Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitale forstærkeres kvalitet- (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Jeg skekulerer, om der var andre løsninger på min effekt-probem med at mellemtonen bryder sammen med høje lydtryk.

Jer har ikke meget erfaring i dette, men mon ikke jeg kan låne grej hjem fra KT RAdio og høre - de er altid flinke og servicemindede.

Er der så stor forskel på fx ICE-power og andre teknologier, altså lydmæssigt?

Venlig hilsen

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Ikke bare den anvendte teknologi, men i den grad også udgangsfiltre og strømforsyning, har stor betydning.

Strømforsyningen er endnu mere kritisk, end klasse B konstruktioner, da den skal kunne levere strøm dynamisk, i op mod 90% af arbejds området, mod ca. 30% for klasse B. (Klasse A kører konstant strøm, så ingen krav til strømforsyningen, udover den skal være støjsvag)

Udgangsfiltrene er det som laver lyden, så det er nok et af de mest kritiske steder... Nogle konsruktioner kører med H bro, ala. Lyngdorf osv. Det svarer i princippet til traditionel brokobling, hvor et trin skubber, og det andet trækker, Men det kræver også to filtre pr. udgang. Andre kører med en halv H bro ala. Klasse T, og LC audio, ICE osv. Hvor der kun er ét filter pr. udgang.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hvis din mellemtone decideret bryder sammen, og det skyldes mangel på effekt, så spiller du meget højt. Det kan også være selve mellemtonen der ikke kan følge med, og endelig kan det blot være lydbilledet der falder sammen. Det er svært at sige uden selv at have hørt det.

Tact Millenium er det suverænt bedste jeg har hørt ift. ultradetaljeret mellemtone, der aldrig falder sammen uanset hvor højt der spilles. Men, jeg kan sagtens forestille mig andre klasse A eller klasse AB forstærkere der kan det samme.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Kunne det overvejes at ændre titlen til "Klasse D forstærkeres lydkvalitet". Der er ikke tale om digitale forstærkere, men switch
mode forstærkere. Dvs. det analoge lydsignal forstærkes ved at give fuld power på udgangen i pulser af varierende længder.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Kunne det overvejes at ændre titlen til "Klasse D forstærkeres lydkvalitet". Der er ikke tale om digitale forstærkere, men switch
mode forstærkere. Dvs. det analoge lydsignal forstærkes ved at give fuld power på udgangen i pulser af varierende længder.

Korrekt, men den normale term er blevet, digitale forstærkere. Selv digitale eksperter er faktisk i tvivl om klasse D kan betegnes som digital eller ej. Det er heller ikke alle PWM forstærker der modtager analoge signaler. Jeg har to der ikke mpdtager analoge signaler, og som ej heller laver DA konvertering i forstærkeren. Først ved udgangsfilteret bliver signalet analogt (eller lineært om du vil)

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret. Termforskydningen skyldes vel at de hedder klasse D - og så tror folk at der er tale om D = Digital.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Du har helt ret. Termforskydningen skyldes vel at de hedder klasse D - og så tror folk at der er tale om D = Digital.

Discrete blev også i sin tid til diskret opbygget - Men discrete betyder i virkeligheden separat eller adskilt, hvilket giver mere mening. Dvs- et diskret opbygget print, består af separate/adskilte komponenter og ingne IC'er.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Ja, der er jo aldrig nogen, der fortæller mig noget....

OT: Diskret betyder vel at kredsløbet består af separate modstande, kondensatorer, spoler, dioder, transistorer. Hvis der er en
OP amp eller anden chip i, er kredsløbet ikke diskret. Er det ikke stadigvæk sådan?

Ah, nu forstår jeg hvor du vil hen. Vi taler om diskret versus integreret topologi. Men fordi diskret har en anden betydning på
dansk (noget med kontaktannoncer....) blev det til "diskret opbygget" topologi.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Ja, der er jo aldrig nogen, der fortæller mig noget....

OT: Diskret betyder vel at kredsløbet består af separate modstande, kondensatorer, spoler, dioder, transistorer. Hvis der er en
OP amp eller anden chip i, er kredsløbet ikke diskret. Er det ikke stadigvæk sådan?

Ah, nu forstår jeg hvor du vil hen. Vi taler om diskret versus integreret topologi. Men fordi diskret har en anden betydning på
dansk (noget med kontaktannoncer....) blev det til "diskret opbygget" topologi.

Der hvor jeg vil hen, er at selv om en term i bund og grund er forkert, så kan den blive korrekt, nåt blot tilstrækkeligt mange anvender den.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Ligesom at en grammofon er kommet til at hedde en plov, og at en hovedtelefonforstærker er blevet til en head amp. Udvikling
- det må man ikke stoppe.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Og nu lover jeg at der ikke kommer mere fjollet OT herfra i denne tråd.

Har selv hørt TC electronic modulet (ligner ICE power noget, men har anderledes udgansfiltrering) med en buffer udviklet af
KvK og Hurtig. Mit indtryk dengang var (hapset fra en anden tråd):

"Var heldig at høre KvKs TC electronic modul, med KvKs buffer, en lille superlavimpedant Panasonic elektrolytbank, og en
enkelt 100 W ringkernetrafo i går. Endnu ikke i kabinet. men monteret på en aluplade. Lyttet på efter ca. 30 min
"opvarmning". Med et no-name netkabel i sort plast.

Til sammenligning med en hæderlig klasse AB 70 W forstærker (en Doxa 70 modificeret til Daner Namit topologi, og med
gode RIFA elektrolytter):

Til at starte med stod svitsmonsteret (som vi kalder den) i mit rack på en spånpladehylde. Det påvirkede lyden i negativ
retning: noget i den øvre mellemtone blev ret spidst at lytte på. Der var ikke tale om klassisk sss-betoning, men mere
sådan, at der kom en lettere metallisk klang over stemmer og instrumenter, og deres "krop" blev nedtonet, og det blev
vanskeligt at høre mindre modulationer i stemmer og instrumenter på velkendte plader. På dette tidspuntkt en smule
lyttetrættende. Og manglede efter min smag en smule bund, saft og musikalitet.

Derefter blev svitsmonsteret anbragt på et tykt "ægte" gulvtæppe (det eksotiske Valby fra IKEA). Derved blev lyden
markant bedre: Det eliminerede på forunderligvis den ovennævnte betoning. Alt i alt om lyden: Denne forstærker er IKKE
bange for at åbne munden. Den spillede meget uanstrengt, og ret neutralt. Den har ikke perfekt rum, men et markant godt
rum på kraftige og dybe instrumenter. I mine ører var diskanten ikke helt velopløst. Anbragt på gulvtæppet var lyden
bestemt ikke trættende. Og en del vinylplader lød ret fedt. Og bassen var god og dyb.

Så alt i alt med den specielle buffer en god forstærker, men med det forbehold at svitsmonsteret nok skal tweakes lidt med
et veldæmpet og solidt kabinet. Så jeg ser frem til at høre den igen, når KvK/Hurtig har lavet kabinet til denne prototype."

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes