Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt forvirret. Hvad er det oprindelige signl fra encd.....altså er den flac eller waw?
Mvh
Frank.
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wav er cd-formatet. Flac er blot Wav 'zippet', og altsaa ikke data-reduceret. Fordelen ved FLAC er, at det fylder mindre, naermest 60-70% af Wav, hvis jeg husker rigtigt. Desuden er FLAC bedre i form af tagging (datainformation vedr Kunstner, Titel etc) ift. WA.
Ulempen ved FLAC er at der er faa mobile enheder, der kan afspille FLAC - det er reelt naermest kun til afspilning via PC, Squeezeboxe eller lignende.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Wav er cd-formatet. Flac er blot Wav 'zippet', og altsaa ikke data-reduceret. Fordelen ved FLAC er, at det fylder mindre, naermest 60-70% af Wav, hvis jeg husker rigtigt. Desuden er FLAC bedre i form af tagging (datainformation vedr Kunstner, Titel etc) ift. WA.
Ulempen ved FLAC er at der er faa mobile enheder, der kan afspille FLAC - det er reelt naermest kun til afspilning via PC, Squeezeboxe eller lignende.
|
|
|
Vil det sige, at der overhovedet ikke er forskel på lyden?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Jeg er lidt forvirret. Hvad er det oprindelige signl fra encd.....altså er den flac eller waw? |
|
|
Ingen af delene. CD'er indeholder rå PCM data uden noget "format". WAV-filer kan indeholde PCM data af CD-typen (+ en header), men også meget andet. Men både WAV og FLAC kan indeholde bitidentiske kopier af CD-dataene - FLAC fylder bare lidt/meget mindre (afhængig af musikken). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
sigma6 skrev:
Jeg er lidt forvirret. Hvad er det oprindelige signl fra encd.....altså er den flac eller waw? |
|
|
Ingen af delene. CD'er indeholder rå PCM data uden noget "format". WAV-filer kan indeholde PCM data af CD-typen (+ en header), men også meget andet. Men både WAV og FLAC kan indeholde bitidentiske kopier af CD-dataene - FLAC fylder bare lidt/meget mindre (afhængig af musikken).
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Kan man overføre pcm til en nas?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Kan man overføre pcm til en nas? |
|
|
Ja, du kan godt overføre de rå data. Du skal bare selv skrive programmet til at afspille dem  Brug bare WAV eller FLAC. Ingen af formaterne ødelægger noget, så du får den fulde lydkvalitet fra den oprindelige CD. FLAC kan bare være mere praktisk end WAV, hvis udstyret understøtter det. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Juspur skrev:
Wav er cd-formatet. Flac er blot Wav 'zippet', og altsaa ikke data-reduceret. Fordelen ved
FLAC er, at det fylder mindre, naermest 60-70% af Wav, hvis jeg husker rigtigt. Desuden er FLAC bedre i form af tagging
(datainformation vedr Kunstner, Titel etc) ift. WA.Ulempen ved FLAC er at der er faa mobile enheder, der kan afspille FLAC - det
er reelt naermest kun til afspilning via PC, Squeezeboxe eller lignende. |
|
|
Vil det sige, at der overhovedet ikke er forskel på lyden?
|
|
|
Hos mig lyder Wav lidt mere luftigt end Flac, men det skyldes ikke forskelle på data i filerne. Forskellen må på en eller anden
måde ligge i Sq.boxen ... Måske mere elektrisk støj pga. den processorkraft der kræves for at udpakke Flac-filerne.
|
Til top |
|
|
Gnist Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt kodes Wav om til Flac i Squeezebox Server, og streames i Flacformat til Squeezeboxen
|
Til top |
|
|