Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC som CD/Flac afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Jeg sysler lidt med en idé om at skrotte min Krell KPS20 cd afspiller som jeg er kørt lidt træt i. Krell'en erstattede for nogle måneder siden en Audio Analogue Maestro afspiller, selvom Krell'en burde være lysår bedre føler jeg der mangler "noget". Jeg ved ikke om det har være upsampling på Maestro'en som har gjort nogle trick.

Men, det har ledt mig på en idé om at bruge en PC med lydkort (hvis der findes gode lydkort med DAC) eller en bærbar med ekstern DAC. Jeg hælder mest til en løsning med bærbar for at slippe for blæserlarm og samtidig have en skærm at styre tingene fra uden at skulle have et helt bord stående til mus/tastatur og lign.

Første problem bliver jitter. Hvad vil være bedst at bruge som signalvej til ekstern DAC, s/pdif eller USB? Vil harddisken på en bærbar give problemer?

At finde en passende DAC ser ikke ud til at være nem. Jeg har ikke meget fidus til 2-3000 kr DAC'er med udskiftelige opamps (hvilket det ser ud til de fleste i den prisklasse har). Omvendt er jeg heller ikke parat til at smide 30.000 efter en DAC - ikke endnu, det kan måske komme på tale senere hvis løsningen viser sig at være god. Hvis nogle af jer sidder med gode bud til en DAC, så kom gerne med forslag.

Sidste spørgsmål er styresystem og afspiller. Umiddelbart havde jeg tænkt mig Windows 7 med foobar player, men har hørt fra en lokal tosse der mener at have styr på PC lyd at Windows Vista + 7 ikke er de bedste til lyd. Er der noget sandhed i det?

Hvis idéen giver et helt håbløst dårligt resultat i forhold til både Krell'en og Maestroen er det selvfølgelig også i orden at kalde mig en pade eller fordrukket sømand som burde opgive det PC pjat.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Et par tip herfra: Jeg begyndte også med en bærbar, men den larmede som en støvsuger, så mit setup i dag består af en
stationær med trådløs tastatur og mus. PC'en er tilsluttet fladskærmen via hdmi og fungerer som monitor. Det fungerer
fremragende - også når der skal vises billeder eller ses net-tv.

Mit lydkort er i semiklassen (Claro Omega 24 bit), som er tilsluttet forstærkeren via s/pdif. Dermed undgår man stelstøj. Jeg
kører Windows 7 med winamp med Asio-plugin. Vista og Windows 7 er faktisk bedre til musik end XP, som downsamplede alt
musik til 16 bit, medmindre man udførte alle mulige kunstgreb. Winamp eller foobar er for mig at se et fedt, så længe man
bruger de rigtige plugins til input og output.

Jeg har ikke problemer med jitter.

På nerds.dk er der en meget detaljeret gennemgang af teknikken bag musik på pc:
http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=2304

Og jeg kan også anbefale artiklen her på sitet om streaming:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2300&zoneid=2

Desuden er der oceaner af engelsksprogede sites om emnet.

God fornøjelse.

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

ditto:

Jeg startede også med en bærbar. Den larmede ved hård belastning og blev hurtigt støvet, så den skulle blæses igennem. Nu har jeg en stationær med støjsvag harddisk og strømbesparende processor samt en lille strømforsyning. Jeg har skrottet den lille blæser i strømforsyningen og monteret en 80 mm samt manuel blæserstyring på processor og strømforsyning. Den står i et skab med hul bagtil, og siger meget lidt (og meget mindre end den bærbare). Jeg har købt en fladskærm der sidde ind mod væggen. Jeg bruger en trådløs mus, og et tastatur kan hives frem om nødvendigt.

Jeg har købt det hele brugt for ca. 1000 kroner (15" LCD skærm, PC, 250 GB harddisk, trådløs netkort, blæser og blæserstyring) Hertil skal der så et godt lydkort. Inden længe har jeg dog et digitalt delefilter, således jeg helt undgår lydkort/DAC. Jeg overvejer også en forstærker med I2S indgang, således systemet stort set bliver uden DA konverternig. Kun subben/basmodulet bliver med DA konvertering.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Mht. styresystem, er det helt ligegyldigt. Man kan altid bruge asio4all til at  få den digitale lyd direkte til en DAC/lydkort. Vista er faktisk et af de gode styresystemer da man umiddebart kan få lyde direkte ud.

Claus.petersen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Der er også:

ASRock Nettop ION 330 Pro

Fås også med fjernbetjening, wifi og BD.
Bemærk: Uden OS.

Til top Vis Claus.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus.petersen

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Der findes et internet uden for hifi4all? Det må jeg have kigget nærmere på . Tak for links, ser ud til at det ikke er helt afsporet at bruge en PC. Kabinettet du linker til Kjeldsen er jo ligefrem noget man kan tillade sig at have stående i stuen. 

Trods advarslen har jeg ikke helt opgivet idéen om en bærbar, det er lidt nemmere at klappe låget op end at skulle tænde for både fjernsyn og PC. Det må være muligt at finde dem støjsvage, evt med SSD diske istedet for HD?

Godt at høre Windows vista/7 ikke er helt afpsoret i forhold til lyd, fordrukne venner er ikke altid det bedste sted at hente gode råd.

Dali Grand
Se det her

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mht. styresystem, er det helt ligegyldigt. Man kan altid bruge asio4all til at  få den digitale lyd direkte til en DAC/lydkort. Vista er faktisk et af de gode styresystemer da man umiddebart kan få lyde direkte ud.

Vrøvl ang. Vista. Det er Windows 7 er bedst. Dog kan vista også bringes til at få lyden direkte ud. Jeg bruger selv XP, men alle jeg kender der er gået fra Vista til 7 er idag meget lykkeligere mennesker, så drop Vista.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Trods advarslen har jeg ikke helt opgivet idéen om en bærbar, det er lidt nemmere at klappe låget op end at skulle tænde for både fjernsyn og PC. Det må være muligt at finde dem støjsvage, evt med SSD diske istedet for HD?

En moderne 2,5" harddisk siger ikke noget, det er den lillebitte blæser til processoren der larmer. Pga. den lille størrelse skal den jo piske af sted, for at få luft nok ind til processoren. Man kan få køleunderlag til bærbare. Det kan måske hjælpe lidt.

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Ulvin skrev:

Trods advarslen har jeg ikke helt opgivet idéen om en bærbar, det er lidt nemmere at klappe låget op end at skulle tænde for både fjernsyn og
PC. Det må være muligt at finde dem støjsvage, evt med SSD diske istedet for HD?

En moderne 2,5" harddisk siger ikke noget, det er den lillebitte blæser til processoren der larmer. Pga. den lille størrelse skal den jo piske af
sted, for at få luft nok ind til processoren. Man kan få køleunderlag til bærbare. Det kan måske hjælpe lidt.

En ordentlig bærbar bliver ikke varm og larmer ikke, når man bare afspiller musik, surfer osv.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Vrøvl ang. Vista. Det er Windows 7 er bedst. Dog kan vista også bringes til at få lyden direkte ud. Jeg bruger
selv XP, men alle jeg kender der er gået fra Vista til 7 er idag meget lykkeligere mennesker, så drop Vista.

Mig bekendt benytter Windows 7 og Vista den samme lydarkitektur, så i den sammenhæng er det ligegyldigt. Men 7'eren har så
mange andre fordele, at det alligevel klart er at foretrække.

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
Kjeldsen skrev:
Ulvin skrev:

Trods advarslen har jeg ikke helt opgivet idéen om en bærbar, det er lidt nemmere at klappe låget op end at skulle tænde for både fjernsyn og
PC. Det må være muligt at finde dem støjsvage, evt med SSD diske istedet for HD?

En moderne 2,5" harddisk siger ikke noget, det er den lillebitte blæser til processoren der larmer. Pga. den lille størrelse skal den jo piske af
sted, for at få luft nok ind til processoren. Man kan få køleunderlag til bærbare. Det kan måske hjælpe lidt.

En ordentlig bærbar bliver ikke varm og larmer ikke, når man bare afspiller musik, surfer osv.

Min erfaring er dårlige med IBM T60/61, Acer (billig model og den værste), Compaq (12,1" ældre sag), Dell.

Jeg en enkelt god erfaring og det var en Mac ibook 12,1".

Acer'en har jeg brugt over længere tid, og når den er støvfri er der ingen problmer, men så snart støvet sætter sig, larmer den. Problemet kan løses med luft på dåse ca. 3 gange om året, men det bøvl gider jeg ikke (den skal skilles delvist ad, for at kun få den blæst ordentligt igennem).

Da jeg sad og konfigurerede min nuværende musik PC, larmede en IBM T61 mere på 1 meters afstand, end PC'en som jeg sad ved. Det er ikke meget støjende, men nok til at det er irriterende en stille aften. Jeg slukkede altid den bærbare, når vi skulle se TV. Det gør jeg aldrig med PC'en.

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Mac Mini er heller ikke noget dumt bud...

Den er lille, lydløs og Apple er vant til at arbejde med lydarkitektur. Hvis du vil afspille højopløste filer spiller iTunes desværre ikke mere end 44.1 native, selvom den optiske udgang kan klare 24/96. Men så er der andre veje at gå, f.eks VLC.

Og du kan bruge en iPod Touch som fjernbetjening...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg ved er det også ligemeget om du bruger Vista eller 7 - så længe du ikke bruger xp, for den tager toppen af lyden.

Angående bærbar eller stationær så kan det sådantset være hip, som hap du skal bare vide at det er dyrere at få en "lydløs" bærbar end en "lydløs" stationær.
Fx koster det 800 kr at skifte en blæser i en bærbar, hvis den begynder at køre skævt eller lign - samme gøres for 150 i stationær.

Men ud til din pc forhandler og sig lydløs!!!!!! så må han jo imponere dig.

hdd. Så længe du går efter en med en stor cache og 7200 rpm burde den sagtens kunne følge med.

(Bruger selv Win 7, usb dac (Fubar II) og en larmene stationær :( - men den kan Game :)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Der er vist mange måder at gøre det på - her er min model. Jeg startede lige før jul med PC/harddisk afspilning - så jeg har ikke oceaner af erfaring.

Jeg valgte en løsning med en bærbar (Asus eeePC) og en løs 2,5" harddisk. Dvs. at jeg kun bruger den indbyggede harddisk til at styresystem og afspilleprogram. Den eksterne harddisk har ingen blæser så den larmer ikke. Det gør eeePC'en heller ikke.

Jeg kører med WinXP og Asio driver for at omgå Kmixeren i XP - og så er XP ok.

Bruger Foobar2K som FLAC-afspilleprogram og tapper signalet ud via USB-port. Har så købt en USB-S/pdif converter så jeg kan få signal ind i min dac, som ikke har USB-port. Der er jo også M2tech-løsningen - har dog ikke afprøvet den - men den bliver rost rundt omkring.

Der er iøvrigt store lydforskelle på USB-kabler selvom jeg ved det lyder åndssvagt. Og der er også noget at hente ved afkobling af den bærbare PC - og harddisk for den sags skyld - om ikke andet så i mine ører.

I den sidste ende så får man vel aldrig bedre lyd end det dac'en kan konvertere det til - så det er ikke der man skal spare.

Jeg kan nu også fjernbetjene hele skidtet via en iPhone - det er en facilitet jeg nødig vil undvære da jeg fik det til at køre.

Mit CD-drev har iøvrigt ikke været sat til siden

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Mht. til fjernbetjening. Der findes et haf af produkter til fjernebetjening af PC'en. Blandt andet mobiltelefoner med bluetooth eller wifi. Det kræver som regel et plugin i programmet at bruge mobilen, og jeg skal hilse at sige at ikke alle er lige gode, men det findes og er nemt at prøve af.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Til dette formål er det da oplagt med en Mac Mini eller alternativt en Asus Eee Box, hvis det skal være med windows. Og så en
iPhone eller iPod Touch til at styre med. Så behøver du kun skærm til konfiguration.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Tror Mini Mac og Eee bliver for små til nogle af de ting jeg har tanke for. Jeg har tidligere haft positive oplevelser med SeeDeClip på CD'er hvor der er brugt gorillaer og flodheste til mastering. Nogle af de værste ofre for loudness war kan med dette program forvandles fra støj til hørbart musik, Hvis det kører on the fly tror jeg det bliver for småt med Mini Mac og Eee.

Faktisk er jeg ved at være henne ved tanken at det nok skal være stationær PC. Jeg havde et generelt indtryk af at bærbare var lydløse i forhold til stationære, men efter at have svinget turen forbi en lokal PC pusher er jeg ikke imponeret over lydniveau.

Dali Grand
Se det her

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Tror Mini Mac og Eee bliver for små til nogle af de ting jeg har tanke for. Jeg har tidligere haft positive oplevelser med SeeDeClip på CD'er hvor der er brugt gorillaer og flodheste til mastering. Nogle af de værste ofre for loudness war kan med dette program forvandles fra støj til hørbart musik, Hvis det kører on the fly tror jeg det bliver for småt med Mini Mac og Eee.

Faktisk er jeg ved at være henne ved tanken at det nok skal være stationær PC. Jeg havde et generelt indtryk af at bærbare var lydløse i forhold til stationære, men efter at have svinget turen forbi en lokal PC pusher er jeg ikke imponeret over lydniveau.

Nyeste iteration af Mac Minien kører med Intels Core 2 Duo op til 2.66GHz, det burde være rigeligt!

Og SeeDeClip kan, så vidt jeg lige kan se, køre både on- og offline...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Efter hvad jeg ved er det også ligemeget om du bruger Vista eller 7 - så længe du ikke bruger xp, for den tager toppen af lyden.

XP tager toppen af lyden? Det er simpelthen vrøvl!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes