| Forfatter |
|
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en CD-afspiller, der er baseret på Pioneers Stable Platter.
Når jeg starter en CD eller skifter til et nyt nummer, er der begyndt at komme en hørbar hyletone fra CD-afspilleren – som om der mangler ”smøring”.
Er der nogen, der har et bud på, hvordan dette kan løses??
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan skyldes en resonans i laseren...jeg kan huske i gamle dage kunne vi få en lille metal profil til at skrue på laseren så holdt det op.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Det kan skyldes en resonans i laseren...jeg kan huske i gamle dage kunne vi få en lille metal profil til at skrue på laseren så holdt det op.
|
|
|
Tak for svaret.
Det er den anden Stable Platter baserede CD, jeg har - og der var intet at høre i den første, jeg havde. Herudover er det som om det holder op når CD-afspilleren har været i gang et stykke tid. I går oplevede jeg så, at der gik lang tid (5-10 sek.) med at spore / starte en CD samt skifte numre. Senere var reaktionstiden normal. Du tror ikke det kan være slid?
Jeg tænkte, at man måske kunne påføre et ultratyndt lag silicone et sted, hvis det ellers er til at komme til.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan self. være et tørt leje, men prøv lig når den hyler og er kommet op i omdrejninger at slukke for strømmen til den...hvis hylerriet forstætter et lille stykke tid derefter er det et leje. Hvis hylerriet stopper i samme splitsec. som du slukker er det laseren.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Det kan self. være et tørt leje, men prøv lig når den hyler og er kommet op i omdrejninger at slukke for strømmen til den...hvis hylerriet forstætter et lille stykke tid derefter er det et leje. Hvis hylerriet stopper i samme splitsec. som du slukker er det laseren.
|
|
|
Tak - det vil jeg prøve.
KAN man smøre et leje, eller skal jeg regne med at drevet står af på et tidspunkt? Hvis ja - er noget jeg kan gøre selv?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men jag kan sgutte huske om jeg har prøvet at smøre dem der. men vent nu og se hvad pr***n viser
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad fanden...kan man ikke skrive pr***n???
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
| Hvad fanden...kan man ikke skrive pr***n??? |
|
|
Nej det indeholder jo ordet røv eller R Ø V så kan du også læse det    Det er satme komisk.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skulle det være muligt at skrive prøven.
Edit: Succes!
God debat!
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
|
|
|
Lyden stopper i samme sekund jeg slukker, men jeg tvivler på det er resonans. Hyletonen optræder nemlig kun når jeg starter CD'en - og nogle gange tager det lang tid at finde 1. nummer. Når CD'en spiller er der ingen hyletone, men den kommer så - nogle gange - når jeg skifter et / flere numre frem.
Nu prøver jeg om jeg kan skille selve drevet ad.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo...det er laserens tracking system som larmer (går i resonans). Hvis du kan lime et lille metalstykke på siden af laseren kan det måske fjerne fejlen...det var det jeg gjorde. Nogle gange var det nødvendig at skifte laseren.
m,vh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Jo...det er laserens tracking system som larmer (går i resonans). Hvis du kan lime et lille metalstykke på siden af laseren kan det måske fjerne fejlen...det var det jeg gjorde. Nogle gange var det nødvendig at skifte laseren.
|
|
|
Tusind tak for din hjælp. Jeg har lige skilt drevet af (og renset laseren med propylalkohol) og samlet det igen - og lyden er der stadig. Og ja det har noget med tracking at gøre. Men udover lyden er det vel ikke noget problem eller hva'???
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det minder om en fejl jeg i tidernes morgen havde på min Thule Spirit (sendere kendt som 150B) afspiller. Det var helt klart et mekanisk problem da det hjalp at lægge en ekstra cd ovenpå (hvilket så kunne give andre problemer).
Det underlige var at det kun skete med bestemte cd'ere, og som regel også kun på bestemte tracks (typisk i starten af skiven). Brændte jeg en kopi af den betrufne cd, så løste det problemet. Det var åbenbart et spørgsmål om selve skivens balancering i forhold til drevet.
Du anvender jo så et andet drev, oven i købet med stable platter. Men er det også kun bestemte skiver der giver problemer, eller er det alle? Jeg fandt aldrig en permanent løsning på det, så det er kun for at få yderligere fingerpeg til en mulig løsning at jeg nævner det.
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Det minder om en fejl jeg i tidernes morgen havde på min Thule Spirit (sendere kendt som 150B) afspiller. Det var helt klart et mekanisk problem da det hjalp at lægge en ekstra cd ovenpå (hvilket så kunne give andre problemer).
Det underlige var at det kun skete med bestemte cd'ere, og som regel også kun på bestemte tracks (typisk i starten af skiven). Brændte jeg en kopi af den betrufne cd, så løste det problemet. Det var åbenbart et spørgsmål om selve skivens balancering i forhold til drevet.
Du anvender jo så et andet drev, oven i købet med stable platter. Men er det også kun bestemte skiver der giver problemer, eller er det alle? Jeg fandt aldrig en permanent løsning på det, så det er kun for at få yderligere fingerpeg til en mulig løsning at jeg nævner det.
|
|
|
Man kan se drev-mekanismen her: http://www.lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/Pioneer_703/p ioneer703.html
Hyletonen er uafhængig af hvilken CD man afspiller - men det er som om at problemet holdet op når afspilleren har spillet et styke tid.
Selve lyden kan jeg leve med - hvis jeg bare ved, der ikke er et eller andet nedbrud på vej, som jeg kunne have forebygget!!!
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du har skrevet noget om start problemer.. tonen kan sagtens forhindre laseren i at spore korrekt...men der ikke noget som går mere istykker. Hvis du kan leve med fejlen så gør det.
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Jeg synes du har skrevet noget om start problemer.. tonen kan sagtens forhindre laseren i at spore korrekt...men der ikke noget som går mere istykker. Hvis du kan leve med fejlen så gør det.
|
|
|
Jeg lever med det. Afspilleren kan af og til kan være 10 sekunder om at spore sig ind på det første nummer, men der har aldrig været problemer med at afspille en CD. Udover i går, hvor det for første gang var som om laseren ikke kunne følge med eller som om CD'en var beskidt og skrattede hen over 5-10 sekunders musik. Da jeg af´spillede samme sted igen lige efter, lød det som det skulle. Håber ikke dette gentager sig - men så skriver jeg igen!!!
Tak for din hjælp.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede alle cd-afspillere "hylede"? 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Jeg troede alle cd-afspillere "hylede"? 
|
|
|
Såså, Jan... Du er vel ikke blevet vinylfundamentalistisk? ;-) Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 05:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også skyldes en dårlig spinmotor/discmotor. Dem har jeg skiftet flere af for lign. fejl i Pioneerafspillere og det kunne også give læseproblemer. Jeg kan dog ikke mindes at have skiftet nogen i modeller med Stable Platter.
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der styr på hyleriet. Altså det mekaniske - nogle af mine kolleger mener, at indholdet på noget af mit musik er noget hyleri
Jeg fik som nævnt skildt selve drevet ad og forsøgte først at montere drevet igen med at par spændskiver, så der blev lidt mere afstand mellem drev og pladetallerkenen, men dette gjorde bare problemet værre. Spændskiverne blev fjernet og jeg undlod istedet at stramme monteringsskruerne helt. Og dette har tilsyneladende løst problemet!
|
| Til top |
|
| |