Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Netradio dekoder i Linux (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg får dårlig lyd med min DR netradio i Linux. Med WMA strømme er det nærmest tortur at høre på 128 kbit. Med mms linksene lyder det noget bedre i 128 kbit men langtfra lige så godt som 128 kbit mp3er i en ipod. Det lyder som om det kommer ud af en en blikdåse.

Jeg kan få det til at lyde lidt mere acceptabelt ved at bruge en equalizer og skrue det øverste diskantbånd næsten helt i bund, men det ødelægger også noget af signalet.

Kender i til en dekoder/applikation til Linux der giver god lyd med DR netradio?

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nu er det begrænset hvor god kvaliteten kan blive, men du kan evt. prøve DRadio:
http://www.thrysoee.dk/dradio/

Det er en frontend til mplayer - Mener den benytter ovennævnte mms links.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hm, interessant. Er du sikker på at DR's 128 kbit wma-stream lyder godt på Windoze? Er wma dårligere/bedre/lige god som mp3 ved den samme
bitrate?

Såvidt jeg ved er der hovedsageligt to wma-dekodere til Linux. ffmpeg og gstreamer. Sidstnævnte støtter wma både i en licenceret (fluendo)
version, og i den noget mere dubiøs version (lige som mplayer). Måske er den licenserede version bedre?

I gamle dage var der også win32codecs til mplayer etc, men jeg tror ikke rigtigt der er nogen som bruger det mere. Men i hvert fald burde disse
være lige gode som Windows' egen, da det faktisk jo er Windows' egen dekoder :S
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Den dårlige lyd kommer når jeg bruger Rhythmbox. Mistænker den for at bruge gstreamer og at gstreamer er dårlig til wma2. Jeg prøvede at installere fluendo, men desværre løste det ikke problemet med Rhythmbox. Jeg kan ikke finde ud af hvodan man ser hvilken codec den bruger. Synes ellers interfacet til RB er OK.

Til gengæld virkede dradio fint og nu har jeg ikke så meget brug for at få Rhythmbox til at tage netradio.

Takker.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

P.S. man kan sætte equalizeren op fra kommandolinien med dradio:

Tallene angiver et gain fra -12 - +12 i hvert af de 10 bånd, laveste bånd først. Eks:

dradio -af equalizer=0:0:0:0:0:0:0:0:0:-3.2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes