for, så kommer du tættere på de 75ohm, af digital kabel vil jeg anbefale belden 1695a det kan fåes både med rca eller bnc monteret, kablet kan varmt anbefales herfra.
|
| Til top |
|
| |
MGrene Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
hej. hvis din dac kan tage imod bnc, så køb dimsen med bnc udgang istedet for, så kommer du tættere på de 75ohm,
af digital kabel vil jeg anbefale belden 1695a det kan fåes både med rca eller bnc monteret, kablet kan varmt anbefales herfra.
|
|
|
Jeg har en Cambridge DAC-Magic og umiddelbart mener jeg ikke der kan anvendes BNC. Ved dog ikke helt hvordan BNC ser ud, har ledet eter billeder på nettet, men der kommer bare en masse forskelligt op!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGrene skrev:
hugoheinninja skrev:
hej. hvis din dac kan tage imod bnc, så køb dimsen med bnc udgang istedet for, så kommer du tættere på de 75ohm,
af digital kabel vil jeg anbefale belden 1695a det kan fåes både med rca eller bnc monteret, kablet kan varmt anbefales herfra.
|
|
|
Jeg har en Cambridge DAC-Magic og umiddelbart mener jeg ikke der kan anvendes BNC. Ved dog ikke helt hvordan BNC ser ud, har ledet eter billeder på nettet, men der kommer bare en masse forskelligt op! |
|
|
Nej, Dacmagic kan ikke tage BNC stik, kun alm. phonostik.
|
| Til top |
|
| |
grene Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, din dac har ikke et bnc stik................og det er bare et andet stik end rca/phono. Ikke ringere el. bedre m.h.t. lyden.
BNC er et mere proff. stik - sidder bedre fast, da den lige skal drejes en gang.
Min densen CD har bnc stik (out), som du måske husker.........
Jeg bruger også et bluejeanscable......
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Januar 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
grene skrev:
|
Nej, din dac har ikke et bnc stik................og det er bare et andet stik end rca/phono. Ikke ringere el. bedre m.h.t. lyden.
BNC er et mere proff. stik - sidder bedre fast, da den lige skal drejes en gang.
|
|
|
ikke ringere eller bedere? så vidt jeg ved så vil man få mindre reflektioner dvs. jitter jo tættere på 75ohm man kommer, så skulle man jo tro at det også ville lyde bedere? de canare RCA "true 75oms plugs" kommer vist ikke meget over 40ohm menes jeg at have læst et sted, de eneste RCA der skulle kunne 75ohm er vist nogle WBT banditter som koster spidsen af en jetjager, det er lidt billigere og nemmere at bruge BNC her (hvis det kan lade sig gøre), men jeg har ikke selv grej der har BNC har også kun RCA som jeg er ganske godt tilfreds med, men det skulle altså gerne lyde bedere med BNC, men self hvis grejet ikke er i top vil jeg tro det er tvivlsomt hvor meget man kan høre forskel alligevel.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reelt set, må det jo være rimeligt enkelt at skifte stikket på DAC og kilde. BNC og RCA har jo nogenlunde samme monterings dimensioner. Så er man rigtig nørd, må det jo være vejen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Januar 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg går også og overvejer, men der er så mange ting man skal have på plads for at dræbe de satans jitter 
|
| Til top |
|
| |
grene Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
grene skrev:
|
|
|
|
ikke ringere eller bedere? så vidt jeg ved så vil man få mindre reflektioner dvs. jitter jo tættere på 75ohm man kommer, så skulle man jo tro at det også ville lyde bedere? de canare RCA "true 75oms plugs" kommer vist ikke meget over 40ohm menes jeg at have læst et sted, de eneste RCA der skulle kunne 75ohm er vist nogle WBT banditter som koster spidsen af en jetjager, det er lidt billigere og nemmere at bruge BNC her (hvis det kan lade sig gøre), men jeg har ikke selv grej der har BNC har også kun RCA som jeg er ganske godt tilfreds med, men det skulle altså gerne lyde bedere med BNC, men self hvis grejet ikke er i top vil jeg tro det er tvivlsomt hvor meget man kan høre forskel alligevel.
|
|
|
Lidt vodooo ævl.
Har begge dele................virker fint begge dele uden jitter overhovedet.
|
| Til top |
|
| |
grene Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
|
jeg går også og overvejer, men der er så mange ting man skal have på plads for at dræbe de satans jitter 
|
|
|
Han klagede ikke over jitter
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGrene skrev:
hugoheinninja skrev:
|
|
|
Jeg har en Cambridge DAC-Magic og umiddelbart mener jeg ikke der kan anvendes BNC. Ved dog ikke helt hvordan BNC ser ud, har ledet eter billeder på nettet, men der kommer bare en masse forskelligt op! |
|
|
Så vidt jeg har forstået er der 2 ting, der kan påvirke signalet negativt i spdif forbindelser, bitfejl og jitter. Bitfejl burde ikke være et problem hvis du bruger et 75 ohm kabel med god afskærmning. Jitter burde være ligemeget når du bruger DACMagic, da den fjerner jitter lokalt. Derfor vil jeg mene at et billigt kabel i fornuftig kvalitet vil give eksakt samme resultat som et high-end kabel. Formålet med at behandle lyd digitalt er netop at man kan bruge billige kabler og stik, da signalet er meget robust overfor støj. Hvis du tager signalet ind fra en PC er det måske værd at overveje optisk forbindelse for at undgå at få elektrisk støj ind fra computeren. Jeg bruger et billigt kabel fra fona og kan ikke høre nogen form for fejl eller forvrængning. Faktisk er lyden blevet bedre end min gamle CD afsapiller i kraft af at DACMagic har en bedre DA konvertering end min CD afspiller. Et for dårligt kabel kan være problematisk hvis f.eks. stikkene ikke er monteret godt nok eller lederen knækker ved brug.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
brug et antene kaben af den tyne slaks der har en enkelt leder på 0,5mm kobber tråd og dobelt skarmet det er jo et 75ohms kabel og nogle gode stik så er man helt godt kørende
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
...og ikke et "almindeligt" signalkabel, som har en impedans på 50 ohm.
|
|
|
Jeg mener at have set dig skrive dette før. Kan du ikke forklare hvad du mener? Når man taler om impedans på et kabel, er det modstanden ved højfrekvens, og ikke op til 20 kHz sinusform. Nu er det jo ikke sådan at audioudstyr har indgangs- og udgangsimpedans på 50 ohm som så kræver et 50 ohms kabel.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
erlingt skrev:
...og ikke et "almindeligt" signalkabel, som har en impedans på 50 ohm.
|
|
|
Jeg mener at have set dig skrive dette før. Kan du ikke forklare hvad du mener? Når man taler om impedans på et kabel, er det modstanden ved højfrekvens, og ikke op til 20 kHz sinusform. Nu er det jo ikke sådan at audioudstyr har indgangs- og udgangsimpedans på 50 ohm som så kræver et 50 ohms kabel.
|
|
|
Ja, det er helt korrekt. når vi taler audioudstyr og analogesignaler, så anvendes der normalt RCA/phnostik og kabler med en impedans på 50 ohm. Men når vi taler digitale signaler - også digitale signaler, som overfører audio(lyd) - så arbejder vi faktisk med højfrekvenssignaler. Og de højfrekvenssignaler og signalkredsløb, der bruges ved digitaloverførsel kræver et kabel med en impedans på 75 ohm. Så derfor er et dedikeret digitalkabel på 75 ohm bedre end et standard audiokabel på 50 ohm.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erliling, hvordan kan det så være når man tage 2 sølv tråde på 0,5mm og gode stik ( sølv ) lyder bedre en det man kaller et digital kabel i min verden ???????????????????
man skal bare prøve sig frem med kabler til man finder det der faller i ens smag 
har været med til test af forskelig kabler til digital overførelse, har i butikker også prøvet forskælige kabler der og det behøves ikke være et disideret digital kabel det lydet best men smag og be hag 
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen100 skrev:
Erliling, hvordan kan det så være når man tage 2 sølv tråde på 0,5mm og gode stik ( sølv ) lyder bedre en det man kaller et digital kabel i min verden ???????????????????
man skal bare prøve sig frem med kabler til man finder det der faller i ens smag 
har været med til test af forskelig kabler til digital overførelse, har i butikker også prøvet forskælige kabler der og det behøves ikke være et disideret digital kabel det lydet best men smag og be hag  |
|
|
Det er da heldigvis ens eget valg, og alle er frit stillet til at afprøve alle mulige og umulige kabeltyper  Direkte adspurgt af trådstarter, giver jeg mit forslag til et kabel, hvor jeg tager udgangspunkt i reele fysiskeforhold og naturlove. Men det kan da godt være at noget voodoo hokuspokus med tynde sølvtråde fungerer for dig
|
| Til top |
|
| |