Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Musik På Computeren (Forvirret) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ramaniana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi-gutter!

Det var godt jeg fandt jer. Jeg er helt grøn på hifi området og har derfor et, sikkert ret simpelt, spørgsmål angående det at lytte til musik på sin computer.

Jeg har været rundt i en række hifi-butikker og set på forstærkere. De så alle sammen flotte ud, men på et tidspunkt faldt jeg over en digital en af slagsen. Jeg har siden set at der findes "DAC" og USB forbindelser over til computeren. Det hele gør mig meget forvirret.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg får den bedste, reneste lyd fra mine højtalere, gennem min forstærker og over til min computer. Vil det være hul i hovedet at købe en gammeldags analog en af slagsen hvis jeg aldrig lytter til CD/Vinyl? Jeg er villig til at gi omkring 10.000 for min forstærker.
Til top Vis Ramaniana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ramaniana

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg ville gå efter DAC + en god (brugt?) analog forsærker i det prisområde. Så har du større udvalg af forstærkere og kan vælge forstærker (evt. senere opgradering) uafhængigt af DAC.

Min umiddelbare fornemmelse, uden at kende så meget til det, er også at mange digitale forstærkere i det prisområde ikke er så gode endnu.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej Ramaniana velkommen her på H4A. Det er skam ikke et dumt spørgsmål, og det er helt sikkert et område, hvor der er rigtigt mange gode råd og løsninger.

En analog forstærker er skam ikke gammeldag og ubruglig, fordi man kun har digitale signalkilder - signalet, der skal ud af højttaleren og ind i vores øre, er jo trods alt analogt.

Så det vigtigste er, at få konverteret det digitale signal til et analog så godt som overhovedet muligt, og det er her en USB tilslutte DAC (Digital Analog Converter) kommer ind i billedet. Grunden til at man anvender en dedikeret DAC, og ikke bare lige tager signalet fra computerens lydkort er, at lydkortet normalt ikke er optimeret til seriøs musikaflytning. Desuden er man også fri for mange støjproblemer, ved at have DAC'en uden for compouteren.

Der findes mange DAC løsninger og i mange prisklasser. Hvis du står og skal i gang fra bunden af, så vil jeg anbefale Prodigy CUBE, som en god og billig løsning til, at få et godt stereosignal ud af computeren og ind i stereoanlæget.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i at det indbyggede lydkort i en normal PC ikke duer. Det er OK til discount anlæg, ikke mere.

Er prodigy cube i stand til at eliminere spdif jitter på input? Til 10000 kr. vil jeg mene at det skal være et krav til DAC'en, ellers er DAC'ens output for ringe til at retfærdiggøre en 9000 kr forstærker.

Jeg tror jeg ville sætte lidt mere end 900 kr. i DAC'en med et 10000 kr budget men det afhænger af hvad du vil med anlægget. En bedre DAC giver en mere klar  og mere vedkommende/engagerende lyd med god diskant. Hvis du vil have god dynamik, god bas og lav forvrængning ved høje lydtryk, er det vigtigt at have den rette forstærker og DAC'en betyder mindre.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

jeg forstår udemærket din forvirring og har stået i samme situation som dig.

fordi man har 10000 kr til rådighed er det jo ikke ens betydende med, at man skal burge dem alle. ting der slet ikke er blevet vendt er bl.a. hvor høj opløsning du har gemt din musik i på din computer. og hvilke højttalere du har. og hvilke præferenser du har til lyden fra dit anlæg (dynamik, detaljer, lydtryk osv).

men umiddelbart vil en ekstern dac være et godt sted at starte. om du så f.eks. vælger en prodigy cube eller en cambridge dacmagic, som nok er de to mest omtalte konvertere herinde for tiden, må være op til dig selv. men der findes mange dac på markedet.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Med 10 kilo i lommen ville jeg nok gå i den lokale Hifiklub og høre denne kombi:

Forstærker

Dac

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Har du besluttet hvilke højttalere du vil have eller har du allerede dem i forvejen? Højttalerne er den mest kritiske komponent og har betydning for valg af andre komponenter.

Hvis du har dårlige højttalere, er det spild af penge at sætte 10k i forstærker/DAC.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes