Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 8-10m coax spdif kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

hey herinde

nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at reservere sådan en fin lille m2tech usb/spdif hos Rene når han får den næste sending hjem - så
må vi se om den kan gøre lidt underværker

mit næste problem er nu flg. jeg har bestil en med bnc connector på da jeg skal have et forholdsvis langt kabeltræk. ca, 8-10m. derfor er jeg
også rimelig opmærksom på ikke at nedgradere lyden mere en højst nødvendigt...

er der nogle der har nogle tips til noget evt DIY, eller færdiglavede kabler. har kigget lidt på blue jeans, men hvordan klarer de så lange
kabeltræk, her tænker jeg på deres skærmning osv?

mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale en DIY løsning, hvor du finder noget godt dobbeltskærmet RG6 kabel som f.eks. dette eller dette. Bliver det dobbeltskærmede RG6 for stift for dig, skal du finde noget RG59 som f.eks. dette.

Det er meget vigtigt at det er kabel med en 75 Ohms impedans og med gode højfrekvensegenskaber.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

hvorfor en af de to vil være bedst? rg6 eller rg59u. har de samme lydmæssige egenskaber? de skal helst være neutrale:)

men til prisen er det jo et super godt køb, hvis de lyder godt. har du selv prøvet at lege lidt med dem erlingt? nu vi er ved DIY, er der nogle stik du
vil anbefale. jeg skal bruge et bnc og et rca. tror nok der sidder et hun stik i m2tech'en...

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

hvis man laver et coaxial kabel med rca stik i den ene ende, kan man så bare smide alm rca stik på, eller skal man have fat i nogle specielle 75ohm
(findes disse overhovedet?)... hjælp er værdsat, da jeg er igang med at lave mit eget coaxiale kabel.

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Bruger siden: 08 Maj 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

rca stik er rca stik... der er ingen forskel.... men skal ikke kunne sige noget med det bnc værk det har jeg ikke forstnd på
hehe...

laver selv rca kabler xlr og HT og alt det der men ikke lige coax det har jeg ikke rodet mig ud i... hehe der køber jeg sku... men
grunden til jeg laver kabel er nok bare for at få tiden til at gå... og der er ved at være omkring til en 5-6 anlæg nu og har kun
et hehe....

men kabel freak er man vel...

forresten glæder jeg mig stadig til den m2tech og håber da også du for din snart det tror jeg altså bare er guf :)
Til top Vis storekonkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af storekonkel

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Canare laver vistnok 75 ohm stik. Men du kan prøve med Tiffany eller van den Hul lignende stik. Elfa partsnummeret er: 42-
257-02.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

ja for delen. det gode er at jeg får lidt skattepenge tilbage, så der er lidt overskud til at rode lidt med kabler:) elsker at lege med kabler. og det
fede
er, at man ofte ender ud med noget der er forholdsvis billigt og alligvel lyder kanon - i like

jeg har fundet de der canara stik. super lækkert rca stik (75ohm - eftersigende) http://www.canford.co.uk/Products/43-069_CANARE-RCAP-C53-
RCA-PHONO-PLUG-Group-Y

så det vil jeg prøve. mangler dog bare sådan et værktøj til at crimpe stikket fast med

bnc stik er lidt lettere at finde, så der tager jeg sgu bare det der ligger i et rimeligt prisleje...

der går desværre en uges tid endnu før jeg får min

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

kunne være jeg lige skulle lave et galleri af nogle af de kabler jeg sælger af hehe... skriver no. 2 er virkelig vellykket... det er
Bi-Wire af format 4 x 10 kvadrat kobber... med nogle lede ender... og min nye white serie i rca kabler... alt jeg laver er så i
kobber da det er den lyd jeg selv kan lide... self... :)

men det en anden gang...

skal jeg så vente med at fortælle om min m2tech til du har fået din eller skal den komme med det samme torsdag aften når
den lige er blevet holdt lun et par timer... hehe..

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

du kunne da snildt uploade lidt kabel DIY. altid godt med lidt inspiration:)

kom endelig med dine indtryk torsdag aften, så har jeg lidt at læse i weekenden når jeg er færdig med at arbejde

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

hva arbejder du med bonde syntes du har været på her hele dagen???

jamen skal nok lige smide ind hva jeg syntes, om din skal afbestille inden det er forsent... eller om det er guld...

og skal også nok lige tage mig sammen og uploade nogle billder af noget DIY kabel hehe... men bliver nok først i weekenden
der kommer billder skal jo være tid til det hele imorgen bliver en lang dag med lidt arbejde for familie fra morgenen af og så
slutter jeg af i klubben fra kl. 2 til lukketid hehe...

men så for jeg allerede imorgen noget lyngdorf med hjem hehe...:)

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

storekonkel skrev:
rca stik er rca stik... der er ingen forskel.... men skal ikke kunne sige noget med det bnc værk det har jeg ikke forstnd på

Ved BNC stik er der forskel på 50 og 75 ohm. Men 75 ohm BNC stik bruges til video (overvågningskameraer og lign.), så de koster næsten ingenting.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

jeg er skam studerende på 6 semester. slutter til sommer. nice:) så har rimelig meget fri nu her, da det er meningen vi skal skrive vores
bachelor. så har masser af tid til at sidde og surfe nettet tyndt for gode ting og sager:) ellers er det lager arbejde torsdag fredag:) penge skal der
også til når man bruger dem allesammen.

ja meld endelig tilbage. er dog overbevist om at det er en rigtig go investering:) så glæder mig til at høre hvad du synes om den.

snyd, vil også gerne lege lidt med lyngdorf hjemme i stuen. de heldige har mange glæder

bnc 75 ohm er der rigtig mange og billige af. her behøver man vist ikke købe de dyre til flere 100 kr? det er værre med rca stikket i modsatte
ende. jeg kan ikke finde noget i danmark der er i nærheden af Canare (det koster godt 200 kr at få sendt et 50 stik hjem = droppet) så tror det
bliver et almindeligt neutrik stik. dem har jeg haft gode erfaringer med. dog kun til analogt brug. så nu må vi se hvad de kan.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Det er helt klart bedst at bruge BNC stik, da de fåes i 75 Ohms udgaver, RCA stik er 50 Ohm - og allerhelst i begge ender, hvis det er muligt. Du kunne jo i den ende, som skal modtage signalet skifte RCA hunstikket ud med et BNC hunstik.

Vedr. kabler, så er der mindre tab i RG6 end i RG59; men på den forholdsvis korte strækning, som du skal bruge, er det sikkert uden betydning. Begge kabler, som jeg har lavet link til er dobbelt isolerede, hvilket er at foretrække, for at holde støj ude.
 Men som du jo selv skriver, så er kablerne jo ikke vildt dyre, så du kunne jo prøve med 10m af hver type, og så selv afgøre om du kan høre forskel.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

jeg har ledt nettet tyndt igen i dag efter nogle fornuftige 75ohm rca stik. umuligt. så min løsning er simpelthen, bnc i begge ender og så vil jeg købe
en bnc-rca adapter til jeg får taget mig sammen til at skifte coax ingangen på min dac til en kvalitets bnc stik. det vil give det langt bedste resultat.

jeg går efter RG6 da det, som du selv skriver, giver mindst tab. skal også ud og have fat i et crimpe værktøj, så det hele løber pludselig op. eller
kan man nøjes med at lodde? vil man ikke få den bedste forbindelse ved at crimpe?

men glæder mig til jeg kan gå igang med at rode med kabler igen:)

forresten, hvilket af disse bnc hanstik vil være at foretrække?: her
jeg kan finde en hvor der står RG6 ud for, den skulle man jo gå ud fra ville passe perfekt med RG6 kablet? men jeg kunne rigtig godt tænke mig et
guld eller sort bnc stik.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

bare lod det sammen tror ikke du kan høre forskel, hvis det skal crimpes, så køb det færdigt fra bluejeanscable.co.uk bruger jeg selv, kan anbefale deres 1695a, så er du fri for at købe alt det værktøj, men det kan være det er lige meget nu hvor langt er du kommet? syntes ikke jeg set dit review endnu?
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Har også været inde og kigge lidt på blue jeans, men jeg kan lave et kabel selv, der halvt så dyrt. Så det vil jeg da prøve. Det skide sjovt sådan
noget;)

jeg skal igang med det engang næste uge. Skal lige have fat i Rene fra vassago og høre omhan har fået min m2tech hjem. Så regner stærkt med
der kommer lidt Info og måske en lille anmeldelse her op til weekenden;)

mht bnc stik, så har jeg fundet nogen jeg lodder på. Har fået at vide at det giver en rigtig go forbindelse, hvis ikk bedre end at crimpe. Har alt
værktøj hjemme til at lodde. Så det bliver sådan det foregår;)

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

glæder mig til at læse dit review, tror det er en rigtig fin lille gadget den m2tech
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes