Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp. Fatter ikke en hvede!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jakobl84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Her gik jeg og troede at et digital signal var det sammen, hvad enten det kommer fra en PS3 eller en 10k dyr cd afspiller, eller sonos for den sag skyld,.  MEn en tur en hifi butikken gjorde mig forvirret.  Der sagde de at den digitale lyd fra PS3´en var dårligere end fra sonos.   Jeg ved godt det kommer an på filen osv, men hvis den samme fil bliver afspillet, Får jeg så en bedre afspiller ved sonos, end min ps3. 

Håber på i gider forklare det til en rookie, så han fatter det^^

Mvh jakob

Til top Vis jakobl84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobl84

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Når vi taler det digitale signal, altså et du tager ud af enheden enten via en optisk forbindelse eller en coax-forbindelse, så er signalerne i princippet fuldstændigt ens.

MEN - og der er jo altid et men, så er det meget afhængigt af enheden, hvor god kvaliteten af det digitalesignal der kommer ud er. Det der er problemet, er timningen af de enkelte bits, og kvaliteten af den clock-generator, som sørger for at bit'ene kommer på de rigtige tidspunker. Her er der forskel på de enkelte apparater, og derfor kan et digitalt signal fra en dyr CD afspiller godt være af en højere kvalitet end signalet fra en PS3 spilleboks.

Denne form for tidsmæssig forvrængning kaldes "jitter". Hvor hørbar denne forvrængning er, er meget afhængig af hvilken DAC du bruger til dekodning af signalet, der findes kvalitets DAC'er, som har egen clock-generator, og dermed genskaber timingen i signalet inden det dekodes til et analogt signal, hvorved jitter forvrængningen fjernes/mindskes.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Det er ikke alle CD drev der er lige gode til at læse en skive direkte og lave fejlkorrektion så der kan godt være små forskelle i hvor godt et drev afspiller en CD direkte. Det problem løser man typisk ved at bruge noget ripper SW, f.eks. cdparanoia (bliver brugt internt af en del rippere med andre navne), til at læse CD'en flere gange indtil bitfejlene med stor sandsynlighed er væk (flertalsafgørelse, hvis drevet f.eks. læser et "0" et bestemt sted 8 af 10 gange og læser "1" 2 af 10 gange vælger ripperen at tro at der har været indspillet et 0 i den originale produktion og skriver det i den rippede fil). Når først filen er rippet til en harddisk kan den afspilles pefekt hver gang.

Hvis det digitale signal bliver sendt til en fornuftig DAC, der ikke er påvirket af SPDIF jitter, vil lyden være identisk uanset hvilken digital kilde du bruger, sålænge der ikke kommer bitfejl ind i systemet (f.eks som følge af løse stik eller dårligt afskærmede kabler).

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Der er ikke mærkeligt, at nybegyndere ender med at betragte HiFi med dyb skepsis. De to foregående indlæg er ikke direkte forkerte, men beskriver noget du ikke behøves bekymre dig om. Du kan ikke i praksis høre jitter, og hvis en afspiller laver bitfejl bør den smides ud.

Fyren i butikken tager fejl, hvis du overfører digitalt fra CD afspilleren er det ligegyldigt, hvilken model der er tale om.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Der er ikke mærkeligt, at nybegyndere ender med at betragte HiFi med dyb skepsis. De to foregående indlæg er ikke direkte forkerte, men beskriver noget du ikke behøves bekymre dig om. Du kan ikke i praksis høre jitter, og hvis en afspiller laver bitfejl bør den smides ud.

Fyren i butikken tager fejl, hvis du overfører digitalt fra CD afspilleren er det ligegyldigt, hvilken model der er tale om.

Alle rimeligt seriøse nye DACer (også billigere modeller) vil lyde fint med digitalt input uanset kilden, det vil jeg give dig ret i, men en gammeldags dac kan komme til at lyde meget ringere end med et godt inputsignal.

Computerdesignere bekymrer sig slet ikke i samme grad som audioudviklere om jitter og en computer vil derfor ofte have betydelig jitter og kan derfor lyde ringe med en gammeldags DAC.

Så måske er der mere tale om forældet viden end regulær misinformation fra ekspedienten.

Til dem der har lyst til at læse lidt mere teknisk om emnet er her en god artikel som giver en videnskabeligt funderet og letlæst forklaring af på hvilke punkter folk har draget fejlslutninger om at "digital er fejlfrit" og derfor uden betydning for lyden.

http://www.tnt-audio.com/clinica/jitter1_e.html

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

jakobl84 skrev:

Hej.

Her gik jeg og troede at et digital signal var det sammen, hvad enten det kommer fra en PS3 eller en 10k dyr cd afspiller, eller sonos for den sag skyld,.  MEn en tur en hifi butikken gjorde mig forvirret.  Der sagde de at den digitale lyd fra PS3´en var dårligere end fra sonos.   Jeg ved godt det kommer an på filen osv, men hvis den samme fil bliver afspillet, Får jeg så en bedre afspiller ved sonos, end min ps3. 

Håber på i gider forklare det til en rookie, så han fatter det^^

Mvh jakob

Historien er forkert, ellers er en sonos ret god, jeg bruger en ps3 som cd drev/multimedieserver jeg kan ikke høre nogen som helst forskel på den eller min tidligere ret dyre high end cd maskine.

En ps3 er ret veludviklet og gennemarbejdet, så du skal ikke lade dig snyde af en sonos er dyrere og lavet til audio, da dens pris mest af alt afspejler et lille marked og dermed mindre produktion med højere priser til følge.

jakobl84
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for jeres svar..   Tror jeg er kommet så langt, at jeg skal have en DAC foran min ps3, for at trimme lyden, da jeg regner med man kan købe en bedre DAC, end der sidder i min forforstærker Arcam avp700 http://www.arcam.co.uk/advice-and-support/discontinued-produ cts/AVP700AVProcessor 

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Er det rigtigt forstået at du har både en ps3 og den arcam ? I så fald har du overvejet at forbinde dem og LYTTE ? Der findes ikke en facitliste, hverken her eller i hifiklubben
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Der er ikke mærkeligt, at nybegyndere ender med at betragte HiFi med dyb skepsis. De to foregående
indlæg er ikke direkte forkerte, men beskriver noget du ikke behøves bekymre dig om. Du kan ikke i praksis høre jitter, og
hvis en afspiller laver bitfejl bør den smides ud.

Fyren i butikken tager fejl, hvis du overfører digitalt fra CD afspilleren er det ligegyldigt, hvilken model der er tale
om.

Jitter er i den grad hørbart men nogle DAC's er bedre til at undertrykke det end andre. Det er kun en ting at gøre og det er at
prøve.
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Benny D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

vil det sige at man aldrig kan fjerne JITTER, men man undertrykker det istedet. og jo bedre DAC man har jo bedre er den til at undertrykke det, men det bliver aldrig fjernet helt?

Til top Vis Benny D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benny D

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Det er med jitter som med dyre højtalerkabler. Du kan høre det, hvis du selv tror på du kan høre det.

En perfekt afspiller vil overføre de enkelte bit fuldkommen regelmæssigt. Men i praksis vil der altid være mikroskopiske tidsforskelle, som det menneskelige øre umuligt kan opfange.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Det er med jitter som med dyre højtalerkabler. Du kan høre det, hvis du selv tror på du kan høre det.

En perfekt afspiller vil overføre de enkelte bit fuldkommen regelmæssigt. Men i praksis vil der altid være mikroskopiske tidsforskelle, som det menneskelige øre umuligt kan opfange.

Jeg kan kun opfordre dig til at læse den artikel, jeg postede link til og selv vurdere om du mener den er troværdig. Vi kan nok ikke komme videre med påstand mod påstand.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Det er ikke troværdigheden der er problemet. Jeg benægter ikke at jitter eksisterer, jeg siger bare at ved normal afspilning af en CD, vil du umuligt kunne høre det.

Det er også på en måde perverst, at i får en nybegynder til at bruge tid på bekymre sig om noget så eksotisk. Ikke mærkeligt HiFi får et dårligt ry.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Det er ikke troværdigheden der er problemet. Jeg benægter ikke at jitter eksisterer, jeg siger bare at ved normal afspilning af en CD, vil du umuligt kunne høre det.

Det er også på en måde perverst, at i får en nybegynder til at bruge tid på bekymre sig om noget så eksotisk. Ikke mærkeligt HiFi får et dårligt ry.

Jeg er enig hvad angår gode CD afspillere. Her er det ofte ligegyldigt hvad jitter er opgivet til da alle producenter har styr på det og mange andre faktorer har større betydning for lyden.

Men spørgsmålet handler specifikt om data fra en computer. Computere kan have meget mere jitter end CD afspillere, da designerne ikke har fokus på det - f.eks. bruger de switch mode strømforsyninger. I mine ønje er jitter en plausibel, ja faktisk den mest nærliggende, forklaring på at et digitalt signal fra en computer kan lyde dårligere end andre digitale input (hvis modtager DAC'en er dårlig til jitter reduktion).

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Det passer ganske rigtigt, at du får dårligere lyd ud på en PS3.

Årsagen er, at du skal have et tv tændt når du navigerer rundt og det forstyrrer dine lytte-sanser. Det behøver du ikke på en Sonos og derfor vil det pr. definition give et bedre resultat

Den seriøse del af indlægget: Jitter KAN ganske rigtigt være et problem, men det er langt mere afgørende om højttaleren står 5-10 cm længere fra/tættere på væggen, så de færreste vil opleve et problem i dette. Der fokuseres for meget på den slags og for lidt på, at nyde musikken !

Jeg har Sonos til at rulle på en TDAI2200RP fra Lyngdorf. Lydforskellen fra den nu skabsopfyldende CD1 er lig nul.

Jeg er tilbøjelig til, at give Hurin ret. Hvis du VIL høre en forskel, så GØR du det også.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Det passer ganske rigtigt, at du får dårligere lyd ud på en PS3.

Årsagen er, at du skal have et tv tændt når du navigerer rundt og det forstyrrer dine lytte-sanser. Det behøver du ikke på en Sonos og derfor vil det pr. definition give et bedre resultat

Den seriøse del af indlægget: Jitter KAN ganske rigtigt være et problem, men det er langt mere afgørende om højttaleren står 5-10 cm længere fra/tættere på væggen, så de færreste vil opleve et problem i dette. Der fokuseres for meget på den slags og for lidt på, at nyde musikken !

Jeg har Sonos til at rulle på en TDAI2200RP fra Lyngdorf. Lydforskellen fra den nu skabsopfyldende CD1 er lig nul.

Jeg er tilbøjelig til, at give Hurin ret. Hvis du VIL høre en forskel, så GØR du det også.

Rart med et konstruktivt indlæg. Jeg var da vist selv ved at hænge lidt fast i jitter kævlet.

Jeg kom netop til at tænke på at en anden mulig forklaring på dårlig lyd kan være at softwaren på PS3 laver noget signalbehandling.

jakobl84, har du undersøgt om man kan tænde for en "direct hardware access" eller noget lignende i afspiller softwaren? Hvis du har en equalizer eller noget digital volume kontrol med i datavejen kan det forringe lyden. Prøv. evt at google det.

jakobl84
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Mange tak for du indlæg.   Dejligt med noget feedback på ens spørgsmål.. 

jakobl84
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

du=jeres

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes