Forfatter |
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 20 April 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange sider som omhandler Digital radiomodtagelse på DAB og DAB+, men disse bliver ofte til en debat for og imod systemet. Det er ikke hensigten her, da dette gerne skulle være en
Digital Radio - Bruger- og Nyhedsside.
Derfor er det ikke en diskussion om vi skal have digital radio eller ej, for det har vi allerede haft i flere år, men en side hvor nyheder om den digitale radioudvikling kan bringes. Samt brugerspørgsmål som skal løses.
Politikerne i Danmark diskuterer stadig radiosystem, men i England har man netop besluttet at gå over til digital radio på landsdækkende radio. Noget lignende kunne meget vel ske her, så dump en besked hvis der høres nærmere herom. Det bliver nok DAB+ men mere herom når det er kendt.
http://www.dabradio.dk/
Hvis Danmark skulle gå helt over til Digital Radio og udfase FM som landsdækkende net så skal der flere sendere til. Som bilradio fungerer det stort set overalt men indendørs er der mange steder hvor modtagelsen skal være bedre inden man kan sige at alle kan modtage digital radio. Der er kommet en sender på Norddjurs + givetvis flere andre siden kortet er lavet.

__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udmærket tiltag men når forskellige Antenneforeninger undlader have DAB eller DAB+ i deres anlæg, på grund af CopyDan og KODA afgifter har det lange udsigter. Samme foreninger afviste hånligt sætte DAB ind, hvad TDC eller nu YouSee gør. YouSee fordeler det vel og prisen kommer kunderne til betale. I forhold til andre udgifter er det jo kun pebernødder DAB sådan koster.
Angående køre i samme riller, for mig bør al digital som sendes ud fra Master, dette bør kun ske over 900MHz. Hvad englænderne gør gøre? De anvendte eller sendte sort/hvid i lang tid.
Min holdning til DAB er billedmæssigt ( ) noget med sjove ting ved HD TV, sjove uskarpheder og sjove panoreringer. Jeg regner bestemt med nogen er i stand til "Høre Fejlene" ved eller i DAB udsendelserne.
http://www.dabradio.dk/ http://www.drm.org/for-listeners/
Jeg mener DRM.org var eller er endnu mere blåøjet og ting står heldigvis stille HER (eller hedder der DER?). __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja, nu lykkes i det mindste noget.
Det meste af hvad jeg skriver er forkert ____ når DAB er digitalt, hvorfor har jeg da endnu ikke hørt om, man også kunne optage samme udsendelser, optage digitalt? Eller har jeg bare overset dette? __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Ja ja, nu lykkes i det mindste noget.
Det meste af hvad jeg skriver er forkert ____ når DAB er digitalt, hvorfor har jeg da endnu ikke hørt om, man også kunne optage samme udsendelser, optage digitalt? Eller har jeg bare overset dette? |
|
|
Hvis DAB tuneren har digital SPDIF OUT, kan dette optages direkte digitalt på en PC med et lydkort med SPDIF IN.
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Grenaa Byantenne og de sender DAB signaler, udover FM og alle TV kanaler på både analog og digital DVB-C. Men jeg tager kanalerne gennem luften. Signalet er altid 100 % af det mulige. Til min tuner er der en ca 2 meter ledning og det betyder lidt hvordan den hænger men ikke meget.
Ellers kan det være en sådan antenne var en mulighed:
http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/video--dvd/paraboler-- antenner/aktiv-dvb-t-indoers-antenne-tv-radio-dab/v/an602069 724/
Så det største problem for mange er nok signalets kvalitet. Jeg bruger også DAB i bilen og her oplever jeg ikke udfald, det virker over det meste af landet.
Med hensyn til optagelse af DAB har de fleste radioer da phono bøsninger, og så er det enkelt. Ellers har mange minijack stik som så kan formateres til Phono. Det har jeg prøvet og det virker ikke specielt godt. Jeg ved ikke med digital optagelse, hvis man havde en DAT (eller DCC) recorder, men det ville vel umiddelbart være muligt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den digitale udendørs antenne skulle man da få perfekt signal i hele landet. Når en bilradio kan tage det over det hele burde DAB tuneren da også kunne tage alle 16 - 18 kanaler med udendørs antenne. Jeg har kørt meget mellem Grenaa og Himmerland og her virker DAB radioen hele vejen uden udfald, jeg har også været ved grænsen uden udfald. Så jeg har aldrig haft nogen form for antenne problemer, det har simpelt hen altid virket perfekt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg lytter også meget gerne DAB når jeg også laver andet...men bor uheldigvis et sted hvor det med mellemrum sker, signalet falder helt ud....ca 3-6sek så pludselig kommer der nogle voldsomme knæk i lyden...2-3 stk og så spiller det igen????? har haft dansk broadkast ude at se, men de kunne ikke rigtig gøre noget...eller måske fordi de ikke kan finde problemet (fejlen) måske bor jeg bare meget uheldig...
det er meget træls...
mvh velkommen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school
Måske Du burde overveje en antenne sådan mere skåret til DAB frekvensen.
En gammel 3-element VHF Tv antenne. Hvormeget der skulle kortes af de 3 pinde er vel til at regne ud. De er i alle tilfælde for lange. Og vel tage højde for den lodrette polarisation. Tværpinnene lodrette og den Korte ende imod DAB senderen.
Lodret polarisation er i princippet ikke så godt, fordi denne er mest følsom overfor elektrisk støj, samme støj dæmpes ved Vandret Pol. derfor normalt vandret ved TV.
Og når kortet er fra 4. kvartal 2006 fortæller det vel også meget om "Sidens opdatering plus manglende interesse fra, ja nemlig, udbyders side". __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis DAB+ evt. havde en fremtid kunne man vel fordele i det nu "Tomme VHF Tv bånd". Hertil eller herimod vil alle nok korse sig, og fremsige adskillige Ave Maria'er. Noget af det jeg tror have imod DAB er at der opstår "huller i udsendelserne" hvilket ikke var muligt ved almindeligt FM. DAB hhv DAB+ i Biler giver mig knopper, uden jeg har nogen af delene. Egentlig er det principperne bagved DAB som byder mig imod.
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg forsøgt 3 forskellige antenner uden held og skiftet stik og været på loftet et utal af gange. Det har været nyttesløst og har taget for meget tid og nu ryger hele l**tet på lossepladsen i morgen, inkusiv dab tuner og fjernbetjening -det skal være mig en fornøjelse!
Eneste trøst er at radioprogrammerne efterhånden er så elendige at det ikke er meget man gå glip af.
__________________ Quad 2905
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 2794
|
Sendt: 24 April 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle skriver nostalgisk man ikke skal nedlægge det gode gamle fm-anlæg, men hvor mange hører f.eks. langbølge og
kortbølgeradio fra DR.
Licensen er skam høj nok, og skal ned og derfor må man koncentrere sig på det førende sendesystem.
DAB-tunere fåes ned til 4-600 kr, så ingen kan føle sig ruineret, hvis vi cutter det støjende, og svingende fm.
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Nogle skriver nostalgisk man ikke skal nedlægge det gode gamle fm-anlæg, men hvor mange hører
f.eks. langbølge og
kortbølgeradio fra DR.
Licensen er skam høj nok, og skal ned og derfor må man koncentrere sig på det førende sendesystem.
DAB-tunere fåes ned til 4-600 kr, så ingen kan føle sig ruineret, hvis vi cutter det støjende, og svingende fm. |
|
|
Ja, der må findes en standard som der skal satses på, og så må vi alle indrette os efter det. Og FM virker rimelig antikveret
som system, det må være på tide at overveje seriøst at udfase det og finde andre løsninger.
Dab tunere kan fåes til mange priser, men stationære tunere er ofte bedre, og de engelske er ofte bedre end de japanske efter
min erfaring. Måske fordi englænderne selv bruger systemet. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
viennamahler Udelukket fra forum

Dobb.prof. Old_school
Bruger siden: 25 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har solgt skidtet (sendt aben videre?). Fik aldrig hul igennem. Hører nu at man ikke lige lukker FM fodi det kniber med at få folk på DAB, det tror fa'en. Iøvrigt lukker P2 jo i år og så er det ligegyldigt, æteren er tom!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Nogle skriver nostalgisk man ikke skal nedlægge det gode gamle fm-anlæg, men hvor mange hører f.eks. langbølge og kortbølgeradio fra DR.
DAB-tunere fåes ned til 4-600 kr, så ingen kan føle sig ruineret, hvis vi cutter det støjende, og svingende fm. |
|
|
Kortbølgeudsendelserne blev til sidst sendt via Norske sendere, og til sidst vel reelt indstillede.
Langbølgsenderen er slukket og mellembølge er neddroslet til det rene ingenting.
DAB og DAB+ her vil man brandskatte det så meget at det er dødt allerede. Men det mest morsomme er at ingen (nå ja måske meget få) som ønskede flere FM kanaler lavere end 87,5MHz hvor radiotavseheden virkeligt har sænket sig. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra første færd ud i de Forum jeg har besøgt, været i eller smidt ud af.
Min tilgangsvinkel har bygget på hvad der virker eller virkede bremsende på noget. Slutbruger eller slutbrugerprodukt om det er her DAB og DAB+ vil svigte og også gør det.
Føler at de som kender systemet både ved hvorfor det har problemer, og især holder det for sig selv, hvilket kan være fint nok, men hvordan kan det så have en fremtid? __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 04:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Fra første færd ud i de Forum jeg har besøgt, været i eller smidt ud af.
Min tilgangsvinkel har bygget på hvad der virker eller virkede bremsende på noget. Slutbruger eller slutbrugerprodukt om det er her DAB og DAB+ vil svigte og også gør det.
Føler at de som kender systemet både ved hvorfor det har problemer, og især holder det for sig selv, hvilket kan være fint nok, men hvordan kan det så have en fremtid? |
|
|
Fremtid er for dem der sælger og lever af det, da ingen siger at vi skal have kvalitet. Dele af befolkningen ønsker det, men hovedparten vil blot have musik, ved ikke eller er uden interesse. Enig med dig osprey, men de næste 10+ års tid bliver der ikke kvalitet på den front.
Selv den efterfølgende DAB+ vil med garanti blot blive stoppet med mere af det samme i lave kvalitet  selv om vi i DK sagtens kunne anvende høj kvalitet på 3-4 landsdækkende kanaler... desværre  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
Til top |
|
|