| Forfatter |
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 1000+ .wav filer, som skal konverteres til AIFF/AIF, og har kikket efter et brugbart program. Der er utallige, og har afprøvet en håndfuld, men enten er det noget halvfærdigt crap, eller jeg skal op i de 'dyre' løsninger.. så jeg mangler råd fra andre, der har fundet noget anvendeligt med god kvalitet  MP3 og komprimerede formater er totalt uden interesse. Kravene: Alt vedrørende Quicktime er udelukket Konvertering på Windows 2000 Gerne med kommandolinie til batch-konvertering INPUT Wav-filer: Samplerate - 44.100, 48000 eller 96000 kHz Sample format - 16, 24 bit eller 32 bit float OUTPUT AIFF /AIF-filer: Samplerate - 44.100 eller 48000 Sample format - 16 og 24 bit Alle filer med samplerate 96000 konverteres til 48000 og ved 32 bit float konverteres til 24 bit signet. Må gerne være et betalingsprogram til et par hundrede kroner, men jeg har ikke brug for en masse unødigt fyld, glimmer eller besværlige menuer. Venlig hilsen Finn
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
' Tak erlingt.. dejligt program, men lige AIFF mangler  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har falkeøje wildstyle  og jeg må nok besøge brillemanden i morgen.. pinligt  Tester den lige nu, og vender tilbage når jeg har kontrolleret resultatet. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konverteringen i dBpoweramp virker perfekt til formålet.. både kvalitet, betjening og hastighed er i top. Især batch konverteringen er en fornøjelse. Har afprøvet 40-50 stykker - både WAV til hhv. TIFF og til FLAC. Der findes ikke noget bedre end at få perfekt råd i første skud  Mange tak for hjælpen til jer begge to.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak - det er altid en fornøjelse når vi kan hjælpe hinanden.
Held og lykke med dit konverteringsprojekt.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Konverteringen i dBpoweramp virker perfekt til formålet.. både kvalitet, betjening og hastighed er i top. Især batch konverteringen er en fornøjelse.
Har afprøvet 40-50 stykker - både WAV til hhv. TIFF og til FLAC.
Der findes ikke noget bedre end at få perfekt råd i første skud  Mange tak for hjælpen til jer begge to. |
|
|
Hej, jeg er lidt i samme båd, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig. Jeg har rippet knapt 1000 CD'er til WAV Lossless, og steamer via min NAS til mit Sonos (brugte tidligere PS3 uden mit problem), men Sonos måske pga. filsystemet, ligger tracks'ne i alfabetisk orden, ikke i nr. orden som på CD'en. En på mit job siger at det har noget at gøre med at WAV ikke understøtter de rigtige tags, men når jeg ripper via Windows Media Player, og efterfølgende kigger i musikbibliotektet, så er tags'ne med track nr.? Er det noget som en evt. konvertering til FLAC kunne rette op på, så jeg får den rigtge info via Sonos? __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har altid kun rip'et til FLAC format, netop for at være sikker på, at tags bliver lavet og fortolket korrekt. Jeg har ikke oplevet problemer med FLAC filer, som du beskriver det.
Så jeg vil da foreslå dig, at prøvet at konverterer nogle af dine problematiske filer til FLAC, og se om det afhjælper dit problem. Ovennævnte bdPowerAmp Music converter burde kunne gøre dette for dig.
Desuden fylder FLAC filer en smule mindre end WAV filer hvilket jo også er en lille bonus.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Jeg har altid kun rip'et til FLAC format, netop for at være sikker på, at tags bliver lavet og fortolket korrekt. Jeg har ikke oplevet problemer med FLAC filer, som du beskriver det.
Så jeg vil da foreslå dig, at prøvet at konverterer nogle af dine problematiske filer til FLAC, og se om det afhjælper dit problem. Ovennævnte bdPowerAmp Music converter burde kunne gøre dette for dig.
Desuden fylder FLAC filer en smule mindre end WAV filer hvilket jo også er en lille bonus.
|
|
|
WMP kan ikke rippe i FLAC, og jeg er absolut ikke skarp til PC (derfor har jeg en PS3) Men jeg må se om jeg kan få nogen til at give en hånd med bdPowerAmp programmet. Fylder FLAC mindre, betyder det ikke noget for kvaliteten? Mindre = mere komprimering, eller er det bare en anden komprimererings metode? __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
Hej, jeg er lidt i samme båd, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig. Jeg har rippet knapt 1000 CD'er til WAV Lossless, og steamer via min NAS til mit Sonos (brugte tidligere PS3 uden mit problem), men Sonos måske pga. filsystemet, ligger tracks'ne i alfabetisk orden.. ..snip..
|
|
|
Jeg kan ikke anvende WAV til stream og har ikke Sonos, så ingen erfaring her, men lav en test med FLAC som erlingt foreslår. Jeg måtte teste og trylle lidt med tags, indtil mine faldt på plads. Har ikke 'Albums' med track nr. eller rippet musik, men alene store musikstykker (klassisk), hvor komponisten mm. er mere vital end track.. så her er det håndarbejde det hele  Du må også kunne gå ind på administration i din NAS og se hvordan den har opbygget indeks... burde også står i vejledningen. Håber der er en Sonosfreak der kan hjælpe. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLAC er også et lossless format, så hvad angår kvaliteten af musikken er den præcist lige så god, som wav filerne og den originale CD.
Rent teknisk er det der foregår, at data pakkes sammen - i stil med en ZIP fil - så det fylder en smule mindre. Det er ikke en komprimering af selve lyden, som i en MP3 fil. Så hvis du kan få noget hjælp til konverteringen, kan du roligt gå igang, du mister ikke kvalitet i musikken.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
FLAC er også et lossless format, så hvad angår kvaliteten af musikken er den præcist lige så god, som wav filerne og den originale CD.
Rent teknisk er det der foregår, at data pakkes sammen - i stil med en ZIP fil - så det fylder en smule mindre. Det er ikke en komprimering af selve lyden, som i en MP3 fil. Så hvis du kan få noget hjælp til konverteringen, kan du roligt gå igang, du mister ikke kvalitet i musikken.
|
|
|
OK - Tak indtil videre __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
| Jeg har rippet knapt 1000 CD'er til WAV Lossless, og steamer via min NAS til mit Sonos (brugte tidligere PS3 uden mit problem), men Sonos måske pga. filsystemet, ligger tracks'ne i alfabetisk orden, ikke i nr. orden som på CD'en. En på mit job siger at det har noget at gøre med at WAV ikke understøtter de rigtige tags, men når jeg ripper via Windows Media Player, og efterfølgende kigger i musikbibliotektet, så er tags'ne med track nr.? Er det noget som en evt. konvertering til FLAC kunne rette op på, så jeg får den rigtge info via Sonos? |
|
|
WAV indeholder ikke tags. Det er ren lyd. Så hvis du konverterer WAV til FLAC, vil du bare få FLAC-filer uden tags. Hvis du har alle oplysninger indbygget i filernes navn på en entydig måde, kan du måske finde et konverteringsprogram, som kan putte disse oplysninger i tags - eller en Linux-nørd, som laver et script til formålet... (Jeg ved ikke, om nogen har lavet et konverteringsprogram med indbygget musikgenkendelse, som kan genkende nummeret og downloade de rette tags. Jeg vil ikke afvise, at det findes, eftersom der allerede findes webservices med musikgenkendelse.)
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Konverteringen i dBpoweramp virker perfekt til formålet.. både kvalitet, betjening og hastighed er i top. Især batch konverteringen er en fornøjelse.
Har afprøvet 40-50 stykker - både WAV til hhv. TIFF og til FLAC.
Der findes ikke noget bedre end at få perfekt råd i første skud  Mange tak for hjælpen til jer begge to.
|
|
|
Fremragende!  Jeg har også selv stor glæde af dette fine program.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
RiverKing skrev:
| Jeg har rippet knapt 1000 CD'er til WAV Lossless, og steamer via min NAS til mit Sonos (brugte tidligere PS3 uden mit problem), men Sonos måske pga. filsystemet, ligger tracks'ne i alfabetisk orden, ikke i nr. orden som på CD'en. En på mit job siger at det har noget at gøre med at WAV ikke understøtter de rigtige tags, men når jeg ripper via Windows Media Player, og efterfølgende kigger i musikbibliotektet, så er tags'ne med track nr.? Er det noget som en evt. konvertering til FLAC kunne rette op på, så jeg får den rigtge info via Sonos? |
|
|
WAV indeholder ikke tags. Det er ren lyd. Så hvis du konverterer WAV til FLAC, vil du bare få FLAC-filer uden tags.
Hvis du har alle oplysninger indbygget i filernes navn på en entydig måde, kan du måske finde et konverteringsprogram, som kan putte disse oplysninger i tags - eller en Linux-nørd, som laver et script til formålet...
(Jeg ved ikke, om nogen har lavet et konverteringsprogram med indbygget musikgenkendelse, som kan genkende nummeret og downloade de rette tags. Jeg vil ikke afvise, at det findes, eftersom der allerede findes webservices med musikgenkendelse.)
|
|
|
Er kunstnernavn, track navn og album navn da ikke et tag ? Nu er jeg rundforvirret  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo på sin vis, men forskellen er at informationen ved wav filer ligger gemt i afspilleren og ikke i selve filen. Med flac filen kan man gemme alt information i selve filen istedet for at lade afspilleren håndtere informationen __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
| Jo på sin vis, men forskellen er at informationen ved wav filer ligger gemt i afspilleren og ikke i selve filen. Med flac filen kan man gemme alt information i selve filen istedet for at lade afspilleren håndtere informationen |
|
|
Nu er jeg da meget mere end rundforvirret.... Er afspilleren ikke mit Sonos system og den NAS som filerne ligger på ???
Jeg ripper filerne på min (arb) PC over på en ekstern HDD tilsluttet via USB, som jeg så tilslutter mit hjemmenætværk, igen via min (arb) PC m. et netværks kabel til routeren, som er kablet til Sonos og min NAS, og "tag'sne" kommer med undtagen track nr. ??? __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
WAV filer, kan faktisk godt have lidt informationer med integreret i filen - der er en lille stump data i filen, der hedder INFO, hvor der kan lagres informationer om filen. Mit gæt er, at det er her, der lagres simple informationer om kunstner, album og nummer.
Men det er ikke det fulde sæt af tags, som der bl.a. anvendes i MP3, FLAC m.m., hvor der er mange flere standardiserede muligheder for indlejring af metadata.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
WAV filer, kan faktisk godt have lidt informationer med integreret i filen - der er en lille stump data i filen, der hedder INFO, hvor der kan lagres informationer om filen. Mit gæt er, at det er her, der lagres simple informationer om kunstner, album og nummer.
Men det er ikke det fulde sæt af tags, som der bl.a. anvendes i MP3, FLAC m.m., hvor der er mange flere standardiserede muligheder for indlejring af metadata.
|
|
|
Ok, tak. Det lyder som om jeg skal have fat i en IT ekspert, som det så populært hedder __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |