Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Råd til køb af CD-afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Halløj

Jeg vil godt høre hvilken CD-afspiller i mener jeg skal investere i.

Mit anlæg består af NAD 218 + NAD 116 samt Denon DP67L pladespiller og en elendig Denon DCD 500AE CD-afspiller. Dertil CV 1002 højtalere.
Lyden fra pladespilleren er af en helt anden dybdegående og detaljeret kvalitet end den fra CDen, og jeg ku' godt tænke mig at det blev lisså' fedt at høre mine CDere som mine LPer.

Hvis alt går vel får jeg i løbet af foråret endnu en NAD 218 til brokobling, og så blir' højtalerne skiftet ud til de gamle CV 1215mk2.

Hvilken CD-afspiller passer ind i det outfit til omkring 5000,-?? Gerne brugt så længe det er velholdt og godt.

Musikstilen er rock, punk, indie mv. Gerne hårdt og tungt.

MVH Steen
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Ud fra hvad du skriver lyder det ikke som om CD afspilleren er afgørende. Hvis du bare får en rimeligt god en af slags tror jeg det vil lyde fint. Jeg tror oplevelsen af lyden i langt højere grad afhænger af forstærkeren når du vil hamre rock ud i et par CV'er.

Så vidt jeg husker halverer du forstærkerens evne til at trække tunge belastninger ved brokobling, så hvis den før havde det fint med 2 ohm er det nu 4 ohm der er grænsen o.s.v. så pas på du ikke er for hård ved forstærkerne i brokobling. Nu ved jeg ikke lige hvordan højttalerne er, men jeg kunne forestille mig at 1215 er temmelig krævende. Kan de biampes? Hvis højttalernes effektkrav er rimeligt fordelte mellem top og bund, kan det være en mulighed. Så kan du presse basforstærkeren uden at det går for hårdt ud over toppen.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hej Torstein

Ja det er efterhånden gået op for mig, at udskiftning af forstærkerdelen løftede de digitale signaler en hel del. Så måske jeg bare venter til jeg falder over en eller anden fantastisk billig brugt CD-afspiller.

Hva' angår forstærkerdelen er der et par ting jeg ikke helt forstår, eller måske forstår forkert:

Biamping: Så vidt jeg kan læse mig frem til vil det kræve en hel del mere hardware, og nogen artikler fortæller at man nærmest ikke kan høre forskel. Hva' mener du??

Brokobling: Er det ikke det samme som at de 2 effekttrin bliver til monoforstærkere?? Og: Er det rigtigt som der står flere steder at det faktisk ødelægger den gode lyd mere end det gavner??

I så fald vil det vel være dumt at brokoble, og detder biamping ved jeg ikke lige om jeg kan hitte ud af, så måske skal jeg bare nøjes med én effektforstærker?? Jeg ved det ikke. Gode råd søges :)

MVH Steen
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv prøvet bi-amping.

Det jeg tænkte på var den metode som er vist i 3. indlæg i flg. link:

http://www.avforums.com/forums/hi-fi-systems-separates/95730 9-bi-amp-diagrams.html

Signalet skal til begge forstærkere i den opstilling, højttalernes delefilter sørger for at fordele belastningen på udgangen. Ved ikke om et simpelt splitter kabel er nok, det vil nok være bedst med en forforstærker med 2 udgange. Effektforstærkerne skal være så ens som muligt.

Pointen med det er at den forstærker der trækker basserne vil forvrænge p.g.a. hård belastning medens den der trækker topperne kan spille mere rent i det følsomme mellemtone/diskant område. Da øret er mest følsomt i mellemtone skulle det give en bedre lyd.

Jeg tror metoden med brokobling giver højere lydtryk, da basserne på den måde kan suge energi fra begge strømforsyninger.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Halløj

Fedt! Det ser sgu' da simpelt ud. Og ja - min forforstærker (NAD 116) har netop 2 udgange - og så kan det vel nærmest ikke blive nemmere. Og ja - effektforstærkerne (NAD 218) er nøjagtig ens.

Det eneste ekstra der så skal til er et sæt højtalerkabler.

Tak for det. Det har faktisk hjulpet en del på min forståelse og opfattelse af biamping, og pludselig gir' noget af det mening :)

MVH Steen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Husk lige, at fjerne bøjlerne mellem de to sæt terminaler på højttalerne !

Du skulle nødig have 2 stk. 218'erer til at kigge ind i hinanden

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hej rysz

Det skal jeg huske. Jeg vil ta' det meget stille og roligt når forsøget skal ske!! :)

Men tak. MVH Steen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes