Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: USB, s/pdif eller firewire? (HTPC) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige blevet færdig med at sammenstykke en htpc, og det er faktisk ikke en helt ringe erstatning for CD afspillere. Jeg har både en Audio Analogue Maestro og Krell KPS20 stående som dette nye legetøj er blevet lytte testet op imod, med den indtil videre bedste løsning (Ayre USB DAC) er HTPC'en skræmende god. I den forbindelse har jeg testet forskellige DAC med forskellige udgange og målt på resultatet.

Første test var med DAC forbundet til s/pdif. Dette gav et mildest talt uhyggeligt dårligt test resultat, musisk ødelæggelse af olympiske dimensioner pga jitter. Jeg havde ikke de store forhåbninger til s/pdif før testen, dette har bestemt ikke ændret sig. S/pdif udgang er fra Auzentech lydkort som i testens anledning fik lov at køre på sin egen strømforsyning. Bundkortets onboard lydkort blev også testet af, resultatet var ikke langt fra hinanden. Faktisk tror jeg at et gennemsnit af 10 test ville have vist samme gennemsnitsresultat for de to løsninger.

Så, videre til næste mulighed - USB overførsel. Første test blev lavet med en forholdsvis billig DAC, den havde dog ikke helt ufornuftig opbygning på opamps. Men, der var ingen tiltag til at styre timing på USB. Igen et helt igennem dårligt resultat. Det næste blev en Ayre DAC med asynkron USB overførsel. Det gav et noget andet test resultat som faktisk var ganske hæderligt.

Nu mangler jeg at afprøve sidste mulighed, firewire. Efter min (begrænsede) viden må firewire klart være at foretrække? Blev det ikke udviklet med lyd/video overførsel for tanke - uden svaghederne fra s/pdif? Hvordan opfører firewire sig i forhold til USB med timing?

Før jeg kan teste det af skal der findes en DAC med firewire indgang, hvilket har vist sig ikke at være lige til at snuse op. De findes, men med ganske ufornuftige prismærkater på sig. Jeg er mest af alt nysgerrig efter at afprøve firewire, og er ikke interreseret i at smide 40-50.000 efter noget bare for at teste princippet. Hvis en af jer kender til en forholdsvis billig DAC med firewire må der gerne smides link ell. navn her.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Denne her har fået gode ord med på vejen. Men jeg har ikke selv hørt den

http://www.nettomusic.dk/shop/apogee-mini-dac-15304p.html

http://www.apogeedigital.com/products/mini-dac.php

Udgange er XLR.

Der findes også en lang række lydkort i alle prisklasser med firewire input.

http://www.nettomusic.dk/shop/search-1.html&keyword=fire wire

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

I min ikke helt teknisk funderede hukommelse mener jeg at kunne huske at firewire er god til at overføre store mængder data uden af brud. Dette i stor kontrast til USB. Dog har USB fordelen ved at kunne "snakke" frem og tilbage, hvilket nogle mener er at foretrække ved digital signaloverførsel.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

har du overvejet at prøve denne lille sag:
m2tech kan købes hos vassagohifi i starten af
april - der får han en ny sending hjem:)

det er en utrolig billig løsning, og er ret sikker på at det vil afhjælpe dit jitter problem.

hvad du yderligere kan gøre er at kigge lidt på den her:
micro clock, dog lidt dyrere

ellers prøv en af disse. hvor jeg nok ville gå efter zodiac+ : Zodiac

hvis du skal have firewire og en god dac i et, skal du kigge efter Weiss Minerva. denne koster dog i nærheden af 30.000 kr. jeg har selv ledt
nettet tyndt efter en billigere løsning, men det eneste du kan være heldig at finde er en firewire til spdif converter. de fleste firewire dac's er lavet
specielt til studie brug.

hvis du har mulighed for det, hvorfor så ikke evt køre optisk ud?
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
de fleste firewire dac's er lavet
specielt til studie brug.

Det er vel ikke diskvalificerende?

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Studie brug er i mine ører ikke afskræmmende, tværtimod. Har toslink ikke de samme svagheder som s/pdif? Har ikke noget jeg kan teste toslink udgang på, men havde afskrevet det alligevel efter at have leget med s/pdif.

Dali Grand
Se det her

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

studiebrug er overhovedet ikke diskvalificerende. du får bare en masse andet med oven i købet også, plus at de sjældent er særlig pæne at kigge
på. men igen, hvis man ikke har noget imod det, er det skam nogle ganske fornuftige løsninger der bliver lavet.

toslink er i den forstand ikke dårligt. det gode ved toslink og computerbrug er at du får de to ting adskilt således at du ikke får overført en masse
unoder med over i dac'en.

hvis du måler for jitter og det er det der bekymre dig, så skal du have fat i en ekstern clock. tror selv hvis du bruger firewire at det også vil
introducere jitter i systemet. jitter kan kun reduceres i selve dac'ens egen clock eller en anden ekstern.

som jeg linkede til tidligere, så har m2tech asynkron usb overførsel, plus egen clock til at håndtere jitter. dette vil bevirke, at inden signalet når din
dac er der kun meget lidt jitter som dac'en skal håndtere. du vil derfor opnå en meget bedre og renere lyd

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Studie brug er i mine ører ikke afskræmmende, tværtimod. Har toslink ikke de samme svagheder som s/pdif? Har ikke noget jeg kan teste toslink udgang på, men havde afskrevet det alligevel efter at have leget med s/pdif.

SPDIF findes både som toslink og coax. Toslink har den fordel at der er galvanisk adskillelse. En god DAC bør dog også have galvanisk adskillese på den elektriske coax indgang. Hvis ikke der er, kan der godt opleves forskel på lydkvaliteten.

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Galvanisk separation er jeg klar over der ligger i toslink, men medmindre der bygges "lo-fi" setup hvor det er nødvendig at separere fra PC'en pga støj kan jeg ikke se det skulle give nogen som helst forskel fra coax kablet i forhold til jitter problemer.

For desuden en interresant DAC du linker til med Apogee'en Kjeldsen, kunne godt ligne den næste udskrivning på bankkontoen.

Dali Grand
Se det her

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Galvanisk separation er jeg klar over der ligger i toslink, men medmindre der bygges "lo-fi" setup hvor det er nødvendig at separere fra PC'en pga støj kan jeg ikke se det skulle give nogen som helst forskel fra coax kablet i forhold til jitter problemer.

For desuden en interresant DAC du linker til med Apogee'en Kjeldsen, kunne godt ligne den næste udskrivning på bankkontoen.

Jeg ved heller ikke om det specielt er jittermht. til den galvaniske adskillelse, men folkene hos MiniDSP mener der er stor forskel på deres toslink og coaxingang uden galvanisk adskillelse, og at denne forskel forsvinder med galvanisk adskillelse. Jeg tror prisforskellen er 50 kroner, så ikke umiddelbart noget man bør spare væk.

Jeg kører med klasse D forstærkere, og de er følsomme overfor groundloop, så jeg vil meget gerne have galvanisk adskillelse.

NB! Jeg håber ikke jeg forårsager at du bruger alle skattebesparelserne på mine forslag

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Haha, der skulle indtil videre være lidt tilbage på kistebunden, men jeg kan da godt ane en tendens der kunne gå hen og føre bunden lidt tættere på hvis det fortsætter 

Dali Grand
Se det her

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Apogee DAC blev det alligevel ikke til, fik lige en PS aduio digital link 3 DAC på besøg. For at starte med det mindst positive - hvilket på ingen måde er negativt - så er den ganske ganske billig. For derefter at tage fat hvor det virkeligt bliver positivt, så spiller den sku røven ud af bukserne på den noget dyrere Ayre DAC.

Fra første sekund den bandit blev smidt ind i fødekæden var jeg solgt. Alting lyder mere - live!? Der mangler lidt i toppen i forhold til Ayre, men mellemtone og bund er der i den grad styr på. Desværre er den kun hjemme på lån, men der skal ikke gå mange dage før en af dens fætre står på hylden. Endelig noget der kan hive fat i Dali Grand's bund uden det lyder mudret eller langsomt.

Testudstyr skal leveres tilbage denne uge, så firewire ideén bliver lagt på hylden. En lille test på PS audio er det dog blevet til. Den kører med USB forbindelse og klarer umiddelbart ikke testen ret godt. Men men, upsampling skulle jeg prøve at lege med, og her skete der pludselig noget. Med upsampling til strøg den igennem jitter helvede lige så fornemt som Ayre's DAC. Mit bedste bud må være der sidder en intern clock der tager over på upsampling? Hvis nogle kan gøre sig kloge på dette er jeg lutter øre.

Dali Grand
Se det her

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hey Ulvin

hvis du på et tidspunkt vælger at tage fat i firewire igen, er måske en lidt interessant ting. dog ved jeg ikke helt med prislappen på $1300, men i
sandheden et interessant produkt

her

du kan læse lidt om teknikken og specifikationer fra panelet til højre.

men da fedt at du fandt et produkt du er tilfreds med. ryger Ayre'en så?

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

På et eller andet tidspunkt vil firewire nok blive prøvet, om ikke andet så er der en nysgerrighed der skal stilles. Jeg giver PS'en nogle dage, hvis jeg stadigvæk næste uge sidder med armene i vejret og hører musik på den, så ryger Ayre DAC'en

Dali Grand
Se det her

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg havde næsten glemt wavelength USB dacs. De må nærmest være at betragte som pionere på området, og tog USB seriøst for en del år siden

http://www.usbdacs.com/Products/Products.html

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

wavelength er vist, så vidt jeg lige husker, dem der har lanceret asynkron usb overførsel fra computer til dac. så det er dem man kan takke for
denne herlige egenskab. dog er der flere forskellige firmaer der har licens til at bruge denne teknologi, derfor man også ser flere dac's med denne
løsning.

om de er de bedste er jo subjektivt, men de er klart at foretrække hvis man ønsker en usb løsning, ellers vil jeg nok sige at Weiss er at foretrække
ved firewire lydoverførsel.

er der overhovedet nogle danske forhandlere af wavelenght? de har nemlig et, tror den hedder proton, super spændende produkt, også sådan rent
prismæssigt

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne her:

http://www.nuforce.com/hp/products/iconhdp/index.php
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg havde næsten glemt wavelength USB dacs. De må nærmest være at betragte som pionere på området, og tog USB seriøst for en del år siden

http://www.usbdacs.com/Products/Products.html

Wavelength havde jeg kigget lidt på, og havde faktisk også prioriteret dem højere en Ayre. Specielt deres Cosecant DAC ser spændene ud, men det har ikke været helt nemt af finde herhjemme. Jeg så en af deres mindre modeller i Hong Kong sidste efterår, men gav det ikke videre interesse da jeg på det tidspunkt ikke helt havde afgjort om det skulle blive alvor med noget HTPC.

Hong Kong har for desuden nogle ganske ganske fede hi-fi butikker. Hvis nogle med ferieplaner i østen falder over denne tråd, så kan jeg smide et par gode adresser på butikker der SKAL ses. De har ALT i Hong Kong. Både vestlige mærker og de mere interresante kinesere.

Dali Grand
Se det her

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Physis skrev:
Hvad med denne her:http://www.nuforce.com/hp/products/iconhdp/index.php

som en head-fi forstærker ser den da ret fed ud. den koster heller ikke alverdens. ret lækkert at den har indbygget dac, så man kan køre digital ud
fra computeren.

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkort/ er et andet udemærket sted at hente inspiration, hvis man vil vide hvad der findes på markedet.

Jeg sidder i anden sammenhæng og tester en RME FireFace UC (USB), søster til FireFace 400 (FireWire). Nogle lydkort bruger ifølge RME's hjemmeside samme USB kommunikationsinterface til Mac og PC, men denne har separat interface til de to operativsystemer.

Den lyder rigtig godt over et sæt Sennheiser HD 580 hovedtelefoner, men jeg har endnu ikke haft mulighed for at tage den med hjem og afprøve den på mit stereoanlæg.

Det er måske nok overkill med et 8-kanals lydkort, men helt tosset er det altså ikke.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes